Στοιβάζουν μαθητές σε τμήματα 28 παιδιών – Οργή στους εκπαιδευτικούς

Στοιβάζουν μαθητές σε τμήματα 28 παιδιών – Οργή στους εκπαιδευτικούς

Οργή και αγωνία προκαλεί σε εκπαιδευτικούς και γονείς εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας που συγχωνεύει εκατοντάδες τμήματα σε όλη τη χώρα σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Χειρότερη και από λεωφορείου σε ώρα αιχμής θα είναι η εικόνα στα δημόσια σχολεία με τους στοιβαγμένους μαθητές στα τμήματα των 27-28 ατόμων. Με εγκύκλιό του μες στον Αύγουστο ο γγ Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του υπουργείου Παιδείας Γιάννης Κατσαρός αναστάτωσε την εκπαιδευτική κοινότητα αλλά και τους γονείς των μαθητών, αφού οδηγεί σε συγχωνεύσεις περίπου 1.000 τμήματα σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε όλη την Ελλάδα, στριμώχνοντας τα παιδιά σε τμήματα 27 και 28 θέσεων.

Μελανό σημείο της εγκυκλίου είναι η μηδενική πρόβλεψη για τα παιδιά του δημοτικού με διάγνωση από κέντρο διεπιστημονικής αξιολόγησης, συμβουλευτικής και υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) τα οποία απασχολούνται με παράλληλη στήριξη. Ηδη από πέρυσι προβλεπόταν μόλις ένας εκπαιδευτικός για τρία διαγνωσμένα παιδιά ανά τμήμα, αναλογία που θα αυξηθεί με τις νέες συγχωνεύσεις. Στην εγκύκλιο δεν γίνεται καν λόγος για τα παιδιά αυτά, παρά μόνο συμπεριλαμβάνονται στη συγχώνευση των τμημάτων. Στην ίδια κατηγορία μπαίνουν και τα παιδιά Ρομά, αφού οι συγχωνεύσεις καταργούν τις αναλογίες που ίσχυαν στις τάξεις για τους μαθητές Ρομά.

Εκατοντάδες αναμένεται να είναι οι συγχωνεύσεις μόνο στην Αττική και τουλάχιστον 80 στην Κρήτη, όπου μαθητές ενδέχεται να αλλάξουν μέχρι και χωριό! Από αύριο, Δευτέρα, το ζήτημα θα συζητηθεί στη Βουλή με επίκαιρες ερωτήσεις βουλευτών του ΠΑΣΟΚ (Αναστάσιος Νικολαΐδης) και του ΚΚΕ (Γιάννης Δελής). Οι εκπαιδευτικοί, δάσκαλοι (ΔΟΕ) και καθηγητές (ΟΛΜΕ) βρίσκονται ήδη επί ποδός πολέμου και έχουν προγραμματίσει για την Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου κοινή κινητοποίηση με την Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας (ΑΣΓΜΕ).

Αναδεικνύοντας τις επιπτώσεις των συγχωνεύσεων στους μαθητές, το πώς διαμορφώνονται τάξεις-ζούγκλα και εντατικοποιείται η εργασία των εκπαιδευτικών δυσκολεύοντας τη μαθησιακή και παιδαγωγική διαδικασία παρουσιάζουμε τρία χαρακτηριστικά παραδείγματα: το 9ο Δημοτικό Κορυδαλλού, το 4ο Δημοτικό Καισαριανής και το 10ο Δημοτικό Νέας Περάμου.

«Πώς θα είναι πανταχού παρών ο δάσκαλος στις ανάγκες τόσων διαφορετικών μαθητών;» αναρωτιέται μιλώντας στο Documento η Χαρά Μήνου, πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Κορυδαλλού – Αγίας Βαρβάρας. Στο σχολείο της, το 9ο Δημοτικό Κορυδαλλού, στην ΣΤ΄ τάξη έχει 46 μαθητές, εκ των οποίων δώδεκα μαθητές Ρομά, με επτά διαγνώσεις και δύο αιτήσεις στο ΚΕΔΑΣΥ. Η εγκύκλιος του υπουργείου αναστέλλει τη βάσει νόμου κατάτμηση της ΣΤ΄ τάξης σε τρία τμήματα και τα κάνει δύο. Αξίζει να τονιστεί πως από πλευράς αιθουσών το σχολείο έχει τη δυνατότητα να στεγάσει τρία τμήματα.

Οπως επισημαίνει η Χ. Μήνου: «Αυτά τα παιδιά ήταν χωρισμένα σε τρία τμήματα σε όλες τις χρονιές τους από την Α΄ δημοτικού. Ο λόγος ήταν για να μοιράζονται σωστά οι παράλληλες στηρίξεις που υπάρχουν ούτως ώστε να μη συγκεντρώνονται πάνω από δύο παιδιά με παράλληλη σε κάθε τμήμα. Αντίστοιχα και για τα παιδιά Ρομά, επειδή υπάρχει ιδιαίτερη νομική πρόβλεψη. Αν υπάρχουν πάνω από πέντε Ρομά σε κάθε τμήμα, πρέπει αυτό να μοιράζεται ή να υπάρχει μικρότερος αριθμός. Κτιριακά μπορούμε να έχουμε τρία τμήματα στην ΣΤ΄ τάξη όπως γινόταν μέχρι και τώρα. Οι δάσκαλοι υπήρχαν, όμως με τις συγχωνεύσεις έχουν βγει δύο ως υπεράριθμοι γιατί συμπτύσσονται και άλλες δύο τάξεις από τρεις σε δύο».

«Το χάος στις αίθουσες θα είναι τεράστιο»

Η… σαρδελοποίηση μαθητών με διαφορετικές μαθησιακές ιδιαιτερότητες δημιουργεί πρωτοφανείς συνθήκες.

Η Χ. Μήνου κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και για τις σχέσεις μεταξύ των παιδιών που είναι στην προεφηβική ηλικία (ΣΤ΄ δημοτικού), αφού στις γεμάτες τάξεις είναι πιθανό να εμφανιστούν φαινόμενα μπούλινγκ ή παιδιά Ρομά να εγκαταλείψουν το σχολείο: «Το χάος στις αίθουσες θα είναι τεράστιο. Τα παιδιά με διάφορες διαγνώσεις δεν δύναται να υποστηριχτούν ξεχωριστά το καθένα από μία δασκάλα. Θα υπάρχει συγχώνευση και των δασκάλων της παράλληλης στήριξης, αντιστοιχώντας για κάθε τάξη μόλις μία δασκάλα. Οι δάσκαλοι θα πρέπει να χωρίσουν την ύλη σε πέντε κομμάτια. Να ανταποκρίνονται στα παιδιά Ρομά, στο παιδί με την παράλληλη, στο δεύτερο παιδί με την παράλληλη, στο άλλο παιδί που είναι στο τμήμα ένταξης κ.λπ. Συνεπώς οι δυσκολίες είναι πάρα πολλές, πόσο μάλλον όταν αυτά τα παιδιά στοιβάζονται σε 25άρια τμήματα. Υπάρχει το ενδεχόμενο για μπούλινγκ ειδικά σε τέτοια ηλικία. Οι Ρομά μαθητές έχουν τις δικές τους ιδιαιτερότητες και ως προς τη φυλή τους, τις συνήθειές τους. Μιλάμε για παιδιά που πρέπει να ενσωματωθούν στο σχολείο και στην κοινωνία, όμως όταν στοιβάζονται έξι παιδιά Ρομά σε κάθε τμήμα αυτό μπορεί να οδηγήσει στο να διακόψουν τη φοίτηση. Πώς ο δάσκαλος θα είναι απίκο σε όλες τις ανάγκες του συνόλου; Πώς θα μπορεί να παρέμβει όταν μπορεί να γίνει μπούλινγκ από τα άλλα παιδιά στα παιδιά των Ρομά ή το αντίστροφο; Μιλάμε για τόσους μαθητές, σε έναν απαγορευτικό αριθμό σε μικρές αίθουσες που έχουν ως επί το πλείστον τα ελληνικά σχολεία».

Στο ερώτημα αν υπάρχει ψυχολόγος που θα μπορούσε να επέμβει σε περιστατικό σχολικού εκφοβισμού η απάντηση της Χ. Μήνου ήταν αποκαρδιωτική: «Ψυχολόγος στο σχολείο μας έρχεται μία φορά τον χρόνο. Τον Ιανουάριο και για μία μέρα. Στο 9ο Δημοτικό πρέπει να δει δώδεκα τμήματα. Το υπουργείο προφανώς δεν λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες των παιδιών».

«Δεν μου έχει τύχει τέτοια σύνθεση τμήματος»

Στο 4ο Δημοτικό Καισαριανής τα δύο τμήματα της περυσινής Γ΄ τάξης γίνονται ένα τμήμα Δ΄ τάξης με 24 παιδιά και εννέα διαγνώσεις. Οπως και στο 9ο Δημοτικό Κορυδαλλού, αίθουσα υπάρχει, όμως το υπουργείο και η Διεύθυνση Εκπαίδευσης αντιμετωπίζουν τα παιδιά σαν βαλίτσες, αδιαφορώντας για τις ιδιαίτερες ανάγκες τους. Η Θεοδώρα Δριμάλα, πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών «Ρόζα Ιμβριώτη», επισημαίνει με αγανάκτηση: «Δεν μου έχει τύχει στα τόσα χρόνια δουλειάς τέτοια σύνθεση τμήματος όπως αυτή που μας καλούν να εφαρμόσουμε στο φετινό τμήμα της Δ΄ τάξης. Μπορούν να φιλοξενηθούν δύο τμήματα με βάση τις αίθουσες του σχολείου. Πέρυσι τα παιδιά διαχωρίστηκαν σε δύο τμήματα για παιδαγωγικούς λόγους και έτσι έπρεπε και φέτος. Δυστυχώς η απόφαση της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης της Πρωτοβάθμιας και του αναπληρωτή περιφερειακού διευθυντή κ. Νικολόπουλου ήταν η σύμπτυξη του τμήματος».

Τραγικές θα είναι οι επιπτώσεις στο εκπαιδευτικό έργο, όπως εξηγεί η εκπαιδευτικός στο Documento: «Οι εννέα διαγνώσεις σε ένα τμήμα δυσκολεύουν την κατάσταση δημιουργώντας ένα πρωτοφανές τμήμα 24 παιδιών με εννέα διαγνώσεις, όπου θα πρέπει ένας εκπαιδευτικός να μπορεί να συμπεριλάβει τα αταίριαστα. Να κάνει μάθημα, να βοηθάει όλα τα παιδιά ανεξαρτήτως επιπέδου, χαμηλού ή υψηλού, και να ασχοληθεί μαζί με τον εκπαιδευτικό της ειδικής αγωγής, τον ένα που πλέον προβλέπεται ανά τμήμα, και με το κάθε παιδί ξεχωριστά που έχει ειδικές ανάγκες ή δυσκολίες. Είναι αδύνατο σε μία διδακτική ώρα 35-40 λεπτών. Δημιουργούν μια μη διαχειρίσιμη κατάσταση, όση καλή διάθεση κι αν υπάρχει από τον εκπαιδευτικό. Θα έχουμε σοβαρότατα προβλήματα στη λειτουργία των τμημάτων. Φανταστείτε ένα τέτοιο παιδί να μπει σε ένα χώρο με 24 παιδιά που το ένα μπορεί να φωνάζει, το άλλο να κάνει φασαρία, το δίπλα να σηκώνεται όρθιο… Ο δάσκαλος όχι μόνο της γενικής παιδείας αλλά και οι άλλοι συνάδελφοι, όπως των ξένων γλωσσών ή της μουσικής, δεν θα μπορούν να σταθούν καν».

Τα πάγια προβλήματα των σχολικών κτιρίων

Πέραν των συγχωνεύσεων υπάρχουν και τα πάγια προβλήματα των σχολικών κτιρίων, όπως στο 1ο Δημοτικό Σχολείο της Νέας Περάμου. Επειτα από κινητοποιήσεις αποδείχθηκε ότι η στέγη του σχολείου είχε πρόβλημα, με τα παιδιά να κάνουν μάθημα σε προκάτ αίθουσες. Τώρα με το άνοιγμα στις 11 Σεπτεμβρίου οι εκπαιδευτικοί καλούνται να στοιβάξουν τη Β΄ και την Ε΄ τάξη σε μονά τμήματα των 27 μαθητών και την ΣΤ΄ τάξη σε τμήμα 28 θέσεων, αντί να τα σπάσουν σε δύο τμήματα ανά τάξη.

«Δεν ξέρουμε», όπως τονίζει, «τι θα γίνει και σε ποια κατάσταση βρίσκεται το σχολείο. Ευελπιστούμε πως θα μπούμε στο παλιό κτίριο που έχει αποκατασταθεί η στέγη και δεν έχουμε πλήρη εικόνα, διότι υπάρχουν πολλές δουλειές που πρέπει να γίνουν: μετακίνηση θρανίων, πινάκων κ.λπ. Οι περισσότερες αίθουσες βρίσκονται σε προκάτ και σε αυτές ήταν να μοιράσουμε τους μαθητές σε τμήματα των 12-13 παιδιών και τώρα θα πρέπει να στοιβαχτούν 27 παιδιά! Οι συγχωνεύσεις οδηγούν στην πλήρη καταστρατήγηση της μόρφωσης των παιδιών. Είναι καλύτερη η δουλειά του δασκάλου σε ένα ολιγομελές τμήμα και για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Η εγκύκλιος, ακόμη κι αν έχουμε παιδιά με διαγνώσεις, λέει πως τα τμήματα συγχωνεύονται. Αυτό το πράγμα που επιθυμούν να εφαρμόσουν τώρα με πολυπληθή τμήματα 27-28 παιδιών θα οδηγήσει τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές δυσκολίες στον Καιάδα! Σε τέτοια τάξη δεν θα μπορούν να βοηθηθούν».

Ο Μ. Παπαδόπουλος επισημαίνει, τέλος, ότι «δεν πρέπει να ξεχνάμε τον λόγο που γίνονται όλα αυτά μες στο κατακαλόκαιρο… Απλώς θέλουν να μειώσουν το κόστος για την εκπαίδευση. Θα δημιουργηθούν χιλιάδες κενά. Στη δυτική Αττική συγχωνεύονται 34 τάξεις και γίνονται 17. Και όλα αυτά για το κόστος, για να μην τοποθετηθούν συνάδελφοι».

«Στην Κρήτη μαθητές θα αναγκαστούν να αλλάξουν όχι απλώς σχολείο, αλλά χωριό»

Από την πλευρά των γονέων που θα δουν τα παιδιά τους να στοιβάζονται στις τάξεις, μιλώντας στο Documento ο πρόεδρος της ΑΣΓΜΕ Παναγιώτης Κατηφές (φωτογραφία) εξαπολύει δριμύ κατηγορώ προς το υπουργείο Παιδείας: «Θεωρούμε απαράδεκτες εν μέσω καλοκαιριού τις συγχωνεύσεις των σχολικών τμημάτων. Η ευθύνη είναι αποκλειστικά της κυβέρνησης και δημιουργεί τεράστια προβλήματα στο εκπαιδευτικό έργο. Στην επαρχία σε συγκεκριμένες περιοχές οι τάξεις θα γίνονται 27άρες ή 25άρες και στο ίδιο τμήμα ενδέχεται να υπάρχουν τέσσερις ή πέντε μαθητές με γνωμάτευση για παράλληλη στήριξη ή ΔΕΠΥ. Ειδικά στην Κρήτη μαθητές θα αναγκαστούν να αλλάξουν όχι απλώς σχολείο, αλλά χωριό, επειδή το σχολείο του χωριού δεν τους χωράει.

Ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί τις επιπτώσεις και τι σημαίνει αυτό για τις ανάγκες ενός παιδιού. Επίσης από πέρυσι υπάρχει το πλαφόν του ενός καθηγητή παράλληλης στήριξης ανά τρεις μαθητές, πράγμα που οδηγεί στο να μην καλύπτονται όλοι οι μαθητές, με αποτέλεσμα οι γονείς να βάζουν ακόμη πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για τα παιδιά τους. Ως ΑΣΜΓΕ θεωρούμε αυτό το πράγμα απαράδεκτο. Είμαστε ήδη σε κινητοποιήσεις για να παρθούν πίσω όλες οι συγχωνεύσεις των τμημάτων».

Διαβάστε επίσης

Επί τον τύπον των φίλων

Στον «μαγικό κόσμο» του Βορίδη όλα «βαίνουν καλώς»

Εισαγγελέας για ξέπλυμα στο όνομα της… φιλανθρωπίας: Ερευνάται ιδρυτής ΑΜΚΕ που έπαιρνε εκατ. από ιδιώτες για να στηρίζει καρκινοπαθείς

«Η ΝΔ έρχεται αντιμέτωπη με τον κόσμο της» – «Γαλάζιοι» βουλευτές μίλησαν στο Documento

Νέος Βουτζάς: Το χρονικό της τραγωδίας με τον 35χρονο αστυνομικό που αυτοκτόνησε – Η βιντεοκλήση στην σύζυγό του

Το παρασκήνιο και οι διαφωνίες στην Κεντρική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ – Συνεδριάζει η επιτροπή καταστατικού

Κέρκυρα: Η στιγμή που ανήλικος τουρίστας χωρίς δίπλωμα παρασύρει και εγκαταλείπει διανομέα (Video)

Ετικέτες

Τελευταίες ΕιδήσειςDropdown Arrow
preloader
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Documento Newsletter