Από τις αρχές του περασμένου Ιουνίου, όταν η Σαουδική Αραβία ανακοίνωσε περικοπές στην παραγωγή πετρελαίου, ήταν μαθηματικά βέβαιο ότι οι τιμές των καυσίμων που είχαν υποχωρήσει τον Μάιο θα έπαιρναν ξανά την ανηφόρα.
Πράγματι, έτσι έγινε. Οι τιμές του πετρελαίου ανέβηκαν και οι τιμές της βενζίνης, που ως πετρελαϊκό παράγωγο διαμορφώνονται από τους δικούς της χρηματιστηριακούς μηχανισμούς, ανέβηκαν ακόμη περισσότερο.
Σύμφωνα με έκθεση του Bloomberg, από τις αρχές του χρόνου οι τιμές του πετρελαίου έχουν ανέβει κατά λιγότερο από 10%, ενώ της βενζίνης κατά περισσότερο από 20%. Αυτό συμβαίνει επειδή στη βενζίνη για σοβαρούς πολιτικούς λόγους –η Ευρώπη θέλει «πράσινη μετάβαση» και δεν ευνοεί τις επενδύσεις σε διυλιστήρια, ενώ στον βωμό του πολέμου σύσσωμης της Δύσης κατά της Ρωσίας έχει περιορίσει τις εισαγωγές βενζίνης από τη Ρωσία– υπάρχει πολύ μεγάλη κερδοσκοπία, καθώς το συγκεκριμένο καύσιμο έχει υψηλή ζήτηση αλλά περιορισμένη προσφορά.
Οι καταναλωτές επιβαρύνονται
Τη νύφη βέβαια την πληρώνουν οι καταναλωτές και ειδικά όσοι σχεδιάζουν αυτές τις μέρες διακοπές και διαπιστώνουν ότι το φουλάρισμα του ρεζερβουάρ τούς στοιχίζει πολύ περισσότερο από ό,τι περίμεναν.
Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Καυσίμων η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης πανελλαδικά από την 1η Ιουνίου ως την 1η Ιουλίου ήταν γύρω στα 1,863 ευρώ το λίτρο, την 1η Αυγούστου έφτανε πια το 1,954 ευρώ το λίτρο. Τις τελευταίες μέρες η βενζίνη παίρνει αύξηση κάποιων λεπτών τη μέρα, οπότε είναι θέμα ημερών η μέση πανελλαδική τιμή της βενζίνης να ξεπεράσει τα 2 ευρώ.
Βεβαίως στην περιφέρεια και στα νησιά οι τιμές είναι υψηλότερες από ό,τι στο κέντρο. Την 1η Αυγούστου, με τιμή Αττικής 1,923 ευρώ το λίτρο και Θεσσαλονίκης 1,920 ευρώ το λίτρο, στις περισσότερες περιοχές της ηπειρωτικής χώρας οι τιμές ήταν μεταξύ 1,45 και 1,75 και στα νησιά πάνω από 2 ευρώ το λίτρο, συγκεκριμένα 2,192 ευρώ το λίτρο στις Κυκλάδες, 2,105 ευρώ το λίτρο στα Δωδεκάνησα και 2,003 ευρώ το λίτρο στο Ηράκλειο.
Νοιάζονται μόνο για τα κρατικά έσοδα
Για να αποκρούσουν την κοινωνική δυσαρέσκεια από τη νέα αύξηση των τιμών στη βενζίνη οι αξιωματούχοι του υπουργείου Ανάπτυξης έχουν επαναφέρει τις τελευταίες μέρες το γνωστό παραμύθι που λέει ότι η κυβέρνηση κάνει το καλύτερο που μπορεί, με μέτρα που περιλαμβάνουν το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους των πρατηρίων καυσίμων, τους συστηματικούς ελέγχους και τα πρόστιμα στους παραβάτες. Οι έλεγχοι ορθώς γίνονται, με τη μόνη διαφορά πως αν προσέξει κανείς τις ανακοινώσεις του υπουργείου για τις παραβάσεις που διαπιστώνονται και τα πρόστιμα που ανακοινώνονται, αφορούν κατά κύριο λόγο απόκρυψη φορολογητέας ύλης και κρούσματα νόθευσης καυσίμων – αφορούν δηλαδή τα έσοδα του κρατικού κορβανά, όχι τις τιμές του πληρώνουν οι καταναλωτές.
Οι τιμές που πληρώνουν οι καταναλωτές –όπως έχει ξαναγράψει το Documento– έχουν να κάνουν με τους φόρους. Με δυο λόγια για κάθε 100 ευρώ βενζίνης που πληρώνει ο καταναλωτής, τα 29,91 ευρώ είναι η διυλιστηριακή τιμή, τα 5,58 ευρώ είναι τα κέρδη εταιρειών πρατηρίων και μεταφορών και τα υπόλοιπα 64,21 ευρώ οι φόροι και τα τέλη προς το κράτος. Με ΦΠΑ 24% και ΕΦΚ στα ύψη, όσοι έλεγχοι και να γίνουν οι τιμές της βενζίνης δεν πέφτουν.