«Βεβαίως και είχαμε πληροφορίες σχετικά με την διακίνηση αυτού του υγρού. Το διερευνούμε και θα εξετάσουμε τι δυνατότητες έχουμε». Αυτό τόνισε η Ευρωπαία εισαγγελέας Λάουρα Κοβέσι στην επιτροπή LIBE για τα Τέμπη, απαντώντας σε ερώτηση του Κώστα Αρβανίτη αν θα διερευνήσει το ζήτημα του φορτίου της εμπορικής αμαξοστοιχίας.
Ειδικότερα, ο επικεφαλής της ευρωομάδας της Αριστεράς Κώστας Αρβανίτης, αναφέρθηκε στα παλαιότερα πορίσματα και το πρόσφατο του ΕΟΔΑΣΑΑΜ που εκδόθηκε δύο χρόνια μετά τα Τέμπη, που παραδέχονται ομόφωνα την ύπαρξη απροσδιόριστης εύφλεκτης ύλης στην εμπορική αμαξοστοιχία.
«Αυτό το φορτίο δεν δηλώθηκε ποτέ σε επίσημα παραστατικά, δηλαδή μιλάμε για ισχυρότατες ενδείξεις παράνομης διασυνοριακής διακίνησης φορτίου με πιθανή εμπλοκή περισσότερων χωρών για το οποίο δεν καταβλήθηκαν οι αναλογούντες δεσμοί. Άρα έχουμε μία υπόθεση που εμπίπτει απολύτως στις αρμοδιότητες της ευρωπαϊκής εισαγγελίας. Θα ήθελα να μάθω αν θα ασχοληθείτε με αυτό το ζήτημα» ανέφερε ο Κώστας Αρβανίτης αρχικά, με την Λάουρα Κοβέσι να απαντά: «Βεβαίως και είχαμε πληροφορίες σχετικά με την διακίνηση αυτού του υγρού. Το διερευνούμε και θα εξετάσουμε τι δυνατότητες έχουμε».
Παράλληλα, ο Κώστας Αρβανίτης ζήτησε απαντήσεις για τον λόγο που η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία δεν ζήτησε απευθείας από το ελληνικό κοινοβούλιο την άρση ασυλίας του Κώστα Αχ. Καραμανλή και του Χρήστου Σπίρτζη, σύμφωνα με την αρχή της υπεροχής του ευρωπαϊκού δικαίου όπως είχαν κάνει οι συγγενείς των θυμάτων, αλλά αποφάσισε να το παραπέμψει στις εθνικές αρχές.
«Τη στιγμή που η ασυλία δεν αναφέρεται σε μάρτυρες αλλά σε κατηγορούμενους δεν καλέσατε ποτέ τα πολιτικά πρόσωπα, δηλαδή τους υπουργούς, δηλαδή τον κύριο Σπίρτζη και τον κύριο Καραμανλή ως μάρτυρες. Στην Ελλάδα υπάρχει μία λέξη που κυριαρχεί, συγκάλυψη και περιμένουμε μία βοήθεια από εσάς» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Η απάντηση της Λάουρα Κοβέσι ήταν ότι η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία ερευνά την υπόθεση της Σύμβασης 717 και την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων πριν από το δυστύχημα και είχε απαγγείλει κατηγορίες σε εμπλεκόμενα πρόσωπα.
Επανέλαβε ωστόσο την αδυναμία της υπηρεσίας της να ελέγξει τα μέλη της κυβέρνησης λόγω του ελληνικού νόμου περί ευθύνης υπουργών. Τόνισε ότι έχει ενημερώσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για αυτό το ζήτημα, καθώς η ελληνική νομοθεσία είναι αντίθετη με την ευρωπαϊκή και παρεμποδίζει το έργο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας. «Αν κανείς δεν άρει την ασυλία, εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα για αυτήν υπόθεση», είπε χαρακτηριστικά.
Αναλυτικά η τοποθέτηση της Λάουρα Κοβέσι
«Όσον αφορά τα Τέμπη στην Ελλάδα, ήθελα και πάλι να σας ενημερώσω ότι τον Δεκέμβριο του 2023, απαγγείλαμε κατηγορίες κατά 23 υπόπτων μεταξύ των οποίων 18 δημόσιοι υπάλληλοι για εγκλήματα σχετικά με την εκτέλεση των συμβάσεων για την αποκατάσταση συστήματος απομακρυσμένου ελέγχου και συστήματος σηματοδότησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Η έρευνά μας ξεκίνησε πριν το ατύχημα, πρέπει λοιπόν να είμαι πολύ σαφής, δεν διερευνούμε το ατύχημα αυτό καθ’ αυτό, εξετάζουμε πως έχουν δαπανηθεί οι πόροι της ΕΕ.
Σε μία περίπτωση είδαμε πιθανή εμπλοκή κάποιων Βουλευτών, αλλά σύμφωνα με το Ελληνικό Σύνταγμα, το οποίο είμαστε υποχρεωμένοι να σεβόμαστε, έπρεπε να παραπέμψουμε στο Ελληνικό Κοινοβούλιο το τμήμα της υπόθεσης που αφορούσε πιθανή εγκληματική ευθύνη μελών της Ελληνικής Κυβέρνησης
Ενημερώσαμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το θέμα αυτό, διότι αποτελεί παραβίαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Τέτοιες νομοθεσίες επηρεάζουν την άσκηση των αρμοδιοτήτων της EPPO.
Για το ερώτημα γιατί δεν αιτηθήκαμε ακροάσεις. Εάν δεν άρει κανείς την ασυλία δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα. Αν απορριφθεί η άρση της ασυλίας σε κάποια υπόθεση, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα. Με ποια ιδιότητα μπορώ να ζητήσω από κάποιον να έρθει ως μάρτυρας ή κατηγορούμενος αν δεν έχει αρθεί η ασυλία του. Δεν μπορούμε να το κάνουμε. Ξανά, δεν μπορούσαμε να ζητήσουμε άρση της ασυλίας διότι δεν έχουμε αυτήν την αρμοδιότητα.
Λάβαμε επιστολές των δικηγόρων, τις εκτιμήσαμε και αυτή ήταν τελικά η απάντηση. Σας διαβεβαιώ, όμως, ότι αντιμετωπίζουμε αυτή την υπόθεση με την απαραίτητη σοβαρότητα. Βεβαίως και είχαμε πληροφορίες σχετικά με την διακίνηση αυτού του υγρού. Το διερευνούμε και θα εξετάσουμε τι δυνατότητες έχουμε»