Τέμπη: Νέα γνωμοδότηση για τα εύφλεκτα υλικά και νέα ευρήματα στο πεδίο μετά από 19 μήνες

Τέμπη: Νέα γνωμοδότηση για τα εύφλεκτα υλικά και νέα ευρήματα στο πεδίο μετά από 19 μήνες

Οδεύοντας προς το τέλος της ανάκρισης που διενεργείται από τον εφέτη ανακριτή, νέα γνωμοδότηση που κάνει λόγο για ύπαρξη υδρογονανθράκων που προκάλεσαν τη φωτιά, έφτασε στο δικαστικό μέγαρο Λάρισας και έχει ήδη ενσωματωθεί στη δικογραφία, πάντα με απώτερο στόχο την αποκάλυψη της αλήθειας που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους τη νύχτα της 28ης Φλεβάρη του 2023 (Έγκλημα Τέμπη: Κατηγορούμενη για την 717 εγκαλεί την… Ευρωπαία Εισαγγελέα – Ζητεί έκπτωση από το αξίωμά της).

Η ομάδα του τεχνικού συμβούλου οικογενειών Βασίλη Κοκοτσάκη εργάστηκε πάνω σε νέα στοιχεία με αποτέλεσμα να καταθέσει νέα έγγραφα στον ανακριτή. Πρόκειται για την γνωμοδότηση του Dr. Faisal Khan, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Texas A&M, κάτοχο της έδρας Mike O’Connor II του Artie McFerrin Τμήματος Χημικής Μηχανικής. Ο ίδιος εχει δώσει διαλέξεις σε θέματα που σχετίζονται  με τη μηχανική ασφάλειας, κινδύνου και αξιοπιστίας και διευθυντής του Κέντρου Ασφάλειας Διαδικασιών Mary Kay O’Connor (MCOPSC) (κορυφαίο στον κόσμο). Είναι κάτοχος διδακτορικού διπλώματος στη Μηχανική Περιβάλλοντος, ενώ έχει συγγράψει πάνω από 500 ερευνητικά άρθρα. Ο έμπειρος επιστήμονας κλήθηκε να αναλύσει την αιτία της πυρκαγιάς και τις πιθανές επιπτώσεις της (Τέμπη: «62 κλείστε πόρτες, είμαστε έτοιμοι» – Νέο συγκλονιστικό βίντεο από τη στιγμή της σύγκρουσης).

Όπως αναφέρει στην γνωμοδότησή του ο Dr. Faisal Khan (την οποία σήμερα δημοσιεύει και η εφημερίδα Δημοκρατία) η πύρινη σφαίρα δημιουργήθηκε, μετά τη σύγκρουση, σε λιγότερο από τρία δευτερόλεπτα. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα συμπεράσματά του τα οποία επικεντρώνονται κυρίως στα αίτια της φωτιάς, από την οποία φαίνεται να προήλθαν πολλοί θάνατοι.

Διαπιστώνει μεταξύ άλλων ο Dr. Faisal Khan:

-Πύρινη σφαίρα τέτοιου μεγέθους είναι συνηθισμένη στη βιομηχανία  υδρογονανθράκων ή που σχετίζονται με χρήση αυτών.

-Η πύρινη σφαίρα έχει διαπιστωμένη σχέση με ατυχήματα που συμβαίνουν σε οδικές  αρτηρίες αλλά και σιδηροδρομικά ατυχήματα που υπεισέρχονται  υδρογονάνθρακες.

-Η θερμοκρασία στη πύρινη σφαίρα ξεπερνάει εύκολα τους 1000°C [ανάλογα με τον  τύπο των χημικών ουσιών και τον βαθμό ανάμιξής τους].

-Ό,τι περικλείεται από την πύρινη σφαίρα είναι πιθανό να υποστεί σοβαρές βλάβες,  η δε έκθεση ανθρώπων σε αυτήν θα προκαλέσει τον θάνατό τους.

-Η πύρινη σφαίρα σε περιορισμένες περιπτώσεις μπορεί να δημιουργήσει υπερπίεση  [δηλ. συνθήκες έκρηξης]. Ωστόσο, οι βλάβες από υπερπίεση είναι μικρότερες από  αυτές που προκαλούνται λόγω του αναπτυσσόμενου θερμικού φορτίου.

-Η πύρινη σφαίρα δημιουργείται όταν μεγάλη ποσότητα υδρογονανθράκων  απελευθερώνεται, σε ανοιχτή περιοχή ή σε περιοχή που καλύπτεται με κτίρια και  άλλα εμπόδια (συχνά οριζόμενη ως ημιπεριορισμένη περιοχή), αναμιχθεί επαρκώς με  τον αέρα και αναφλεγεί (νέφος αναφλέξιμων ατμών). Η ανάφλεξη, που διαφαίνεται  από την δημιουργία πύρινης σφαίρας, οδήγησε σε ταχύτατο ρυθμό καύσης του  νέφους ατμών δημιουργώντας έντονο φορτίο θερμότητας.

-Η δημιουργία της πύρινης σφαίρας απαιτεί τις εξής καθοριστικές συνθήκες: νέφος  ατμών, υψηλή ανάμιξη και πηγή ανάφλεξης. Ένα σιδηροδρομικό ατύχημα συχνά  παρέχει όλα τα προαναφερόμενα στοιχεία. Το νέφος ατμών συχνά προέρχεται από  το ελαφρύ ή πτητικό υγρό καύσιμο, όπως η βενζίνη (πετρέλαιο), η σύγκρουση ευνοεί  την ανάμιξη των απελευθερωμένων ατμών του καυσίμου και ο σπινθηρισμός ή η  παραγόμενη θερμότητα από αυτή αποτελεί την πηγή της ανάφλεξης.

-Η πύρινη σφαίρα είναι πιο πιθανό να δημιουργηθεί από την έκλυση πτητικών  υδρογονανθράκων, που αποτελούν κύριο συστατικό της βενζίνης των καυσίμων των  αεροπλάνων, πτητικών αρωματικών υδρογονανθράκων (βενζόλιο και τα παράγωγά  του), καθώς και αερίων όπως το βουτάνιο και το προπάνιο.

Τι συμπεραίνει ο καθηγητής

Βασιζόμενος στα παραπάνω ο καθηγητής καταλήγει σε συγκεκριμένα συμπεράσματα που διαπιστώνουν μεταξύ άλλων παρουσία εύφλεκτων χημικών ενώσεων, όπως άλλωστε έχει αναφερθεί και σε γνωμοδοτήσεις Ελλήνων πραγματογνωμόνων και τεχνικών συμβούλων οικογενειών θυμάτων, καταρρίπτοντας τον ισχυρισμό που μέχρι και σήμερα υιοθετείται από τους δικαστικούς πραγματογνώμονες περί ύπαρξης ελαίων σιλικόνης ως υπαίτια για τη φωτιά.

-Η χημική ανάλυση σε δείγματα που ελήφθησαν στην περιοχή του ατυχήματος, των  υπολειμμάτων στα θύματα καθώς και στα κατεστραμμένα υλικά από υποδομές της  περιοχής δείχνουν την παρουσία των χημικών ενώσεων βενζολίου, τολουολίου και  ξυλολίου (ή ξυλενίου).

-Το βενζόλιο, το τολουόλιο και το ξυλολιο είναι πτητικοί αρωματικοί  υδρογονάνθρακες και χρησιμοποιούνται σε ένα μεγάλο εύρος εφαρμογών  συμπεριλαμβανομένων των προσθετικών καυσίμων, βαφών, καλλυντικών και  άλλων.

-Είναι πολύ πιθανό ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε βενζόλιο, τολουόλιο και  ξυλόλιο. Λόγω της πρόσκρουσης που προκλήθηκε από τη σύγκρουση, αυτές οι ουσίες  εκλύθηκαν από τα κοντέινερ που τα περιείχαν και έτσι σχηματίστηκε το νέφος  ατμών που αναμίχθηκε αποτελεσματικά με τον αέρα και δημιούργησε την πύρινη  σφαίρα

-Παράγωγα υδρογονανθράκων όπως ουσίες υψηλού ιξώδους έλαια σιλικόνης, είναι  θερμικά και χημικά σταθερά και για τον λόγο αυτό χρησιμοποιούνται ως λιπαντικά  και ψυκτικά υγρά. Όταν εκλύονται, λόγω των προαναφερόμενων ιδιοτήτων τους,  δεν θα προκαλέσουν πύρινη σφαίρα επειδή η αναφλεξιμότητά τους είναι ιδιαίτερα  χαμηλή. Η υψηλή χημική αστάθεια και αναφλεξιμότητα είναι απαραίτητες ιδιότητες  των χημικών ενώσεων που απαιτούνται για τη δημιουργία νέφους ατμών που  καίγονται με μεγάλη ταχύτητα σχηματίζοντας πυρόσφαιρες.

-Η πυρόσφαιρα εξερράγη πλησίον της θέσεως των χημικών στην εμπορική  αμαξοστοιχία και όπως φαίνεται στα βίντεο εξελίχθητε από την πηγή της προς τα  έξω.

-Η πυρόσφαιρα κάλυψε την περιοχή της επιβατικής αμαξοστοιχίας, προκαλώντας  σοβαρές βλάβες και θανατηφόρα ατυχήματα.

-Οι βλάβες στο σιδηροδρομικό υλικό και την υποδομή (αποχρωματισμός βαγονιών  αμαξοστοιχιών) και τα θανατηφόρα κρούσματα επιβεβαιώνουν την παρουσία της  πύρινης σφαίρας και τις καταστροφές που προκάλεσε.

Nέο εύρημα στον τόπο του δυστυχήματος

Η ομάδα Κοκοτσάκη, όπως αναφέρει το δημοσίευμα της εφημερίδας «Δημοκρατία» σε επιτόπια έρευνα στο σημείο του δυστυχήματος στα Τέμπη στις αρχές Αυγούστου εντόπισε κομμάτια που φέρεται να ανήκουν στη δισκόπλακα του συστήματος πέδησης του τρένου, λίγα μόνο μέτρα μακριά από την είσοδο του τούνελ. Αμέσως, κλήθηκε ο ανακριτής και η αστυνομική διεύθυνση Λάρισας ώστε να επιληφθούν αρμοδίως. Ενάμιση χρόνο μετά το τραγικό δυστύχημα περισυλλέγονται από το πεδίο κομμάτια των μοιραίων συρμών, καταδεικνύοντας για άλλη μία φορά το πώς η ελλειμματική έρευνα των αρμόδιων αρχών στέρησε σημαντικά στοιχεία από την ανάκριση.

Σύμφωνα και με πληροφορίες του documentonews.gr ο μηχανολόγος μεταλλουργός Νικόλαος Ντούρβας, μέλος της ομάδας Κοκοτσάκη βρέθηκε στο σημείο του Ευαγγελισμού στα Τέμπη και μετά από επιτόπια έρευνα ανακάλυψε το επίμαχο εύρημα.

Το αντικείμενο που αναγνωρίστηκε ως τμήμα φρένων βρέθηκε στο σημείο που είχε υποδειχθεί σε προηγούμενη έκθεση των τεχνικών συμβούλων ως σημείο εκτροχιασμού της μηχανής της εμπορικής αμαξοστοιχίας.

Την ίδια ημέρα και αφού είχαν ενημερωθεί οι ανακριτικές και αστυνομικές αρχές, στο σημείο βρέθηκε και ένας εκ των δύο δικαστικών πραγματογνωμόνων ο οποίος φέρεται να ζήτησε να παραλάβει το αντικείμενο, πράγμα που η Αστυνομία του αρνήθηκε.

Σε κάθε περίπτωση είναι πολύ εύκολο να αποδειχθεί αν πρόκειται πράγματι για μέρος της εμπορικής αμαξοστοιχίας, καθώς όλα τα ανταλλακτικά φέρουν ειδικούς κωδικούς.

 

Διαβάστε επίσης:

Μετά τους Σαμαρά και Καραμανλή, ούτε ο Κακλαμάνης πάει στη ΔΕΘ (Video)

Η μαντινάδα του Πολάκη για τις εξελίξεις στον ΣΥΡΙΖΑ…

Ρέθυμνο: «Οσμή» βεντέτας πίσω από την επίθεση στον κτηνοτρόφο – Δύο μήνες πριν επιτέθηκαν με καυστικό υγρό στον γιο του (Video)

«Έξαλλος» ο Πορτοσάλτε στον ΣΚΑΪ για ελληνοποίηση ποδοσφαιριστή που έπαιζε στον… Παναθηναϊκό του Αλαφούζου (Video)

Ακρίτα για Ανδρουλάκη: Δεν κάλεσε στα 50 χρόνια τη πρώτη γυναίκα βουλευτή του ΠΑΣΟΚ – «Τζάμπα οι ανθοδέσμες Νίκο»

Documento Newsletter