Κατά την πρώτη μέρα συζήτησης στη Βουλή του νομοσχεδίου που τροποποιεί τη Σύμβαση Παραχώρησης του Λιμανιού του Πειραιά, δίνοντας το υπόλοιπο 16% των μετοχών στην ΟΛΠ ΑΕ, ο Νεκτάριος Σαντορινιός ως εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ και Τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στηλίτευσε τις πρακτικές της Κυβέρνησης που αποτελούν απιστία ενάντια στο Δημόσιο Συμφέρον και ξεκάθαρη παράβαση καθήκοντος.
Αναλυτικά η τοποθέτησή του:
«Επί 50 περίπου μέρες η Κυβέρνηση της ΝΔ, δεν εφαρμόζει τα όσα προβλέπονται στην εν ισχύ Σύμβαση Παραχώρησης, δηλαδή δεν καταλογίζει τις προβλεπόμενες ποινικές ρήτρες, ύψους 44εκ ευρώ, για το ανεκτέλεστο ποσό- και όχι το συμβασιοποιημένο- των υποχρεωτικών επενδύσεων, που δεν έχουν ακόμη υλοποιηθεί από την ΟΛΠ ΑΕ. Βρισκόμαστε μπροστά σε μια ξεκάθαρη παράβαση καθήκοντος, απιστία κατά του Δημοσίου και σοβαρή βλάβη στα συμφέροντα του Δημοσίου».
«Η ΟΛΠ ΑΕ δεν τήρησε τις συμβατικές της υποχρεώσεις που αφορούσαν στο να υλοποιήσει 11 υποχρεωτικές επενδύσεις, ύψους 290 εκ κατά την πρώτη 5ετια της επένδυσης, η οποία και έληξε στις 11/8/21. Οι συγκεκριμένες υποχρεωτικές επενδύσεις, να σας θυμίσω, ότι ήταν ρήτρα που έθεσε τότε, το 2016, η ελληνική Κυβέρνηση, έτσι ώστε να εξασφαλίσει η καλή λειτουργία του Λιμανιού και το μέγιστο όφελος για το Δημόσιο από την επένδυση».
«Τι άλλο θα έπρεπε να έχει κάνει η Κυβέρνηση και δεν το κάνει, μπροστά σε αυτή την ξεκάθαρη παραβίαση της Σύμβασης Παραχώρησης; Να προχωρήσει σε έκπτωση της εγγυητικής επιστολής, κατά το μέρος της μη καλής εκτέλεσης της Σύμβασης και να μεταφερθεί το ανεκτέλεστο αυτών των υποχρεωτικών επενδύσεων στην δεύτερη επενδυτική περίοδο, δηλαδή κατά τη χρονική διάρκεια 5 έως 10 έτη, ενώ και αν τότε δεν υλοποιούνταν, τότε θα έπρεπε να επιβληθούν και πάλι ποινικές ρήτρες. Το ερώτημα παραμένει: Για ποιο λόγο δεν επιβάλλετε όσα προβλέπει η σύμβαση και έρχεστε και μας λέτε, παραπειστικά, ότι δεν μπορούσατε και θα πηγαίνατε σε μία διαπραγμάτευση και σε μία διαιτησία. Ποια διαιτησία όταν τα πράγματα είναι τόσο σαφή;».
- Παράτυπη η παραχώρηση του 16% των μετοχών του Λιμανιού στην ΟΛΠ ΑΕ. Κρυφές διαλυτικές αιρέσεις για την ΟΛΠ ΑΕ από το παράθυρο
«Η ΝΔ επικαλείται ότι η τροποποίηση της Σύμβασης έρχεται να επιλύσει σοβαρά προβλήματα διαμάχης μεταξύ των συμβαλλομένων μερών. Που είναι η Διαμάχη; Η Σύμβαση του 2016 έδινε λύσεις σε όλα. Σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στην εν ισχύ Συμφωνία, το 16% των Μετοχών θα πρέπει να παραδοθεί όταν και εφόσον ολοκληρωθούν οι υποχρεωτικές επενδύσεις, γεγονός που δεν έχει συμβεί. Αυτό σημαίνει πως για επόμενα πέντε χρόνια το ελληνικό δημόσιο θα εξακολουθούσε να εισπράττει 5 εκ. το χρόνο από το μέρισμα του 16%. Αντίθετα, η ΝΔ αποφασίζει τώρα να παραδώσει το 16% στην ΟΛΠ ΑΕ, προκαλώντας απώλεια εσόδων στο Δημόσιο».
«Ακούσαμε κάτι για διαλυτικές αιρέσεις και εγγυητικές, οι οποίες, στο κείμενο που έχει κατατεθεί προς συζήτηση, δεν αναφέρονται πουθενά. Έχετε κάνει άλλες συμφωνίες; Ποιες είναι αυτές οι συμφωνίες που δε βρίσκονται αυτή τη στιγμή στα χέρια της Ολομέλειας; Απαιτούμε την άμεση κατάθεση της νέας Σύμβασης Αγοραπωλησίας Μετοχών γιατί η αναφορά και μόνο ότι υπάρχουν και άλλες συμφωνίες, αλλάζει τα δεδομένα της συζήτησης».
- Η ΝΔ αποφασίζει να επιρρίψει την ευθύνη της μη εκτέλεσης των έργων, στο Δημόσιο και όχι στην ΟΛΠ ΑΕ
«Στα χέρια μας, μετά από σχετική Ερώτηση που καταθέσαμε, έχουμε έγγραφο του Γενικού Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής όπου μας λέει πως ο ανεξάρτητος μηχανικός, τον Φεβρουάριο του 2021 πιστοποιούσε πως το σύνολο των επενδύσεων που είχαν υλοποιηθεί ήταν μόνο 70 εκ από τα 290εκ., με ευθύνη της Εταιρείας. Αντίθετα, η Κυβέρνηση, στο προοίμιο και μόνο της Σύμβασης τροποποίησης που φέρνει στη Βουλή αποδέχεται ότι εκφεύγουν της αρμοδιότητας της COSCO οι λόγοι για τους οποίους η Εταιρεία δεν μπόρεσε να υλοποιήσει τις επενδύσεις. Αθωώνετε την Εταιρεία και τα ρίχνετε όλα στο ελληνικό Δημόσιο».
«Τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Σας καλούμε, κ. Υπουργέ, να καταθέσετε όλες τις αναφορές του Ανεξάρτητου Μηχανικού για το 2021 σε σχέση με την υλοποίηση των επενδύσεων, έτσι ώστε να καταλάβουμε όλοι την πρόθεσή σας να ρίξετε τις ευθύνες στο Δημόσιο».
- Η νέα τροποποιημένη Σύμβαση έρχεται να δώσει νέες άπλετες παρατάσεις και διευκολύνσεις στην ΟΛΠ ΑΕ
«Με το έωλο επιχείρημα των «γεγονότων αναστολής»- που δεν ξέρω αν όσοι ασχολούνται με δημόσιες συμβάσεις το έχουν ξανακούσει ποτέ- η Κυβέρνηση έρχεται να δώσει επιπλέον πέντε χρόνια για την υλοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων, συν πέντε χρόνια με μια καινοφανή αναφορά. Τελικά πότε θα τελειώσουν αυτές οι παρατάσεις και πότε θα ξεκινήσουν οι μη υποχρεωτικές επενδύσεις;»
«Ταυτόχρονα, με την επέκταση αυτού του χρόνου ολοκλήρωσης- που έχει φτάσει πια τα 15 με τις τόσες παρατάσεις που δίνει η τροποποίηση- γίνεται παραδεκτό ότι τα επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών στο λιμάνι (κρουαζιέρα, RoRo, ακτοπλοΐα, κτλ) δεν θα είναι αυτά που πρέπει. Στην προηγούμενη Σύμβαση το χρονικό όριο ήταν στα 3 χρόνια, για 2 χρόνια υπήρχε μία σχετική ανοχή και από τον πέμπτο χρόνο ξεκινούσαν να επιβάλλονται ποινικές ρήτρες. Πόσο έγινε αυτό; Έξι χρόνια, για άλλα τέσσερα χρόνια ανοχή, δηλαδή δέκα χρόνια θα έχουμε ένα λιμάνι, το οποίο το δώσαμε για να γίνει καλύτερο και δεν θα υπάρχει τουλάχιστον το ελάχιστο επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών. Αυτό εσείς το θεωρείτε καλή επένδυση; Θεωρείτε ότι αυτές οι μεθοδεύσεις εξυπηρετούν τους εργαζόμενους, τους χρήστες του λιμανιού, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις;»
«Επίσης, για πρώτη φορά με αυτή τη τροποποιημένη Σύμβαση δίνεται η δυνατότητα στον ΟΛΠ να αναθεωρήσει κάποιες από τις υποχρεωτικές επενδύσεις, πρώτης προτεραιότητας, που δεν μπόρεσαν να ολοκληρωθούν λόγω κάποιων «γεγονότων αναστολής» και να προτείνει εναλλακτικές. Για παράδειγμα μπορεί ο ΟΛΠ να μας πει ότι η βυθοκόρηση του κεντρικού λιμένα ή οι βελτιώσεις στη ναυπηγοεπισκευή (έργα που προβλέπονταν στην αρχική Σύμβαση ως υποχρεωτικές επενδύσεις προτεραιότητας Ι) δεν μπορούν να προχωρήσουν, γιατί υπάρχουν «γεγονότα αναστολής». Το νομικό πλαίσιο που αλλάζετε, δίνει την δυνατότητα στην Εταιρεία να προτείνει στην καλύτερη, ένα έργο ισάξιο σε κόστος, αλλά όχι ισάξιο σε αξία εξυπηρέτησης και έτσι μπορεί η ναυπηγοεπισκευή να μείνει χωρίς επενδύσεις. Με αυτόν τον τρόπο, λοιπόν, δεν ολοκληρώνονται κρίσιμες υποδομές για τη λειτουργία του λιμανιού και των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο λιμάνι».
- Η Σύμβαση του ΣΥΡΙΖΑ έδινε προοπτικές στο Λιμάνι του Πειραιά
«Το 2016 πήραμε στα χέρια μας, από την προηγούμενη Κυβέρνηση, μια Σύμβαση η οποία έδινε τα πάντα στον ΟΛΠ. Εμείς την τροποποιήσαμε, εντάξαμε τις υποχρεωτικές επενδύσεις για τις οποίες σήμερα μιλάμε, βάλαμε ρήτρες για την υλοποίησή τους και προνοήσαμε ώστε το 16% του μετοχικού κεφαλαίου να δοθεί μετά την ολοκλήρωση των συμβατικών υποχρεώσεων. Ταυτόχρονα παραχωρήσαμε στην τοπική αυτοδιοίκηση χώρους στο Πέραμα, στην Κυνόσουρα, στη Δραπετσώνα τα Λιπάσματα. Ακόμα, μεριμνήσαμε για τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου, διασφαλίσαμε τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων, αναγνωρίστηκε ο δημόσιος χαρακτήρας της ακτοπλοΐας, αφού ο οποιοσδήποτε επενδυτής δεν μπορούσε αλόγιστα να αυξάνει τα τιμολόγια».
«Τέλος, θεσμοθετήσαμε να ελέγχουν τη Σύμβαση τρεις φορείς του Δημοσίου. Η Δημόσια Αρχή Λιμένων, που την καταργήσατε γιατί θέλατε να δώσετε ακόμα και τις παρεχόμενες υπηρεσίες δημοσίου συμφέροντος στον ΟΛΠ. Η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, την οποία επίσης την υποβαθμίσατε γιατί έλεγχε και επέβαλε ποινικές ρήτρες στον ΟΛΠ και στα άλλα λιμάνια και προφανώς δεν σας άρεσε αυτό. Και η ΕΣΑΛ, που δεν την καταργήσατε, αλλά την μετατρέψατε από ένα σοβαρό υπηρεσιακό όργανο, σε ένα κυβερνητικό του αποφασίζομεν και διατάσσομεν».
- Ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει επενδύσεις με κανόνες και πλαίσιο, η ΝΔ «επενδύει» ξεπουλώντας και καταστρέφοντας τους μικρομεσαίους
«Οι Συμβάσεις που φέραμε και ο τρόπος με τον οποίο εμείς υλοποιήσαμε επενδύσεις, είχαν έναν βασικό άξονα: κανόνες, συγκεκριμένο πλαίσιο, εξασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος, εξασφάλιση της βιωσιμότητας των τοπικών κοινωνιών. Στη Σύμβαση για το Λιμάνι του Πειραιά κύριο μέλημα μας ήταν η εξασφάλιση του δικαιώματος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων να ζουν και να αναπνέουν στο Λιμάνι».
«Σήμερα η Κυβέρνηση αποδεικνύει ότι θέλει να εγκαθιδρύσει ένα και μόνο αφεντικό στο λιμάνι. Η τροποποίηση της Σύμβασης καταστρέφει το Λιμάνι του Πειραιά και δείχνει με σαφήνεια ότι η ΝΔ θέλει να δώσει τα πάντα στον ΟΛΠ, δίνοντας, ταυτόχρονα και το σήμα ότι όποιος δεν συμφωνεί, απλά θα βάλει λουκέτο. Μάλλον όλη η Κυβέρνηση φαίνεται πως ακολουθεί το δόγμα Γεωργιάδη που θέλει να βάλει λουκέτο σε όλες τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.