Τι συμφωνήθηκε στα Σκόπια – Οι βλέψεις των μεγαλύτερων ελληνικών επιχειρήσεων

Τι συμφωνήθηκε στα Σκόπια – Οι βλέψεις των μεγαλύτερων ελληνικών επιχειρήσεων

Στρατηγικός οικονομικός εταίρος για την Ελλάδα αναμένεται να αναδειχτεί εντός των επόμενων ετών η Βόρεια Μακεδονία. Οι ήδη σημαντικές εξαγωγές της χώρας προς τη γείτονα (ανέρχονται σε 800 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, όταν προς τις ΗΠΑ που έχουν εκατονταπλάσιο πληθυσμό είναι 2 δισ. ευρώ) αναμένεται να αυξηθούν σύντομα με γεωμετρική πρόοδο. Πέραν της τεράστιας επιχειρηματικής συμμετοχής στην αποστολή στη γείτονα την περασμένη εβδομάδα (100 επιχειρήσεις με 120 στελέχη τους), ιδιαίτερη σημασία έχουν τόσο η ποιότητα της σύνθεσης της ελληνικής επιχειρηματικής αποστολής όσο και τα αποτελέσματα των επαφών.

Καταρχάς στην αποστολή συμμετείχαν οι κορυφαίες ελληνικές επιχειρήσεις, με τους διευθύνοντες συμβούλους και βασικούς μετόχους τους να δίνουν το παρών σε πολλές περιπτώσεις. Motor Oil, όμιλος Μυτιληναίου, ΓEΚ-ΤΕΡΝΑ, Σιδενόρ, Ακτωρ, ΕΛΠΕ, Τιτάν, BIOXAΛKO, Intracom – Intrakat, ELBISCO, Prometheus-Gas, ΔΕΗ, Dimera Group (όμιλος Σαββίδη), ΔΕΣΦΑ, AΛΟΥΜΥΛ ήταν μερικές από αυτές. Μεγάλη και η συμμετοχή βορειοελλαδίτικων εταιρειών[ Μα λα ματίνα, Παυλίδης Μάρμαρα–Γρανίτες, Αlfia Trans, Nefeli Fruit SA, ΟΛΘ, Edil Hellas SA, Hellenic Dairies (Ολυμπος –ΤΥΡΑΣ), Κτήμα Αλφα (Οινοποιία), Γιώτας ΑΕ, Helexpo κ.ά.] που στη συντριπτική τους πλειονότητα κώφευσαν στις προτροπές αλλά και τις ποικιλόμορφες πιέσεις της Νέας Δημοκρατίας.

Οι συμφωνίες

Η διασύνδεση των αγωγών μεταφοράς πετρελαίου και φυσικού αερίου που υπογράφηκε μεταξύ κυβερνητικών παραγόντων των δύο χωρών αλλά και εκπροσώπων των ελληνικών εταιρειών ήταν μια από τις βασικές συμφωνίες. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι θα ξανα λειτουργήσει ο αγωγός μεταφοράς πετρελαίου, κάτι που ενδιαφέρει άμεσα τα ΕΛΠΕ αλλά και ιδιωτικές εταιρείες πετρελαιοειδών. Για το αέριο οι κάθετοι αγωγοί διασύνδεσης αφορούν τη ΔΕΣΦΑ κατά κύριο λόγο αλλά και όσους ωφεληθούν από τις συνέργειες (π.χ. εταιρείες παραγωγής ρεύματος).

Στο μέτωπο των υποδομών –υπογράφηκε διακρατική συμφωνία– «οι δουλειές ανοίγουν» για τις Ακτωρ, ΤΕΡΝΑ και Ιntrakat (παρόντες οι Καλλιτσάντσης, Περιστέρης, Κούτρας και Κ. Κόκκαλης), ενώ υψηλό ήταν το ενδιαφέρον του ομίλου Σαββίδη και του ΟΛΘ καθώς δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για τη διασύνδεση Θεσσαλονίκης – αγορών βόρειας και κεντρικής Ευρώπης εντός 24 ωρών μέσω αναβαθμισμένου σιδηροδρομικού δικτύου, κάτι που ενδιαφέρει σημαντικότατα τους Κινέζους εξαγωγείς (εξού και η αναφορά του πρωθυπουργού στον «δρόμο του μεταξιού»). Στον τομέα των υποδομών οι κάθετοι σιδηροδρομικοί και οδικοί άξονες που θα ενταχθούν και σε ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα ανοίγουν επίσης σημαντικές δυνατότητες για τις ελληνικές εταιρείες του κλάδου.

Στον ενεργειακό τομέα, πληροφορίες θέλουν τον όμιλο Μυτιληναίου να κινείται προς την κατεύθυνση δημιουργίας μεγάλης μονάδας παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος με χρήση φυσικού αερίου.

Στο μέτωπο των μεταφορών, πέραν της αναβάθμισης της οδικής και σιδηροδρομικής σύνδεσης αναμένεται να υπάρξει και άμεση αεροπορική σύνδεση Αθήνας – Θεσσαλονίκης – Σκοπίων με δύο τρεις πτήσεις την εβδομάδα.

Ελληνικές εταιρείες παραγωγής και τυποποίησης τροφίμων επέδειξαν έμπρακτο ενδιαφέρον για την εκμετάλλευση μεγάλων εκτάσεων με στόχο τον εφοδιασμό τους με πρώτη ύλη κυρίως για την οινοποιία και τα νωπά κηπευτικά.

Το διμερές εμπόριο

Πρέπει να σημειωθεί ότι στις 400 και πλέον ιδιωτικές επιχειρηματικές συναντήσεις που έγιναν στα Σκόπια το διμερές εμπόριο βρέθηκε στο επίκεντρο και πολλές ήταν οι καταρχήν ιδιωτικές συμφωνίες στον χώρο των τροφίμων, της ένδυσης και της υπόδησης, οι οποίες –εφόσον τελεσφορήσουν– αναμένεται να γίνουν γνωστές αργότερα.

Η σημασία και το βάθος των συνεργειών των όσων συζητήθηκαν ή συμφωνήθηκαν αναμένεται να επηρεάσουν και τη διαβαλκανική συνεργασία καθώς δημιουργούνται επιπλέον συνέργειες συνανάπτυξης και με τις υπόλοιπες χώρες της περιοχής.

Ειδικότερα οι εξελίξεις στο ενεργειακό μέτωπο αναμένονται ραγδαίες και αξίζει να σημειωθεί ότι μεθαύριο Τρίτη ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης μεταβαίνει στη Βουλγαρία για την υπογραφή της συμφωνίας που αφορά τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου IBG.

Documento Newsletter