Οι παραλείψεις, οι αδικίες, οι εκπλήξεις και τα ρεκόρ
Δύο τάσεις φαίνεται να κυριαρχούν στη φετινή οσκαρική κούρσα. Από τη μία ο παλιομοδίτικος χαρακτήρας της μεγαλύτερης γιορτής της βιομηχανίας του θεάματος με την πριμοδότηση φιλμ με κλασικό προφίλ («The Fabelmans», «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο») και από την άλλη το βλέμμα σε ταινίες στις οποίες το άναρχο ή μαύρο χιούμορ χρησιμεύει ως αφηγηματικό εργαλείο σχολιασμού της αποπνικτικής πραγματικότητας («Τα πάντα όλα» ή «Τα πνεύματα του Ινισέριν»). Ενώ ορισμένα στάνταρ της οσκαρικής νομοτέλειας τηρούνται ακόμη με ευλάβεια. Η φυσική ή τεχνητή μεταμόρφωση των ηθοποιών συνεχίζει να επιβραβεύεται (σίγουρο το Οσκαρ για τον Μπρένταν Φρέιζερ λόγω «Φάλαινας»), όπως και το να υποδύονται υπαρκτούς χαρακτήρες. Από τη στιγμή μάλιστα που τα πρόσωπα αυτά δεν είναι τυχαία αλλά δύο από τα κορυφαία αστέρια της ποπ κουλτούρας (Ελβις και Μονρό), τότε οι ερμηνείες των Οστιν Μπάτλερ («Elvis») και Ανα ντε Αρμας («Blonde») ήταν αναμενόμενο ότι θα παίξουν δυνατά στις πεντάδες των ερμηνειών.
Στις κατηγορίες των ερμηνειών οι σημαντικότερες «αδικίες» που εντοπίζονται είναι μάλλον η απουσία της Βαϊόλα Ντέιβις («Η γυναίκα βασιλιάς»), της Ντανιέλ Ντεντγουάιλερ (για το «Till» της Τσινόνιε Τσούκου – κατηγόρησε την Ακαδημία για μισογυνισμό απέναντι στις μαύρες σκηνοθέτριες), της Νίνα Χος («Tar»), του Πολ Ντάνο («The Fabelmans»), ακόμη και του Τομ Κρουζ για όσους λάτρεψαν το «Top gun: Maverick». Αρνητική εντύπωση πάντως προκαλεί το γεγονός πως λείπουν από τις ερμηνείες πρώτων ρόλων εκπρόσωποι της μαύρης φυλής ή Λατίνοι ηθοποιοί, κάτι που είχε να συμβεί από το 2016.
Στα υπόλοιπα βραβεία οι σημαντικές παραλείψεις σχετίζονται με την απουσία του Κάμερον στην πεντάδα των σκηνοθετών και του Γερμανού Εντουαρντ Μπέργκερ στην ίδια κατηγορία για την εκπληκτική δουλειά του στο «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο», το οποίο όμως επιβραβεύτηκε με εννιά υποψηφιότητες σε άλλες κατηγορίες. Η επιτυχία της ταινίας του Netflix ήταν και μια καλή απάντηση στους συνωμοσιολόγους που έλεγαν ότι το Χόλιγουντ θα τιμωρήσει φέτος τις τηλεοπτικές πλατφόρμες ρίχνοντάς τους την ευθύνη για το ότι ο κόσμος έχει γυρίσει την πλάτη του στην κινηματογραφική αίθουσα – όπως δείχνουν τα εισιτήρια. Δεν μπορεί να μην παρατηρήσει κανείς ότι ύστερα από μια διετία που σημαδεύτηκε από τη θηλυκή δύναμη (νικήτριες οι Τζέιν Κάμπιον πέρυσι και Κλόι Ζάο πρόπερσι), φέτος απουσιάζουν οι γυναίκες από την κατηγορία σκηνοθεσίας.
Στα ασύλληπτα ρεκόρ της ιστορίας του θεσμού ανήκει η 53η παρακαλώ υποψηφιότητα του 91χρονου Τζον Ουίλιαμς, που στοχεύει στο 6ο του Οσκαρ χάρη στο σάουντρακ του «The Fabelmans» του Στίβεν Σπίλμπεργκ, με τον οποίο συνεργάζεται για πολλοστή φορά καθώς έχει συνθέσει τις μουσικές σχεδόν όλων (πλην τριών) των ταινιών του μεγάλου παραμυθά του Χόλιγουντ.
Στις ευχάριστες εκπλήξεις ανήκουν η παρουσία του Πολ Μέσκαλ για το θαυμάσιο «Aftersun» στην πεντάδα του Α΄ αντρικού ρόλου καθώς και η επιστροφή της Σάρα Πόλεϊ στα Οσκαρ με τις «Γυναικείες κουβέντες», 17 χρόνια μετά την πρώτη της υποψηφιότητα για το σενάριο του δράματος «Υστερόγραφο μιας σχέσης». Οι «Γυναικείες κουβέντες», τέταρτη σκηνοθετική δουλειά της Καναδής ηθοποιού, έχει υποψηφιότητα και στις καλύτερες ταινίες της χρονιάς, αν και σχολιάστηκε αρκετά το γεγονός πως καμιά από τις πρωταγωνίστριές της (Φράνσις ΜακΝτόρμαντ, Ρούνεϊ Μάρα, Τζέσι Μπάκλεϊ, Κλερ Φόι) δεν προτάθηκε για κάποια ερμηνεία.
Τέλος, με μια πρώτη εκτίμηση βλέπουμε πως τα βραβεία θα μοιραστούν μεταξύ των «Πνευμάτων του Ινισέριν» και του «Τα πάντα όλα» (με την ταινία του ΜακΝτόνα να κερδίζει στα… σημεία τη δημιουργία των δύο Ντάνιελ), το «Top gun: Maverick» και το «Avatar 2» θα κονταροχτυπηθούν στις τεχνικές κατηγορίες, ο Σπίλμπεργκ παρά τις επτά υποψηφιότητες του «The Fabelmans» είναι πιθανό να φύγει με άδεια χέρια από την τελετή, ενώ στο διεθνές Οσκαρ θα είναι τεράστια έκπληξη –αν και οι ανατροπές συνηθίζονται στην εν λόγω κατηγορία– αν το αργεντίνικο «Argentina 1985» αρπάξει το βραβείο από το «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο».
INFO: Η 95η τελετή απονομής των βραβείων Οσκαρ θα πραγματοποιηθεί στις 12 Μαρτίου 2023 με οικοδεσπότη τον Τζίμι Κίμελ