Στο σπίτι του κρεμασμένου μη μιλάτε για σχοινί κ. Μενδώνη

Στο σπίτι του κρεμασμένου μη μιλάτε για σχοινί κ. Μενδώνη
Από την επίδειξη μόδας στο Βρετανικό Μουσείο. Πηγή φωτογραφίας: erdem / instagram page

Επικοινωνιακό φάουλ της Λίνας Μενδώνη, που κατηγορεί τους Βρετανούς για όσα κάνει πρώτα η ίδια.

Ο θάνατος της επικοινωνίας είναι να μπερδέψεις το μήνυμα. Ή τις στολές που φοράς. Ή τις βάρκες στις οποίες πατάς. Δηλαδή, άλλα να λες, άλλα να πιστεύεις και άλλα να πράττεις.

Πόσω μάλλον να κατηγορείς τους άλλους για πράγματα που κάνεις εσύ ο ίδιος.

Τέτοιο παράδειγμα επικοινωνιακού φάουλ ήταν η οργίλη αντίδραση της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη εναντίον του Βρετανικού Μουσείου για την επίδειξη μόδας του ταλαντούχου Τουρκοκαναδού σχεδιαστή μόδας Eρντέμ Μουραλίογλου στην γκαλερί Duveen, όπου φυλάσσονται τα Παρθενώνεια Γλυπτά.

Άστραψε και βρόντηξε η υπουργός εναντίον του Βρετανικού Μουσείου που «αποδεικνύει το μηδενικό σεβασμό του προς τα αριστουργήματα του Φειδία». Ξεχνώντας φυσικά ότι η ίδια έχει παραχωρήσει ουκ ολίγες φορές εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους για ντεφιλέ και ανάλογες εκδηλώσεις.

Η ίδια δεν είναι που έδωσε άδεια να γίνει επίδειξη μόδας της Μαίρης Κατράντζου στον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο, για λογαριασμό του ιδρύματος «Ελπίδα» της Μαριάννας Βαρδινογιάννη, τον Οκτώβριο του 2019;

Η ίδια δεν έδωσε άδεια να φωτογραφηθούν τα μοντέλα του Dior στην Ακρόπολη τον Ιούνιο του 2021 κάνοντας λόγο για «δωρεάν διαφήμιση» και δηλώνοντας ότι δεν μπορεί να αντιληφθεί «το ξεπούλημα πού είναι;».

Η ίδια δεν συναίνεσε στην παρουσίαση της συλλογής Dior Cruise 2022 στο Καλλιμάρμαρο, στην οποία μάλιστα ήταν προσκεκλημένη η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου;

Η ίδια δεν έδωσε άδεια να γίνει στον αρχαιολογικό χώρο του Ηρωδείου επίδειξη κοσμημάτων της Louis Vuitton το περασμένο καλοκαίρι σε μια κλειστή διαφημιστική εκδήλωση που σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Παπαϊωάννου;

Προς τι, λοιπόν, ο υποκριτικός κλαυθμός και οδυρμός εναντίον των Βρετανών, οι οποίοι «ευτελίζουν και προσβάλλουν όχι μόνο το μνημείο αλλά και τις οικουμενικές αξίες που αυτό εκπέμπει», σύμφωνα με την υπουργό; Όταν είναι γνωστό τοις πάσι ότι εδώ και δεκαετίες οι Βρετανοί εκμεταλλεύονται τα Γλυπτά με κάθε δυνατό τρόπο. Επικοινωνιακό, ιστορικό, εμπορικό. Τώρα θυμήθηκε η υπουργός να θυμώσει;

Μόλις στο υπουργείο κατάλαβαν ότι η αρχική δήλωση εκθέτει τη Λίνα Μενδώνη ως ανακόλουθη, προχώρησαν σε διευκρινίσεις. Και μόνο η ανάγκη διευκρινίσεων τόσο σύντομα από τη αρχική δήλωση αποδεικνύει το αρχικό φάουλ.

Αλλά και πάλι, αντί να διορθωθεί το μήνυμα, μπερδεύτηκε ακόμα περισσότερο. Γιατί ποιος θα κάτσει να ασχοληθεί με το αν στην Ακρόπολη έγινε ντεφιλέ ή φωτογράφιση, όπως αναφέρει, μεταξύ άλλων, η δεύτερη ανακοίνωση; Αν η επίδειξη είχε πολλά ή λίγα μοντέλα; Αν το μνημείο ήταν κλειστό στο κοινό ή ανοιχτό; Ποιον νοιάζει στ’ αλήθεια αν μια επίδειξη έγινε σε ανοιχτό χώρο, όπως το Ηρώδειο, η σε περιορισμένο;

Η ίδια η υπουργός πολιτισμού δεν συναινεί εξάλλου στη διοργάνωση συμποσίων με σφυρίδες και μπριζόλες μέσα στην κλειστή αίθουσα της μόνιμης έκθεσης με τίτλο «Σκηνές από την καθημερινή ζωή στην Αρχαιότητα» στο εποπτευόμενο από το ΥΠΠΟ Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης;

Μια κυβέρνηση που έχει στο DNA της την εμπορευματοποίηση της τέχνης με στόχο την υποτιθέμενη «ανάπτυξη», θα πρέπει να ξέρει ότι κατηγορώντας άλλους για όσα κάνει η ίδια, είναι σαν να κατηγορεί τον εαυτό της.

Ιδίως όταν οι άλλοι είναι συνομιλητές του ίδιου του πρωθυπουργού σε μια άνευ προηγουμένου μυστική διπλωματία αγνώστων παραμέτρων για το ελληνικό αίτημα της επιστροφής των Γλυπτών στο γενέθλιο τόπο τους.

Η αλήθεια είναι ότι η σύνδεση της μόδας ως σύγχρονης μορφής τέχνης με το παρελθόν σε ένα δημιουργικό διάλογο υπό αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις δεν είναι λάθος. Λάθος είναι να μην τηρείς αυστηρές κόκκινες γραμμές όταν είσαι μια χώρα που διεκδικεί θησαυρούς του παρελθόντος. Όταν αντιγράφεις, χωρίς δεύτερη σκέψη, τις πρακτικές εκείνων που εκμεταλλεύονται ανερυθρίαστα τους θησαυρούς σου, όταν επιτρέπεις να γίνουν τα δικά σου αρχαία σκηνικό για φωτογράφιση, όταν γίνεσαι κι εσύ μια χώρα που λειτουργεί με γνώμονα το κέρδος.

Διαβάστε επίσης:

Η Μενδώνη, το Βρετανικό Μουσείο και η ιεροσυλία «α λα καρτ»

Βρετανικό Μουσείο: Σάλος με την επίδειξη μόδας στην αίθουσα των Γλυπτών του Παρθενώνα (Video)

Αντίστροφη μέτρηση για τους αγρότες: Το απόγευμα τα τρακτέρ στο Σύνταγμα κόντρα στον κυβερνητικό εμπαιγμό (Video)

 

Documento Newsletter