Στη Βουλή έφτασαν οι αποκαλύψεις του Documento σχετικά με την εισαγγελική έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη αναφορικά με τις δαπάνες προβολής και διαφήμισης της Κτηματολόγιο ΑΕ την περίοδο 2007 – 2012, έπειτα από ερώτηση του ανεξάρτητου βουλευτή Νίκου Νικολόπουλου.
Όπως είχε αποκαλύψει το Documento, πρόκειται για δαπάνες εκατομμυρίων ευρώ καθώς μόνο το 2008 ξοδεύτηκαν πάνω από 6 εκατ. ευρώ για τις ανάγκες προβολής των διαδικασιών κτηματογράφησης.
Τα 4 εκατομμύρια από αυτά δόθηκαν μέσω διαφημιστικών εταιρειών οι οποίες είχαν σχέσεις με τη ΝΔ και είχαν αναλάβει διαφημιστικές εκστρατείες του κόμματος σε προεκλογικές περιόδους του παρελθόντος. Τα υπόλοιπα δόθηκαν απευθείας από την Κτηματολόγιο ΑΕ σε έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ, με την επιλογή για την διανομή των διαφημιστικών κονδυλίων να επαφίεται στην ίδια την εταιρεία.
Το ερώτημα βέβαια που τίθεται είναι κατά πόσο ήταν αναγκαίο ένα διαφημιστικό πρόγραμμα 6 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ για μία διαδικασία υποχρεωτική για εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες, όπως επίσης και αν ευνοήθηκαν ή όχι συγκεκριμένα ΜΜΕ.
Όπως είχε αποκαλύψει το Documento, στα μέσα του περασμένου Φλεβάρη στα γραφεία της εταιρείας Κτηματολόγιο ΑΕ στη Λεωφόρο Μεσογείων έφτασε ένα έγγραφο από το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ), στο πλαίσιο εκτέλεσης παραγγελίας της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών. Με αυτό το ΣΔΟΕ ζητούσε από την Κτηματολόγιο ΑΕ να προσκομίσει εντός πέντε ημερών μία σειρά από στοιχεία που είχαν να κάνουν με τις «δαπάνες προβολής, επικοινωνίας και διαφήμισης με τους πολίτες για την κτηματογράφηση από 01/01/2007 έως και 31/12/2012». Συγκεκριμένα το έγγραφο του ΣΔΟΕ ζητούσε μεταξύ άλλων «αντίγραφα από πρακτικά του ΔΣ που αφορούν την έγκριση των δαπανών για την προβολή και τη διαφήμιση», «αντίγραφα του προϋπολογισμού και απολογισμού της διαφημιστικής δαπάνης», «τα μέλη του ΔΣ της Κτηματολόγιο ΑΕ» που συμμετείχαν στην έγκριση των δαπανών τα επίμαχα έτη κτλ.
Όπως προέκυπτε από το έγγραφο του ΣΔΟΕ στο μικροσκόπιο της ελεγκτικής αρχής έχει τεθεί το επικοινωνιακό πρόγραμμα της εταιρείας το οποίο υλοποιήθηκε το 2008. Επρόκειτο για ένα πρόγραμμα η συνολική αξία του οποίου ξεπέρασε τα 6 εκατ. ευρώ και είχε προκαλέσει αρκετές συζητήσεις στους διαδρόμους της εταιρείας. Το πρόγραμμα για τη συγκεκριμένη διαφημιστική δαπάνη είχε υποβληθεί προς έγκριση στον τότε υπουργό Επικρατείας αρχικά τον Οκτώβριο του 2007 ενώ, η απόφαση αυτή συμπληρώθηκε με νέα έγκριση του υπουργού Επικρατείας, λόγω παρατάσεων που είχαν δοθεί για τις διαδικασίες κτηματογράφησης. Ως εισηγητής του συγκεκριμένου επικοινωνιακού προγράμματος εμφανίζεται ο τότε Διευθυντής Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων της Κτηματολόγιο ΑΕ και διευθυντής του γραφείο τύπου του Γιώργου Σουφλιά, Νίκος Σιγάλας.
Ο πρώτος διαγωνισμός και οι εταιρείες της ΝΔ
Σύμφωνα με όσα είχε αποκαλύψει το Documento, τον Ιούνιο του 2007 το τότε ΔΣ της Κτηματολόγιο ΑΕ κατά την υπ’ αριθμόν 286 συνεδρίασή του, ενέκρινε την ανάθεση σύμβασης υπηρεσιών με τίτλο «Πληροφόρηση των πολιτών για την συμμετοχή τους στις διαδικασίες του έργου των Ενεργών Τίτλων’». Η ανάθεση θα γινόταν μέσω διαγωνισμού και η συνολική αξία της σύμβασης ανέρχονταν σε 500.000 ευρώ. Ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε μεσούσης της καλοκαιρινής περιόδου και ειδικότερα στις 20 Αυγούστου 2008. Ωστόσο, δεν τελεσφόρησε καθώς κηρύχθηκε άγονος.
Δύο μήνες μετά με νέα του απόφαση το τότε ΔΣ της Κτηματολόγιο ΑΕ προκήρυξε εκ νέου διαγωνισμό. Σε αυτόν εκδήλωσαν ενδιαφέρον δύο εταιρείες. Η Stratacom AE – Εταιρεία Στρατηγικής και Επικοινωνίας και η Ι.Ν. Λεούσης Διαφημιστική Εμπορική Εταιρεία Πλήρων Υπηρεσιών. Πρόκειται για δύο εταιρείες οι οποίες διέθεταν σχέσεις με τη ΝΔ. Πιο αναλυτικά η πρώτη εταιρεία ιδρύθηκε το 2002 από τον σύμβουλο επικοινωνίας Βασίλη Κάββαλο. Πρόκειται για τον επί χρόνια συνέταιρο του Γιώργου Φλέσσα της εταιρείας Civitas ενώ σύμφωνα με δημοσιεύματα υπήρξε επικοινωνιολόγος του τότε υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργου Σουφλιά, ενώ φέρεται να είχε συνεργασία και με τον Κωστή Χατζηδάκη. Μάλιστα η Stratacom ανήκε, όπως αναφέρουν δημοσιεύματα της εποχής στον όμιλο της Civitas. Ο Γιώργος Φλέσσας είναι ένα πρόσωπο το οποίο διαθέτει στενές σχέσεις με το χώρο της ΝΔ, ενώ ακόμη και σήμερα εμφανίζεται σύμφωνα με δημοσιεύματα να περνά το κατώφλι κατά καιρούς της οδού Πειραιώς.
Υπεύθυνος του τομέα επικοινωνίας της ΝΔ επί κυβερνήσεως Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, μέλος του ΕΣΡ την περίοδο 1991 – 93, στέλεχος της ΟΝΝΕΔ επί Γεωργίου Ράλλη ο κ. Φλέσσας ίδρυσε τη Civitas το 1994. Η εταιρεία είχε αναλάβει προεκλογικές εκστρατείες της ΝΔ επί κυβερνήσεων Καραμανλή, ενώ ακόμη και σήμερα ο κ. Φλέσσας εμφανίζεται ως ένας από τους συμβούλους του προέδρου της ΝΔ, Κυριάκου Μητσοτάκη. Η δεύτερη εταιρεία διέθετε επίσης σχέσεις με τη ΝΔ, καθώς είχε αναλάβει προεκλογικές εκστρατείες της «γαλάζιας» παράταξης. Σύμφωνα μάλιστα με δημοσίευμα του Βήματος Civitas και Λεούσης είχαν αναλάβει την προβολή του προγράμματος της ΝΔ πριν από τις εκλογές του 2004.
Οι δύο εταιρείες κατέθεσαν τις οικονομικές προσφορές τους. Ο
διαγωνισμός κατοχυρώθηκε τελικά στην Ι.Ν. Λεούσης Διαφημιστική Εμπορική Εταιρεία Πλήρων Υπηρεσιών. Η αρμόδια Επιτροπή Διαπραγμάτευσης του Κτηματολογίου που ορίστηκε για το διαγωνισμό απέκλεισε την Stratacom AE από τη συνέχεια της διαγωνιστικής διαδικασίας επειδή «έχει παρέμβει αυθαιρέτως παραλλάσσοντας τη μορφή και το περιεχόμενο του έντυπου Α». Επρόκειτο σύμφωνα με πληροφορίες του Documento για ένα «παιδαριώδες» λάθος που κόστισε ωστόσο τον αποκλεισμό. Να σημειωθεί ότι με βάσει τα επίσημα στοιχεία της Κτηματολόγιο ΑΕ η οικονομική προσφορά της Stratacom AE ανήλθε σε 487.466 ευρώ ενώ της Λεούσης σε 499.963. Δηλαδή μόλις 37 ευρώ από το τίμημα της προσφοράς.
O νέος διαγωνισμός, η Spot Thompson και η προσφυγή
Το Νοέμβριο του 2007 η Κτηματολόγιο ΑΕ προχώρησε στην προκήρυξη και δεύτερου διαγωνισμού για τις ανάγκες προβολής της εταιρείας. Ο διαγωνισμός έφερε τίτλο «Δημοσιότητα, Προβολή, πληροφόρηση για το έργο της Κτηματολόγιο ΑΕ – πληροφόρηση των πολιτών για το έργο του Εθνικού Κτηματολογίου» με προϋπολογισμό που άγγιξε τα 3,2 εκατ. ευρώ. Στο διαγωνισμό έλαβαν μέρος τρεις εταιρείες. Η Olympic DDB AE Όμιλος Επικοινωνίας Παροχής Υπηρεσιών και Συμμετοχών, η MaCann Erickson Διαφημιστική Ανώνυμη Εμπορική Εταιρεία και η Spot Thompson Όμιλος Ολικής Επικοινωνίας ΑΕ. Η πρώτη εταιρεία ανήκει στον Μανώλη Παπαπολύζο της γνωστής οικογένειας στο χώρο της διαφήμισης και επικοινωνίας. Η Spot Thompson είναι μία ακόμη εταιρεία η οποία επίσης διέθετε σχέσεις με τη ΝΔ. Όπως προκύπτει από παλαιότερα δημοσιεύματα η εταιρεία είχε αναλάβει προεκλογικές εκστρατείες για λογαριασμό της ΝΔ σε παλαιότερες εκλογικές αναμετρήσεις. Μάλιστα το 2015 η εταιρεία φέρεται σύμφωνα πάλι με δημοσιεύματα προχώρησε στη λήψη ασφαλιστικών μέτρων κατά της ΝΔ για χρήματα που της οφειλόταν για «σποτάκια, έρευνες και διαφημίσεις». Κάτι τέτοιο όμως διαψεύστηκε από τον γενικό διευθυντή της ΝΔ, Κώστα Τσιμάρα, με ανακοίνωση που εξέδωσε.
Ο διαγωνισμός, κατοχυρώθηκε στην Spot Thompson στις 29 Φεβρουαρίου 2008. Η απόφαση αυτή προκάλεσε την αντίδραση της Olympic DDB AE η οποία λίγες μέρες μετά κατέθεσε προσφυγή σε βάρος της απόφασης ζητώντας μεταξύ άλλων να «απορριφθεί η προσφορά της Spot Thompson» και να κατοχυρωθεί στην ίδια. Μάλιστα στην προσφυγή γινόταν λόγος για «ασυνήθιστα χαμηλή προσφορά» κάτι που σύμφωνα με την προσφυγή της Olympic DDB AE θα έπρεπε να καλέσει η Κτηματολόγιο για να δώσει διευκρινίσεις. Η προσφυγή απορρίφθηκε από το τότε ΔΣ της Κτηματολόγιο ΑΕ, έπειτα από σχετική εισήγηση της Επιτροπής Αξιολόγησης του Διαγωνισμού. Η εταιρεία ανέλαβε να «μοιράσει» τα διαφημιστικά κονδύλια της Κτηματολόγιο ΑΕ.
Ακόμη 2,35 εκατ. ευρώ απευθείας από το Κτηματολόγιο
Εκτός όμως από τα διαφημιστικά κονδύλια που δόθηκαν μέσω των δύο εταιρειών στο μικροσκόπιο του ΣΔΟΕ και των εισαγγελικών αρχών τίθενται και ακόμη 2,35 εκατ. ευρώ που δόθηκαν απευθείας από την Κτηματολόγιο ΑΕ σε ΜΜΕ. Συγκεκριμένα το καλοκαίρι του 2008 και ενώ προχωρούσε η διαδικασία της κτηματογράφησης ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουφλιάς έδωσε δύο παρατάσεις στη σχετική διαδικασία υποβολής δηλώσεων ιδιοκτησίας. Το τότε ΔΣ της Κτηματολόγιο ΑΕ έκρινε ότι έπρεπε να δοθεί επιπλέον διαφημιστική δαπάνη για την αγορά «χώρου – χρόνου». Τα χρήματα δόθηκαν δίχως της διαμεσολάβηση κάποιας διαφημιστική εταιρείας, σε συνολικά 610 διαφορετικά ΜΜΕ, πανελλαδικής και περιφερειακής εμβέλειας. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Κτηματολόγιο ΑΕ, από τα 2,352 εκατ. ευρώ, τα 965.558 δόθηκαν για την αγορά χρόνου σε τηλεοπτικά ΜΜΕ, τα 313.256 σε ραδιοφωνικά και τα 1,073 εκατ. ευρώ σε έντυπα ΜΜΕ.
Διαβάστε αναλυτικά την ερώτηση του κ. Νικολόπουλου
https://www.documentonews.gr/filegrid/2018/04/19/5ad872c3cd3a180da4761074.pdf