Σχολεία: Εγκλημα με το πρώτο κουδούνι

Απροετοίμαστο για ‘αλλη μια φορά, σε συνθήκες πανδημίας και με τη μετάλλαξη Δέλτα σε έξαρση, το υπουργείο Παιδείας ψήνει στον κορονοϊό μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς προτού κλείσει τμήματα

Λίγες μόνο ώρες απομένουν προτού χτυπήσει το πρώτο κουδούνι για ακόμη μια σχολική χρονιά υπό την έντονη απειλή του κορονοϊού, αλλά δυστυχώς μαθητές και εκπαιδευτικοί επιστρέφουν στις τάξεις με ένα πρωτόκολλο λειτουργίας που δεν αποτυπώνει το μέγεθος του κινδύνου που καλούνται να αντιμετωπίσουν. Μιλώντας στο Documento, εκπαιδευτικοί αλλά και ειδικοί από τον χώρο της υγείας καταγγέλλουν το περίφημο «πρωτόκολλο Κεραμέως» ως «πρωτόκολλο κορυφαίας ανευθυνότητας», εστιάζοντας κυρίως στη διατήρηση των πολυμελών τμημάτων αλλά και στο όριο για την αναστολή λειτουργίας ενός τμήματος μόνο εάν τα παιδιά που νοσήσουν ανέλθουν σε ποσοστό 50%+1, ενώ οι γονείς αποκλείουν κατηγορηματικά το ενδεχόμενο να αφήσουν το παιδί τους να παρακολουθήσει μάθημα διά ζώσης όταν εντοπιστεί το πρώτο επιβεβαιωμένο κρούσμα στην τάξη.

Ομως παρά τις έντονες αντιδράσεις των εκπαιδευτικών, την εύλογη ανησυχία των γονιών και τις ενστάσεις των ειδικών, όπως η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιάτρων που επισημαίνει ότι ο αριθμός των κρουσμάτων της λοίμωξης στα παιδιά με το άνοιγμα των σχολείων αυξάνεται κατακόρυφα, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη διά της αντιπροσώπου της στην παιδεία, της ανυποχώρητης Νίκης Κεραμέως, επιμένει να παίζει με τη νοημοσύνη και την υγεία ευαίσθητων ομάδων του πληθυσμού. Καθώς, σύμφωνα με το μότο των «επιτελικών» μέτρων τους, με τη μη τήρηση των αποστάσεων κολλάνε όλοι οι πολίτες εκτός από αυτούς που βρίσκονται σε σχολικές αίθουσες και μέσα μεταφοράς.

Μετακύλιση της ευθύνης

Υστερα από 18 μήνες αγωνίας και αντιφατικών μηνυμάτων που έχουν λάβει από την πολιτεία καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, οι γονείς καλούνται να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο ακόμη κι αν έχουν καταγραφεί επιβεβαιωμένα κρούσματα.

«Δεν ξέρω με ποια λογική θα πρέπει να νοσήσουν οι μισοί και πάνω μαθητές για να κλείσει το τμήμα. Είναι δυνατόν όταν μέσα στο τμήμα παρουσιαστούν τρία τέσσερα κρούσματα σαν γονιός την επόμενη μέρα να στείλω το παιδί μου σχολείο;» αναρωτιέται ο εκπαιδευτικός και γενικός γραμματέας του Ινστιτούτου Παιδαγωγικών Ερευνών και Μελετών της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Γιάννης Κανελλόπουλος.

«Τα πάντα μετατίθενται στην ατομική ευθύνη, ακόμη και το αν θα επιλέξει ο γονιός να πάει το παιδί στο σχολείο όταν για παράδειγμα ξέρει ότι υπάρχουν επιβεβαιωμένα κρούσματα σε αυτό. Μόνο απειλές (στο γυμνάσιο και λύκειο προσμετρώντας απουσίες) και ουσία μέτρων καμιά» καταγγέλλει από την πλευρά του ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 36ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών.

«Χωρίς λογική το 50%+1»

«Επιδημιολογικά το 50%+1 δεν έχει λογική, ιδιαίτερα αν λάβει κανένας υπόψη ότι βρισκόμαστε ίσως απέναντι στο πιο μεταδοτικό λοιμώδες νόσημα που έχουμε βιώσει ποτέ και με δεδομένο ότι οι τάξεις και τα παιδιά έρχονται σε μεγάλη επαφή και μεταξύ τους» εξηγεί στο Documento η καθηγήτρια Επιδημιολογίας της Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ Αθηνά Λινού.

«Δεν έχουν εξασφαλίσει αποστάσεις, δεν έχουν εξασφαλίσει αερισμό για όλη τη χρονιά και τα self tests δεν εγγυώνται την αξιοπιστία τους. Επομένως μέχρι να επιβεβαιωθεί το 50%+1 των παιδιών στην τάξη θα έχουν κολλήσει όλα χωρίς να το ξέρουμε, επειδή η νόσος μεταδίδεται και από ασυμπτωματικά παιδιά» τονίζει η κ. Λινού, ξεκαθαρίζοντας βέβαια ότι δεν περιμένει να νοσηλευτεί πάνω από το 2% από το σύνολο των παιδιών που θα νοσήσουν.

Παρά τους κινδύνους, το υπουργείο Παιδείας έκλεισε για άλλη μία φορά τα αυτιά του στα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας, η οποία από την έναρξη της πανδημίας ζητούσε τη μείωση των μαθητών ανά τμήμα ώστε να αποφευχθούν η διασπορά και κατ’ επέκταση το κλείσιμο των σχολείων. Πέρυσι μάλιστα, όπως μας υπενθυμίζει ο εκπαιδευτικός Γ. Κανελλόπουλος, «η κυβέρνηση επέλεξε ακόμη και το μέτρο της σταδιακής μείωσης του αριθμού των παιδιών στα τμήματα που είχε ψηφιστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση –δηλαδή τους 22 μαθητές– να το αυξήσει, κάνοντάς τα 25. Εμείς λέμε ότι σε κάθε τμήμα θα πρέπει να είναι 15 παιδιά ώστε να κάθονται μόνα τους στα θρανία για να ελεγχθεί η διασπορά».

Ο ίδιος επισημαίνει και τις ελλείψεις υγειονομικών μέτρων για τις μετακινήσεις των μαθητών αλλά και το γεγονός ότι δεν έχει γίνει καμία πρόβλεψη για τα ολοήμερα σχολεία. Οπως τονίζει, «υπάρχει μεγάλος όγκος μαθητών τόσο στην Αττική όσο και στην επαρχία που μετακινείται με λεωφορεία, τα οποία αντί να έχουν ένα 50% πληρότητας έχουν στοιβαγμένους επιβά

τες με 100% πληρότητα και μάλιστα παιδιά διαφορετικών τάξεων και ηλικιών. Επίσης δεν έχει γίνει καμία πρόβλεψη για το ολοήμερο σχολείο, όπου μαθητές από όλες τις τάξεις καλούνται σε μια αίθουσα να φάνε όλοι μαζί το μεσημέρι».

Λιγότερες καθαρίστριες

Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, μειώθηκαν και οι ώρες απασχόλησης των καθαριστριών των δήμων, με επιπτώσεις στην υγιεινή των σχολείων! «Πέρυσι έρχονταν οι καθαρίστριες το πρωί και κατά τη διάρκεια των μαθημάτων καθάριζαν τις τουαλέτες και κάποιους κοινόχρηστους χώρους. Φέτος, αντί να αυξηθούν οι ώρες καθαριότητας μειώθηκαν. Οι δήμοι πλέον έχουν προσωπικό μόνο μειωμένου χρόνου απασχόλησης για δύο, τρεις ή τέσσερις ώρες και η καθαριότητα γίνεται μετά το πέρας των μαθημάτων» τονίζει ο Γ. Κανελλόπουλος.

Το ίδιο διαπιστώνει και η διευθύντρια του 7ου Γυμνασίου Κορυδαλλού Αγγελική Ιγγλέση. «Απ’ ό,τι μας είπαν από τον δήμο είναι λίγα τα κονδύλια για την καθαριότητα και δεν επιτρέπουν να έχουν πάνω από δύο καθαρίστριες σε κάθε σχολείο, οι οποίες δεν είναι όλες πλήρους ωραρίου».

Ο,τι πουν οι σχολάρχες

Τις ίδιες ανησυχίες έχουν γονείς και εκπαιδευτικοί σε ιδιωτικές σχολικές μονάδες. Μιλώντας στο Documento ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ) Γιώργος Χριστόπουλος εξηγεί γιατί τα ίδια ακριβώς προβλήματα υπάρχουν και στην ιδιωτική εκπαίδευση: «Εχουμε ζητήσει συγκεκριμένα πράγματα που εφαρμόστηκαν στη συντριπτική πλειονότητα των χωρών της ΕΕ. Ζητάμε να σπάσουν τα τμήματα ώστε να υπάρξει μικρότερος αριθμός μαθητών. Δυστυχώς, όπως και πέρυσι έτσι και φέτος το υπουργείο Παιδείας ξεκινάει τη χρονιά με απίστευτη προχειρότητα και κυρίως με εντελώς αντικρουόμενο μήνυμα προς την κοινωνία. Δεν μπορεί η υπουργός να διαβεβαιώνει ότι τα σχολεία δεν θα κλείσουν ποτέ τη στιγμή που η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας μας λέει ότι θα κλείσουν τα σχολεία άμα χρειαστεί και πολλοί από τους επιστήμονες μιλώντας στα ΜΜΕ λένε ότι ίσως έως τον Δεκέμβριο κολλήσουν όλα τα παιδιά και μάλιστα το 10% από αυτά θα έχει και μακροχρόνιες συνέπειες».

Σχολιάζοντας τον αριθμό των μαθητών ανά τάξη αλλά και τη συνολικότερη τακτική της κυβέρνησης ο Γ. Χριστόπουλος εκτιμά: «Επειδή αυτή η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τα πράγματα επικοινωνιακά και όχι στην ουσία, η αίσθησή μας είναι ότι ο λόγος που πολλά από αυτά τα μέτρα δεν λαμβάνονται έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων θα είχαν τεράστιο ζήτημα με την εφαρμογή τους. Γιατί στα περισσότερα ιδιωτικά τα τμήματα είναι σχεδόν με 30 μαθητές, τα λεωφορεία τους είναι γεμάτα και δεν θέλουν να χρηματοδοτήσουν άλλα οχήματα. Αρα, όπως και στα περισσότερα ζητήματα που αφορούν την εκπαίδευση, βλέπε ισοτιμία των πτυχίων των κολεγίων, ελάχιστη βάση εισαγωγής με τους χιλιάδες φοιτητές να σπρώχνονται στις αγκαλιές των κολεγίων, ακόμη και για το ζήτημα της πανδημίας, αυτή η κυβέρνηση, αυτή η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας βάζει σε πρώτη προτεραιότητα τα συμφέροντα ορισμένων φίλων της ιδιωτών επιχειρηματιών και σε δεύτερη μοίρα το καλό των παιδιών, των εκπαιδευτικών, της ελληνικής κοινωνίας».

«Μέχρι να επιβεβαιωθεί το 50%+1 των παιδιών στην τάξη θα έχουν κολλήσει όλα χωρίς να το ξέρουμε επειδή η νόσος μεταδίδεται και από ασυμπτωματικά παιδιά» Αθηνά Λινού Καθηγήτρια επιδημιολογίας της Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ

«Πέρυσι έρχονταν οι καθαρίστριες το πρωί και κατά τη διάρκεια των μαθημάτων καθάριζαν τουαλέτες και κοινόχρηστους χώρους. Φέτος, αντί να αυξηθούν οι ώρες καθαριότητας μειώθηκαν» Γιάννης Κανελλόπουλος Εκπαιδευτικός και γγ του Ινστιτούτου Παιδαγωγικών Ερευνών και Μελετών της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας

«Οπως και στα περισσότερα ζητήματα που αφορούν την εκπαίδευση, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας βάζει σε πρώτη προτεραιότητα τα συμφέροντα ορισμένων φίλων της ιδιωτών επιχειρηματιών και σε δεύτερη μοίρα το καλό των παιδιών» Γιώργος Χριστόπουλος Γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ)

Ετικέτες