Στον κοινοβουλευτικό διάλογο τίθεται από σήμερα το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής για την αδειοδότηση διαστημικών δραστηριοτήτων και την ίδρυση Ελληνικού Διαστημικού Οργανισμού.
Με το νομοσχέδιο, για πρώτη φορά, η ελληνική διοίκηση προβαίνει στην κατάρτιση εθνικής νομοθεσίας για την άσκηση διαστημικών δραστηριοτήτων, προκειμένου να ενισχύσει με αυτόν τον τρόπο τον ρόλο και την παρουσία της σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο μεταξύ των «διαστημικών εθνών». Παράλληλα, προχωρά στην ίδρυση Ελληνικού Διαστημικού Οργανισμού, προκειμένου να μπορέσει η Ελλάδα να αξιοποιήσει εμπορικά, επιστημονικά και ερευνητικά τα δικαιώματά της και την πληθώρα ερευνητικών και επιστημονικών εφαρμογών και πόρων που διαθέτει η Ευρωπαϊκή Διαστημική Υπηρεσία. Από την άσκηση των δικαιωμάτων της χώρας στο διαστημικό φάσμα δημιουργείται πληθώρα εμπορικών ευκαιριών που πρέπει να αξιοποιηθούν από μία αντίστοιχη με τα ευρωπαϊκά δεδομένα εταιρεία συντονισμού και διαμόρφωσης διαστημικής πολιτικής. Βασική στόχευση είναι, επίσης, η αξιοποίηση από το ελληνικό Δημόσιο των ερευνητικών και επιστημονικών εφαρμογών που προκύπτουν από τις πολιτικές για το διάστημα, όπως είναι π.χ. οι εφαρμογές πολιτικής προστασίας.
Κατά την πρώτη φάση της συζήτησης και επεξεργασίας του σχεδίου νόμου στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Μάριος Κάτσης έσπευσε να επισημάνει ότι η Ελλάδα είναι από τις ελάχιστες χώρες της ΕΕ, η οποία δεν διέθετε ούτε διαστημικό οργανισμό ούτε και τη διαδικασία για την αδειοδότηση διαστημικών δραστηριοτήτων. Μηδενική, δε, είναι η εμπορική, επιστημονική και ερευνητική χρήση, καθώς δεν αξιοποιείται το πλήθος των εφαρμογών και των πόρων που διαθέτει η Ευρωπαϊκή Διαστημική Υπηρεσία. «Είναι κρίμα αν αναλογιστούμε το επιστημονικό δυναμικό που διαθέτει η χώρα, που είναι ικανό να στηρίξει τέτοια εγχειρήματα και μεγάλο μέρος του διαπρέπει στο εξωτερικό» είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και πρόσθεσε ότι οι διαστημικές εφαρμογές αφορούν την καθημερινότητα, εφαρμογές. Πρόκειται για εφαρμογές που αφορούν την πολιτική προστασία, την πρόληψη και αντιμετώπιση πυρκαγιών, τομείς όπως η εθνική ασφάλεια. Την ίδια ώρα προσδοκία είναι η δημιουργία καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών που θα παραχθούν μέσα από την ερευνητική διαδικασία από το ικανότατο επιστημονικό δυναμικό. Ο κ. Κάτσης τόνισε, ταυτόχρονα, ότι σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται πολύπλευρα στον χώρο του διαστήματος και με το νομοσχέδιο επιδιώκεται ένα σταθερό περιβάλλονν ώστε να αναπτυχθούν και να προσφέρουν αυτά που έχουν τη δυνατότητα στην κοινωνία και την οικονομία.
«Εμείς θέλουμε να υποστηρίζεται η καινοτομία και οι επιστήμονες που έχουν φύγει στο εξωτερικό να μπορούν να προσφέρουν και να επανέλθουν με μία προχωρημένη πολιτική που άπτεται του διαστήματος. Έχουμε, όμως, αντιρρήσεις και ασκούμε κριτική και το τρολάρισμα έχει να κάνει με εσάς κύριε υπουργέ» ανέφερε η εισηγήτρια της ΝΔ, Άννα Μισέλ Ασημακοπούλου, για να συμπληρώσει ότι ο υπουργός αποπειράται, με το πρώτο μέρος του νομοσχεδίου, να ελέγξει «οποιαδήποτε μπίζνα» μπορεί να υπάρξει γύρω από τις διαστημικές εφαρμογές, με το δεύτερο μέρος «φτιάχνει έναν οργανισμό κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του για να κάνει προσλήψεις ημετέρων» και με το τρίτο μέρος «οικειοποιείται το αποθεματικό της ΕΡΤ κάνοντας δώρα στην αγαπημένη ΕΡΤ και οικειοποίηση δημοσίου χρήματος για δικούς του σκοπούς προβολής». Η βουλευτής κατηγόρησε τον υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής ότι όπως και στην περίπτωση των ΜΜΕ κάνει καθεστωτικού τύπου προσπάθεια ελέγχου, έτσι και με το παρόν νομοσχέδιο συνεχίζει αυτήν την προσπάθειά του. «Αφού δεν καταφέρατε να ελέγξετε τα πράγματα στην ενημέρωση, προσπαθείτε τώρα να ελέγξετε τις διαστημικές δραστηριότητες δίνοντας υπερεξουσίες στον εαυτό σας» είπε η κ. Ασημακοπούλου και παρατήρησε πως μόνο στο πρώτο μέρος του νομοσχεδίου ο υπουργός αναφέρεται 36 φορές.
Ο ειδικός αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Γιάννης Μανιάτης, σημείωσε ότι η χώρα χρειαζόταν έναν φορέα που να συντονίζει τις διαστημικές δραστηριότητες και υπογράμμισε ότι στον διαστημικό κλάδο δραστηριοποιούνται πάνω από 40 εταιρείες με 2.000 εργαζόμενους και με ετήσιο κύκλο εργασιών της τάξης των 150 εκατομμυρίων ευρώ. Συνεπώς, πράγματι, υπήρχε η ανάγκη συντονισμού, πολύ περισσότερο που η χώρα είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος από το 2003. Ο βουλευτής ξεκαθάρισε, όμως, εκ προοιμίου ότι επειδή η Δημοκρατική Συμπαράταξη δεν έχει καμία εμπιστοσύνη στην κυβέρνηση, θα κρατήσει επιφυλάξεις, γιατί αυτή η κυβέρνηση «δεν αφήνει κανέναν να αγιάσει, με τροπολογίες νυχτερινές ή με άλλες δραστηριότητες». Όπως και η ΝΔ έτσι και ο κ. Μανιάτης έθεσε, επίσης, θέμα υπερεξουσιών του υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής.
«Η διαστημική στρατηγική της ΕΕ αντιμετωπίζει το διάστημα ως ευκαιρία κερδοφόρων επενδύσεων για τους μονοπωλιακούς ομίλους και, ταυτόχρονα, σαν ένα ακόμη εργαλείο για τη στρατιωτικοποίηση της ΕΕ και την ενίσχυση της καταστολής» δήλωσε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης, και πρόσθεσε ότι στην ουσία το νομοσχέδιο διευκολύνει την εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση του διαστήματος και των διαστημικών δικαιωμάτων της χώρας. Ο βουλευτής του ΚΚΕ χαρακτήρισε επικίνδυνη την πιθανή συσχέτιση του σχεδίου νόμου και των επιδιώξεών του με την ελληνική εξωτερική πολιτική και τη νέα συμφωνία με τις ΗΠΑ.
«Το σχέδιο νόμου ενισχύει, οργανώνει και διασφαλίζει την παρουσία μας στο διάστημα, καθώς και την επέκταση σχετικών δραστηριοτήτων και οι Ανεξάρτητοι Έλληνες το στηρίζουμε» υποστήριξε ο ειδικός αγορητής των ΑΝΕΛ, Γιώργος Λαζαρίδης.
Ο ειδικός αγορητής του Ποταμιού, Γιώργος Αμυράς, ανέφερε ότι ενώ η Ελλάδα είναι από το 2003 μέλος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος και ενώ έχει δαπανήσει ένα μεγάλο ποσό χρημάτων, δεν υπήρξε ποτέ ο συντονισμός των φορέων που συμμετείχαν στις διαστημικές προσπάθειες της χώρας (υπουργείο Εθνικής Άμυνας, Μετεωρολογική Υπηρεσία και η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας). «Είναι ένα καλό θετικό βήμα ότι συστήνεται ο Ελληνικός Διαστημικός Οργανισμός με τη μορφή ΑΕ και πιστεύουμε ότι χρειάζεται μία οριζόντια διαστημική πολιτική, που να μεγιστοποιεί την ανταπόδοση από τη συμμετοχή της χώρας στους ευρωπαϊκούς οργανισμούς διαστήματος και στα διαστημικά προγράμματα» επισήμανε ο κ. Αμυράς. Ο βουλευτής τόνισε ότι ο νέος φορέας, για να είναι αποτελεσματικός, θα πρέπει να υπάρχει μακρόπνοος στρατηγικός σχεδιασμός, στελέχωση με ικανό επιστημονικό και ερευνητικό προσωπικό, ορθολογική διαχείριση των πόρων για σύνδεση με την ακαδημαϊκή κοινότητα της χώρας, σωστή ενημέρωση του κοινού και ενίσχυση της καινοτομίας. Βασική ένσταση του Ποταμιού είναι «ο ιδιότυπος συγκεντρωτισμός αρμοδιοτήτων και ο έντονος παρεμβατισμός» όπως αποτυπώνεται στις διατάξεις του νομοσχεδίου και συνεπώς «δεν χρειάζεται τόσο αποφασιστική εμπλοκή του υπουργού». Το Ποτάμι δηλώνει την επιφύλαξη του για το σχέδιο νόμου.
«Υπήρξαμε λαός πρωτοπόρων και εξερευνητών, επιστημόνων και εφευρετών. Αυτό που συζητάμε σήμερα, επί της αρχής, μας βρίσκει σύμφωνους.Το θέμα που συζητάμε, επί της αρχής, γιατί σε ό,τι αφορά στην αρχή του παρόντος νομοσχεδίου, όπως και περιγράφεται μέσα από τις διατάξεις του, θα κρατήσουμε τις επιφυλάξεις μας, περιμένοντας να ακούσουμε τους φορείς» σημείωσε ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων, Ι. Σαρίδης.
Να έχουν προτεραιότητα οι Έλληνες επιστήμονες για τη συμμετοχή στον Ελληνικό Διαστημικό Οργανισμό, ζήτησε ο βουλευτής της Χρυσής Αυγής, Π. Ηλιόπουλος, συμπληρώνοντας ότι είναι προς θετική κατεύθυνση η σύσταση Ελληνικού Διαστημικού Οργανισμού, καθώς αυτός θα αποτελέσει αντίπαλο δέος των δραστηριοτήτων της Τουρκίας σε αυτόν τον τομέα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ