Στο «επιτελικό κράτος» της Ν∆ η αυτοδιοίκηση και ο ρόλος της στη δοµή του κράτους εδώ και πέντε χρόνια απαξιώνονται συστηµατικά. Κεντρικός στόχος της κυβέρνησης είναι η δηµιουργία ενός υπερσυγκεντρωτικού µοντέλου, όπου οι δήµοι και οι περιφέρειες της χώρας θα λειτουργούν ως µακρύ χέρι της κεντρικής διοίκησης και ως εκτελεστικά όργανα για τη δηµιουργία πελατειακών δικτύων του κυβερνώντος κόµµατος σε τοπικό επίπεδο.
Στο πλαίσιο της νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας των κυβερνήσεων της Ν∆, όπου οι κανόνες της αγοράς κυριαρχούν σε όλη την πυραµίδα της οργάνωσης και της λειτουργίας του κράτους, η απαξίωση των οργανισµών τοπικής αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) έχει σχεδιαστεί και υλοποιείται µεθοδικά µε τη θεσµική απορρύθµιση, την υποχρηµατοδότηση, την υποστελέχωση, τις απαράδεκτες καθυστερήσεις των έργων, τη συρρίκνωση των κοινωνικών δοµών, την ιδιωτικοποίηση ανταποδοτικών υπηρεσιών, µε τελευταίο παράδειγµα τη δροµολογούµενη συγχώνευση και στη συνέχεια ιδιωτικοποίηση των ∆ΕΥΑ.
Η πολιτική αυτή έρχεται σε πλήρη αντίθεση µε το άρθρο 102 του συντάγµατος, που ορίζει τους ΟΤΑ ως τους κατεξοχήν αρµόδιους φορείς για τις τοπικές υποθέσεις, µε διοικητική και οικονοµική αυτοτέλεια. Εξάλλου παραβιάζει κατάφωρα και την κατοχυρωµένη στις ευρωπαϊκές συνθήκες αρχή της επικουρικότητας. Κυρίως, όµως, είναι εντελώς ασύµβατη µε οποιαδήποτε σύγχρονη έννοια περί δηµοκρατικής, συµµετοχικής και λειτουργικής αυτοδιοίκησης στο πλαίσιο της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης.
Γι’ αυτό στα επιτελικά σχέδια της Ν∆ αντιτάσσουµε τη δική µας προοδευτική πρόταση:
Η κεντρική διοίκηση διατηρεί τον ρόλο του στρατηγικού σχεδιασµού και του συντονισµού, αλλά ταυτόχρονα αποκεντρώνει τις αρµοδιότητες και –πράγµα ακόµη σηµαντικότερο– τους αναγκαίους πόρους για την άσκηση αυτών των αρµοδιοτήτων.
Οι περιφέρειες και οι δήµοι ενδυναµώνονται, έχοντας σαφή αναπτυξιακό ρόλο εξειδίκευσης και υλοποίησης των δηµόσιων πολιτικών, στην κατεύθυνση της άµβλυνσης των ανισοτήτων µεταξύ κέντρου και περιφέρειας.
Οι περιφέρειες συµµετέχουν ενεργά στην Ευρώπη των περιφερειών, δηλαδή στην ενίσχυση των δηµοκρατικών θεσµών σε τοπικό επίπεδο, την ανθεκτικότητα απέναντι στην κλιµατική αλλαγή, στις δηµογραφικές και µεταναστευτικές προκλήσεις και στην ενίσχυση της συνοχής.
Οι δήµοι λειτουργούν ως αυτόνοµοι διοικητικοί µηχανισµοί µε αποτελεσµατικότητα, διαφάνεια και λογοδοσία, αλλά και ως δηµοκρατικά κύτταρα συµµετοχής και συναπόφασης για τους πολίτες. Εχουν λόγο στην τοπική ανάπτυξη, προστατεύουν το περιβάλλον και τα δηµόσια αγαθά, ασκούν κοινωνική πολιτική για όλους και προστατεύουν τους ευάλωτους δηµότες.
Για να ανταποκριθεί σε αυτό το πλαίσιο η αυτοδιοίκηση διεκδικεί διακριτό ρόλο στη διαχείριση και την κατανοµή των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων του Προγράµµατος ∆ηµοσίων Επενδύσεων, του Ευρωπαϊκού Ταµείου Ανάκαµψης και του ΕΣΠΑ για τη χρηµατοδότηση έργων και υπηρεσιών, µε έµφαση στους τοµείς του περιβάλλοντος, πολιτικής προστασίας, διαχείρισης των υδάτων και απορριµµάτων, της κυκλικής οικονοµίας, ενεργειακής εξοικονόµησης και παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ. Οπως άλλωστε πάγια διεκδικούν η ΚΕ∆Ε και η ΕΝΠΕ.
Αυτό είναι συνοπτικά το δικό µας σχέδιο για την αυτοδιοίκηση, µέρος µιας ευρύτερης µεταρρύθµισης-τοµής στο κράτος και στη δηµόσια διοίκηση, κύριο στοιχείο της οποίας είναι η αποκέντρωση πόρων, αρµοδιοτήτων και εξουσιών προς τους θεσµούς που είναι κοντά στον πολίτη, µε παράλληλη επιχειρησιακή ενίσχυσή τους στο πλαίσιο της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης. Στόχοι µας η διαφάνεια, η καταπολέµηση της γραφειοκρατίας και της διαφθοράς, η απλούστευση των διαδικασιών και η ψηφιοποίηση.
Διαβάστε επίσης
Γυναικοκτονία στο Αγρίνιο: Τι ισχυρίστηκε ο 30χρονος μετά τη σύλληψη – Σήμερα η κηδεία της Δώρας
Απεργία 20 Νοεμβρίου – Ποιοι συμμετέχουν
Αμαλιάδα: Στο κατώφλι του Ανθρωποκτονιών η Ειρήνη Μουρτζούκου – Καταθέτει σε δύο φάσεις
Μετρό Θεσσαλονίκης: Αυτό είναι το λογότυπο – «Απλοποιημένο από το βυζαντινό ‘μ’» (Photos)