Η αλληλογραφία αποκαλύπτει τις κατά συρροή παραλείψεις και τα λάθη που έστρωσαν το χαλί για τη συγκάλυψη
Την ώρα που η χώρα θρηνούσε τα παιδιά της η πολιτεία μέσω των αρμόδιων φορέων της, αντί να συντονίζει προς την κατεύθυνση της εξονυχιστικής διερεύνησης και της απόδοσης ευθυνών, «εξύφαινε» το παζλ της συγκάλυψης. Ακόμη μία απόδειξη αποτελεί το ψηφιδωτό παραλείψεων και λαθών του εφέτη ανακριτή των Τεμπών Σωτήρη Μπακαΐμη, το οποίο αποκαλύπτεται από την αλληλογραφία του με τον ΟΣΕ που κοινοποιούνταν, ώστε να εκτελεστούν οι ανακριτικές παραγγελίες, στην εταιρεία Interstar, καθώς είναι υπεύθυνη για τη διαχείριση των καμερών ασφαλείας του ΟΣΕ. Πρόκειται για ένα πραγματικό αλαλούμ που οδηγεί σε εύλογες υποψίες ότι η επί δύο σχεδόν έτη αδυναμία συνεννόησης ανακριτή, ΟΣΕ και Interstar υποκρύπτει σκοπιμότητες.
Και επιτείνει την ανησυχία για την πραγματική επιθυμία των ανακριτικών αρχών. Εάν δηλαδή το παλλαϊκό πλέον αίτημα να ερευνηθεί εξονυχιστικά το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας είναι και το ζητούμενο της ανάκρισης.
Ας δούμε μερικές μόνο από τις… αστοχίες που κατά συρροή και κατ’ εξακολούθηση σημειώθηκαν μετά την τραγωδία σε επίπεδο προανακριτικών – ανακριτικών πράξεων σε ό,τι αφορά την πλήρη διερεύνηση της υπόθεσης σε επίπεδο συλλογής όλου του διαθέσιμου ηχητικού και βιντεοληπτικού υλικού.
Κατόπιν… διαγραφής
Την 1η Μαρτίου 2023 διορίστηκαν δικαστικοί πραγματογνώμονες οι Απόστολος Βασιλάκος και Σταύρος Μπατζόπουλος, ώστε να συνεπικουρούν το έργο της ανάκρισης. Ωστόσο, επί 14 ολόκληρες μέρες μετά το δυστύχημα στα Τέμπη οι πραγματογνώμονες παρέλειψαν να έρθουν σε επικοινωνία (μέσω ΟΣΕ) με την Interstar, την εταιρεία δηλαδή που είχε την ευθύνη διαχείρισης των καμερών ασφαλείας κατά μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου. Μάλιστα, μόλις στις 16 Μαρτίου 2023 «θυμήθηκε» ο Απ. Βασιλάκος να ζητήσει από την εταιρεία σεκιούριτι τη χορήγηση στοιχείων καταγραφής βίντεο, υλικό όμως το οποίο είχε ήδη διαγραφεί μόλις μία μέρα πριν, δηλαδή στις 15/3. Κι αυτό γιατί –με βάση την υπ’ αριθμ. 1/2011 οδηγία της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα– μετά το πέρας 15 ημερών το βιντεοληπτικό υλικό διαγράφεται από τον εκάστοτε σκληρό δίσκο και γίνεται επανεγγραφή πλάνων. Δεν γνώριζαν λοιπόν οι δικαστικοί πραγματογνώμονες ή ο εφέτης ανακριτής Σωτ. Μπακαΐμης την εν λόγω οδηγία; Το αποτέλεσμα είναι ένα: από την αργοπορία των πραγματογνωμόνων να ζητήσουν το βιντεοληπτικό υλικό τη στιγμή που έπρεπε χάθηκαν ουσιώδη πειστήρια. Η εταιρεία χορήγησε στον πραγματογνώμονα τον εξωτερικό δίσκο αποθήκευσης, αν και δεν εμπεριείχε το επίμαχο υλικό.
Μάλιστα, από την πλευρά της η εταιρεία στις έγγραφες εξηγήσεις του υπευθύνου της διαμαρτύρεται ότι «ουδεμία αρμόδια αρχή ή αρμόδιος φορέας αιτήθηκε την εκ μέρους μας διατήρηση του επίδικου υλικού, με συνέπεια να λάβει χώρα η αυτόματη εκ του συστήματος διαγραφή του διά επανεγγραφής νέου υλικού».
Δεν ήξερε τι ζητούσε;
Οπως πολλές φορές είχαν καταγγείλει και οι συγγενείς θυμάτων, από την αρχή των ερευνών δεν είχαν παραγγελθεί αρκετές ανακριτικές πράξεις που θα φώτιζαν την υπόθεση, εισφέροντας έτσι όλα τα αποδεικτικά στοιχεία για το έγκλημα των Τεμπών.
Τα βέλη τους λοιπόν στρέφονται εύλογα κατά του εφέτη ανακριτή Σωτ. Μπακαΐμη. Και αυτό αποδεικνύεται από την αλληλογραφία του με την Interstar, καθώς ο ανακριτής ζητούσε βίντεο φόρτωσης και αναχώρησης της εμπορικής, όμως του εστάλησαν της επιβατικής. Συγκεκριμένα, στις 12 Μαΐου 2023, για πρώτη φορά ο ανακριτής με έγγραφό του προς τον ΟΣΕ, το οποίο κοινοποιήθηκε στην εταιρεία σεκιούριτι, ζήτησε το βιντεοληπτικό υλικό από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό της Θεσσαλονίκης για την εμπορική αμαξοστοιχία και δύο μήνες μετά, στις 17 Ιουλίου 2023, ζήτησε τη χορήγηση των ψηφιακών δίσκων από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης για την ανάκτηση βιντεοληπτικού υλικού. Ωστόσο, ο ανακριτής ύστερα από 16 μήνες κατάλαβε ότι δεν του έδωσαν τα σωστά αρχεία κι έτσι το αλαλούμ της αλληλογραφίας με την Interstar συνεχίστηκε.
Ενας χρόνος χαμένος
Τον Νοέμβριο του 2024 ο εφέτης ανακριτής Μπακαΐμης επανήλθε δριμύτερος με νέο έγγραφο, ψέγοντας την εταιρεία ότι δεν του έστειλε το υλικό που αφορούσε την εμπορική αμαξοστοιχία. Η εταιρεία από την πλευρά της τα ρίχνει στον ανακριτή, λέγοντας ότι επρόκειτο για δικό του λάθος, διότι η εμπορική αμαξοστοιχία φόρτωνε από τον Εμπορευματικό Σιδηρόδρομο, που είναι 5 χλμ. από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης. Οι απορίες που γεννώνται είναι εύλογες. Τόσους μήνες μετά οι αρμόδιοι, τόσο ο ανακριτής όσο και από τον ΟΣΕ, δεν γνώριζαν από πού φόρτωνε η εμπορική αμαξοστοιχία; Κι αν ακόμη ο κ. Μπακαΐμης, ο οποίος είναι αυτός που φέρει τη μεγαλύτερη ευθύνη της πλήρους διερεύνησης της υπόθεσης, δεν γνώριζε, γιατί δεν ζήτησε όλα τα σημεία φόρτωσης και τους σταθμούς απ’ όπου πέρασε η εμπορική αμαξοστοιχία;



