Τέλος ο Γιάννης Μόσχος από το Εθνικό Θέατρο

Τέλος ο Γιάννης Μόσχος από το Εθνικό Θέατρο
Ψωτογραφία Εθνικό Θέατρο

Το ανακοίνωσε ο ίδιος ο καλλιτεχνικός διευθυντής σήμερα, κατά την παρουσίαση του καλλιτεχνικού προγραμματισμού για τη χειμερινή περίοδο 2024-2025.

Μετά από μια τριετία στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της πρώτης σκηνής της χώρας Γιάννης Μόσχος δεν θα συνεχίσει. Ξεκαθάρισε σήμερα ότι δεν πρόκειται να διεκδικήσει δεύτερη θητεία προκαλώντας αίσθηση στο τέλος της παρουσίασης του προσεχούς καλλιτεχνικού προγραμματισμού, χωρίς να θελήσει να μπει σε περισσότερες λεπτομέρειας. Ο Γιάννης Μόσχος ανέλαβε τα καθήκοντά του τον Δεκέμβριο του 2021, στην πιο κρίσιμη στιγμή της ιστορίας του Εθνικού Θεάτρου, μετά από το σκάνδαλο Λιγνάδη που συντάραξε συθέμελα το θεσμό και τη χώρα. Η θητεία του λήγει τον προσεχή Δεκέμβριο.

Οι λόγοι που ώθησαν τον καλλιτεχνικό διευθυντή να ανακοινώσει ότι δεν θα συνεχίσει δεν έγιναν γνωστοί. Οι άνθρωποι του θεάτρου δήλωσαν ότι αιφνιδιάστηκαν από την είδηση, όταν τους ρωτήσαμε στο τέλος της εκδήλωσης, ενώ ακούστηκε ότι μέχρι να πάρει την απόφαση της αποχώρησης ο κ. Μόσχος δεν είχε δεχτεί πρόταση για ανανέωση της θητείας του από το ΥΠΠΟ.

Στη διάρκεια της παραμονής του Γιάννη Μόσχου στο τιμόνι του οργανισμού, το θέατρο όχι μόνο ξεπέρασε τη μεγαλύτερη δυσφήμιση που υπέστη σε όλα τα χρόνια της λειτουργίας του, αλλά επίσης γνώρισε επιτυχίες, καλλιτεχνικές και οικονομικές, με ρεκόρ προσέλευσης και εισιτηρίων. Ιστορική επιτυχία του θεάτρου επί των ημερών του καλλιτεχνικού διευθυντή ήταν η καλοκαιρινή «Ορέστεια» του Αισχύλου, σε σκηνοθεσία του διεθνούς φήμης σκηνοθέτη Θεόδωρου Τερζόπουλου, η οποία ξεκίνησε από την Επίδαυρο και περιόδευσε σε κατάμεστα θέατρα ανά την Ελλάδα, ενώ σήμερα ετοιμάζεται να παρουσιαστεί στην Ιταλία. Πρόκειται για την πρώτη και μοναδική συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο.

Στην παρουσίαση του φετινού προγράμματος που είχε έντονο το άρωμα του απολογισμού, ο καλλιτεχνικός διευθυντής ανακοίνωσε επίσης την εκ βάθρων ανακαίνιση της Σκηνής «Μαρίκα Κοτοπούλη» στο Θέατρο REX με χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης. Οι εργασίες θα ξεκινήσουν τον προσεχή Ιανουάριο, ενώ στη θέση των τριών σκηνών που θα κλείσουν προσωρινά θα αξιοποιηθούν άλλες αίθουσες και συνεργασίες.

 

Υφυπουργός μόνο για χαιρετισμούς

Παρών στη συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε στην κεντρική σκηνή-κτίριο Τσίλλερ ήταν και ο υφυπουργός Πολιτισμού-αρμόδιος για θέματα σύγχρονου πολιτισμού Ιάσονας Φωτήλας, ο οποίος δεν θέλησε να δώσει περισσότερες διευκρινίσεις στο τέλος της παρουσίασης για το τι μέλλει γενέσθαι στον οργανισμό, λίγους μόνο μήνες πριν τη λήξη της θητείας του Γιάννη Μόσχου. Το θεώρησε, όπως είπε, άκομψο και «όχι της ώρας». Και παρά τις επισημάνσεις δημοσιογράφων ότι δεν είναι καθόλου νωρίς για να γνωρίζει τόσο το ΥΠΠΟ όσο και εμείς ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις και με ποια διαδικασία θα γίνει η επιλογή του επόμενου καλλιτεχνικού διευθυντή (με διαγωνισμό ή ανάθεση) δεν έδωσε καμιά απάντηση.

Με τον ίδιο τρόπο απέφυγε να απαντήσει και για την επόμενη μέρα της «Ορέστειας», η οποία μέχρι την τελευταία παραστάσιμη μέρα ήταν sold out και με λίστα αναμονής και παρουσιάζεται στις 21 και 22 Σεπτεμβρίου εκτός συνόρων, στο ιστορικό θέατρο Ολίμπικο στη Βιτσέντζα της Ιταλίας. Πάλι ο κ. Φωτήλας έκρινε ότι δεν ήταν της ώρας να μας απαντήσει εάν το ΥΠΠΟ θα στηρίξει οικονομικά το Εθνικό Θέατρο ώστε η «Ορέστεια» να ταξιδέψει και σε άλλες πόλεις του εξωτερικού. Αναρωτιόμαστε μόνο εάν οι σύμβουλοι του υφυπουργού τού έχουν επισημάνει ότι ο ρόλος του δεν είναι απλώς να παρίσταται σε εκδηλώσεις θεσμικών φορέων του υπουργείου και να απευθύνει χαιρετισμούς, αλλά επίσης να απαντάει σε εύλογα και καίρια δημοσιογραφικά ερωτήματα για την επόμενη μέρα αυτών των φορέων. Πόσω μάλλον όταν τα αναπάντητα ερωτήματα αφορούν ζητήματα όπως η διαδικασία ανάδειξης νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου.

Εάν δηλαδή δεν ρωτήσουμε τον υφυπουργό, ο οποίος ήταν παρών στις ανακοινώσεις, ποιον θα ρωτήσουμε; Ο κ. Μόσχος πάντως διαβεβαίωσε ότι μέχρι το τέλος της θητείας του θα κάνει παν δυνατόν ώστε η «αλλαγή φρουράς» να γίνει με τον πιο ανώδυνο και εποικοδομητικό τρόπο για το θέατρο.

 

Για ένα «κόσμο ανοιχτό»

Το τρίπτυχο «ανοιχτοί πολιτιστικοί διάλογοι, συμπερίληψη, εξωστρέφεια» που χαρακτήρισε τα δύο προηγούμενα χρόνια συνεχίζεται και τη χρονιά που ξεκινάει. Οι δραματουργίες και της φετινής χρονιάς θίγουν κρίσιμα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα της εποχής μας όπως η προάσπιση της δημοκρατίας, η απόδοση δικαιοσύνης, ο παραλογισμός του πολέμου, η θέση της γυναίκας, τα δικαιώματα των μειονοτήτων, τα στεγανά της ελληνικής οικογένειας, η περιθωριοποίηση της τρίτης ηλικίας, η βία στο διαδίκτυο.

Το ρεπερτόριο περιλαμβάνει και φέτος νέα ελληνικά και ξένα θεατρικά έργα που συμπορεύονται με κλασικά του παγκόσμιου δραματολογίου, με συλλογικές κειμενικές συνθέσεις, πρωτότυπες δραματουργίες, μεταγραφές εμβληματικών θεατρικών έργων και λογοτεχνικών κειμένων.

Στον φετινό χειμερινό προγραμματισμό έχει ενταχθεί και ένα αφιέρωμα στο νεοελληνικό έργο. Ανατέθηκε σε Έλληνες συγγραφείς η συγγραφή πρωτότυπων θεατρικών έργων ειδικά για το Εθνικό Θέατρο∙

Ιδιαίτερη σημασία δίνεται και σε δράσεις κοινωνικού χαρακτήρα που προσφέρονται δωρεάν: επανέρχονται ο θεσμός του Επισκεπτηρίου στα νοσοκομεία και τα θεατρικά εργαστήρια σε σωφρονιστικά ιδρύματα και σε άτομα που βρίσκονται στο στάδιο της απεξάρτησης, ενώ στο πλαίσιο του προγράμματος της Πολιτιστικής Συνταγογράφησης προσφέρονται εργαστήρια δραματοθεραπείας σε ανθρώπους που αντιμετωπίζουν προβλήματα ψυχικής υγείας.

Ολοκληρώνεται η ψηφιοποίηση και τεκμηρίωση του ιστορικού αρχείου του Εθνικού Θεάτρου και μια νέα συνεργασία ξεκινάει με τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ. Πρόσφατα εγκαινιάστηκε στο κτιριακό συγκρότημα «Σχολείον της Αθήνας-Ειρήνη Παπά» η έκθεση σύγχρονης τέχνης Space of Togetherness.

Στον τομέα της εξωστρέφειας, το Εθνικό Θέατρο θα διοργανώσει τον Απρίλιο του 2025, για πρώτη φορά, το Διεθνές Θεατρικό Συνέδριο της European Theatre Convention (ETC), του σημαντικού αυτού δικτύου θεάτρων της Ευρώπης, μέλος του οποίου είναι και το Εθνικό, φιλοξενώντας εκπροσώπους θεατρικών οργανισμών από 30 και πλέον χώρες. Το Συνέδριο θα πραγματοποιηθεί ταυτόχρονα με τη διεξαγωγή του 3ου κατά σειρά Showcase, όπου επιμελήτριες/τες και διευθύντριες/ντες οργανισμών του εξωτερικού, αλλά και ξένοι δημοσιογράφοι θα κληθούν να παρακολουθήσουν τις παραγωγές μας και να γνωρίσουν Έλληνες δημιουργούς του θεάτρου. Συνολικά, πάνω από 150 επαγγελματίες του θεάτρου από το εξωτερικό θα συναντηθούν στις αρχές Απριλίου στην Αθήνα και το Εθνικό Θέατρο.

Τα έσοδα της τριετίας

2021- 2022: 1.478. 841,11 ευρώ.

2022-2023: 2.595.210, 74 ευρώ

2023- 2024: 4.417.832,84 ευρώ – αύξηση 70% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα 2022-2023 και 178% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα 2021-2022.

Το οικονομικό έτος 2023 σημειώθηκε ρεκόρ εσόδων δεκαετίας με 3.533.223,97 ευρώ.

Το ρεπερτόριο με μια ματιά

Κτήριο Τσίλλερ – Κεντρική Σκηνή

GOODBYE, LINDITA (σε επανάληψη)
Σύλληψη-Σκηνοθεσία: Μάριο Μπανούσι
Από 16/10/24

ΜΑΝΑ ΚΟΥΡΑΓΙΟ
του Μπέρτολτ Μπρεχτ
Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός
Από 28/11/24

ΦΑΟΥΣΤ
του Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε
Διασκευή-Σκηνοθεσία: Άρης Μπινιάρης
Από 13/3/25

Διαβάστε επίσης:

Κρεμλίνο κατά Στόλτενμπεργκ: «Προκλητική και επικίνδυνη θέση για τα όπλα μεγάλου βεληνεκούς»

Μυστήριο με τους βομβητές που σκόρπισαν τον τρόμο στον Λίβανο – «Κατασκευάστηκαν στην Ουγγαρία»

Γαλλία – Υπόθεση Πελικό: Ομολόγησε και ο μιμητής του – «Είμαι εγκληματίας και βιαστής»

Πλαστά ποινικά μητρώα: Έρευνα μετά και τη διαβίβαση των στοιχείων από το Documento στον Άρειο Πάγο – Σιωπή Φλωρίδη

Tagesspiegel: «Η Χεζμπολάχ απειλεί με αντίποινα το Ισραήλ για τις εκρήξεις βομβητών»

Τι είναι οι βομβητές που σκόρπισαν τον τρόμο στον Λίβανο – Πώς λειτουργούν

 

Documento Newsletter