Στο σκαμνί την Παρασκευή οι δύο ελεγκτές της ΕΑΔ για την αμαρτωλή σύμβαση 717

Στο σκαμνί θα καθίσουν την Παρασκευή οι δύο ελεγκτές της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ) που διενήργησαν τον έλεγχο για την σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ. Η υπόθεση για την οποία διώκονται οι δύο ελεγκτές αφορά την πλημμελή αξιολόγηση του ελέγχου που είχαν κάνει για την μη υλοποίηση της αμαρτωλής σύμβασης 717 που μεταξύ άλλων οδήγησε στον βίαιο θάνατο 57 ανθρώπων στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, όπως προκύπτει και από το κατηγορητήριο της ευρωπαϊκής εισαγγελίας.

Η ΕΑΔ είχε αναλάβει να ελέγξει μεταξύ άλλων την αμαρτωλή σύμβαση, με το πόρισμά της να παραδίδεται τον Σεπτέμβριο του 2021. Οι ελεγκτές είχαν εισηγηθεί την επιβολή πειθαρχικών, όχι όμως ποινικών κυρώσεων.

Σύμφωνα με την «Καθημερινή» το κατηγορητήριο που συνέταξε η εισαγγελέας Αγγελική Τριανταφύλλου εις βάρος των δύο ελεγκτών είναι ιδιαίτερα βαρύ, καθώς ούτε λίγο ούτε πολύ τους κατηγορεί ότι ενήργησαν με τρόπο «ώστε να ωφελήσουν παράνομα τους υπαιτίους, όφελος που συνίστατο στο να μην καταλογισθούν σε αυτούς ποινικές ευθύνες».

Η σύμβαση ανάμεσα στην ΕΡΓΟΣΕ και στην κοινοπραξία των εταιρειών ΤΟΜΗ – Alstom υπεγράφη τον Σεπτέμβριο του 2014. Όπως αναφέρει το δημοσίευμα της «Καθημερινής», είχε προϋπολογισμό 41 εκατ. ευρώ και προθεσμία υλοποίησης δύο ετών.

Προέβλεπε την αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα. Μέχρι την ημέρα του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη, ωστόσο, και ενώ είχαν μεσολαβήσει οκτώ παρατάσεις και η υπογραφή μιας συμπληρωματικής σύμβασης, η ολοκλήρωση του έργου παρέμενε σε εκκρεμότητα.

Την υπόθεση άρχισε να ερευνά το 2020 η Εθνική Αρχή Διαφάνειας και το 2022 η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία.

Το πόρισμα της ΕΑΔ ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2021, με τους ελεγκτές να καταλήγουν στην πορισματική αναφορά τους στην κρίση ότι «δεν θα πρέπει να αποδοθούν ποινικές ευθύνες στα όργανα της Διευθύνουσας Υπηρεσίας και της Προϊσταμένης Αρχής της ΕΡΓΟΣΕ για την επιβάρυνση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων με το ποσό των 3,3 εκατ. ευρώ από αναντίρρητα σημειωθείσες καθυστερήσεις των ανωτέρω οργάνων της ΕΡΓΟΣΕ και χωρίς πρόθεση κατά το χρονικό διάστημα από 1ης Φεβρουαρίου 2019 έως 31 Οκτωβρίου 2020».

Το χρονικό του ελέγχου

Ήδη από το 2018 είχε σχηματιστεί δικογραφία για την περιβόητη σύμβαση 717 την οποία ερευνούσε η Εισαγγελία κατά της Διαφθοράς. Μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, το 2019, η εν λόγω εισαγγελία καταργήθηκε και το έργο της ανέλαβε η Οικονομική Εισαγγελία, η οποία ανέλαβε και τον έλεγχο υπό τον τότε προϊστάμενο Χρήστο Μπαρδάκη. Κανείς ποτέ δεν κατάλαβε τον λόγο της αρχειοθέτησης της δικογραφίας για τη σύμβαση 717, παρόλο που συστήματα ασφαλείας στον σιδηρόδρομο δεν υπήρχαν κι αυτό επισφραγίστηκε με τον φρικτό θάνατο 57 συνανθρώπων μας στα Τέμπη.

Η υπόθεση δεν έκλεισε εκεί καθώς μια ανώνυμη επιστολή που στάλθηκε τον Μάιο του 2022 αποτέλεσε την αρχή της έρευνας για τη διαβόητη σύμβαση και από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, η οποία κατέληξε στην άσκηση ποινικών διώξεων σε βάρος 23 προσώπων για τα αδικήματα κατά περίπτωση «της απάτης, για ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον, για απιστία κονδυλίων, για ηθική αυτουργία σε απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις και ηθική αυτουργία σε ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον».

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας εκείνη την εποχή, η ποινική έρευνα είχε αποκαλύψει γεγονότα που συνιστούσαν ενδεχόμενη παράβαση καθήκοντος από τους Επιθεωρητές-Ελεγκτές της Ελληνικής Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ) της Ελλάδας, στους οποίους ανατέθηκε από τις εθνικές Εισαγγελικές Αρχές η διενέργεια ελέγχου σχετικά με την εκτέλεση της Σύμβασης 717.

Ετικέτες