Οι δημοσιογραφικές αποκαλύψεις με επίκεντρο τον «γαλάζιο» προπαγανδιστικό βραχίονα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έφεραν στην επιφάνεια το τρίγωνο που διαμορφώθηκε ανάμεσα σε Blue Skies, Πειραιώς και Ομάδα Αλήθειας. Κατά την αντιπολίτευση, «καύσιμο» στη μηχανή παραγωγής μαύρης προπαγάνδας στη διαδικτυακή δημόσια σφαίρα είναι το δημόσιο χρήμα, με τη ΝΔ να μετατρέπεται σε ασπίδα προστασίας, επιβεβαιώνοντας ότι ήταν ο κρυφός εντολέας των πομπών μηνυμάτων συλλογικής παραπλάνησης. Τι είναι, όμως, τελικά η Ομάδα Αλήθειας;
Γυρνώντας τον χρόνο πίσω στο 1986 και φτάνοντας στο Τέξας, ο τότε γερουσιαστής Λόιντ Μπέντσεν έλαβε ένα «βουνό» επιστολών από πολίτες οι οποίοι διαμαρτύρονταν για τη μεταρρύθμιση που αφορούσε τις εταιρείες αλκοολούχων ποτών. Ωστόσο, ο μετέπειτα υπουργός Οικονομικών επί Κλίντον δεν «μάσησε». Αντιλήφθηκε πως δεν επρόκειτο για αντίδραση «από τα κάτω», αλλά για κεκαλυμμένη απόπειρα άσκησης πίεσης από τη βιομηχανία αλκοολούχων ποτών.
Τότε ο «τσάκαλος» Μπέντσεν διατύπωσε τη διάκριση ανάμεσα σε ένα κίνημα βάσης και τα εγχειρήματα astroturf, τα οποία πήραν το όνομα εξαιτίας αυτού που κατάλαβες. Προσιδιάζουν σε κάτι που δεν είναι, όπως ο πλαστικός χλοοτάπητας με το φυσικό γρασίδι. Τα εγχειρήματα και οι οργανώσεις αυτές έχουν πυξίδα την εξαπάτηση, εκκινούν από χορηγούς ή εντολείς με κρυφή ταυτότητα και εκδηλώνονται από κινήματα ή εκστρατείες δήθεν ανεξάρτητων ομάδων βάσης, οι οποίες εξυπηρετούν τα συμφέροντα των χορηγών ή εντολέων τους.
Τι σχέση έχουν όλα αυτά με την Ομάδα Αλήθειας; Μία από τις μορφές του astroturfing είναι και η ψηφιακή. Η συγκεκριμένη ομάδα παρίστανε την αυθόρμητη πρωτοβουλία πολιτών που (τάχα μου) απηύδησαν από τα fake news της Αριστεράς στα social media, ενώ στην πραγματικότητα εξυπηρετούσε (με το αζημίωτο) τις προπαγανδιστικές επιδιώξεις της ΝΔ. Δηλαδή του κρυφού εντολέα.
Διαβάστε επίσης
Τραμπ: «Υπογράψτε τη συμφωνία» – Το μήνυμα στον Πούτιν και η ατάκα για Ζελένσκι και Κριμαία