Σταϊκούρας με ΣΥΡΙΖΑ, Σταϊκούρας με ΝΔ: Η ρύθμιση για παραβάσεις της ΕΑΒ εν μέσω πανδημίας

Σταϊκούρας με ΣΥΡΙΖΑ, Σταϊκούρας με ΝΔ: Η ρύθμιση για παραβάσεις της ΕΑΒ εν μέσω πανδημίας

Μια ρύθμιση για τις τελωνειακές και φορολογικές παραβάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) ψηφίστηκε με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για την αντιμετώπιση της πανδημίας με τις ευλογίες του υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα. 

Με αυτή παρέχεται παράταση δύο χρονών προς την ΕΑΒ προκειμένου να βεβαιώσει τις οφειλόμενες φορολογικές της παραβάσεις οι οποίες ανέρχονται σε εκατομμύρια ευρώ. Με τη μόνη διαφορά ότι ο Χρήστος Σταϊκούρας όταν ήταν στην αντιπολίτευση κατέθετε ερωτήσεις στη Βουλή για το ζήτημα αυτό και για τυχόν καθυστερήσεις που παρατηρούνταν στην τακτοποίηση των υποχρεώσεων από τις διοικήσεις της ΕΑΒ.

Η ρύθμιση για την ΕΑΒ ψηφίστηκε με την ΠΝΚ για την αντιμετώπιση της πανδημίας πριν από μερικές ημέρες. Το άρθρο 13 της ΠΝΠ για την πανδημία αφορά στη «Ρύθμιση για την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία Α.Ε» και αναφέρει ρητά:

«Στο άρθρο 55 του ν. 4487/2017 (Α’ 116), προστίθεται παρ. 3, ως εξής:

3. Με την επιφύλαξη των ενωσιακών διατάξεων για τη βεβαίωση των δασμών, για τις περιπτώσεις των παρ. 1 και 2, για τις οποίες δεν έχει καταστεί δυνατή η εκκαθάριση των ως άνω ειδικών καθεστώτων, η προθεσμία για τη βεβαίωση των οφειλόμενων φορολογικών επιβαρύνσεων και των προστίμων του ν. 2960/2001 (Α’ 265) ορίζεται πενταετής». Με λίγα λόγια δίνεται η δυνατότητα στην ΕΑΒ να τακτοποιήσει τις φορολογικές της εκκρεμότητες στα επόμενα δύο χρόνια, αν και θα έπρεπε ήδη να τις έχει τακτοποιήσει καιρό τώρα.

Η τροπολογία Τσακαλώτου και οι προθεσμίες

Όπως είχε αποκαλύψει το documentonews.gr, όλα άρχισαν όταν το 2006 η ΕΑΒ απέκτησε στο πλαίσιο άσκησης των παραγωγικών της δραστηριοτήτων άδεια ιδιωτικής αποθήκης αποταμίευσης, η οποία λειτουργούσε στις εγκαταστάσεις της στο Σχηματάρι. Σε αυτήν αποθήκευε ανταλλακτικά αεροσκαφών τα οποία προμηθευόταν κυρίως από τις ΗΠΑ και τα χρησιμοποιούσε προκειμένου να υλοποιήσει τις διάφορες συμβάσεις της με εγχώριους και ξένους πελάτες. Αρμόδιο για την παρακολούθηση της αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης ορίστηκε το Τελωνείο Οινόης. Τον Αύγουστο του 2016 τελωνειακοί υπάλληλοι ήλεγξαν την αποθήκη. Διαπίστωσαν μία σειρά από παραβάσεις σε ό,τι αφορά την τήρηση των κανόνων που ορίζει η τελωνειακή νομοθεσία. Το Τελωνείο Οινόης ενημέρωσε σχετικά την Τελωνειακή Περιφέρεια Αττικής. Η τελευταία ζήτησε από την ΕΑΒ να συμμορφωθεί με όσα ορίζει η ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία, αποστέλλοντας παράλληλα έγγραφες οδηγίες, καθώς και να πραγματοποιήσει απογραφή για τη διαπίστωση τυχόν ελλειμμάτων μέσα σε 30 ημέρες.

Έπειτα από διαδοχικές παρατάσεις πραγματοποιήθηκε τον Μάιο του 2017 νέος έλεγχος στην αποθήκη από τις τελωνειακές αρχές. Διαπιστώθηκε διαφυγή εμπορευμάτων των οποίων οι δασμοί και οι φόροι ανέρχονταν σε 25,5 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε η σχετική απόφαση της Τελωνειακής Περιφέρειας Αττικής με ημερομηνία 19.5.2017, διαπιστώθηκε: «…βάσει των κατατεθέντων αποθεμάτων για τον μήνα Απρίλιο 2017 η διαφυγή περίπου του 85% –σε όρους αξίας δασμολογικών επιβαρύνσεων– των αποταμιευμένων εμπορευμάτων, σε σχέση με τα αποθέματα του προηγούμενου μήνα (Μάρτιος 2017)».

Σύμφωνα μάλιστα με την ίδια απόφαση, το ύψος των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων για τον Απρίλιο, με βάση τα αποθέματα, ανέρχονταν σε 5 εκατ. ευρώ, ενώ για τον Μάρτιο το αντίστοιχο ύψος ανερχόταν σε 30,5 εκατ. ευρώ με βάση τα αποθέματα. Με λίγα λόγια προέκυπτε διαφορά 25,5 εκατ. ευρώ. Με δεδομένο ότι ο ΦΠΑ ανέρχεται σε 24%, εύλογα διαπιστώνει κανείς ότι τα εμπορεύματα που διακινήθηκαν χωρίς τελωνειακά παραστατικά ήταν αξίας πάνω από 70 εκατ. ευρώ. Μάλιστα στην απόφασή της η Τελωνειακή Περιφέρεια Αττικής διατηρούσε την επιφύλαξη παραπομπής στις διατάξεις περί λαθρεμπορίας.

«Η διαφορά των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων μεταξύ των δύο καταστάσεων αποθεμάτων τής παραπάνω αποθήκης δεν οφείλεται σε νόμιμη έξοδο εμπορευμάτων κατόπιν υποβολής πιστωτικών τελωνειακών παραστατικών (π.χ. ενεργητική τελειοποίηση, ανάλωση, επανεξαγωγή) αλλά σε έλλειμμα το οποίο δεν μπορεί να δικαιολογηθεί μέσω της προβλεπόμενης τελωνειακής διαδικασίας» αναφερόταν στη σχετική απόφαση.

Τελικά η τελωνειακή περιφέρεια προχώρησε σε αναστολή ισχύος της άδειας διαχείρισης ιδιωτικής αποθήκης της ΕΑΒ, ενώ παράλληλα ζήτησε την προσκόμιση συμπληρωματικής εγγύησης ύψους 2,795 εκατ. ευρώ και στοιχεία που να αποδεικνύουν τη νόμιμη έξοδο των εμπορευμάτων από αυτή.

Λίγους μήνες μετά ήρθε προς ψήφιση στη Βουλή μία εκπρόθεσμη τροπολογία, η οποία έφερε τις υπογραφές του Ευκλείδη Τσακαλώτου και του Γιώργου Χουλιαράκη. Η τροπολογία κατατέθηκε σε άσχετο νομοσχέδιο και συγκεκριμένα εκείνο για το ηλεκτρονικό σύστημα διάθεσης διαφημιστικού χρόνου. Με αυτήν η ΕΑΒ ουσιαστικά απαλλάχτηκε από τις όποιες ευθύνες και πρόστιμα για τις τελωνειακές παραβάσεις, τα οποία σύμφωνα με εκτιμήσεις μπορεί να έφταναν ακόμη και τα 80 εκατ. ευρώ και δόθηκε προθεσμία να συμμορφωθούν με τις υποδείξεις της τελωνειακής αρχής.

Η ερώτηση Σταϊκούρα και Φορτσάκη

Ωστόσο η όλη διαδικασία προχώρησε με εξαιρετικά αργές διαδικασίες από την πλευρά της ΕΑΒ και σύμφωνα με πληροφορίες μέχρι και σήμερα δεν έχουν κλείσει ούτε οι μισές εκκρεμότητες.

Τον Αύγουστο του 2018 βουλευτές της ΝΔ κ. Χρ. Σταικούρας και Φορτσάκης κατέθεσαν επίκαιρη ερώτηση στο κοινοβούλιο με αντικείμενο τις τελωνειακές παραβάσεις της ΕΑΒ απευθύνοντας συγκεκριμένα ερωτήματα. Συγκεκριμένα οι βουλευτές της ΝΔ ρωτούσαν μεταξύ άλλων την τότε ηγεσία του ΥΠΟΙΚ για ποιο λόγο «12 μήνες μετά τη ψήφιση του άρθρου 55 του Ν. 4487/2017, που προβλέπει συγκεκριμένη διαδικασία εκκαθάρισης των εμπορευμάτων από τις αρμόδιες τελωνειακές αρχές, η ΕΑΒ συνεχίζει να αδρανεί στην υλοποίηση των υποχρεώσεών της προς το εποπτεύον τελωνείο» καθώς επίσης και αν υπάρχει χρονοδιάγραμμα «οριστικής διευθέτησης των εκκρεμοτήτων της ΕΑΒ προς τις αρμόδιες τελωνειακές αρχές».

Παρά το ενδιαφέρον Σταϊκούρα όταν η ΝΔ βρισκόταν στην αντιπολίτευση ως υπουργός Οικονομικών αποφάσισε και αυτός να κινηθεί με τον ίδιο ακριβώς τρόπο. Εν μέσω πανδημίας έδωσε μία ακόμη παράταση στην εταιρεία για να κλείσει τις όποιες εκκρεμότητες, κάτι που ο ίδιος κατήγγειλε ως αντιπολίτευση αντί να διατάξει άμεσα τη διενέργεια ΕΔΕ για απόδοση ευθυνών, αφήνοντας στα μαλακά τα εμπλεκόμενα γαλάζια στελέχη που εμπλέκονται και συνεχίζουν να κωλυσιεργούν. Επίσης εντύπωση προκαλεί το γεγονός πώς ενώ υποβάλλονταν διαχρονικά ανακριβείς δηλώσεις από την εταιρεία και τον διαχειριστή της τελωνειακής αποθήκης, τα παραστατικά παραμένουν σε εκκρεμότητα χωρίς καμία διασφάλιση ότι αυτά θα κλείσουν και ότι δεν πρόκειται να επαναληφθούν παρόμοια γεγονότα στο μέλλον. Αλλά είπαμε άλλο αντιπολίτευση άλλο κυβέρνηση για τη ΝΔ σε ένα ακόμη ζήτημα.

https://www.documentonews.gr/filegrid/2020/04/10/5e906d79825e6361d004d7b3.pdf

Documento Newsletter