Συνεχίζουν το έγκλημα στα σχολεία

Συνεχίζουν το έγκλημα στα σχολεία

Εκπαιδευτικοί και ειδικοί κάνουν λόγο για προσπάθεια αποποίησης της κρατικής ευθύνης και εκφράζουν τους φόβους τους στο Documento. «Δεν τους νoιάζει, θέλουν να κολλήσουμε όλοι» καταγγέλλουν. Ακόμη και προσφυγή στη Δικαιοσύνη εξετάζει η ΟΛΜΕ.

Την ώρα που σύμφωνα με την ΟΛΜΕ μέχρι και την τελευταία εβδομάδα του 2021 τα κρούσματα σε παιδιά έως 17 ετών έφτασαν τις 227.092 και μόνο την περασμένη εβδομάδα σημειώθηκε αύξηση 165% στα παιδιά που νόσησαν (26.208 κρούσματα), η ανάλγητη κυβερνητική πολιτική για άνοιγμα των σχολείων χωρίς κανένα ουσιαστικό επιπλέον μέτρο, όπως υλοποιείται από την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, θέτει σε κίνδυνο την υγεία μαθητών και εκπαιδευτικών.

Από την πλευρά της η ΟΛΜΕ, αντιδρώντας στον εμπαιγμό του υπουργείου, με ανακοίνωσή της την Παρασκευή γνωστοποίησε την πρόθεσή της να προχωρήσει σε διερεύνηση θεσμικών και νομικών ενεργειών για τη διασφάλιση της προστασίας εκπαιδευτικών και μαθητών και κάλεσε σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας τη Δευτέρα 10 Ιανουαρίου στις 13.30 στο υπουργείο Παιδείας, κηρύσσοντας δίωρη στάση εργασίας 12.00-14.00. Είναι αξιοσημείωτο ότι το υπουργείο περιφρόνησε επιδεικτικά την εκπαιδευτική κοινότητα καθώς κάλεσε τις ομοσπονδίες δασκάλων και καθηγητών σε διάλογο μία ημέρα μετά τις ανακοινώσεις του για το άνοιγμα των σχολείων.

Στα παλιά τους τα παπούτσια οι εισηγήσεις της επιτροπής

Η εγκληματική πολιτική της κυβέρνησης σε σχέση και με το άνοιγμα των σχολείων αποδεικνύεται περίτρανα τόσο από το γεγονός ότι είχαν αποφασίσει ότι τα σχολεία θα άνοιγαν τη 10η Ιανουαρίου μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων πολλές ημέρες προτού η επιτροπή συνεδριάσει και επικυρώσει ουσιαστικά την ήδη ειλημμένη πολιτική απόφαση όσο και από αυτό που αποκάλυψε ο ομότιμος καθηγητής Δημόσιας Υγείας Τάκης Παναγιωτόπουλος, μέλος της επιτροπής των λοιμωξιολόγων, και επιβεβαίωσε ο καθηγητής Μικροβιολογίας στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και επίσης μέλος της επιτροπής Αλκιβιάδης Βατόπουλος. Οτι δηλαδή το 50%+1 νοσούντων μαθητών για το κλείσιμο ενός σχολικού τμήματος ήταν πολιτική και όχι υγειονομική απόφαση, καθώς δεν επρόκειτο για εισήγηση της επιτροπής των ειδικών.

Οπως ξεκαθάρισε πρώτος ο Τ. Παναγιωτόπουλος, αδειάζοντας πανηγυρικά τη Ν. Κεραμέως, πρόκειται για απόφαση του υπουργείου και όχι της επιτροπής των λοιμωξιολόγων. Το μεσημέρι της Παρασκευής ο Αλκ. Βατόπουλος επιβεβαίωσε τις δηλώσεις σημειώνοντας ότι η απόφαση ήταν της πολιτείας και πάρθηκε για εκτελεστικούς και όχι υγειονομικούς λόγους. «Το 50%+1 πρέπει να ξεκαθαριστεί ότι δεν είναι άποψη της επιτροπής. Η επιτροπή δεν αποφάσισε το 50%+1. (σ.σ.: Ηταν απόφαση) της πολιτείας προφανώς. Πάρθηκε με δεδομένα, απ’ ό,τι έχω καταλάβει τουλάχιστον εγώ, περισσότερο εκτελεστικά. Δηλαδή όταν λείπουν τα μισά παιδιά δεν μπορεί να γίνει μάθημα» είπε χαρακτηριστικά.

Το 50%+1 όμως καταδεικνύει και την απόλυτη κυβερνητική υποκρισία σε σχέση με το ενδιαφέρον για την υγεία των μαθητών καθώς, ενώ για να κλείσει ένα σχολικό τμήμα 26 μαθητών χρειάζονται 14 κρούσματα, η Βουλή διέκοψε τη συνεδρίασή της και έκλεισε ώστε να απολυμανθεί η αίθουσα όταν έγινε γνωστό ότι ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής διαγνώστηκε θετικός στον κορονοϊό.

Ο εμπαιγμός με τα τεστ ως μέτρο ασφαλείας

Η μοναδική αλλαγή –αν μπορεί να χαρακτηριστεί έτσι– που υπάρχει στα προ Χριστουγέννων μέτρα έχει να κάνει με τα τεστ τα οποία υποχρεούνται να κάνουν μαθητές και εκπαιδευτικοί. Για την πρώτη εβδομάδα του ανοίγματος των σχολείων –και μόνο για την πρώτη (!)– οι μαθητές θα κληθούν να υποβληθούν σε τρία αυτοδιαγνωστικά τεστ, εάν βεβαίως μπορέσουν να τα προμηθευτούν, καθώς σύμφωνα με καταγγελίες πολλών γονέων υπάρχουν ελλείψεις στα φαρμακεία. Από τη δεύτερη εβδομάδα θα ισχύει το μέτρο που προϋπήρχε, δηλαδή δύο self tests ανά εβδομάδα.

Η δεύτερη αλλαγή είναι το λεγόμενο «σύστημα του σταυρού». Μέχρι τώρα όταν ένα παιδί νοσούσε υποχρεούνταν να υποβληθούν σε τεστ μόνο οι μαθητές του τμήματος που κάθονταν περιμετρικά του και όχι όλη η τάξη. Πλέον από τις 10 του μήνα όλο το τμήμα θα πρέπει να υποβάλλεται σε τεστ, ωστόσο αυτό συνέβαινε ούτως ή άλλως χωρίς να είναι υποχρεωτικό, είτε από τους γονείς είτε ακόμη και με πρωτοβουλία του ίδιου του σχολείου.

Οι «φούσκες» του Μαγιορκίνη και τα ολοήμερα

Παράλληλα, μεγάλο πρόβλημα αποτελεί το γεγονός ότι δεν υπάρχει καμία ενημέρωση από την πλευρά του υπουργείου για το πώς θα λειτουργήσουν τα ολοήμερα σχολεία, όπου παιδιά όλων των ηλικιών και των τμημάτων συνυπάρχουν και πολλά από αυτά τρώνε στον ίδιο χώρο ταυτόχρονα. Εδώ αναιρείται το αφήγημα του επίκουρου καθηγητή Υγιεινής και Επιδημιολογίας και μέλους της επιτροπής εμπειρογνωμόνων Γκίκα Μαγιορκίνη, ο οποίος παρομοίασε τις σχολικές τάξεις με κοινωνικές «φούσκες» αφού, όπως είπε, έχουν διαρκώς την ίδια σύνθεση.

Ακόμη ένα ζήτημα που παραμένει άλυτο, καθώς δεν φαίνεται να απασχόλησε τη Ν. Κεραμέως, είναι η μεταφορά των μαθητών. Με τα σχολικά να έχουν 100% πληρότητα και τα παιδιά από διάφορες τάξεις να κάθονται το ένα δίπλα στο άλλο.

«Η τηλεκπαίδευση ήταν μια λύση»

«Τα μέτρα που πάρθηκαν για τα σχολεία είναι ανεπαρκή και ακόμη χειρότερα είναι για τα πανεπιστήμια, στα οποία σ’ αυτήν τη φάση δεν άλλαξε η ΚΥΑ η οποία επιβάλλει τη διά ζώσης διδασκαλία με τη μέγιστη δυνατή πληρότητα στις αίθουσες. Καταλαβαίνετε τι μπορεί να σημαίνει αυτό για τους φοιτητές που θα μπουν στα λεωφορεία για να μπουν ξανά στις αίθουσες των πανεπιστήμιων. Μάλιστα με μια άλλη εγκύκλιο ο υφυπουργός Παιδείας τόνιζε ότι αν τυχόν γίνουν διαδικτυακά μαθήματα ή δεν τηρηθεί η ΚΥΑ, τότε υπάρχει και πειθαρχικός κίνδυνος των μελών ΔΕΠ αλλά και κατάργησης του εξαμήνου. Εμείς ήμασταν εναντίον της τηλεκπαίδευσης και αυτή ήταν πάγια θέση όλων των συνδικαλιστικών ενώσεων και των μελών ΔΕΠ. Θέλουμε τη διά ζώσης διδασκαλία αλλά κάτω από δεδομένες συνθήκες και προκειμένου να έχουμε πιο ομαλή διεξαγωγή του εξαμήνου και να μη θρηνήσουμε θύματα, η τηλεκπαίδευση ήταν μια λύση σε αυτήν τη φάση» είπε στο Documento ο Αλέξανδρος Γαρύφαλλος, καθηγητής Παθολογίας – Ρευματολογίας και διευθυντής της Δ΄ Παθολογικής Κλινικής στο Ιπποκράτειο Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης.

«Δεν τους νοιάζει, θέλουν να κολλήσουμε όλοι»

«Εμείς έχουμε τμήματα που έχουν 27 μαθητές. Εδώ έχουμε ένα σοβαρό θέμα, το θέμα της υπερμετάδοσης. Λένε ότι ο ιός μεταδίδεται σε εσωτερικούς χώρους. Φανταστείτε τώρα 27-28 άτομα μέσα σε μία αίθουσα όπου τα παιδιά κάθονται το ένα δίπλα στο άλλο και είτε δεν φοράνε σωστές μάσκες είτε πολλές φορές δεν τις φοράνε σωστά. Φανταστείτε τι έχει να γίνει με την κατάσταση αυτή. Πιστεύω ότι σε μία εβδομάδα θα έχουμε κολλήσει όλοι» σημειώνει στο Documento η Αγγελική Ιγγλέση, αντιπρόεδρος Β΄ ΕΛΜΕ Πειραιά και διευθύντρια σχολείου στον Κορυδαλλό, και προσθέτει ότι εδώ και δύο χρόνια ζητούν ως εκπαιδευτικοί «να αραιώσουν τα παιδιά. Αντίθετα, από την πλευρά της κυβέρνησης έχουν προχωρήσει σε συμπτύξεις τμημάτων. Υπάρχει ένας παραλογισμός φοβερός. Επρεπε να μεταθέσουν το άνοιγμα. Ετσι κι αλλιώς παρατείνεται το σχολικό έτος. Φέτος μάλιστα κερδίζουμε επιπλέον μέρες, αφού τα παιδιά δεν θα πάνε εκδρομές. Δεν τους νοιάζει, θέλουν να κολλήσουμε όλοι».

«Η κυβέρνηση παίζει με τη ζωή των παιδιών»

«Η κυβέρνηση έχει αφήσει την εκπαίδευση όπως έχει αφήσει και την υγεία στο έλεος του Θεού την ώρα που η μετάλλαξη Ομικρον καλπάζει» σημειώνει στο Documento o Γιάννης Κανελλόπουλος, δάσκαλος στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, και συμπληρώνει ότι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη «δεν παίρνει κανένα ουσιαστικό μέτρο από όσα έχουμε ζητήσει ως εκπαιδευτική κοινότητα. Η πραγματικότητα είναι πως δεν έχει κάνει απολύτως τίποτε για ακόμη μία φορά. Εμείς έχουμε δηλώσει από την πρώτη στιγμή ότι θέλουμε ανοιχτά αλλά ασφαλή σχολεία. Υστερα από δύο χρόνια πανδημίας λειτουργεί κατά αυτό τον τρόπο; Τόσο εγκληματικά ανεύθυνα; Παίζει με τη ζωή τόσων παιδιών; Και όχι μόνο των παιδιών. Οι εκπαιδευτικοί δεν είναι άνθρωποι; Τα παιδιά αυτά δεν έχουν παππούδες;».

Ο Γ. Κανελλόπουλος σχολιάζοντας τον ρόλο της επιτροπής στις αποφάσεις του υπουργείου Παιδείας τόνισε: «Η ημερομηνία 10 Ιανουαρίου για το άνοιγμα των σχολείων ακούγεται πολλές μέρες. Προτού συνεδριάσει η επιτροπή. Ποιος είναι ο ρόλος αυτής της επιτροπής; Μιλάμε για καθαρά πολιτική απόφαση».

«Φοβόμαστε για όλη την εκπαιδευτική κοινότητα»

Για ανεπάρκεια και έλλειψη των αναγκαίων μέτρων για την ασφαλή επαναλειτουργία των σχολείων σε μια περίοδο που υπάρχει έξαρση της πανδημίας έκανε λόγο μιλώντας στο Documento ο γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ Θοδωρής Μαλαγάρης.

«Καμία από τις προτάσεις της ΟΛΜΕ δεν έχει γίνει αποδεκτή μέχρι σήμερα. Αντίθετα, έχουμε για παράδειγμα συγχωνεύσεις τμημάτων που αύξησαν τον αριθμό των μαθητών στις τάξεις και αυτό δείχνει ότι το υπουργείο δεν έχει διδαχτεί τίποτε από όσα έχουν συμβεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας» υπογράμμισε και πρόσθεσε: «Εχουμε κάθε λόγο να ανησυχούμε και να φοβόμαστε για την προστασία της υγείας όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας. Εξακολουθούμε και πιστεύουμε ότι τα σχολεία πρέπει να είναι ανοιχτά όχι μόνο για τη διαδικασία της μάθησης αλλά και για ψυχοκοινωνικούς λόγους. Ομως επιθυμούμε να εξασφαλίσουμε πάση θυσία και με οποιοδήποτε κόστος την ασφαλή λειτουργία τους».

Σχολιάζοντας τη στάση της υπουργού Παιδείας Ν. Κεραμέως, η οποία κάλεσε τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες για διάλογο μία ημέρα μετά την ανακοίνωση του ανοίγματος των σχολείων, ο Θ. Μαλαγάρης είπε: «Τελευταία φορά που είχαμε ζητήσει εγγράφως συνάντηση με το υπουργείο ήταν στις 16 Δεκέμβρη. Δεν μπήκαν καν στον κόπο να μας απαντήσουν ούτε –εννοείται– να μας δεχτούν. Μία ημέρα μετά την ανακοίνωση των μέτρων και των αποφάσεων η υπουργός Παιδείας θυμήθηκε να μας καλέσει για διάλογο. Αυτό είναι ενδεικτικό του πώς εννοούν τον διάλογο το υπουργείο και η ίδια η κ. Κεραμέως».

«Αποποίηση της κρατικής ευθύνης»

«Η υπουργός μάς κάλεσε μία ημέρα μετά τις ανακοινώσεις για διάλογο. Μόνο και μόνο αυτό δείχνει ότι δεν λαμβάνει υπόψη τις θέσεις μας» τονίζει στο Documento ο Γιώργος Τρούλης, αντιπρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ), και συμπληρώνει: «Τα σχολεία ανοίγουν με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο έκλεισαν. Είναι απογοητευτικό ως εικόνα. Δεν βλέπουμε ουσιαστικά μέτρα. Αυτό με τα τεστ σημαίνει απλώς να έχουμε τα παιδιά στις σχολικές μονάδες και να διαπιστώνουμε αν έχουν κολλήσει – δεν θα προλαμβάνουμε. Δεν έχουμε πρόληψη. Εχουμε διάγνωση της ζημιάς που γίνεται. Ουσιαστικά έχουμε αποποίηση της κρατικής ευθύνης και πετούν το μπαλάκι στην ατομική ευθύνη των γονιών. Τα μέτρα δεν είναι μέτρα προάσπισης της δημόσιας υγείας, αλλά μέτρα που θα μπορέσουν να καλύψουν την ανεπάρκεια που υπάρχει».

Ο Γ. Τρούλης

 

«Οι εκπαιδευτικοί γυρνάμε στα σχολεία με ένα απίστευτο συναίσθημα φόβου για το τι μπορεί να συμβεί. Εδώ και δύο χρόνια έχουμε βιώσει απίστευτες καταστάσεις. Πραγματικά έχουμε την αίσθηση ότι η στρατηγική του υπουργείου Παιδείας αλλά και της κυβέρνησης συνολικά είναι να μας οδηγήσει σε αυτό που λέμε ανοσία αγέλης» σημειώνει κλείνοντας ο Γ. Τρούλης.

 

Documento Newsletter