Η Παρασκευή όπου πέρασε είναι γνωστή ως η Μαύρη Παρασκευή ( ή αλλιώς Black Friday).Μια μέρα η οποία καθιερώθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες σαν την μέρα των «τρελών» εκπτώσεων κατά την οποία συρρέουν οι Αμερικανοί πολίτες στα πολυκαταστήματα ώστε να κάνουν τα ψώνια τους, όχι απαραίτητα επειδή τα χρειάζονται, αλλά επειδή είναι… η Black Friday.
Στην Ελλάδα, στην μοναδική χώρα, με ανατολίτικη σκέψη αλλά δυτικό τρόπο ζωής, καθετί συμβαίνει στην Δύση, υιοθετείται άκριτα από την ελληνική κοινωνία. Εδώ να σημειώσω, ότι δεν είναι όλες οι συνήθειες και οι πρακτικές της δύσης κατακριτέες. Το πρόβλημα είναι ότι συγκεκριμένα στην Ελλάδα διαλέγουμε να εισάγουμε απείρακτα τα χείριστα αυτών. Δεν θα πλατειάσω αναλύοντας τα όλα, το θέμα των ημερών άλλωστε είναι η Black Friday!
Τέτοιες μέρες όπως το τριήμερο που πέρασε, είναι πασιφανές ότι βοηθούν την αγορά, της δίνουν ανάσα. Μια ανάσα πολύτιμη, ιδιαίτερα σε αυτές τις δύσκολες εποχές, όπου τα χρέη για τις επιχειρήσεις είναι δυσβάστακτα λόγω της συνεχιζόμενης γιγαντιαίας φορολογίας. Οι εκπτώσεις αποτελούν ευκαιρία για όλους μας να κάνουμε τις αγορές μας, καθώς η αγοραστική δύναμη έχει μειωθεί. Ακόμα όμως και κατά τις περιόδους εκπτώσεων βλέπουμε ότι τα μαγαζιά δεν είναι γεμάτα
από κόσμο. Ρεπορτάζ και ρεπορτάζ έχουν γίνει στους εμπορικότερους δρόμους της Αθήνας στα οποία οι πολίτες λένε ότι «δεν έχουμε πλέον»(μια απάντηση λογική για την εποχή). Αξίζει να διαχωρίσουμε κάτι σε αυτό το σημείο. Η Μαύρη Παρασκευή είναι ημέρα οικονομικής αναζωογόνησης για τα μεγάλα καταστήματα, εκείνα που έχουν φίρμες. Για τα μαγαζιά που δεν πουλάνε γνωστές μάρκες, ακόμη κι αν έχουν καλύτερη ποιότητα, είναι ακόμη μια μέρα εκπτώσεων σαν όλες τις άλλες διότι δεν έχουν την δυνατότητα να κάνουν 60 και 70% εκπτώσεις όπως τα πολυκαταστήματα.
Το θέμα όμως δεν έχει μόνο οικονομικές προεκτάσεις. Το πρωί της Παρασκευής εργαζόμενοι έπαιρναν άδεια, μαθητές αλλά και καθηγητές(!;) δεν ήτανε στα σχολεία. Δεν είχαν πρόβλημα να ξυπνήσουν ξημερώματα για να βρίσκονται στην αρχή της ουράς για προλάβουν πρώτοι το προϊόν που επιθυμούσαν ενώ όταν θα ξυπνήσουν 7 για να πάνε στην δουλειά ή στο σχολείο τους (οι μαθητές) θα δυσανασχετήσουν και πολλές φορές δεν θα πάνε και καθόλου. Ενώ θα περιμένουν στην ουρά θα φορούν τα ακουστικά τους, όπου όλες οι ραδιοφωνικές εκπομπές θα τους ενημερώνουν για τις προσφορές της ημέρας. Κι όταν ανοίξουν οι πόρτες θα λειτουργήσει το ένστικτο της επιβίωσης για τον καθένα όπου θα ορμήσει (τις περισσότερες φορές χωρίς υπερβολή), αφού ο αριθμός των προϊόντων σε προσφορά είναι αρκετός αλλά συγκεκριμένος. Για έναν περίεργο λόγο, ωστόσο, μερικοί ψωνίζουν χωρίς να έχουν ανάγκη κάποιο προϊόν. Το πρόβλημα επομένως δεν είναι ότι υπάρχει η Black Friday ως μια ημέρα μεγάλων εκπτώσεων, αλλά το γεγονός ότι έχει περάσει στο ημερολόγιο των Ελλήνων, ως « η ημέρα που ψωνίζουμε» τελεία και παύλα! Είναι σαν γιορτή. Πώς την Μεγάλη Παρασκευή πηγαίνουν όλοι στην εκκλησία ακόμη και άθεοι να είναι, έτσι και την Μαύρη Παρασκευή οφείλεις…να ψωνίζεις.
Βέβαια αν κάποιος προσγειωνόταν στην Ελλάδα την Black Friday έχοντας δει τις ειδήσεις για την τραγική οικονομική κατάσταση των Ελλήνων, θα πίστευε ότι για το συσσίτιο περιμένουν όλοι παρά για τηλεοράσεις, κινητά και φούτερ. Αυτή η αντίφαση είναι μάλλον κομμάτι της κοσμοθεωρίας μας ως λαός. Φαίνεται ότι έχουμε χρήματα γι’ αυτά που μας αρέσουν.
Τελικά ποιος κερδίζει από την Black Friday; Οι πελάτες ; Οι καταστηματάρχες; Οι αλυσίδες καταστημάτων; Μισό λεπτό… μόλις είδα μια «φρέσκια» είδηση. Η περιουσία του Τζεφ Μπέζος, ιδιοκτήτη της Amazon (κολοσσός του λιανικού εμπορίου), ξεπέρασε τα 100 δις. δολάρια το προηγούμενο Σαββατοκύριακο καθώς η μετοχή της Amazon σημείωσε άνοδο 2,6% και η αξία του μεριδίου του 2,4 δις δολάρια. Για τους λίγους που δεν κατάλαβαν, η απάντηση είναι στην είδηση. ….