Σήμερα είναι μια καλή μέρα για τη Θεσσαλονίκη. Το ΣτΕ με απόφασή του σταμάτησε τις εργασίες κατασκευής του FlyOver μέχρι νεοτέρας. Μέχρι, δηλαδή, η κυβέρνηση να εγκαταλείψει την αλαζονική στάση της απέναντι στους κοινωνικούς φορείς και τις οργανώσεις των κατοίκων που προσέφυγαν εναντίον του έργου και να υποβάλει, επιτέλους, φάκελο με τεκμηριωμένες απαντήσεις στα όσα οι προσφεύγοντες καταμαρτυρούν.
Εκτός βέβαια και αν η κυβέρνηση δεν είναι απλώς αλαζονική, αλλά επιπλέον δεν έχει και τι να απαντήσει. Επειδή τα όσα καταγγέλλονται για ένα έργο που η κατασκευή του ταλαιπωρεί εδώ και μήνες τη Θεσσαλονίκη, καθώς ξεκίνησε χωρίς να υπάρχουν αξιόπιστες κυκλοφοριακές και περιβαλλοντικές μελέτες, είναι βάσιμα, ορθά και αληθή.
Η υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρος, όπως λέγεται στα ελληνικά το FlyOver, είναι ένα φαραωνικό έργο που ο τρόπος που μελετήθηκε και αποφασίστηκε να κατασκευαστεί καταστρατηγεί όλες τις προϋποθέσεις για την οικονομική, κυκλοφοριακή, κοινωνική και περιβαλλοντική βιωσιμότητα που όφειλε να υπηρετεί.
Γι’ αυτό και πρέπει η κατασκευή του να σταματήσει οριστικά.
Ο πρώτος λόγος είναι ότι το έργο αποφασίστηκε να κατασκευαστεί χωρίς να υπηρετεί το μεγάλο στόχο της μείωσης της κυκλοφορίας των ΙΧ αυτοκινήτων. Ένα στόχο που κυριαρχεί, πλέον, σε όλες τις μεγαλουπόλεις της Ευρώπης και του πολιτισμένου κόσμου.
Αντί, δηλαδή, να επιταχυνθεί η λειτουργία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς που αποτελούν την οριστική λύση για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, που είναι η μείωση της κυκλοφορίας των ΙΧ αυτοκινήτων, προκρίθηκε ακόμη ένα οδικό έργο που θα επιδεινώσει το κυκλοφοριακό, επειδή δίνει κίνητρο για χρήση περισσότερων αυτοκινήτων.
Αντί δηλαδή να επισπευστεί η ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του Μετρό και της γραμμής Καλαμαριάς, που καθυστερούν αδικαιολόγητα και που τώρα προβλέπεται να ολοκληρωθούν το 2025 και βλέπουμε, με μια επιβάρυνση του δημοσίου με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για αποζημιώσεις υπέρ των εργολάβων, κι ακόμη αντί να έχουν ήδη ξεκινήσει οι επεκτάσεις του Μετρό δυτικά και προς αεροδρόμιο, λύσεις που θα εξασφάλιζαν την οριστική επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην πόλη και στην περιφερειακή, προκρίθηκε ως δήθεν αναγκαίο ένα έργο που συμβάλλει στην ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση: Στην ενίσχυση δηλαδή της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων.
Ο δεύτερος λόγος για τον οποίο το έργο δεν υπηρετεί το στόχο της βιωσιμότητας είναι ότι προκρίθηκε χωρίς να έχουν εξεταστεί και αξιολογηθεί συγκριτικά άλλες εναλλακτικές λύσεις, που θα ήταν οικονομικά αποδοτικότερες, κυκλοφοριακά αποτελεσματικότερες, κοινωνικά πιο ωφέλιμες και περιβαλλοντικά πιο φιλικές. Προκρίθηκε δηλαδή σαν μονόδρομος, τη στιγμή που εκτός από την επίσπευση της λειτουργίας των Μέσων Σταθερής Τροχιάς, υπήρχαν και άλλες εναλλακτικές. Όπως είναι η εξωτερική περιφερειακή και διάφορες εκδοχές της ενίσχυσης της υπάρχουσας περιφερειακής μέσω άλλων τεχνικών παρεμβάσεων.
Ο τρίτος λόγος για τον οποίο το έργο πρέπει να σταματήσει οριστικά, είναι ότι μελετήθηκε με στοιχεία που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Η κυκλοφοριακή του σκοπιμότητα, δηλαδή, προέκυψε ως εάν το Μετρό δεν πρόκειται να λειτουργήσει ποτέ. Το έργο τελικά υπερδιαστασιολογήθηκε, επειδή δεν λήφθηκε υπόψη η αναμενόμενη μείωση της κυκλοφορίας στους δρόμους της πόλης και μέσω αυτών και στην περιφερειακή οδό, ως αποτέλεσμα της λειτουργίας του Μετρό και των επεκτάσεών του.
Τέταρτος λόγος για τον οποίο το έργο πρέπει να σταματήσει, είναι ότι ξεκίνησε χωρίς να υπάρχει κυκλοφοριακή μελέτη για τη διαχείριση των συνεπειών στη φάση της κατασκευής του. Αυτή η αδικαιολόγητη απουσία κυκλοφοριακής μελέτης, την οποία η κυβέρνηση δεν έχει αρνηθεί, είναι η αιτία για την απαράδεκτη καθημερινή ταλαιπωρία χιλιάδων πολιτών.
Πέμπτος λόγος είναι ότι το έργο κατασκευάζεται χωρίς να έχουν μελετηθεί οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις της κατασκευής και της λειτουργίας του στα οικοσυστήματα της περιοχής, όπως υποστηρίζουν και οι κάτοικοι στις προσφυγές τους στο ΣτΕ, χωρίς να έχει ακόμη υπάρξει τεκμηριωμένη απάντηση σε αυτό από πλευράς δημοσίου.
Έκτος αλλά όχι και λιγότερο σημαντικός λόγος για να σταματήσει το έργο, είναι ότι ξεκίνησε χωρίς να έχει υπάρξει διαβούλευση με τους πολίτες και χωρίς να έχει εξασφαλιστεί η αναγκαία για τη βιωσιμότητα του έργου, κοινωνική συναίνεση. Με την πόλη να υποφέρει καθημερινά εξ αιτίας της κατασκευής του.
Για τους έξι αυτούς λόγους η απόφαση του ΣτΕ για την προσωρινή, έστω, αναστολή των έργων του FlyOver αποτελεί δικαίωση όσων υποστηρίζουν ότι το έργο είναι ζημιογόνο για την κυκλοφορία, για την οικονομία, για την κοινωνία και για το περιβάλλον και γι’ αυτό πρέπει να σταματήσει οριστικά.
Η δικαστική εντολή για την προσωρινή, έστω, αναστολή εκτέλεσης του έργου αποτελεί κόλαφο για την κυβέρνηση, γιατί καταρρίπτει το επιχείρημα που επαναλαμβάνεται σε κάθε ευκαιρία, της άμεσης ανάγκης εκτέλεσής του. Αφού αποδεικνύεται πλέον ότι πρόκειται για ένα έργο καταστροφικό και ζημιογόνο. Το οποίο, προκειμένου να κατασκευαστεί, έχουν παραβιαστεί όλες οι αρχές της τεχνικής, της οικονομικής, της κοινωνικής και της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας που αυτό όφειλε να υπηρετεί.
Πηγή: tvxs.gr