Ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla Ίλον Μασκ δήλωσε ότι ρομπο-ταξί χωρίς άνθρωπο οδηγό θα αρχίσουν να κυκλοφορούν σε ορισμένες αμερικανικές πόλεις, έως το τέλος του 2020. Όπως είπε, η εταιρεία είναι πια σχεδόν έτοιμη να παράγει οχήματα που θα είναι πλήρως αυτόνομα και ασφαλή για οποιονδήποτε δρόμο.
Ορισμένοι αναλυτές, όμως, εμφανίζονται πιο σκεπτικιστές, μην αποκλείοντας ότι η ανακοίνωση εντάσσεται στη χορεία προηγούμενων δηλώσεων που εντυπωσιάζουν τους επενδυτές και το κοινό, αλλά δεν υλοποιούνται στην ώρα τους.
«Πιθανώς σε δύο χρόνια από σήμερα θα έχουμε φτιάξει ένα αυτοκίνητο χωρίς καθόλου τιμόνι ή πεντάλ», προέβλεψε ο πάντα αισιόδοξος Μασκ, ο οποίος, μεταξύ άλλων, έχει υποσχεθεί ότι η άλλη εταιρεία του, η Space X, θα στείλει τους πρώτους ανθρώπους στον ‘Αρη το 2024, μια ημερομηνία που φαντάζει υπεραισιόδοξη.
Μερικοί θυμήθηκαν ότι ο Μασκ είχε προβλέψει πως τα αυτοκίνητα της Tesla θα ήσαν πλήρως αυτόνομα και χωρίς ανάγκη οδηγού έως το 2018, κάτι που δεν συνέβη τελικά. Είχε επίσης προβλέψει ότι το 2018 η εταιρεία θα παρήγε 500.000 αυτοκίνητα, αλλά έφτιαξε περίπου τα μισά. Και πέρυσι το καλοκαίρι είχε υποσχεθεί η Tesla θα κατασκεύαζε φέτος 10.000 σεντάν Model 3 την εβδομάδα, αλλά αυτή την εβδομάδα δεν βγήκαν από τη γραμμή παραγωγή ούτε τα μισά.
Στο επίκεντρο της νέας υπόσχεσης για έναν στόλο ρομποτικών ταξί από του χρόνου, βρίσκεται ένας νέος μικροεπεξεργαστής ειδικά για αυτόνομα οχήματα, που παρουσίασε ο Μασκ και ο οποίος κατασκευάσθηκε από τη Samsung στο Τέξας. Το νέο «τσιπάκι» υποτίθεται ότι θα προσδώσει στην Tesla την τεχνολογία αιχμής που δεν διαθέτουν οι -συνεχώς αυξανόμενοι- ανταγωνιστές της.
Παράλληλα, σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερς και τους «Τάιμς της Νέας Υόρκης», ο Μασκ επέκρινε τους ανταγωνιστές που στη δική τους τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης χρησιμοποιούν το σύστημα αισθητήρων λέιζερ Lidar. «Όποιος χρησιμοποιεί το Lidar, είναι καταδικασμένος», ανέφερε και προέβλεψε ότι τελικά και οι ανταγωνιστές του θα το εγκαταλείψουν. Η Tesla χρησιμοποιεί μόνο κάμερες και αισθητήρες ραντάρ στα οχήματα της.
Η παρουσίαση στην έδρα της Tesla στο Πάλο ‘Αλτο της Καλιφόρνιας έγινε δύο μέρες πριν την αναμενόμενη ανακοίνωση από την Tesla των ζημιών που εμφάνισε στο πρώτο τρίμηνο του 2019, κυρίως λόγω των μειωμένων πωλήσεων κατά 31% έναντι του τελευταίου τριμήνου του 2018, παρόλο που άρχισε τις πωλήσεις του σεντάν Model 3 στην Ευρώπη και στην Κίνα.
Ο Μασκ προσπάθησε να περάσει το μήνυμα ότι τα αυτόνομα αυτοκίνητα της Tesla δεν είναι για τους λίγους αλλά για τις μάζες. «Στο μέλλον οι άνθρωποι θα θέλουν να θέσουν εκτός νόμου όσους οδηγούν το δικό τους αυτοκίνητο, επειδή δεν θα είναι το ίδιο ασφαλές σε σύγκριση με τα αυτόνομα οχήματα», ανέφερε. Αλλά οι περισσότεροι αναλυτές -και επενδυτές- θεωρούν πολύ πιθανότερο ότι αυτοκίνητα που θα μπορούν να οδηγούνται μόνα τους με απόλυτη ασφάλεια και σε οποιεσδήποτε συνθήκες, απέχουν αρκετά χρόνια ακόμη.
Η τεχνολογία θα πάρει περισσότερο χρόνου του αναμενομένου για να ωριμάσει πλήρως. «Υπερεκτιμήσαμε την άφιξη των αυτόνομων οχημάτων», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Ford Τζιμ Χάκερ προ ημερών στο Ντιτρόιτ. Κάπως έτσι μάλλον σκέπτονται και οι επενδυτές, γι’ αυτό οι μετοχές της Tesla κινήθηκαν πτωτικά στο χρηματιστήριο.
Δεν βοήθησε η είδηση ότι προ ημερών ένα Tesla που ήταν παρκαρισμένο σε ένα γκαράζ στη Σαγκάη έπιασε μόνο του φωτιά και οι μηχανικοί της εταιρείας πάνε εσπευσμένα εκεί για να δουν τι συνέβη. Είχε προηγηθεί ένα άλλο παρκαρισμένο Tesla που είχε πιάσει φωτιά σε ένα συνεργείο στο Πίτσμπουργκ των ΗΠΑ. Σύμφωνα με αναλυτές, οι μπαταρίες λιθίου-ιόντων των ηλεκτροκίνητων οχημάτων είναι δυνατό να υπερθερμανθούν υπερβολικά ή να πάθουν βλάβη και να εκραγούν.
ΑΠΕ-ΜΠΕ