ΣτΕ: «Όχι» στο master plan του ΟΛΠ και την επέκταση του επιβατικού λιμένα Πειραιά

ΣτΕ: «Όχι» στο master plan του ΟΛΠ και την επέκταση του επιβατικού λιμένα Πειραιά

Τρεις ιδιαίτερα σημαντικές αποφάσεις εξέδωσε η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) σε ότι αφορά το master plan του ΟΛΠ στο λιμάνι του Πειραιά.

Η Ολομέλεια του ΣτΕ με τρεις αποφάσεις της ακύρωσε το πλαίσιο έγκρισης του Master Plan (Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο) του “Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (Ο.Λ.Π.) Α.Ε.”,  για τις υποχρεωτικές επενδύσεις,  που προέκυπταν από τη  σύμβαση  παραχώρησης του λιμένα Πειραιώς (2016) στην Cosco Group (Hong Kong) Limited, που προέβλεπαν, μεταξύ των άλλων, την επέκταση του επιβατικού λιμένα του Πειραιά, νέο χερσαίο επιβατικό σταθμό, κ.λπ.

Η επέκταση είχε προκαλέσει ουκ ολίγες αντιδράσεις κατοίκων και φορέων οι οποίοι είχαν προσφύγει ενώπιον του ανωτάτου ακυρωτικού δικαστηρίου.

Ειδικότερα, ακυρώθηκαν οι πράξεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, με τις οποίες είχαν εγκριθεί, στο πλαίσιο έγκρισης του  Master Plan  της εταιρείας “Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (Ο.Λ.Π.) Α.Ε.”, οι υποχρεωτικές επενδύσεις,  βάσει της σύμβασης παραχώρησης στην Cosco, που συνήφθη μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ο.Λ.Π. Α.Ε.  και κυρώθηκε με το νόμο 4404/2016, καθώς και οι πρόσθετες επενδύσεις του Ο.Λ.Π. στο λιμάνι του Πειραιά.

Αναλυτικότερα, η Ολομέλεια του ΣτΕ με τις υπ΄ αριθμ.  547-549/2022 αποφάσεις της (πρόεδρος η Μαίρη Σάρπ και εισηγήτρια η σύμβουλος Επικρατείας Μ. Σωτηροπούλου) έκρινε ότι:

1) Οι πράξεις έγκρισης ήταν μη νόμιμες, διότι δεν είχε προηγηθεί, κατά παράβαση της οδηγίας 2001/42/ΕΚ και της κοινής υπουργικής απόφασης ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/οικ. 107017/28.8.2006, στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση του νέου σχεδιασμού του λιμένα του Πειραιά, που περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, τη νότια επέκταση του επιβατικού λιμένα του Πειραιά, νέο χερσαίο επιβατικό σταθμό, τέσσερα νέα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, την επέκταση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων στον εμπορικό Λιμένα Ηρακλέους και την κατασκευή πενταώροφου κτηρίου στάθμευσης αυτοκινήτων στον Προβλήτα Ηρακλέους και νέων αποθηκών σε χώρο 80 στρεμμάτων (μειοψήφησαν επτά μελών του δικαστηρίου)

2)  Ακυρώθηκε η πράξη του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με την οποία χορηγήθηκε η άδεια κατασκευής του έργου της νότιας επέκτασης του επιβατικού λιμένα Πειραιά.

3)  Καταργήθηκε η τρίτη δίκη-υπόθεση, με την αιτιολογία ότι προσβάλλονταν οι πράξεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων οι οποίες ακυρώθηκαν με την πρώτη απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ (547/2022).

Documento Newsletter