Τα αντίθετα ρεύματα της εγκλωβισμένης κυβέρνησης Μητσοτάκη στην Αττική Οδό

Τα αντίθετα ρεύματα της εγκλωβισμένης κυβέρνησης Μητσοτάκη στην Αττική Οδό
φωτό αρχείου

Μπορεί ο πρωθυπουργός να ήταν εξαφανισμένος τη Δευτέρα που οι πολίτες δοκιμάζονταν σε αυτοκινητόδρομους, οδικές αρτηρίες και σπίτια δίχως ηλεκτρικό ρεύμα, όμως την Τρίτη «εμφανίστηκε» με την ανακοίνωση πως συμφώνησε με την Αττική Οδό για αποζημίωση 2.000 για κάθε όχημα -και όχι κάθε πολίτη- που εγκλωβίστηκε σε αυτήν.

Για μια στιγμή όμως: Ο υπουργός του Κυριάκου Μητσοτάκη δεν ήταν που το απόγευμα της Δευτέρας κάλεσε να διερευνηθούν οι ευθύνες της εταιρείας από τη Δικαιοσύνη, προκαλώντας άμεσα εισαγγελική παρέμβαση; Τι προκάλεσε μία τέτοια παρέμβαση, την ώρα που η ανεξάρτητη Δικαιοσύνη έχει ανακοινώσει πως ξεκινάει έρευνα;

Τα ερωτήματα για τις ευθύνες του επιτελικού κράτους για το μπάχαλο της Δευτέρας και για την απουσία του πρωθυπουργού από τις εξελίξεις είναι εκκωφαντικά, και σίγουρα θα τεθούν επίμονα τις προσεχείς ημέρες. Η καθυστερημένη κήρυξη διήμερης αργίας προορίζεται μετά βίας για να δοθεί χρόνος να θεραπευτούν οι πληγές της αδυναμίας του κρατικού μηχανισμού να ανταπεξέλθει, και σε καμία περίπτωση ως προληπτικό μέτρο. Ως τέτοιο θα αντιμετωπιζόταν μόνο εάν το αποφάσιζε η κυβέρνηση πριν την έλευση του φαινομένου, για το οποίο υπήρχαν αυστηρές επιστημονικές προειδοποιήσεις που υποβαθμίστηκαν, αποκαλύπτοντας την πλήρη ανετοιμότητα του κρατικού μηχανισμού, παρά τις παρελάσεις ειδικών οχημάτων και τις δηλώσεις ετοιμότητας που προηγήθηκαν.

Παράλληλα, ακόμα και με την «εμφάνισή» του το πρωί της Τρίτης με την ανακοίνωση του συμβιβασμού με την εταιρεία, τα ερωτήματα για την παρουσία του παρέμειναν. Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου του Μεγάρου Μαξίμου, το πρωί της Τρίτης «ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης προήδρευσε σε σύσκεψη» με τη συμμετοχή σειράς υπουργών, αλλά και με την ηχηρή απουσία άλλων αρμόδιων. Όμως παρότι σε άλλες περιπτώσεις η σχετική ενημέρωση περιλαμβάνει είτε τον τόπο στον οποίο έλαβε χώρα η σύσκεψη (πχ. Μέγαρο Μαξίμου, Κέντρο Επιχειρήσεων, κ.α.), είτε την πληροφορία πως η σύσκεψη έγινε μέσω τηλεδιάσκεψης, στις σημερινές ανακοινώσεις αυτή η πληροφορία δεν περιλήφθηκε, πυροδοτώντας έντονη παραφιλολογία.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος μπορεί να πασχίζει να «βρίσκεται παντού», όμως το ερώτημα για το που βρίσκεται ο πρωθυπουργός ενισχύεται και με την απουσία του και από τα κοινωνικά δίκτυα, όπου -κατά τραγική ειρωνεία- έχει να εμφανιστεί από την επίσκεψη στους άστεγους του Πειραιά το περασμένο Σάββατο. Από το πρωί της Τρίτης, φιλοκυβερνητικός Τύπος και τηλεοπτικά ΜΜΕ κινούνται μεταξύ της κάλυψης του Κυριάκου Μητσοτάκη και ενός «πλέγματος προστασίας» της εταιρείας της Αττικής Οδού. Η κατάσταση στην τελευταία ήταν που παρήγαγε και τις χειρότερες δυνατές εικόνες στις τηλεοράσεις, που ως γνωστόν είναι η αδυναμία της κυβέρνησης της «επικοινωνίας και όχι της ουσίας».

Έκτοτε, μετράμε: Επίθεση τηλεοπτικών εκπομπών και επιφυλλίδων στον Γιώργο Πατούλη για την -πολλοστή- ανεπάρκεια της Περιφέρειας Αττικής, «στο πουθενά» οι υπουργοί Άμυνας και Προστασίας του Πολίτη, με μομφές για την απουσία του Νίκου Παναγιωτόπουλου και του Τάκη Θεοδωρικάκου από τη «μάχη» κατά της κακοκαιρίας και την καθυστερημένη κινητοποίηση Στρατού και Αστυνομίας, δριμή κατηγορώ για τους «άφαντους» υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή και τον υφυπουργό του, Γιώργο Καραγιάννη. Αναφορές που τοποθετούν στο κάδρο των ευθυνών υπάρχουν και για τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα για τα προβλήματα ηλεκτροδότησης.

Όλως τυχαίως, αίφνης άλλαξε ακόμα και το δόγμα «θα κάνουμε απολογισμό μετά το πέρας της κρίσης», και ήδη ξεκίνησαν να διακινούνται ζωηρά σενάρια ευρέως ανασχηματισμού. Όμως όλα τα παραπάνω θα φανούν τις επόμενες ημέρες. Η κρίση της «Ελπίδας» χτύπησε το Μέγαρο Μαξίμου την ώρα που ήδη είναι ζαλισμένο από την απελπισία που προκαλούν οι αποκαλύψεις για τις σχέσεις ανώτατων στελεχών της κυβέρνησης και της Νέας Δημοκρατίας με τον Μένιο Φουρθιώτη. Κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει εάν τα μειωμένα αντανακλαστικά απέναντι στην κακοκαιρία οφείλονται και στον έντονο πονοκέφαλο που έχει προκαλέσει η αποκάλυψη των σκιωδών επαφών του Γιώργου Γεραπετρίτη με τον υπόδικο τηλεπαρουσιαστή.

Ωστόσο, από τη μέχρι στιγμής διαχείριση προκύπτει ακόμα ένα ζήτημα που παράγει περίεργους συνειρμούς.

Ήταν ο υπουργός Πολιτικής Προστασίας που το μεσημέρι της Δευτέρας εμφανίστηκε στους δέκτες των πολιτών, κατηγορώντας την εταιρεία της Αττικής Οδού που «δεν κατόρθωσε να κρατήσει τον δρόμο ανοιχτό, παρά τις υποσχέσεις που μας έδωσαν στις συσκέψεις των προηγούμενων ημερών». Είτε ως δικαιολογία της κυβερνητικής ανεπάρκειας, είτε ως ένα από τα πραγματικά αίτια της καταστροφικής διαχείρισης, ο Χρήστος Στυλιανίδης έκανε μία δήλωση ως υπουργός της κυβέρνησης Μητσοτάκη, εισηγούμενος δημόσια στον πρωθυπουργό να αναζητηθούν ευθύνες από την εταιρεία. Δεν πρόλαβε να περάσει ούτε μία ώρα από τις δηλώσεις του υπουργού, και η άμεση παρέμβαση της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών γνωστοποιούνταν στο πανελλήνιο. Η Δικαιοσύνη έδειξε γρήγορα αντανακλαστικά, διατάσσοντας τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, για την αναζήτηση ευθυνών για το αδίκημα της «διατάραξης ή παρακώλυσης συγκοινωνιών».

Πριν όμως περάσει ένα 24ωρο από τις δηλώσεις του υπουργού και την αντίδραση της Δικαιοσύνης, ο Κυριάκος Μητσοτάκης εμφανίστηκε ως «μεσάζοντας», ανακοινώνοντας μία συμφωνία στην οποία κατέληξε με την εταιρεία, χωρίς μάλιστα να παραθέσει καμία λεπτομέρεια.

Διαβλέποντας το γεγονός πως ήδη η καρέκλα του Χρήστου Στυλιανίδη εμφανίζεται να τρίζει, θα πρέπει κανείς να λάβει υπόψιν και τον τρόπο που του την «πριονίζει» ο φιλοκυβερνητικός Τύπος. Από το πρωί της Δευτέρας και πριν την επέλαση της κακοκαιρίας, διαρροές σε φιλικό προς την κυβέρνηση μέσο ενημέρωσης εμφάνιζε τον υπουργό Πολιτικής Προστασίας να μην συμφωνεί ούτε καν στο κλείσιμο των σχολείων. Το πρωί της επόμενης, διαρροή σε άλλο εξίσου φιλοκυβερνητικό μέσο τον έδειξε ως υπεύθυνο για τον μη αποκλεισμό των βαρέων οχημάτων από την Αττική Οδό. Άπαντες του χρεώνουν τις «ευρωπαϊκές του καταβολές», που κατά τα σχόλια τον οδήγησαν να λαθέψει στην αξιολόγηση της κατάστασης. Δεδομένου πως πράγματι πρόκειται για ένα από τα πλέον… εκτός ελληνικής πραγματικότητας μέλη της κυβέρνησης, θα έχει ενδιαφέρον εάν η πορεία του θα είναι αυτή του αποδιοπομπαίου τράγου.

Σε κάθε περίπτωση, από τα παραπάνω προκύπτει μία εύλογη σειρά ερωτημάτων.

Γιατί δεν αφέθηκε η Δικαιοσύνη να κάνει τη δουλειά της; Καθώς γίνεται γνωστό πως ετοιμάζονται ομαδικές μηνύσεις πολιτών κατά της εταιρείας, τι σημαίνει η «συμφωνία» αυτή για τους χιλιάδες ταλαιπωρημένους πολίτες; Απαλλάσσεται η εταιρεία από τις ευθύνες της απέναντί τους; Και τι συμβαίνει με τις υποχρεώσεις της που απορρέουν από τη σύμβασή της με το Δημόσιο, ως προς τις κυρώσεις για την μη τήρησή τους; Επίσης, προκύπτει και ένα αμιγώς πολιτικό ερώτημα: Πως είναι δυνατόν, τη μία στιγμή ο υπουργός της κυβέρνησης να ζητά τη διερεύνηση των ευθυνών της εταιρείας από τη Δικαιοσύνη, και την επόμενη, ο ίδιος ο πρωθυπουργός να τον αδειάζει και να έρχεται σε «συμβιβασμό» μαζί της; Τίνος πρωτοβουλία ήταν οι αρχικές δηλώσεις Στυλιανίδη; Δεν ήταν ενήμερος ο Κ. Μητσοτάκης; Την ώρα που βρίσκεται σε εξέλιξη έρευνα της Δικαιοσύνης, προβλέπεται τέτοιου είδους παρέμβαση στο επιτελικό κράτος; Υπάρχει κάποια εξήγηση γι’ αυτήν;

Η Αττική Οδός δεν ήταν το μόνο σημείο στο οποίο ο κρατικός μηχανισμός και το επιτελικό κράτος ξεγυμνώθηκαν. Ήδη το υπουργείο Υποδομών επιχείρησε να ακολουθήσει την οδό Μητσοτάκη και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για την ταλαιπωρία επιβατών σε κάποια δρομολόγια. Παράλληλα, κανείς δεν έχει απάντηση για το πως θα μπορούσε να… εξαγοραστεί αντίστοιχα η οργή των πολιτών για την ταλαιπωρία που υπέστησαν σε δρόμους όπως η Μαραθώνος και η Μεσογείων, ή για τις δεκάδες χιλιάδες νοικοκυριών που έμειναν για πολλές ώρες χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα.

Όμως στο ζήτημα της Αττικής Οδού ο Κυριάκος Μητσοτάκης εμφανίζεται ανοιχτά στο αντίθετο ρεύμα με τον υπουργό του. Το ερώτημα είναι ποια συμφέροντα είναι αυτά που συγκρούονται στους παραδρόμους της.

Διαβάστε επίσης

Εξαφανισμένος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης – Που κρύβεται ενώ η χώρα διαλύεται;

Τελευταίες ΕιδήσειςDropdown Arrow
preloader
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Documento Newsletter