Χαρακτηρίζοντας προκλητικά ως «αρρυθμίες» τη σωρεία προβλημάτων που προκαλεί το άνοιγμα των σχολείων χωρίς περαιτέρω μέτρα για την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και στις χιλιάδες οικογένειες μαθητών και μαθητριών, η κυβέρνηση επιβεβαίωσε την προχειρότητα των αποφάσεών της, συνδέοντας μάλιστα ευθέως το «ρίσκο» που πήρε με την επιδημιολογική επιτήρηση της κοινωνίας μέσω των σχολείων, και διαφημίζοντας ουσιαστικά τα σχολεία ως άλλα «διαγνωστικά κέντρα» που έρχονται να επαναφέρουν την επιδημιολογική επιτήρηση.
Με επιχείρημα τον εντοπισμό περισσότερων από 15.000 «κρουσμάτων» μέσω της χρήσης των self test που «διαφορετικά, θα κυκλοφορούσαν στην κοινότητα μεταδίδοντας πολύ εύκολα τον ιό», ο πρωθυπουργός αλλά και τα μέλη της κυβέρνησής του επιδόθηκαν από το πρωί της Δευτέρας σε μία εκτεταμένη επικοινωνιακή καμπάνια για να πείσουν για το άρτιο της απόφασής τους να ανοίξουν τα σχολεία, παρά τις έντονες προειδοποιήσεις της επιστημονικής κοινότητας περί του αντιθέτου.
Κάνοντας λόγο για τον «μεγαλύτερο έλεγχο πληθυσμού από αυτούς που έχουν γίνει μέχρι τώρα», στην κυβέρνηση επιχειρούν να ξεπεράσουν το πλήθος των προβλημάτων που αποκαλύφθηκαν, όπως τις ελλείψεις τεστ για χιλιάδες οικογένειες και τα προβλήματα εξασφάλισής τους, τα κενά εκπαιδευτικών στα σχολεία, αλλά και την μη ύπαρξη πρόνοιας για τους εργαζόμενους γονείς των οποίων τα παιδιά θα βρεθούν θετικά στον κορονοϊό.
Επιβεβαιώνοντας την «ομολογία» της υπουργού Παιδείας το περασμένο Σάββατο πως στόχος της κυβέρνησης είναι «με το άνοιγμα των σχολείων να αποτυπωθεί η μετάδοση του ιού στον πληθυσμό», τόσο ο Κυριάκος Μητσοτάκης όσο και σειρά κυβερνητικών στελεχών υπεραμύνθηκαν του ανοίγματος των σχολείων τη Δευτέρα, με επιχείρημα τον εντοπισμό πλήθους κρουσμάτων. Μάλιστα, τον εντοπισμό των «εν δυνάμει κρουσμάτων» συνόδευαν με μία ακόμα λαθροχειρία, αφού υποστήριζαν πως εάν δεν άνοιγαν τα σχολεία, αυτά θα κυκλοφορούσαν ανεξέλεγκτα στην κοινωνία, υπονοώντας κατ’ ουσίαν πως θα έμεναν και εκτός τηλεκπαίδευσης, αλλά και πως μαθητές και γονείς στερούνται ατομικής ευθύνης. Σημειώνεται πως στα επιχειρήματα του ανοίγματος, προμετωπίδα τοποθετήθηκε το γεγονός πως «το ίδιο κάνουν και σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες», παραβλέποντας και εδώ την «λεπτομέρεια» ότι στις περισσότερες υπάρχουν ισχυρότερες υποδομές, αλλά και πως τα πρωτόκολλα για το κλείσιμο ενός τμήματος είναι αυστηρότερα.
Διαβάστε επίσης: Σιωπηρή ομολογία της κυβέρνησης για ανοσία της αγέλης μέσω των σχολείων
Παράλληλα, απόδειξη της κυβερνητικής προχειρότητας ήταν και το γεγονός πως παρά την ανάπαυλα των εορτών, αλλά και τα πάγια αιτήματα ενώσεων εκπαιδευτικών και μεγάλου μέρους της αντιπολίτευσης, το άνοιγμα την έφερε αντιμέτωπη με χιλιάδες ελλείψεις εκπαιδευτικών, καθώς οι ελλείψεις εκτιμόνται πάνω από τις 6.500. Παρόλα αυτά, μόνο μετά το μεσημέρι της Δευτέρας υπήρξε αντίδραση του υπουργείου Παιδείας, και αυτή για να ανακοινώσει «4.784 προσλήψεις». Ωστόσο, πρόκειται για μία ακόμα παρελκυστική ανακοίνωση, αφού στην πραγματικότητα αφορούν περί τους 3.576 εκπαιδευτικούς με τρίμηνες συμβάσεις, και ακόμα 1.208 αναπληρωτές (γενικής εκπαίδευσης, μαθητείας, ψυχολόγοι/κοινωνικοί λειτουργοί) με συμβάσεις ως τη λήξη του σχολικού έτους. Χαρακτηριστικό του «βλέποντας και κάνοντας», το γεγονός πως λίγες ώρες νωρίτερα, ο Γιάννης Οικονόμου έκανε λόγο για 850 προσλήψεις αναπληρωτών.
Την ίδια ώρα, μεγάλος ήταν ο πληθυσμός των μαθητών και των μαθητριών που οι γονείς τους επέλεξαν να μην στείλουν στο σχολείο, με τοπικά μέσα ενημέρωσης ανά την επικράτεια να κάνουν λόγο για ποσοστά που ξεκινούν από το 30% και φτάνουν έως και το 50% των μαθητών. Σε συνδυασμό με τους περισσότερους από 15.000 μαθητές που βρέθηκαν θετικοί στον κορονοϊό τη Δευτέρα, αλλά και με τα κρούσματα που θα εντοπιστούν τις επόμενες ημέρες, τίθεται εν αμφιβόλω η ουσία του ανοίγματος των σχολείων, και εάν αυτό θα συμβάλει τελικά στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Μέσα σε λίγες ημέρες, η κυβέρνηση βρέθηκε εκτεθιμένη σε μία σειρά ζητημάτων γύρω από το άνοιγμα των σχολείων. Η παροχή των τεστ στις οικογένειες έγινε όπως αποδείχτηκε με μεγάλη προχειρότητα, αφήνοντας δεκάδες χιλιάδες οικογένειες χωρίς τα απαιτούμενα μέσα ελέγχου των παιδιών, με αποτέλεσμα να υπάρχουν έξω από τα σχολεία εικόνες γονέων που έκαναν τα τεστ στα παιδιά με αμφίβολο υγειονομικώς τρόπο. Επίσης, ήδη από την περασμένη εβδομάδα, επιστήμονες-μέλη της Επιτροπής των Ειδικών έχουν «αδειάσει» το πρωτόκολλο του 50%+1 για το κλείσιμο των σχολικών τμημάτων, ρίχνοντας την ευθύνη των αποφάσεων στην κυβέρνηση. Τα δε κενά χιλιάδων εκπαιδευτικών αποκαλύπτουν ακόμα έναν παροιμιωδώς ανεπαρκή σχεδιασμό. Την ίδια ώρα, τα κρούσματα στους μαθητές έχουν τις προηγούμενες ημέρες εκτοξευτεί ακόμα και σε ποσοστό της τάξης του 165%, ενώ μόλις το απόγευμα της ίδιας ημέρας, η πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών, Μαρία Θεοδωρίδου ενημέρωνε πως μελέτη έδειξε αυξημένο αριθμό διαγνώσεων διαβήτη σε εφήβους, τριάντα ημέρες μετά τη νόσηση από κορονοϊό.
Όλα τα παραπάνω, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος έσπευσε τη Δευτέρα να τα χαρακτηρίσει ως «αρρυθμίες», προσπαθώντας να διασκεδάσει τις εντυπώσεις ακόμα και για προβλήματα που δεν έχουν ακόμα εμφανιστεί, υποστηρίζοντας πως «άλλωστε κάθε εργασιακή δραστηριότητα, στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα, στην Ελλάδα και διεθνώς, παρουσιάζει αρρυθμίες εξαιτίας της πανδημίας και της προσωρινής απουσίας μεγάλου αριθμού εργαζόμενων». Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, που σε ανάρτησή του για το άνοιγμα των σχολείων, σημείωσε πως «είναι σίγουρο ότι τις επόμενες εβδομάδες θα υπάρξουν κάποια προβλήματα», προσθέτοντας όμως πως «θα είναι μικρότερα από το κέρδος που θα έχει η κοινωνία, οι γονείς και, κυρίως, τα παιδιά μας» κάνοντας λόγο για «προάγγελο ανοιχτής κοινωνίας». Να σημειωθεί πως όλως τυχαίως, την ίδια ημέρα η κυβέρνηση άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο άρσης κάποιων εκ των γιορτινών μέτρων, όπως την επαναφορά της μουσικής και την αύξηση φιλάθλων στους αθλητικούς αγώνες.
Τα παραπάνω προβλήματα αναδεικνύονται και από τις κινητοποιήσεις που ξεκίνησαν οι εκπαιδευτικοί τη Δευτέρα, με την ΟΛΜΕ να πραγματοποιεί συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το υπουργείο Παιδείας, το οποίο μέμφονται για το γεγονός πως επέλεξε να μην κάνει διάλογο μαζί τους για το άνοιγμα. Στο διά ταύτα, οι εκπαιδευτικοί συνεχίζουν να ζητούν την αραίωση των πολυπληθών τμημάτων, την πρόσληψη επιπλέον εκπαιδευτικού προσωπικού και προσωπικού καθαριότητας, την παροχή δωρεάν rapid test σε όλους τους εκπαιδευτικούς ανεξαρτήτως εάν έχουν εμβολιαστεί, την προστασία των εκπαιδευτικών που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, την ιχνηλάτηση των κρουσμάτων από τον ΕΟΔΥ, καθώς και την αποσυμφόρηση των σχολικών λεωφορείων και των λοιπών μέσων μαζικής μεταφοράς, τα οποία χρησιμοποιούν και δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικοί.
Ξεκαθαρίζουν δε πως τα παραπάνω ζητούνται ακριβώς για να παραμείνουν ανοιχτά τα σχολεία, σημειώνοντας ωστόσο πως «οφείλουμε να εξασφαλίσουμε και την ασφαλή επαναλειτουργία τους με την λήψη όλων εκείνων των αναγκαίων μέτρων που θα εγγυώνται την προστασία της υγείας για όλη την εκπαιδευτική κοινότητα». Σημειώνεται ακόμα πως μέτρα για την ασφαλή τους λειτουργία ζητούν και οι εκπαιδευτικοί των φροντιστηρίων, ενώ κραυγή αγωνίας εκφράζει και ο Ενιαίος Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων ΑμέΑ Αττικής και Νήσων, που ζητά πιο ασφαλές άνοιγμα των σχολείων με λιγότερους μαθητές ανά τάξη, και σειρά αντίστοιχων μέτρων.