Στον βρόντο οι χρυσές αναθέσεις του ΟΔΑΠ

Στον βρόντο οι χρυσές αναθέσεις του ΟΔΑΠ
Δύο από τις απευθείας αναθέσεις που έλαβε η Tool ΕΠΕ από τον ΟΔΑΠ για την προώθηση δράσεων του οργανισμού, για τις οποίες ωστόσο παρά τις δεκάδες χιλιάδες ευρώ που δόθηκαν δεν υπήρξαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα, όπως ενδεικτικά η διαδικτυακή καμπάνια των πριβέ ξεναγήσεων στην Ακρόπολη, οι οποίες απ’ ό,τι μαθαίνουμε οριακά ξεπέρασαν τις δέκα όλη τη φετινή σεζόν

Ξεπερνούν τις 250.000 ευρώ τα ποσά που έδωσε ο ΟΔΑΠ σε ιδιωτικές εταιρείες για την αποτυχημένη προώθηση και προβολή των δράσεων του οργανισμού.

Η συνέχεια της έρευνας του Documento στις αποφάσεις του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Αρχαιολογικών Πόρων (ΟΔΑΠ), η οποία αποκάλυψε σκανδαλώδεις απευθείας αναθέσεις ύψους 200.000 ευρώ για την κατασκευή του περιπτέρου του οργανισμού στην 88η ΔΕΘ (δημοσιεύτηκε στις 13/10/2024), φέρνει στο φως ότι το πάρτι κατασπατάλησης του δημόσιου χρήματος συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό. Ποσά που ξεπερνούν τις 250.000 ευρώ έχουν δοθεί με τη γνωστή μέθοδο των απευθείας αναθέσεων σε ιδιωτικές εταιρείες για την προώθηση και προβολή των δράσεων του οργανισμού. Και μάλιστα με πενιχρά επικοινωνιακά αποτελέσματα, όπως φαίνεται από την απήχηση της διαδικτυακής καμπάνιας των πριβέ ξεναγήσεων στην Ακρόπολη, οι οποίες απ’ ό,τι μαθαίνουμε οριακά ξεπέρασαν τις δέκα όλη τη φετινή σεζόν. Συγκεκριμένα, για την Acropolis Experience και τη Hellenic Heritage εγκρίθηκε ποσό ύψους 32.860 ευρώ για προβολή στο YouTube και σε τουριστικές ιστοσελίδες (14/08/2024 ΑΔΑ: ΨΟ3Θ46ΜΖΜ4-ΟΧΔ).

Τελικά μάλλον υπερβολικά μάς κόστισαν τα πριβέ ηλιοβασιλέματα στον Ιερό Βράχο αν προσθέσει κανείς στο κόστος προβολής και άλλες 35.426 ευρώ που δόθηκαν ως μπόνους στη γνωστή εταιρεία United Security για να υποδέχεται τους πλούσιους επισκέπτες.

Παράλογες σπατάλες

Είναι εντυπωσιακό ότι, σύμφωνα με τις αποφάσεις του ΟΔΑΠ που έχουν αναρτηθεί στη Διαύγεια, μια συγκεκριμένη εταιρεία, η Tool ΕΠΕ, έλαβε συνολικά 133.404 ευρώ με απευθείας αναθέσεις μέσα σε ένα χρόνο, από τον Μάιο του 2023 έως τον Μάιο του 2024. Το τεράστιο ποσό εγκρίθηκε για τον σχεδιασμό της πλατφόρμας κρατήσεων των πριβέ ξεναγήσεων σε αρχαιολογικούς χώρους (36.584 ευρώ στις 12/03/2024, ΑΔΑ: 651046ΜΖΜ4 ΨΥΕ) και για τη διαφήμιση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στην πλατφόρμα Google Ads (37.200 ευρώ στις 16/05/2024, ΑΔΑ: ΨΩΦΓ46ΜΖΜ4-ΞΔΞ). Στην ίδια εταιρεία δόθηκαν το 2023 άλλες 36.580 ευρώ για διαφημιστική καμπάνια στα social media και για την προώθηση του e-ticket (στις 9/05/2023,

ΑΔΑ: 60ΧΠ46ΜΖΜ4-Β30), ενώ ποσό 22.940 ευρώ δόθηκε την ίδια χρονιά για τεχνική υποστήριξη της ιστοσελίδας έκδοσης ηλεκτρονικού εισιτηρίου hhticket.gr (στις 27/12/2023, ΑΔΑ: ΨΗΠΔ46ΜΖΜ4-ΧΓ1). Oλες στοχευμένες και υπερεκτιμημένες αναθέσεις πολλών χιλιάδων ευρώ από την τσέπη του φορολογούμενου προς όφελος του εργολάβου. Το γεγονός ότι στις 16/05/2024, ένα χρόνο μετά, έγινε επίσης απευθείας ανάθεση 36.952 ευρώ σε άλλη εταιρεία για να διαφημίσει το ηλεκτρονικό εισιτήριο hhticket στα social media (ΑΔΑ: 699Ω46ΜΖΜ4-ΤΗΟ) δείχνει το μέγεθος του παραλογισμού στη διασπάθιση του δημόσιου χρήματος.

Το πάρτι της στημένης διοχέτευσης δημόσιου χρήματος με τη μέθοδο του κατακερματισμού ενός ευρύτερου έργου σε μικρότερα υποέργα ώστε να αποφεύγεται η προκήρυξη ανοιχτού διαγωνισμού (ο ν. 5103/2024 αναθεώρησε το ποσό των απευθείας αναθέσεων από τις 30.000 στις 60.000 ευρώ) συνεχίζεται και με άλλους εμπλεκόμενους ιδιώτες. Ετσι, προκειμένου να διαφημιστεί η πολιτιστική κληρονομιά της χώρας εταιρεία ανέλαβε με απευθείας ανάθεση αντί 29.760 ευρώ (στις 16/05/2024, ΑΔΑ: Π70Δ46ΜΖΜ43Θ3) την κατασκευή τριών ενημερωτικών βίντεο διάρκειας ενός με δύο λεπτών. Δηλαδή πληρώσαμε 4.960 ευρώ για κάθε λεπτό παραγωγής των βίντεο. Επίσης, με αμοιβή 37.175 ευρώ άλλη εταιρεία ανέλαβε την παραγωγή μικρού μήκους ντοκιμαντέρ προώθησης του πολιτιστικού τουρισμού για μόλις πέντε μέρες γυρισμάτων εντός της Αθήνας (16/07/2024, ΑΔΑ: 6ΔΠΖ46ΜΖΜ4-ΟΕ3). Στη λίστα των αναθέσεων προστίθεται και η δημιουργία του ιστότοπου του ΟΔΑΠ με απευθείας ανάθεση σε άλλη εταιρεία αντί 24.180 ευρώ (στις 24/01/2024, ΑΔΑ: 91Σ746ΜΖΜ4-ΔΟΨ).

Κανένα ενδιαφέρον

Το ακόμη χειρότερο είναι η αποτυχία των ανάδοχων να προωθήσουν το «προϊόν» που τους ανατέθηκε. Αφού απέτυχαν στην προβολή της Ακρόπολης και της προνομιακής πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας, κάτι δεν πάει καθόλου καλά, όπως όφειλαν να γνωρίζουν η ηγεσία του ΥΠΠΟ και το ΔΣ του ΟΠΑΠ. Πώς είναι δυνατόν η επίσημη σελίδα του ΟΔΑΠ για το ηλεκτρονικό εισιτήριο με το δυσνόητο όνομα hhticket (από το Hellenic Heritage e-ticket) να έχει μόνο 10.000 ακολούθους στο Facebook και 708 στο Instagram και μόνο τέσσερις κριτικές κι αυτές αρνητικές; Αντίστοιχα η επίσημη σελίδα του ΟΔΑΠ, με την επίσης ακατανόητη για τους ξένους ονομασία odap, έχει μόλις 1.600 ακολούθους στο Facebook και 349 στο Instagram. Δεν είναι ντροπή όταν, για παράδειγμα, η σελίδα της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, την οποία διαχειρίζονται αρχαιολόγοι, έχει την ίδια απήχηση στο Facebook χωρίς καμιά οικονομική επιβάρυνση; Και όταν ο αρχαιολόγος podcaster Θοδωρής Παπακώστας έχει καταφέρει μόνος του να τον ακολουθούν 57.000 στο Facebook και 100.000 στο Instagram; Oσο για το περιεχόμενο των αναρτήσεων στο διαδίκτυο και στα προωθητικά σποτ, είναι τόσο κλισέ που θυμίζει τον παρωχημένο λόγο παλιών influencers – πόσες φορές θα μας καλέσουν να «ζήσουμε τη μαγεία» στους αρχαιολογικούς χώρους και στα μνημεία; Και μάλιστα με αδιανόητα λάθη, όπως στην ανάρτηση στο hhtickets.gr στις 26 Ιουνίου που τοποθετούσε τις Καρυάτιδες στον… Παρθενώνα.

Documento Newsletter