Θηλιά στους καταναλωτές οι αυξήσεις στα τρόφιμα

Θηλιά στους καταναλωτές οι αυξήσεις στα τρόφιμα

Αποτελεί κλασικό ρεπορτάζ για τη Μεγάλη Εβδομάδα. Ο λόγος για το πασχαλινό τραπέζι και το πόσο θα κοστίσει αυτή η γιορτή εις βάρος των αμνοεριφίων. Φέτος όμως αυτό το αγαπημένο ρεπορτάζ των τηλεοπτικών σταθμών «τρίζει». Πώς θα πείσουν τον Ελληνα καταναλωτή που σηκώνει το βάρος της αισχροκέρδειας στην αγορά ρεύματος που έστησαν οι Μητσοτάκης – Χατζηδάκης υπέρ των τεσσάρων τού καρτέλ; Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Καταναλωτή (ΙΝΚΑ) το πασχαλινό τραπέζι φέτος θα είναι ακριβότερο κατά 35% σε σύγκριση με πέρυσι! Στο αρνί και το κατσίκι μάλιστα αναμένεται ποσοστιαία αύξηση της τάξης του 20%!

Εδώ λοιπόν εισερχόμαστε και στα σοβαρότερα, τα οποία δεν είναι το κόστος του πασχαλινού τραπεζιού αλλά ο πληθωρισμός στα τρόφιμα. Πληθωρισμός που ήρθε για να μείνει. Πληθωρισμός που συνεπεία του πολέμου έχει φέρει τεράστιες ανισορροπίες στις εφοδιαστικές αλυσίδες, ειδικά σε χώρες με σαθρή παραγωγική βάση όπως η Ελλάδα. Πληθωρισμός που απειλεί ευθέως, συνεπεία της φτωχοποίησης των ελληνικών νοικοκυριών και λόγω των αισχροκερδών αυξήσεων στο ρεύμα, με επισιτιστική κρίση την ελληνική κοινωνία. Εάν σε αυτό το μείγμα προσθέσουμε, ως πολλαπλασιαστή, το ενεργειακό κόστος που το τροφοδοτεί από τη μία η ρώσικη εισβολή στην Ουκρανία και οι κυρώσεις της Δύσης κατά της Ρωσίας και από την άλλη η ανερμάτιστη πολιτική των Μητσοτάκη – Χατζηδάκη στην αγορά ρεύματος υπέρ των καρτέλ, έχουμε την «ιδανική» θηλιά στον λαιμό του Ελληνα καταναλωτή…

Το έγκλημα αποσάθρωσης της ελληνικής παραγωγής

Αν κάτι σώζει μέχρι στιγμής την αγορά κρέατος, είναι ότι υπήρχαν μεγάλα περιθώρια κέρδους στους ενδιάμεσους μεταξύ του παραγωγού και του καταναλωτή. Παρότι οι αυξήσεις στο κρέας είναι τρομακτικές, εντούτοις δεν έχουν περάσει αυτούσιες μέχρι τώρα στη λιανική, αφού η αλυσίδα της χονδρικής απορροφούσε εν μέρει το κόστος. Ας μην ξεχνάμε ότι οι τιμές άρχισαν να ανεβαίνουν με ιλιγγιώδεις ταχύτητες ήδη από το περασμένο καλοκαίρι. Πλέον όμως έχουν ξεφύγει. Είναι αδύνατον να συγκρατηθεί η αύξηση και να μην περάσει αυτούσια στον καταναλωτή. Για να καταλάβουμε τι συμβαίνει αρκεί να αναφέρουμε ότι ένα μέσο κρεοπωλείο αγοράζει κατά 30-50% ακριβότερα το χοιρινό σε σχέση με πέρυσι, κατά περίπου 30-40% ακριβότερα το βόειο κρέας, ενώ η τιμή στο κοτόπουλο είναι αυξημένη ακόμη και κατά 100%. Ολα αυτά αποτελούν κυρίαρχο αποτέλεσμα του μεταφορικού κόστους και της εκρηκτικής ανόδου στις τιμές των καυσίμων. Ομως πλέον υπάρχει άλλος ένας ρυθμιστικός παράγοντας: το ηλεκτρικό ρεύμα. Το κρέας για να διατηρηθεί χρειάζεται ψυγεία και τα επαγγελματικά ψυγεία καίνε δυσθεώρητες κιλοβατώρες.

Μείωση 35% στα αιγοπρόβατα

Το «τράνταγμα» στις εφοδιαστικές αλυσίδες από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία τροφοδοτεί την αύξηση στις τιμές του κρέατος που θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα για μεγάλο ακόμη χρονικό διάστημα, ακόμη κι αν μειωθεί το ενεργειακό κόστος. Ο λόγος; Η αποσαθρωμένη ελληνική παραγωγική βάση που δεν μπορεί να τροφοδοτήσει την ελληνική αγορά.

Είναι χαρακτηριστικό ότι καταγράφεται μέσα σε μία πενταετία μείωση στα αιγοπρόβατα κατά 35%. Το 2017 είχαν μετρηθεί στα 14,5 εκατομμύρια, ενώ το 2022 ανέρχονται στα 9,5 εκατ. Πλέον όμως το ζωικό κεφάλαιο μειώνεται ραγδαία. Οι κτηνοτρόφοι λόγω της αύξησης στις τιμές των ζωοτροφών αναγκάζονται να σφάξουν τα ζώα τους επειδή δεν έχουν να τα ταΐσουν. Οσοι επιμένουν να τα διατηρούν αγοράζουν ζωοτροφές σε πολύ υψηλότερες τιμές. Οταν όμως μειώνεται η προσφορά, τότε αυξάνονται οι τιμές, που αυξάνονται έτσι και αλλιώς λόγω του κόστους των ζωοτροφών. Φαύλος κύκλος για τους καταναλωτές. Απούσα η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Απόγνωση στην κοινωνία.

Documento Newsletter