Ο «Οιδίπους επί Κολωνώ» γίνεται virtual reality με πρωταγωνιστές Ρομά.
Η παρακολούθηση της εγκατάστασης εικονικής πραγματικότητας της Λουκίας Αλαβάνου, που εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 59η Μπιενάλε της Βενετίας, είναι μια εμπειρία για όλες τις αισθήσεις. Καθισμένος στο ειδικά σχεδιασμένο υβριδικό κάθισμα, εμπνευσμένο από τον αρχιτέκτονα της ουτοπίας του μοντερνισμού Τάκη Ζενέτο, παρακολουθείς το δράμα όχι μπροστά σου αλλά μέσα σε αυτό. Γίνεσαι μέρος της δράσης – χωρίς εσένα παύει να υπάρχει, αφού αφαιρώντας τον εξοπλισμό του virtual reality (VR), δηλαδή τα ειδικά γυαλιά και ακουστικά, η δράση σταματάει σε 20΄. Στον ημιφωτισμένο εκθεσιακό χώρο της Στέγης και σε ατμόσφαιρα μεταθεατρική οι επισκέπτες οδηγούνται στους ημισφαιρικούς θόλους μέσα στους οποίους βρίσκονται τα καθίσματα για να βυθιστούν στον κόσμο της εικονικής πραγματικότητας, που είναι μια εμπειρία 360 μοιρών. Ο ήχος και η εικόνα ανταποκρίνονται στις κινήσεις του θεατή, ο οποίος κρατώντας την μπάρα μπροστά στο κάθισμα μπορεί να στραφεί με ασφάλεια σε όποιο σημείο της δράσης επιθυμεί: στα πρόσωπα, τα δέντρα, τα πουλιά, στον ανοιχτό ορίζοντα, στις λεπτομέρειες ενός δωματίου δίπλα του ή πέρα μακριά. Ο θεατής είναι συνδημιουργός του δρώμενου που καλείται να παρακολουθήσει. Η VR ταινία συνδυάζει ντοκιμαντέρ, μυθοπλασία, πτήσεις με drone, βίντεο κλιπ βαλκανικής ποπ αισθητικής Ρομά τραγουδιστών, αλλά κυρίως αυθεντικές ερμηνείες ανθρώπων που ζουν στην άγρια ομορφιά και στον ιδιαίτερο τρόπο ζωής της Νέας Ζώνης.
«Στη διάρκεια μιας επίσκεψής μου σε μια αχαρτογράφητη περιοχή της δυτικής Αττικής χάθηκα και βρέθηκα τυχαία στο γκέτο των Ρομά, το οποίο θεωρείται ένα από τα πιο επικίνδυνα μέρη στην Ελλάδα. Αυτή η κοινότητα Ρομά εγκαταστάθηκε εκεί τη δεκαετία του 1980, ερχόμενη από τη Θήβα, όπως και ο Οιδίπους δηλαδή. Υπάρχει μάλιστα μια υπόθεση ότι η διαδρομή που ακολούθησε ο Οιδίπους από τη Θήβα προς τον Κολωνό περνούσε ακριβώς από αυτή την τοποθεσία, που έχει το ενδιαφέρον όνομα Νέα Ζωή» λέει για το έργο της η Λουκία Αλαβάνου. Η πλοκή της ταινίας εκτυλίσσεται γύρω από τα θέματα των γηρατειών, του θανάτου, της αξιοπρέπειας και της ελευθερίας, σε μια εποχή που κυριαρχεί η κοινωνική πραγματικότητα της μετανάστευσης, των μειονοτήτων, του ρατσισμού, της καταπάτησης των ανθρώπινων δικαιωμάτων.
Η Λουκία Αλαβάνου, καλλιτέχνιδα κινούμενης εικόνας και κινηματογραφίστρια, έχει υπάρξει υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση, ενώ η παρουσίαση της VR360 ταινίας της στην 59η Μπιενάλε της Βενετίας το 2022, σε επιμέλεια Heinz Peter Schwerfel, έγινε με την υποστήριξη του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, με την ενίσχυση του Ιδρύματος Ωνάση και με φορέα υλοποίησης την Εθνική Πινακοθήκη.
INF0
Στέγη Ιδρύματος Ωνάση (Συγγρού 107), έως 30 Νοεμβρίου 2023