Ο πρώην περιφερειάρχης Θεσσαλίας βάφτισε «χωριό» ένα εργοστάσιο, πετώντας έξω από τις μεταφορές τα τουριστικά λεωφορεία.
Στο «καρτέλ των ΚΤΕΛ» στρέφεται πάλι η προσοχή αυτή την εβδομάδα, καθώς είναι προγραμματισμένη να εκδικαστεί την Πέμπτη στο Μονομελές Εφετείο Λάρισας η μήνυση σε βάρος του πρώην περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστού. Η διάταξη-καταπέλτης του εισαγγελέα εφετών Λάρισας και η σχετική έκθεση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ) για τα ΚΤΕΛ Τρικάλων αποκαλύπτουν μεθοδεύσεις που επιτρέπουν προνομιακή νομή όχι μόνο της συγκοινωνιακής, αλλά και της μεταφορικής πίτας από τα ΚΤΕΛ. Παράλληλα, στις 2 Ιανουαρίου κατατέθηκε νέα μήνυση κατά του τότε υφυπουργού Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλου στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Καρδίτσας. Αυτό συνέβη διότι, όπως αποκαλύπτεται και κατά παράβαση του νόμου περί ευθύνης υπουργών, η αντεισαγγελέας πρωτοδικών Αθηνών Δέσποινα Χατζήπαπα όχι μόνο δεν παρέπεμψε, ως όφειλε, αμελλητί στη Βουλή τη μηνυτήρια αναφορά ώστε να κινηθεί η διαδικασία που προβλέπει ο νόμος περί ευθύνης υπουργών, αλλά την έβαλε στο αρχείο πάνω από έναν χρόνο αργότερα, αφού μάλιστα τη σχολίασε πολιτικά.
Υποκλοπή έργου
O πρώην περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κ. Αγοραστός έχει κληθεί ενώπιον της Δικαιοσύνης την ερχόμενη Πέμπτη με την κατηγορία της συνέργειας σε υποκλοπή μεταφορικού έργου κατ’ εξακολούθηση (κατηγορούνται ότι την έκαναν τα ΚΤΕΛ Τρικάλων σε βάρος των τουριστικών γραφείων των Τρικάλων). Την υπόθεση είχε αποκαλύψει το Documento το καλοκαίρι του 2023 με τίτλο «Μήνυση στον Αγοραστό για ρουσφέτια στα ΚΤΕΛ». Ο Κ. Αγοραστός επρόκειτο να προσέλθει στις 19 Δεκεμβρίου, αλλά η εκδίκαση αναβλήθηκε επειδή την προηγουμένη, στις 18 Δεκεμβρίου, είχε δεχτεί επίθεση από συγγενείς των θυμάτων της τραγωδίας των Τεμπών, με αποτέλεσμα τη σύντομη νοσηλεία του στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας.
Στην έγκληση που έχει καταθέσει ο πρόεδρος του Συλλόγου Τουριστικών Γραφείων Νομού Τρικάλων Δημήτρης Ευθυμίου σε βάρος του Κ. Αγοραστού και του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου των ΚΤΕΛ Τρικάλων Σωτηρίου Βησσαράκου, ο πρώην περιφερειάρχης κατηγορείται πως βαφτίζοντας «χωριό» το εργοστάσιο της εταιρείας νοσοκομειακών ορών ΒΙΟΣΕΡ ΑΕ στην περιφερειακή ενότητα Τρικάλων επέτρεπε στα ΚΤΕΛ να μεταφέρουν τους εργαζόμενούς της, ένα έργο που κατά τον νόμο ανήκει αποκλειστικά στα δημόσιας χρήσης τουριστικά λεωφορεία.
Πιθανή επίδειξη εύνοιας
Αρχικά, τον Απρίλιο του 2023, ο εισαγγελέας πρωτοδικών Τρικάλων είχε απορρίψει την έγκληση. Ωστόσο δύο μήνες μετά, τον Ιούνιο, ο εισαγγελέας εφετών Λάρισας με μια διάταξη-καταπέλτη αποδέχτηκε ότι συνέβη πράγματι υποκλοπή του μεταφορικού έργου «με πιθανή συνδρομή του αρμόδιου Περιφερειάρχη» και δέχτηκε την προσφυγή. Εκρινε μάλιστα πως «είναι πιθανόν καταρχάς να υποκρύπτεται εκ μέρους του (τότε) Περιφερειάρχη Θεσσαλίας […] επίδειξη εύνοιας προς συγκεκριμένη ιδιωτική επιχείρηση (ΚΤΕΛ ΤΡΙΚΑΛΩΝ) […] κατά τρόπο που […] προσπορίζει παράνομη ωφέλεια στην επιχείρηση αυτή, χωρίς παρά ταύτα να θεραπεύεται υπέρτερο (δημόσιο) συμφέρον».
Στον εισαγγελέα εφετών κατατέθηκαν βεβαιώσεις από την ΕΛΣΤΑΤ, το υπουργείο Εσωτερικών και τον Δήμο Φαρκαδόνας Τρικάλων ότι δεν υφίσταται κοινότητα με το όνομα ΒΙΟΣΕΡ, γεγονός που αναδεικνύει το ατέρμονο θέατρο παραλόγου του ελληνικού δημοσίου. Κατατέθηκε επίσης η σχετική απόφαση του Κ. Αγοραστού, με ημερομηνία 9 Δεκεμβρίου 2021 και με συνημμένο πίνακα δρομολογίων που κατατάσσει τη ΒΙΟΣΕΡ στα χωριά Δ. Φαρκαδόνας.
Η έκθεση και τα ευτράπελα
Στο μεταξύ, τον Ιούλιο του 2024 ολοκληρώθηκε και κοινοποιήθηκε στους ενδιαφερόμενους η έκθεση του ελέγχου που είχε ζητήσει από την ΕΑΔ με καταγγελία του ο Δ. Ευθυμίου και στοιχεία της οποίας φέρνει σήμερα στο φως το Documento. Η ΕΑΔ έχει επίσης ολοκληρώσει ελεγκτικές εκθέσεις για τα ΚΤΕΛ Πέλλας, Ιωαννίνων και Μεσσηνίας διαπιστώνοντας σωρεία παραβάσεων, απουσία ελέγχων και έλλειψη ρυθμιστικού πλαισίου για την ασφάλεια και το λαθρεμπόριο καυσίμων.
Στην υπόθεση της ΒΙΟΣΕΡ η ΕΑΔ απορρίπτει το επιχείρημα της πλευράς Αγοραστού ότι η συγκεκριμένη διαδρομή ήταν υφιστάμενη προ του 2001, αποκαλύπτοντας πως η στάση λειτουργούσε χωρίς άδεια ως ότου νομιμοποιήθηκε με απόφαση του τέως περιφερειάρχη. Τα λεωφορεία, όπως διαπιστώθηκε, έμπαιναν στον αύλειο χώρο του εργοστασίου, τα δρομολόγιά τους συνέπιπταν με τις βάρδιες των εργαζομένων, ενώ τα κόμιστρα πληρώνονταν από τη διοίκηση της ΒΙΟΣΕΡ, σύμφωνα και με την κατάθεση που είχε δώσει στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Τρικάλων ο διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης.
Ωστόσο, η διεύθυνση μεταφορών της περιφέρειας, που υπάγεται στο υπουργείο Μεταφορών, το πειθαρχικό συμβούλιο συγκοινωνιακών φορέων της περιφέρειας, αλλά και η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας – Στερεάς δεν είδαν πειθαρχικό παράπτωμα στη μεταφορά των εργαζομένων από τα ΚΤΕΛ. Αντιθέτως, η περιφερειακή υπηρεσία Τουρισμού, που υπάγεται στο υπουργείο Τουρισμού, επέβαλε στα ΚΤΕΛ Τρικάλων πρόστιμο 3.000 ευρώ για παράβαση της τουριστικής νομοθεσίας.
Οπως έχει συμβεί και σε άλλες περιοχές (π.χ. ΚΤΕΛ Κοζάνης), η ΚΤΕΛ Τρικάλων ΑΕ διατηρεί θυγατρική εταιρεία με την επωνυμία Ξενοδοχειακή Τρικάλων Ανώνυμη Τουριστική Ξενοδοχειακή και Εμπορική Εταιρεία με τα ίδια με αυτήν μέλη ΔΣ, διαφορετικούς αριθμούς ΑΦΜ και ΓΕΜΗ, αλλά κοινό email, η οποία μισθώνει γραφείο (Υπέρ Tours) από τα ΚΤΕΛ στον σταθμό λεωφορείων Τρικάλων και διατηρεί έξι τουριστικά λεωφορεία. Η συστέγαση των τουριστικών γραφείων με άλλες επιχειρήσεις απαγορευόταν στο παρελθόν, ωστόσο αυτό καταργήθηκε το 2012, διευκολύνοντας το άνοιγμα τουριστικών γραφείων από τα κατά τόπους ΚΤΕΛ. Η έκθεση της ΕΑΔ δηλώνει αδυναμία να επαληθεύσει σχέση εξάρτησης μεταξύ μητρικής και θυγατρικής λόγω τροποποίησης ή κατάργησης παλιότερων διατάξεων που βρίσκονταν σε ισχύ για τα ΚΤΕΛ.
Κι όλα αυτά ενώ από το 2022 η κυβέρνηση οδηγήθηκε στην απελευθέρωση της αγοράς των δημόσιων επιβατικών μεταφορών και υποχρεώθηκε στην εφαρμογή του κανονισμού 1370/2007 της ΕΕ (ν. 4974/2022) για τη διενέργεια ανοικτών διαγωνισμών και την κατάργηση του μονοπωλίου των ΚΤΕΛ το αργότερο μέχρι το τέλος του 2024. Ωστόσο, ο νόμος προβλέπει ακόμη ότι «με την επιφύλαξη έναρξης οποιασδήποτε διοικητικής ή δικαστικής διαδικασίας […] το χρονικό διάστημα παρατείνεται μέχρι το πέρας των εν λόγω διαδικασιών», παραπέμποντας την κατάργηση του μονοπωλίου στις ελληνικές καλένδες. Το 2023 αλλοιώνοντας τους όρους του ανταγωνισμού το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών παρείχε οικονομική ενίσχυση άνω των 10 εκατ. ευρώ για την αντικατάσταση των λεωφορείων των ΚΤΕΛ.
Στο αρχείο αντί στη Βουλή η μήνυση κατά Παπαδόπουλου
Παρά το γεγονός ότι τον Ιούλιο του 2022 κατατέθηκε μηνυτήρια αναφορά για παράβαση καθήκοντος σε βάρος εν ενεργεία υπουργού, του τότε υφυπουργού Μεταφορών και Υποδομών Μιχ. Παπαδόπουλου, και λοιπών παραγόντων του υπουργείου, το σκέλος της δικογραφίας που τον αφορά παρανόμως δεν διαβιβάστηκε, ως όφειλε, αμελητί στη Βουλή, ώστε να κινηθεί η διαδικασία που προβλέπει ο νόμος περί ευθύνης υπουργών. Πρόκειται για τη μήνυση που κατέθεσε στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Καρδίτσας το καλοκαίρι του 2022 ο πρόεδρος του Συλλόγου Τουριστικών Γραφείων Νομού Τρικάλων Δ. Ευθυμίου. Οπως αποκαλύπτει το Documento, τον Νοέμβριο του 2023 η αντεισαγγελέας πρωτοδικών Αθηνών Δέσπ. Χατζήπαπα όχι μόνο δεν διαβιβάζει αμελητί τη σχετική δικογραφία που αφορά τον Μιχ. Παπαδόπουλο στον Αρειο Πάγο, αλλά πάνω από έναν χρόνο αργότερα από την υποβολή της μηνυτήριας αναφοράς απορρίπτει ως αβάσιμη την έγκληση στο σκέλος κατά Παπαδόπουλου, κατά παράβαση του ν. 3126/2003 περί ποινικής ευθύνης υπουργών, που ορίζει ότι «σε καμιά περίπτωση δεν επιτρέπεται σε αυτόν που διενεργεί την έρευνα ή την εξέταση αξιολόγηση των στοιχείων που έχουν σχέση με ενδεχόμενη ποινική ευθύνη Υπουργών». Μάλιστα η Δέσπ. Χατζήπαπα προχωρά παράνομα και σε πολιτικό σχολιασμό, κρίνοντας ότι «η κρινόμενη έγκληση έχει σαφές πολιτικό ύφος»!
Η γνωμοδότηση
Η υπόθεση έχει ως εξής: τον Ιούνιο του 2022 ο τότε υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Μιχ. Παπαδόπουλος, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ημαθίας, γνωμοδότησε ότι «επιτρέπεται η μίσθωση λεωφορείου δημόσιας χρήσης των ΚΤΕΛ από τουριστικά γραφεία για την εκτέλεση […] εκδρομών και περιηγήσεων εντός και εκτός της χώρας».
Το έγγραφο αυτό έδωσε το πράσινο φως στα ΚΤΕΛ Τρικάλων, Ημαθίας και άλλων περιοχών να καρπωθούν μέρος της αγοράς των εκδρομών, οι οποίες βάσει νόμου του 1977 επιφυλάσσονται για τα τουριστικά λεωφορεία, με τον πρώην υφυπουργό να επικαλείται υποπερίπτωση άλλου νόμου, που τροποποιήθηκε το 2018. Με δεδομένη τη διενέργεια εκδρομών και με λεωφορεία των ΚΤΕΛ Τρικάλων, ο Δ. Ευθυμίου υπέβαλε μηνυτήρια αναφορά σε βάρος του Μιχ. Παπαδόπουλου και άλλων αρμοδίων του υπουργείου Μεταφορών για παράβαση καθήκοντος, με το αιτιολογικό ότι με την απόφαση ερμήνευσε αυθαίρετα τον νόμο, ευνοώντας τις κατά τόπους ΚΤΕΛ ΑΕ.
Το έγγραφο προκάλεσε αντιδράσεις, με οκτώ σχετικές υποθέσεις να έχουν ήδη σχηματίσει δικογραφία, κατά πληροφορίες, μόνο στη Βέροια. Σε σχετική ερώτηση που κατέθεσαν βουλευτές της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή τον Σεπτέμβριο του 2022, ο τότε υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας βεβαίωνε ότι το υπουργείο του δεν ήταν στους αποδέκτες του εγγράφου (κοινοποιήθηκε όμως στο υπουργείο Μεταφορών).
Την περασμένη Πέμπτη 2 Ιανουαρίου ο Δ. Ευθυμίου υπέβαλε νέα μήνυση σε βάρος του πρώην υφυπουργού Μιχ. Παπαδόπουλου στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Καρδίτσας.
Tι αποφαίνεται η ΕΑΔ
Τον Αύγουστο του 2023, απαντώντας σε ερώτημα της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ημαθίας, ο αντεισαγγελέας του Αρειου Πάγου αναγνώρισε την αντιφατική ερμηνεία των διατάξεων από τα δύο υπουργεία και ζήτησε νέα γνωμοδότηση από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (το ΝΣΚ είχε γνωμοδοτήσει ήδη το 2010), κρίνοντας ως τότε ορθή την ερμηνεία του υπουργείου Τουρισμού. Ομως, έναν μήνα μετά, τον Σεπτέμβριο του 2023, ανακάλεσε τη δική του γνωμοδότηση, διαπιστώνοντας ότι το ζήτημα εκκρεμεί στη Δικαιοσύνη.
Τον Απρίλιο του 2024 η διεύθυνση του υπουργείου Τουρισμού για την καλή νομοθέτηση σημειώνει σε έγγραφό της προς την ΕΑΔ ότι υπάρχει «σθεναρή και πάγια αντίρρηση» από το υπουργείο Μεταφορών που «προφανώς ευνοεί τα ΚΤΕΛ», δηλώνει δε ότι θα εισηγηθεί «άμεσα» την υποβολή ερωτήματος από το γραφείο της υπουργού στο ΝΣΚ προς έκδοση γνωμοδότησης. Η θέση του υπουργείου Τουρισμού φαίνεται να επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι το υπουργείο Μεταφορών απαντώντας σε σχετικό έγγραφο της ΕΑΔ εμμένει στη δοθείσα στον νόμο ερμηνεία από τον υφυπουργό, παράλληλα όμως δηλώνει αναρμόδιο προς υποβολή ερωτήματος στο ΝΣΚ.
Τέλος, σύμφωνα με την έκθεση της ΕΑΔ, όχι μόνο η τουριστική θυγατρική των ΚΤΕΛ Τρικάλων μίσθωνε λεωφορεία των ΚΤΕΛ αλλά και η μητρική ΚΤΕΛ Τρικάλων ΑΕ μίσθωνε τουριστικά λεωφορεία από τη θυγατρική της. Μάλιστα, σε μία περίπτωση το ιδιωτικό συμφωνητικό για μία τέτοια μίσθωση γνωστοποιήθηκε στις αρχές στις 17 Μαρτίου 2023, ενώ ως ημερομηνία υπογραφής του αναγραφόταν η 20ή του μήνα, δηλαδή τρεις μέρες αργότερα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επικαλέστηκε όρο για «αυξημένη επιβατική κίνηση» (δεν μπορεί όμως να καταμετρηθεί ως τέτοια) που επιτρέπει την εξαίρεση. Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας χαρακτηρίζει αυτή την ερμηνεία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «προβληματική».
Διαβάστε επίσης
«Είναι τρελό…»: Σφοδρές αντιδράσεις μετά τις απειλές Τραμπ για τη Γροιλανδία και τον Παναμά
Τρία αγκάθια στον ΣΥΡΙΖΑ – Τα θέματα που «βασανίζουν» την Κουμουνδούρου
«1.200 δολάρια το καλάσνικοφ, από 50 το αυτοσχέδιο» – Τιμοκατάλογος αφοπλισμού μέσω… ΦΕΚ στο Μεξικό
Πυρκαγιές σαρώνουν το Λος Άντζελες: Εκκενώσεις οικισμών, στάχτη χιλιάδες στρέμματα (Videos)