Σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 13 Ιουλίου (Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με τίτλο: «Ασφαλιστική Μεταρρύθμιση για τη Νέα Γενιά: εισαγωγή κεφαλαιοποιητικού συστήματος προκαθορισμένων εισφορών στην επικουρική ασφάλιση, ίδρυση, οργάνωση και λειτουργία Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης και συναφείς διατάξεις» | Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (opengov.gr) τίθεται το τερατούργημα του υπουργείου Εργασία για την επικουρική ασφάλιση. Κυβερνητικός στόχος είναι να έχει γίνει νόμος του κράτους μέχρι τα τέλη Ιουλίου καθότι θα πρέπει να τρέξουν οι διαδικασίες ώστε το νέο σύστημα να εκκινήσει την 1-1-2022.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο αλλάζει ριζικά το σύστημα της επικουρικής σύνταξης και προβλέπεται υποχρεωτικά από την 1-1-2022 κάθε ασφαλισμένος που θα εισέρχεται στην εργασία και προαιρετικά οι νέοι έως 35 ετών να ενταχθούν στο κεφαλαιοποιητικό σύστημα των ατομικών μερίδων (κουμπαράς). Όλοι αυτοί οι εργαζόμενοι θα υποχρεώνονται να παίζουν τα χρήματα των ασφαλιστικών εισφορών τους σε χρηματιστηριακά παιχνίδια (έχοντας μόνο το δικαίωμα να επιλέξουν αν αυτά θα είναι χαμηλού, μεσαίου ή υψηλού ρίσκου).
Τρεις μελέτες συνοδεύουν το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο
Με την ένταξη στη διαβούλευση η Κυβέρνηση πέραν του κειμένου του νομοσχεδίου έδωσε στη δημοσιότητα και τα μελέτες που συνοδεύουν το τερατούργημα της. Η Εθνική Αναλογιστική αρχή (ΕΕΑ) εκτιμά ότι η παρούσα αξία της επιπρόσθετης αυτής χρηματοδότησης – το λεγόμενο κόστος μετάβασης – μεταξύ 49 και 78 δισ. ευρώ. Στο βασικό σενάριο, με επιτόκιο προεξόφλησης 3,5%, και παραδοχή ότι στο νέο σύστημα θα ενταχθεί το 20% των νέων έως 35 ετών που βρίσκονται σήμερα ασφαλισμένοι στο ΕΤΕΑΕΠ καθώς και το 5% των ελεύθερων επαγγελματιών που δεν έχει σήμερα υποχρεωτική επικουρική ασφάλιση, το κόστος μετάβασης εκτιμάται σε 56 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τη δεύτερη μελέτη αυτή του ΙΟΒΕ εκτιμάται ότι το αποθεματικό του νέου ταμείου θα ανέλθει στο 31% του ΑΕΠ στο τέλος της περιόδου (2070 ). Επιπρόσθετα εκτιμάται ότι η επίδραση στις εγχώριες επενδύσεις θα είναι μεσοσταθμικά καθόλη την περίοδο (2022-2070) της τάξης του 0,6%.Κάτω από αυτά τα δεδομένα εκτιμάται ότι Η αύξηση των νέων εγχώριων επενδύσεων έχει θετική κλιμακούμενη επίδραση στο ΑΕΠ. Η συνολική επίδρασή της στο ΑΕΠ κυμαίνεται μεταξύ 6% και 7% στα τέλη της περιόδου (2070), συγκριτικά με το επίπεδο του ΑΕΠ που εκτιμάται ότι θα καταγραφόταν την ίδια περίοδο χωρίς τη μεταρρύθμιση. Συγκεκριμένα, στο σενάριο βάσης εκτιμάται ότι το ΑΕΠ θα είναι υψηλότερο κατά 0,32% το 2032, κατά 1,18% το 2042 και κατά 6,55% το 2070.
Τέλος η μελέτη του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ) δεικνύει η μεταρρύθμιση της επικουρικής ασφάλισης δεν επηρεάζει αρνητικά το Δημόσιο Χρέος.
Επιστημονικές παραφθορές για να δικαιολογηθεί το έκτρωμα
Αυτό που πρέπει να διευκρινιστεί είναι ότι αυτές οι μελέτες έχουν τεράστιες τρύπες και εκπονήθηκαν κατ’ εντολή προκειμένου να δικαιολογήσουν το νομοθετικό τερατούργημα. Για παράδειγμα ο ΟΔΔΗΧ εκτιμά ότι δεν θα συμπεριλαμβάνονται στο δημόσιο χρέος τα ελληνικά ομόλογα που κατέχει το νέο υπό ίδρυση Ταμείο που θα λειτουργεί ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) κάτι που αντιβαίνει στους κανόνες της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Αρχής.