Με προεδρικό διάταγμα, πριν καλά καλά συγκροτηθεί η Βουλή, περνούν στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη – με υπουργό τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη – το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής αλλά και βασικοί τομείς του υπουργείου Δικαιοσύνης το οποίο μετατρέπεται αυτόματα σε υπερυπουργείο.
Στο διάταγμα προβλέπεται η μετονομασία του υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων σε σκέτο υπουργείο Δικαιοσύνης, αλλά και η μεταφορά της Γενικής Γραμματείας Αντεγκληματικής Πολιτικής, το Σώμα Επιθεώρησης και Ελέγχου Καταστημάτων Κράτησης, η Ιατροδικαστική Υπηρεσία, τα Καταστήματα Κράτησης, Σωφρονιστικά και Θεραπευτικά Καταστήματα, τα Ειδικά Θεραπευτικά Καταστήματα και η Κεντρική Αποθήκη Υλικού Φυλακών (ΚΑΥΦ), το Ίδρυμα Αγωγής Ανηλίκων Αρρένων Βόλου και οι Υπηρεσίες Επιμελητών Ανηλίκων και Κοινωνικής Αρωγής.
Σημειώνεται πως στη θέση του ποινικολόγου διδάκτορα και πρώην συνεργάτη του Συνηγόρου του Πολίτη Ευτύχη Φυτράκη, (γ.γ. Γραμματέα αντεγκληματικής Πολιτικής) τοποθετήθηκε ο Αντιστράτηγος εν αποστρατεία της Ελληνικής Αστυνομίας Λευτέρης Οικονόμου, ο οποίος είχε υπάρξει στενός συνεργάτης του κ. Χρυσοχοΐδη.
Ο κ. Φυτράκης μιλώντας στο documentonews.gr για τη μεταφορά πολλών τομέων από το υπουργείο Δικαιοσύνης στο ΠΡΟΠΟ σημείωσε πως «η μεταφορά της ευθύνης των φυλακών από το Υπουργείο Δικαιοσύνης στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη δημιουργεί για τη χώρα μας μια αρνητική πρωτοτυπία, καθώς τόσο η πρακτική όσο όμως και η άποψη που κυριαρχεί επιστημονικά στην Ευρώπη θέλει τα καταστήματα κράτησης σε πλήρη διάκριση από τους μηχανισμούς δίωξης του εγκλήματος».
«Οι φυλακές είναι κοντά στο σύστημα δικαιοσύνης, ελέγχονται ή παρακολουθούνται από τη Δικαιοσύνη και διοικούνται από το Υπουργείο Δικαιοσύνης. Η υπαγωγή τους σ’ αυτό ακριβώς δηλώνει -πανηγυρικά- ότι ο εγκλεισμός είναι υπόθεση απονομής δικαιοσύνης και όχι απλής καταστολής ή δημόσιας τάξης. Οι δύο δουλειές πρέπει να διακρίνονται ξεκάθαρα», υπογράμμισε ο πρώην γ.γ. Αντεγκληματικής Πολιτικής.
Σχολιάζοντας το νέο αλλά… παλιό, σωφρονιστικό μοντέλο που έρχεται με τη νέα κυβέρνηση ο κ. Φυτράκης εξέφρασε την ανησυχία του σχετικά με την επικείμενη οπισθοδρόμηση και έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για το τι μέλλει γενέσθαι:
«Το χειρότερο, ωστόσο, είναι ότι η Κυβέρνηση με τη διοικητική μεταφορά των φυλακών δίνει ένα εξαιρετικά προβληματικό μήνυμα: η κράτηση αντιμετωπίζεται μόνο με όρους ασφαλείας, ο κρατούμενος ως εγκληματίας ή (υποψήφιος) δραπέτης, ο σωφρονιστικός υπάλληλος ως όργανο τιμωρίας και καταστολής. Έτσι από το τρίπτυχο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ “Ασφάλεια, Ανθρωπισμός, Επανένταξη” πάμε σ’ ένα νέο μοντέλο: “Ασφάλεια, Καταστολή, Φύλαξη”. Η οπισθοδρόμηση σ’ ένα σωφρονιστικό μοντέλο που έχει εγκαταλειφθεί προ πολλού διεθνώς είναι προφανής και τα προβλήματα με το Συμβούλιο της Ευρώπης αναμενόμενα, με ανυπολόγιστες μάλιστα συνέπειες, ηθικές αλλά και οικονομικές για τη χώρα μας. Ταυτόχρονα, τα οργανωτικά προβλήματα που ήδη διαφαίνονται αναμένεται να προκαλέσουν γενική εμπλοκή στο σωφρονιστικό σύστημα, με σοβαρές επιπτώσεις στη διαβίωση των κρατουμένων και τις εργασιακές συνθήκες των υπαλλήλων, για άγνωστο χρόνο».
Παράλληλα αναφερόμενος στις υπηρεσίες Επιμελητών Ανηλίκων, Κοινωνικής Αρωγής και στις Ιατροδικαστικές υπηρεσίες οι οποίες «πάνω στη ζέση για “γκρέμισμα” της γεν. γραμματείας Αντεγκληματικής Πολιτικής» – όπως υπογραμμίζει- μεταφέρονται επίσης στο ΠΡΟΠΟ, ο κ. Φυτράκης επεσήμανε πως εδώ τα πράγματα «φαίνονται ακόμα πιο σοβαρά».
«Οι Επιμελητές Ανηλίκων παραδοσιακά συμβάλλουν στην απονομή της δικαιοσύνης, ιδίως για την προστασία των παιδιών μέσα από τις παρεμβάσεις τους και την σωστή αντιμετώπιση των ανηλίκων παραβατών. Ας φανταστεί κανείς ότι το “Σπίτι του Παιδιού”, ένας εντελώς νέος θεσμός φιλικής προς το παιδί δικανικής εξέτασης θα ανήκει, πια, στην Αστυνομία, δηλαδή ακριβώς τον φορέα που επιχειρείται να αντικατασταθεί διεθνώς από ένα άλλο μοντέλο για την αποφυγή της δευτερογενούς κακοποίησης του παιδιού και την ορθή απονομή της Δικαιοσύνης».
Όσον αφορά τους Επιμελητές Κοινωνικής Αρωγής ο ίδιος σημείωσε πως «παρακολουθούν και υποστηρίζουν την υλοποίηση των εναλλακτικών ποινών (κοινωφελούς εργασίας). Μάλιστα ο ρόλος τους διευρύνεται στον νέο Ποινικό Κώδικα, ως θεσμού που συμβάλλει στην αντεγκληματική πολιτική με ηπιότερα από τη φυλάκιση μέσα και πάντως χωρίς τη συμμετοχή της Αστυνομίας».
Τέλος, σχετικά με τις Ιατροδικαστικές υπηρεσίες, τις χαρακτήρισε «κύριο πυλώνα άσκησης ιατροδικαστικού έργου» και πρόσθεσε πως «ανήκουν κατά παράδοση στο Υπουργείο Δικαιοσύνης καθώς συμβάλλουν στη διαλεύκανση εγκλημάτων, τη διαπίστωση των αιτίων ενός θανάτου και τελικά στην ορθή απονομή της δικαιοσύνης. Είναι λοιπόν απαραίτητο να παραμένουν ανεξάρτητες και αυτόνομες από τους μηχανισμούς δίωξης του εγκλήματος, όπως είναι η αστυνομία, ώστε να διαφυλάττουν το κύρος στη λειτουργία τους και την αξιοπιστία των πορισμάτων τους. Πόση αξιοπιστία θα διατηρήσουν οι Ιατροδικαστικές υπηρεσίες ως απλές υπηρεσίες του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη που ταυτόχρονα θα ασχολείται με τη δίωξη του εγκλήματος;»
Χθες Τρίτη μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο» ο απερχόμενος υπ. Μεταναστευτικής Πολιτικής Δημήτρης Βίτσας δήλωσε ότι με αυτή την κατάργηση ουσιαστικά, του υπ. Μεταναστευτικής Πολιτικής «στέλνεται σαφές μήνυμα συντηρητισμού» και η μεταφορά του στο υπ. Προστασίας του Πολίτη συμβαίνει γιατί «η αντίληψη της ΝΔ είναι ότι το μεταναστευτικό εντάσσεται στην ατζέντα της ασφάλειας, ως πρόληψη και καταστολή. Και ακόμη χειρότερα νομίζουν ότι το ζήτημα της μεταναστευτικής πολιτικής είναι μόνο η διαχείριση των ροών… ενώ είναι κατά κύριο λόγο ζήτημα ανθρωπίνων δικαιωμάτων». Στη συνέχεια πρόσθεσε πως «δεν θεωρούν αυτούς τους ανθρώπους κατατρεγμένους, που χρειάζονται φροντίδα και δίκαιη εξέταση του αιτήματος ασύλου, τους θεωρούν εισβολείς. Είναι μία στροφή πάρα πολύ σοβαρή».
Από την πλευρά του ο νέος υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης υποστήριξε ότι αντίστοιχο σχέδιο υπάρχει στα κράτη της ΕΕ κι ότι η μεταναστευτική πολιτική ανήκει στον σκληρό πυρήνα των εθνικών πολιτικών του κράτους.
Αναλυτικά τι προβλέπει το Προεδρικό Διάταγμα:
- Συγχώνευση των Υπουργείων Προστασίας του Πολίτη και Μεταναστευτικής Πολιτικής σε νέο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και μεταφορά αρμοδιοτήτων στο νέο Υπουργείο
1. Το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και το Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής συγχωνεύονται σε νέο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
2. Όλες οι υπηρεσίες, κεντρικές και περιφερειακές, τα όργανα, οι θέσεις και το προσωπικό των συγχωνευόμενων Υπουργείων αποτελούν εφεξής υπηρεσίες, όργανα, θέσεις και προσωπικό του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη υπάγονται επίσης οι αυτοτελείς υπηρεσίες και όλα τα νομικά πρόσωπα και οι φορείς που εποπτεύονται από τα συγχωνευόμενα Υπουργεία.
3. Οι υφιστάμενες κατά τη δημοσίευση του παρόντος Γενικές Γραμματείες των συγχωνευόμενων Υπουργείων αποτελούν εφεξής αντίστοιχες Γραμματείες του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
4. Στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη περιέρχονται οι αρμοδιότητες των συγχωνευόμενων Υπουργείων και των υπαγόμενων σε αυτά υπηρεσιακών μονάδων.
5. Στο νέο Υπουργείο μεταφέρονται επίσης, ως σύνολο αρμοδιοτήτων, θέσεων, οργάνων και προσωπικού που τις κατέχει, όπως έχουν διαμορφωθεί κατά την έκδοση του παρόντος, οι ακόλουθες υπηρεσίες:
5.1. Από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων η Γενική Γραμματεία Αντεγκληματικής Πολιτικής του άρθρου 17 του π.δ. 96/2017 (Α’ 136) όπως ισχύει, συμπεριλαμβανομένου του συνόλου των υπαγομένων σε αυτή οργανικών μονάδων, το Σώμα Επιθεώρησης και Ελέγχου Καταστημάτων Κράτησης, η Ιατροδικαστική Υπηρεσία, τα Καταστήματα Κράτησης, Σωφρονιστικά και Θεραπευτικά Καταστήματα, τα Ειδικά Θεραπευτικά Καταστήματα και η Κεντρική Αποθήκη Υλικού Φυλακών (ΚΑΥΦ), το Ίδρυμα Αγωγής Ανηλίκων Αρρένων Βόλου και οι Υπηρεσίες Επιμελητών Ανηλίκων και Κοινωνικής Αρωγής των άρθρων 19, 26, 27, 28 και 29 του π.δ. 96/2017, όπως ισχύει.
5.2. Από το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, η Ειδική Γραμματεία Συντονισμού και Διαχείρισης Προγραμμάτων, Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσής και Ένταξης και Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας και Άλλων Πόρων, του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, η οποία συστάθηκε με το άρθρο 75 του ν. 4375/2016 (A’ 51), όπως ισχύει.
6. Όπου στην κείμενη νομοθεσία αναφέρονται ο Υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής καθώς και οι Υπουργοί σε θέματα των μεταφερομένων στο νέο Υπουργείο υπηρεσιών, φορέων, νομικών προσώπων και αρμοδιοτήτων της προηγούμενης παραγράφου, νοείται εφεξής ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη.
7. Μέχρι να συγκροτηθούν ενιαία υπηρεσιακά και πειθαρχικά συμβούλια, το προσωπικό του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη εξακολουθεί να υπάγεται αντίστοιχα στα υπηρεσιακά και πειθαρχικά συμβούλια των συγχωνευομένων Υπουργείων ή των Υπουργείων από τα οποία προέρχονται οι μεταφερόμενες υπηρεσίες.
8. Οι δαπάνες του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη βαρύνουν έως 31.12.2019 τους προϋπολογισμούς που έχουν εγκριθεί για όλα τα υπουργεία, οι πιστώσεις των οποίων μεταφέρονται στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη κατά το μέρος που αφορούν τις υπαγόμενες σε αυτό υπηρεσίες και τους εποπτευόμενους φορείς.