Στην Επιτροπή Ανταγωνισμού το θέμα της διανομής Τύπου

Στην Επιτροπή Ανταγωνισμού το θέμα της διανομής Τύπου

Τη γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού ζήτησαν, με κοινή σημερινή επιστολή τους, οι υπουργοί Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δημήτρης Παπαδημητρίου και Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Νίκος Παππάς, σχετικά με την ομαλή λειτουργία του ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά διανομής Τύπου, σε περίπτωση δραστηριοποίησης μόνο μίας επιχείρησης με το αντικείμενο αυτό.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, οι δύο υπουργοί ζητούν τη γνώμη της Επιτροπής σχετικά με τη λειτουργία του ανταγωνισμού, σε περίπτωση που παύσει τη δραστηριότητά της η μία εκ των δύο υφιστάμενων επιχειρήσεων (πρακτορείων) διανομής Τύπου, καθιστώντας de facto μονοπωλιακή τη θέση του μοναδικού ανταγωνιστή της, ο οποίος μάλιστα ελέγχεται από εκδότες που κατέχουν σημαντικό μερίδιο στην αγορά των εντύπων.

Από την Επιτροπή Ανταγωνισμού ζητείται ακόμα, σε περίπτωση που η γνωμοδότηση καταδεικνύει μη ικανοποιητική λειτουργία του ανταγωνισμού, να υποδειχθούν τα κατάλληλα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν από την Πολιτεία.

Στην επιστολή γίνεται αναφορά στην ανάγκη ανεμπόδιστης άσκησης της συνταγματικά κατοχυρωμένης ελευθερίας του Τύπου, που συνδέεται άρρηκτα με την ελευθερία κυκλοφορίας του, όπως προστατεύεται από το Σύνταγμα, καθώς και στη θεσμοθετημένη αρχή της επαγγελματικής ελευθερίας και την κατάργηση των αδικαιολόγητων περιορισμών, αναφορικά με τη διαδικασία άσκησης της οικονομικής δραστηριότητας της λειτουργίας Πρακτορείου Εφημερίδων και Περιοδικών.

Επίσης σημειώνεται, ότι η ελευθερία του Τύπου και ειδικότερα σε ό,τι αφορά τη διανομή του, προϋποθέτει συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού, προκειμένου να διασφαλίζεται επαρκώς:

  • η δυνατότητα πρόσβασης όλων των εκδοτών σε σύστημα διανομής των εντύπων τους, στο οποίο δεν θα εφαρμόζονται άνισοι όροι,
  • η δυνατότητα των εκδοτών να επιλέγουν ποιοτικές υπηρεσίες διανομής και γ) η επί ίσοις όροις διανομή των εντύπων (εφημερίδων και περιοδικών) προς το καταναλωτικό κοινό.

Υπενθυμίζεται πως παράλληλα προωθείται από την κυβέρνηση και η πώληση των εντύπων με barcode ώστε -πέραν της συνταγματικά κατοχυρωμένης ελευθερίας του Τύπου- οι πωλήσεις τους αλλά και η διαφήμισή τους να μην είναι πλασματικές αλλά να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

Τα ερωτήματα επίσης είναι πολλά , όπως και η «πώληση» εφημερίδων από κλειστά περίπτερα με αποτέλεσμα πλαστές κυκλοφορίες και μεγαλύτερο τμήμα της διαφημιστικής πίτας. 

Το θέμα έχει καλυφθεί επανειλημμένα με άρθρα και ρεπορτάζ από την εφημερίδα Documento.

Documento Newsletter