Ο τομεάρχης περιβάλλοντος και ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος μιλά στο Documento για την επικείμενη πώληση των ΕΛΠΕ και για το πώς συνδέεται με τα κοιτάσματα υδρογονανθράκων σε Κρήτη και Ιόνιο.
Σχολιάζει την έκθεση των ορκωτών λογιστών για τη ΔΕΗ αλλά και την πρόθεση της κυβέρνησης να ιδιωτικοποιήσει τα δίκτυα φυσικού αερίου και ρεύματος.
Κατά τη συζήτηση στη Βουλή για την κύρωση των τεσσάρων συμβάσεων για τους υδρογονάνθρακες σε Κρήτη και Ιόνιο κάνατε λόγο για επικείμενη «δωρεά» των ΕΛΠΕ στον όμιλο Λάτση, γεγονός που θα επιφέρει πολλαπλή ζημία για το δημόσιο. Ποια στοιχεία σάς οδηγούν σε αυτό το συμπέρασμα;
Η επιλογή της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ για την έρευνα και αξιοποίηση των υδρογονανθράκων βασίστηκε στην προϋπόθεση ύπαρξης ενός σοβαρού δημόσιου βραχίονα άσκησης πολιτικής, όπως είναι τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ), με ισχυρή συμμετοχή του δημοσίου. Το 2015 βρήκαμε μια συμφωνία από την κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου που διέθετε προς πώληση το σύνολο (35,5%) του ποσοστού του δημοσίου. Επειτα από διαπραγμάτευση καταφέραμε να καταλήξουμε σε μια άλλη συμφωνία, σύμφωνα με την οποία και οι δύο βασικοί μέτοχοι θα συμμετείχαν στην πρόσκληση επενδυτή αλλά και το δημόσιο θα παρέμενε στο νέο σχήμα, ως ισχυρή μειοψηφία. Συμφωνήσαμε, ακόμη, το δημόσιο να έχει δικαίωμα βέτο για κρίσιμα ζητήματα και κυρίως διασφαλίστηκε η πλειοψηφική παρουσία του δημοσίου στην εταιρεία holding υδρογονανθράκων (51%). Οπως είναι γνωστό, ο διαγωνισμός κατέστη άγονος και στη συνέχεια, τον Ιούνιο του 2019, συμφωνήσαμε με τους θεσμούς να εξεταστούν εναλλακτικές λύσεις. Το 2014 η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου και η διοίκηση των ΕΛΠΕ οδηγούσαν την εταιρεία σε όλεθρο, με 370 εκατ. ευρώ ζημίες, ενώ την τελευταία τετραετία τα ΕΛΠΕ παρουσίασαν ρεκόρ κερδοφορίας, με 750 εκατ. ευρώ EBITDΑ. Είναι προφανές ότι τα δεδομένα για την εταιρεία έχουν αλλάξει προς το καλύτερο. Τώρα μαθαίνουμε, από διαρροές, πως η ΝΔ βιάζεται να πουλήσει γρήγορα γρήγορα μέσω χρηματιστηρίου και μάλιστα με έκπτωση. Αυτό είναι επιζήμιο για τα συμφέροντα της πολιτείας.
Επιπλέον ας λάβουμε υπόψη ότι η επιλογή μας για συμμετοχή των ΕΛΠΕ στις συμβάσεις δεν σχετίζεται μόνο με το μεγάλο οικονομικό όφελος του ελληνικού δημοσίου αλλά και με την πολιτική ευθύνη για τα περιβαλλοντικά ζητήματα που διασφαλίζει η ισχυρή παρουσία του δημοσίου στα ΕΛΠΕ και ιδιαίτερα για τη σχέση των υδρογονανθράκων με την κλιματική αλλαγή.
Ασκείτε σφοδρή κριτική στον Κ. Χατζηδάκη με αφορμή την έκθεση της εταιρείας ορκωτών λογιστών για τη ΔΕΗ. Πού έγκειται το πρόβλημα ως προς την έκθεση;
Ο κ. Χατζηδάκης απειλούσε με μπλακάουτ τους πολίτες από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ. Ο ίδιος σε αγαστή συνεργασία με μεγάλη μερίδα του Τύπου, με εργαλείο μια φανταστική έκθεση-μπαμπούλα ορκωτών λογιστών, τρομοκρατούσαν την κοινή γνώμη ώστε να δικαιολογήσουν τις αναίτιες και προαποφασισμένες αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ, με απώτερο στόχο την ιδιωτικοποίησή όλων των εταιρειών του ομίλου. Τώρα ο κ. Χατζηδάκης, σε μια προσπάθεια να αντιστρέψει το κλίμα που ο ίδιος είχε δημιουργήσει, εμφανίζεται ως σωτήρας της ΔΕΗ. Πανηγυρίζει για τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου του 2019, έχοντας ξεχάσει ότι η περίοδος αυτή έληξε επτά μέρες πριν από τις εκλογές και συνεπώς αφορούν τη διορισμένη από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ διοίκηση.
Ο κ. Χατζηδάκης επικαλείται και χρησιμοποιεί μια φανταστική έκθεση ελέγχου η οποία δεν υπάρχει. Το έγγραφο των ορκωτών λογιστών ξεκαθαρίζει ότι κάνουν, ως οφείλουν, έλεγχο στις ενδιάμεσες οικονομικές καταστάσεις της ΔΕΗ για να διαπιστώσουν αν τηρήθηκαν τα διεθνή λογιστικά πρότυπα (ΔΛΠ) 34 και όχι για τη βιωσιμότητα της εταιρείας.
Θα ήταν καλό ο κ. Χατζηδάκης να μην παίζει με το μέλλον της μεγαλύτερης ενεργειακής εταιρείας της Ελλάδας.
Κατηγορείτε επίσης τον υπουργό Περιβάλλοντος ότι σκοπεύει να ξεπουλήσει το δίκτυο φυσικού αερίου «χωρίς λόγο, αιτία και έσοδα». Γιατί το δημόσιο πρέπει να διατηρήσει ισχυρό ποσοστό στο δίκτυο;
Τα τελευταία τεσσεράμισι χρόνια δημιουργήσαμε ένα νέο τοπίο στην αγορά φυσικού αερίου. Η χονδρική αγορά απελευθερώθηκε το 2016 και το 2018 ολοκληρώθηκε η απελευθέρωση της λιανικής. Με τον ν. 4206 του 2019 ολοκληρώσαμε τον διαχωρισμό της ΔΕΠΑ στη ΔΕΠΑ Εμπορίας και τη ΔΕΠΑ Υποδομών, όπου εκεί καταφέραμε να διατηρήσουμε ισχυρή την παρουσία του δημοσίου με 65% δημόσιο (ΔΕΠΑ Υποδομών) στο εθνικό δίκτυο και στα διεθνή έργα. Αυτός είναι ο νόμος που δεν εφαρμόζει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, από την οποία διαρρέουν ταυτόχρονα σενάρια παράδοσης της διανομής αερίου σε ιδιωτικά μονοπώλια.
Η επιλογή μας να διατηρήσουμε τον δημόσιο χαρακτήρα των δικτύων συνάδει με τον κοινωφελή και όχι κερδοσκοπικό χαρακτήρα της δραστηριότητας διανομής φυσικού αερίου.
Στο ίδιο μήκος κύματος, γιατί πρέπει να διατηρηθεί η πλειοψηφία του δημόσιου ελέγχου στα δίκτυα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας;
Ο ΔΕΔΔΗΕ είναι το πιο πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο της ΔΕΗ, με ένα φιλόδοξο επενδυτικό πλάνο για τον εκσυγχρονισμό των δικτύων, την ψηφιοποίηση του δικτύου μέσω 5G και των έξυπνων μετρητών. Για να μιλήσουμε με στοιχεία, ο ΔΕΔΔΗΕ αποδίδει περί τα 350 εκατ. ευρώ EBΙTDA ανά έτος και αποτελεί φυσικό μονοπώλιο με σταθερά έσοδα για τη ΔΕΗ. Ο κ. Χατζηδάκης πρέπει να μας εξηγήσει, επιπλέον, πώς η πλειοψηφική παρουσία ενός ιδιώτη στο δίκτυο θα διασφάλιζε την εθνική στρατηγική για την επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην Ελλάδα, καθώς, όπως όλοι αντιλαμβανόμαστε, μοναδικό κίνητρο ενός ιδιώτη είναι η μεγιστοποίηση του κέρδους για τον ίδιο και όχι για την κοινωνία.