Οι εργαζόμενοι στις ενεργειακές εταιρείες διεκδικούν αυξήσεις μισθών και έστω μικρό μερίδιο από τον πλούτο που παράγουν.
Σχεδόν ένα μήνα τώρα οι εργαζόμενοι στα διυλιστήρια της Total και της Esso-ExxonMobil απείχαν από την εργασία τους, απαιτώντας ικανοποιητικές αυξήσεις στους μισθούς τους και προκαλώντας μεγάλες ελλείψεις σε πρατήρια καυσίμων σε όλη τη χώρα και πονοκέφαλο στην κυβέρνηση.
Η πρωθυπουργός Ελιζαμπέτ Μπορν κλιμάκωσε την αντιμετώπιση των απεργών διατάζοντας επίταξη των υπηρεσιών τους. Το αποτέλεσμα ήταν την Πέμπτη να λήξει η απεργία στο διυλιστήριο της Esso-ExxonMobil.
Ενώ η γαλλική κυβέρνηση ομφαλοσκοπεί και κωλυσιεργεί μπροστά στη φορολόγηση των υπερκερδών των ενεργειακών εταιρειών, δεν αργεί να δείξει το άτεγκτο πρόσωπό της στους εργαζόμενους που παλεύουν για πιο δίκαιες αποζημιώσεις, διεκδικώντας μερίδιο από τον πλούτο που παράγουν με τη δουλειά τους. Την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές οι απεργοί είχαν αποφασίσει να συνεχίσουν την κινητοποίησή τους, ενώ από την πλευρά του ο Εμανουέλ Μακρόν, παρότι παραδέχτηκε ότι «η κυβέρνηση δεν πρέπει να παρεμβαίνει σε μισθολογικές διαπραγματεύσεις σε μια εταιρεία», προδίκασε ότι τα πράγματα θα επανέλθουν στην κανονικότητα την ερχόμενη εβδομάδα.
Δίκαιες αυξήσεις
Τα εργατικά σωματεία των υπαλλήλων των διυλιστηρίων που υπάγονται στην ισχυρή CGT (Γενική Εργατική Συνομοσπονδία) αποφάσισαν να απεργήσουν για να διεκδικήσουν αύξηση στον μισθό τους κατά 10%: το 7% ανταποκρίνεται στην ισοσκέλιση των απωλειών των εισοδημάτων από τον αυξανόμενο πληθωρισμό και το υπόλοιπο 3% για να λάβουν οι εργαζόμενοι το μερίδιό τους από τα υπερκέρδη των εταιρειών ενέργειας. Να σημειωθεί ότι μόνο η Total το α΄ εξάμηνο του 2022 είχε κέρδη πάνω από 10 δισ. ευρώ, ενώ πρόσφατα μοίρασε στους μετόχους μερίσματα συνολικής αξίας 2,6 δισ. ευρώ.
Η κυβέρνηση Μακρόν προχώρησε σε επίταξη των διυλιστηρίων της ExxonMobil όπου γινόταν απεργία, καθώς παρατηρούνταν ελλείψεις καυσίμων σχεδόν στο ένα τρίτο των πρατηρίων της επικράτειας. Μάλιστα επειδή το πρόβλημα είναι περισσότερο αισθητό στα βόρεια και ειδικά στο Παρίσι, ο υπουργός Εσωτερικών Ζεράλ Νταρμανέν –που εκλέγεται στον βορρά, όπως και η Λεπέν– πίεσε για να προχωρήσει η επίταξη. Το αποτέλεσμα ήταν να ανοίξει η στρόφιγγα που τροφοδοτεί το Ιλ-ντε-Φρανς, κέντρο του Παρισιού, με τις ποσότητες να μη φαίνεται να φτάνουν για την περιοχή, σύμφωνα με τοπικούς αξιωματούχους.
Σήμερα, 16 Οκτωβρίου, το αριστερό μέτωπο NUPES, που έχει τη θέση αξιωματικής αντιπολίτευσης, προχωρά σε κινητοποίηση κατά της ακρίβειας στο Παρίσι, ενώ οι απεργίες στα διυλιστήρια και στις αποθήκες καυσίμων μπορούν να δώσουν παλμό και δυναμική στη διαμαρτυρία. Πολλές εξέχουσες προσωπικότητες έχουν εκφράσει την υποστήριξή τους στους απεργούς, μεταξύ των οποίων και η φετινή νικήτρια του Νόμπελ Λογοτεχνίας Ανί Ερνό.
Σκληρή μόνο με τους απεργούς
Η κυβέρνηση Μακρόν φαίνεται ότι εξαντλεί τη σκληρότητά της στους απεργούς, ενώ απέναντι στις εταιρείες ενέργειας και τα υπερκέρδη τους εμφανίζεται παραπάνω από γαλαντόμα. Απόδειξη η πλήρης σύμπλευση της Δημοκρατίας σε Κίνηση του Μακρόν με το κόμμα της Λεπέν και τους Ρεπουμπλικάνους στην Ευρωβουλή, όπου ψήφισαν ομού κατά της φορολόγησης των υπερκερδών.
Το γεγονός αυτό έρχεται σε συνέχεια της φαιδρής φορολόγησης των υπερκερδών των εταιρειών εντός των τειχών: αναμένοντας την ευρωπαϊκή οδηγία για τη φορολόγηση των υπερκερδών η γαλλική κυβέρνηση κατέθεσε τροπολογία την Παρασκευή 7 Οκτωβρίου σύμφωνα με την οποία επιβάλλεται 33% φόρος σε όποιο κέρδος πραγματοποιήθηκε εντός της γαλλικής επικράτειας από τις ενεργειακές εταιρείες και υπερβαίνει το 20% από τον μέσο όρο των κερδών των τεσσάρων τελευταίων ετών, ενώ η εταιρεία Total ανακοίνωσε μείωση κατά 20 λεπτά το λίτρο. Το κόστος για την Total από αυτή την πρόβλεψη θα είναι ασήμαντο: τα δημόσια έσοδα από την «εισφορά αλληλεγγύης», που θα επηρεάσει και την Esso, θα είναι μόλις 200 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών Μπρουνό Λεμέρ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ίδια η κυβέρνηση, που παίρνει ψίχουλα από τις ενεργειακές εταιρείες, ανακοίνωσε σχέδιο εξοικονόμησης ενέργειας με σκοπό τη μείωση της κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος κατά 10%. Ανάμεσα στα μέτρα που θα κληθούν να υποστούν οι Γάλλοι πολίτες είναι η μείωση της λειτουργίας του κλιματισμού και το κόψιμο του ζεστού νερού σε δημόσια κτίρια, καθώς και η μείωση της ταχύτητας των οχημάτων στις συγκοινωνίες.