Τα δύο σενάρια για τις συντάξεις για να μην επηρεαστεί ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος

Τα δύο σενάρια για τις συντάξεις για να μην επηρεαστεί ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος

Με πολύ προσεκτικές διατυπώσεις, αναφορές και επεξηγήσεις ως προς το τι μέλλει να γίνει με τις συντάξειςαπό 1/1/2019 δημοσιεύτηκε νωρίτερα την Δευτέρα το προσχέδιο του προύπολογισμού για το 2019.

Παραθέτοντας στοιχεία για τις επιπτώσεις στο πρωτογενές πλεόνασμα, τόσο στην περίπτωση που κοπούν οι συντάξεις, όσο και στην πρίπτωση που το μέτρο αποφευχθεί και δεν εφαρμοστούν, προκύπτει ότι η δημοσιονομική επίπτωση δεν επηρεάζει τον βασικό στόχο για τον οποίο έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση απέναντι στους δανειστές, το 3,5%. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρατίθενται στο προσχέδιο του προύπολογισμού, αν εφαρμοστεί το 2019 το μέτρο της κατάργησης της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις, το πρωτογενές πλεόνασμα θα ανέλθει στο 4,14% ως ποσοστό του ΑΕΠ. Αν δεν εφαρμοστεί, δηλαδή δεν μειωθούν οι συντάξεις, το πρωτογενές πλεόνασμα θα διαμορφωθεί στο 3,56% του ΑΕΠ (φαίνεται στον πίνακα με τον τίτλο προτιθέμενες δημοσιονομικές παρεμβάσεις).

Μέσα στο προσχέδιο τονίζεται αναλυτικά πως, τα στοιχεία είναι εκφρασμένα απευθείας σε δεδουλευμένη βάση και δεν ταυτίζονται με τα αντίστοιχα ταμειακά μεγέθη. Κατά συνέπεια, τα μεγέθη αυτά δεν είναι άμεσα συγκρίσιμα με τα μεγέθη Προσχεδίων Κρατικού Προϋπολογισμού προηγούμενων ετών.

Για το έτος 2019, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας μετά τις προτιθέμενες παρεμβάσεις προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 6,775 δισ. ευρώ ή 3,56% του ΑΕΠ, αυξημένο έναντι του στόχου της Ενισχυμένης Εποπτείας κατά 122 εκατ. ευρώ και μειωμένο κατά 742 εκατ. ευρώ σε σχέση με το ΜΠΔΣ 2019-2022. Αντίστοιχα, σε δημοσιονομική βάση το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 7,319 δισ. ευρώ ή 3,8% του ΑΕΠ, μειωμένο κατά 477 εκατ. ευρώ σε σχέση με το ΜΠΔΣ.

Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών οι ικανοποιητικές δημοσιονομικές επιδόσεις των ετών 2015-2018, καθώς και η βελτίωση των μακροοικονομικών μεγεθών της ελληνικής οικονομίας επιτρέπουν τη σταδιακή αλλαγή του μείγματος δημοσιονομικής πολιτικής, με σκοπό την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, την υποστήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης και την αντιμετώπιση, με τρόπο στοχευμένο, χρονίων ελλειμμάτων στον τομέα της κοινωνικής προστασίας.

Έσοδα

Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού, σε δημοσιονομική βάση, μετά τις προτιθέμενες παρεμβάσεις, προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 53.832 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 19 εκατ. ευρώ σε σχέση με το σενάριο βάσης, γεγονός που οφείλεται:

– στη μείωση κατά 10% μεσοσταθμικά, ή 262,5 εκατ. ευρώ του ΕΝΦΙΑ και

– στην αύξηση κατά 282 εκατ. ευρώ του Φόρου Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων, ως αποτέλεσμα των συνταξιοδοτικών παρεμβάσεων.

Δαπάνες

Οι συνολικές δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού σε δημοσιονομική βάση για το έτος 2019, μετά τις προτιθέμενες παρεμβάσεις, προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 56.169 μειωμένες κατά 1,455 δισ. ευρώ σε σχέση με το σενάριο βάσης, κυρίως λόγω της άρσης των εξισορροπητικών παρεμβάσεων του 2019, όπως αυτές είχαν παρουσιαστεί στο ΜΠΔΣ 2019-2022.

Έξοδος στις αγορές

Για το 2019 μετατίθεται τελικά ο χρόνος εξόδου της χώρας στις αγορές, όπως αναφέρεται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού με τις ετήσιες εκδόσεις να μην ξεπερνούν σε ύψος και ρευστότητας το ύψος των εξόδων του κράτους για τόκους, δηλαδή τα 5,5 με 6 δις. ευρώ. 

https://www.documentonews.gr/filegrid/2018/10/01/5bb24f09cd3a18537250add4.pdf

Διαβάστε επίσης: Σεντένο: Δημοσιονομικό και όχι διαρθρωτικό το μέτρο της περικοπής των συντάξεων

Documento Newsletter