Σπίρτζης: Με συνεργασία, συνεννόηση και λογική, το έργο του ΒΟΑΚ να γίνει πραγματικότητα

Σπίρτζης: Με συνεργασία, συνεννόηση και λογική, το έργο του ΒΟΑΚ να γίνει πραγματικότητα

Κοινές είναι οι απόψεις για την κατασκευή και τον προγραμματισμό του έργου του νέου Βόρειου Οδικού ‘Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) μεταξύ του υπουργού υποδομών Χρήστου Σπίρτζη και του περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρου Αρναουτάκη σύμφωνα με τις τοποθετήσεις τους, κατά τη σημερινή συνάντηση του υπουργού με τους δημάρχους του νησιού στο Ηράκλειο.

Ο υπουργός συζήτησε με τους αυτοδιοικητικούς την ιεράρχηση των μεγάλων έργων της Κρήτης, καθώς και την καταγραφή των προβλημάτων που υφίστανται για την υλοποίησή τους. Κάλεσε όλους τους εμπλεκόμενους με τον ΒΟΑΚ από πλευράς της τοπικής αυτοδιοίκησης να πάρουν θέση για το σχεδιασμό του υπουργείου σχετικά με το έργο, ζητώντας τους να είναι σε όλες τις θέσεις τους ξεκάθαροι, ενώ ο περιφερειάρχης Κρήτης είπε ότι ο σχεδιασμός του ΒΟΑΚ είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.

Ο υπουργός όπως ανέφερε θέλει να σταθεί και ο ίδιος ξεκάθαρος απέναντι σε όλους, κυρίως τους πολίτες της Κρήτης τονίζοντας ότι η κυβέρνηση επιθυμεί το μεγαλύτερο αυτό έργο της Κρήτης να ξεκινήσει και να ολοκληρωθεί μέσα σε πνεύμα και κλίμα καλής συνεργασίας, συνεννόησης, λογικής, με σωστό προγραμματισμό οργάνωση ώστε να αποτελέσει παράδειγμα μιας αξιόλογης συνεργασίας μεταξύ αυτοδιοίκησης και κυβέρνησης.

Ο κ. Σπίρτζης είπε πως η κυβέρνηση και το υπουργείο προχωρούν με τον σχεδιασμό που υπάρχει και κάλεσε περιφέρεια και δήμους μέχρι την 1η Αυγούστου 2018 που θα βρεθεί εκ νέου στην Κρήτη, να τον ενημερώσουν αν διαφωνούν με αυτό το μοντέλο. «Αν διαφωνούν εμείς θα ακυρώσουμε τους διαγωνισμούς του ΒΟΑΚ αλλά εσείς θα πάρετε θέση. Δηλαδή οι γκρίζες ζώνες, και το πλατσούρισμα αριστερά δεξιά έχει τελειώσει. Εμάς ο δικός μας σχεδιασμός για να γίνει αυτοκινητόδρομος στην Κρήτη είναι αυτός που έχουμε αναπτύξει και ξέρετε, οπότε μέχρι 1η Αυγούστου που θα περάσουμε στη 2η Φάση του διαγωνισμού, θα πρέπει να λάβετε θέση για το εάν είναι σωστός ο σχεδιασμός που έχουμε κάνει ή όχι.

Και αν η πλειοψηφία από την Κρήτη πει όχι, εμείς θα ακυρώσουμε τους διαγωνισμούς και αυτοί που λένε ότι δεν είναι σωστός σχεδιασμός, θα τους δώσουμε τα χρήματα να ολοκληρώσουν τον ΒΟΑΚ με τα χαρακτηριστικά όμως αυτοκινητόδρομου. Εμείς γνωρίζουμε πως αν πάμε σε άλλη λογική τότε δεν μιλάμε για ΒΟΑΚ, δεν μιλάμε για αυτοκινητόδρομο αλλά μιλάμε για κατσικόδρομο και καρόδρομο. Εμάς η γνώμη μας και η πολιτική μας τοποθέτηση είναι διαφορετική από την άποψη για καρόδρομους οπότε να μας συγχωρέσουν αλλά δεν θα τους ακούσουμε».

Η πολιτική ζωή του τόπου δεν μπορεί να συνεχίσει είτε σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης είτε σε επίπεδο κυβέρνησης να συνεχίσει να ασκείται με φήμες ή με παραπληροφόρηση, είπε απευθυνόμενους στους δημάρχους ο κ. Σπίρτζης. «Για πολλές δεκαετίες είχαμε μία λογική αποσπασματικής αντιμετώπισης του οδικού δικτύου της Κρήτης. Σήμερα, οι πόροι που υπάρχουν είναι πολύ συγκεκριμένοι, έχουμε πολύ συγκεκριμένες μετρήσεις και πολύ συγκεκριμένες επιλογές, οι μελέτες και η ωριμότητα των έργων είναι επίσης πολύ συγκεκριμένες. Εμείς δεν μπορούμε να ακούμε το θράσος της κριτικής από όσους για δεκαετίες δεν έκαναν τίποτα, και να αμφισβητούν με πολύ ελαφριά την καρδία, αυτό που υλοποιείται σήμερα για το νησί.

Ο υπουργός ανέφερε πως αντιλαμβάνεται τις όποιες ενστάσεις που μπορεί να υπάρχουν ξεχωριστά σε κάθε δήμο, αλλά δεν είναι εφικτό με βάση τα δεδομένα που υπάρχουν και των κανόνων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το έργο να γίνει με βάση τις ενστάσεις. Οι κανόνες είναι συγκεκριμένοι και ορίζουν ότι για να υπάρχει ένα οδικό δίκτυο ένας αυτοκινητόδρομος με τα χαρακτηριστικά δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση και μία διαχωριστική λωρίδα στη μέση, θέλει συγκεκριμένους φόρτους κυκλοφορίας. Υπάρχουν περιοχές που με τα στοιχεία που έχει το υπουργείο και τις μετρήσεις οι φόρτοι αυτοί δεν υπάρχουν. Μάγοι δεν είμαστε. Αυτοκινητόδρομο από το Καστέλλι μέχρι τη Σητεία θέλουμε. Δε θέλουμε όμως το μοντέλο των έργων όπως γινόταν παλιά, δηλαδή αποσπασματικά ή το να περνάνε τρεις τέσσερις δεκαετίες για να γίνει ένα έργο ή να κάνουμε έργα όπως μία γέφυρα που γίνεται η μισή και που έχει και στατικά προβλήματα. Αυτό το μοντέλο εμείς δεν το θέλουμε».

Όλα τα στοιχεία των μελετών υπάρχουν και είναι στη διάθεση του προέδρου δήμων Κρήτης αλλά και του περιφερειάρχη διότι δεν μπορούν να βγουν στη δημοσιότητα για να μην ακυρωθούν οι διαγωνισμοί και υπάρξουν νομικά κολλήματα, είπε ο υπουργός επισημαίνοντας ότι αυτό το γνωρίζει η αντιπολίτευση για την οποία ανέφερε ότι ακολουθεί την πολιτική να μη γίνει τίποτα στο νησί όπως γινόταν εδώ και πολλά χρόνια.

Σχετικά με τον σχεδιασμό του υπουργείο για τον ΒΟΑΚ μέχρι τέλος του χρόνου -σύμφωνα με τον υπουργό- θα δημοπρατηθεί η στρατηγική μελέτη για τον ΒΟΑΚ που θα περιλαμβάνει την ωρίμανση από το Καστέλι Χανίων μέχρι τα Χανιά, από τον ‘Αγιο Νικόλαο μέχρι τη Σητεία, ενώ πρέπει να γίνει και μία συζήτηση στο νησί από όλους για το εάν πρέπει να γίνουν περισσότεροι κάθετοι προς τον ΒΟΑΚ οδικοί άξονες ή ένα ευρύτερο ειδικό δίκτυο του Νότιου Οδικού ‘Αξονα.

Επανέλαβε επίσης ότι το μεγαλύτερο μέρος του ΒΟΑΚ από Χανιά μέχρι Χερσόνησο θα γίνει με παραχώρηση, από Χερσόνησο μέχρι Νεάπολη Λασιθίου θα γίνει με ΣΔΙΤ, και από Νεάπολη μέχρι ‘Αγιο Νικόλαο το οποίο θα δημοπρατηθεί μέσα στο έτος και θα είναι το πρώτο τμήμα του ΒΟΑΚ που θα ξεκινήσει με την υλοποίηση του να γίνεται ως δημόσιο έργο.

Στην ενημέρωση των δημάρχων και της Περιφέρειας τέθηκαν και τα ζητήματα για τα υδραυλικά έργα και τα δίκτυα για Οροπέδιο, Πλατύ, τα οποία θα είναι συν χρηματοδοτούμενα ενώ για τα χρονοδιαγράμματα θα υπάρξει ενημέρωση όλων. Επίσης σύμφωνα με τον υπουργό θα πρέπει να γίνει μία ευρεία συζήτηση για τα υδατοδρόμια που πρέπει να γίνουν στη Κρήτη για τα οποία το σχέδιο νόμου αυτή την εβδομάδα θα βρίσκεται στη Βουλή. «Πρόκειται για μία δράση που θα βοηθήσει τον τουρισμό, τις μετακινήσεις, αλλά και κοινωνικά. Οπότε πρέπει να ξεκινήσει η συζήτηση στην τοπική αυτοδιοίκηση για να δούμε που θα γίνουν και για ποιους λόγους θα επιλεχθούν τα σημεία. Με τα υδατοδρόμια θα σπάσει και ο αποκλεισμός κάποιων περιοχών που είναι δυσπρόσιτες».

«Όλα όσα είπαμε με τον υπουργό ήταν προς τη θετική κατεύθυνση για να γίνει ο ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι τον ‘Αγιο Νικόλαο. Εμάς ως περιφέρεια δεν μας ενδιαφέρει αν το έργο γίνει ένα ή ως τρία διαφορετικά τμήματα, αλλά μας ενδιαφέρει να γίνει το έργο και αυτό είναι το ζητούμενο μας», ανέφερε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο περιφερειάρχης επισημαίνοντας πως «για το χρονοδιάγραμμα και τους διαγωνισμούς όπως τους ανέπτυξε ο υπουργός, μας ικανοποιεί ο τρόπος που επέλεξε το υπουργείο. Πρέπει όμως μέσα και από τη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού που θα προκηρυχτεί Οκτώβριο με Νοέμβριο να δούμε την ολοκλήρωση των μελετών από Χανιά μέχρι ‘Αγιο Νικόλαο, από Κίσσαμο μέχρι Χανιά και από ‘Αγιο Νικόλαο μέχρι Σητεία, ώστε μέσα σε δύο με τρία χρόνια, να είμαστε πανέτοιμοι μαζί με τις μελέτες του Νότιου οδικού ‘Αξονα ώστε να μπορούμε να πούμε για μία νέα γενιά έργων ώστε να βρεθούν και οι χρηματοδοτήσεις».

Δεν είναι δυνατόν να ακούγεται πως το έργο θα γίνει ενιαίο επειδή δεν υπάρχουν τα χρήματα είπε ο κ. Αρναουτάκης επιμένοντας πως όλοι πρέπει να δουν το ρεαλιστικό της υπόθεσης ΒΟΑΚ, σχέδιο δηλαδή που μπορεί να δώσει λύσεις σε όσα προβλήματα έχουν κατατεθεί. «Η σημαντική πίεση της περιφέρειας προς το υπουργείο θα είναι να προχωρήσουν οι μελέτες για τα τμήματα Κισσάμου και Σητείας καθώς και το τμήμα Νεάπολης για να γίνει ως δημόσιο έργο και αυτά θα είναι η σημαντική μας κατάκτηση για τον Βόρειο Οδικό ‘Αξονα που θα εκτείνεται από τη μία άκρη του νησιού έως την άλλη».

Ο δήμαρχος Χανίων, Τάσος Βάμβουκας που παραβρέθηκε στη συνάντηση με τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, έθεσε, μεταξύ άλλων, το ζήτημα του συνδετήριου άξονα ΒΟΑΚ- Αεροδρόμιο Χανίων, κοινό ζήτημα για τις περιφερειακές ενότητες Χανίων και Ρεθύμνου, με ρεαλιστικό σχεδιασμό που θα οδηγήσει σε χαμηλό κόστος και σε ταχύτητα κατασκευής, την κατασκευή του κόμβου της Σούδας, τη συμπλήρωση του κόμβου Μουρνιών, με τη δημιουργία ανισόπεδου κόμβου, στο πλαίσιο της αναβάθμισης του ΒΟΑΚ, και τον περιφερειακό δρόμο, νοτίως της πόλης των Χανίων, από Βαμβακόπουλο μέχρι Σούδα.

Πρότεινε επίσης στον κ. Σπίρτζη: «Τουλάχιστον στους Μητροπολιτικούς Δήμους, η ευθύνη συντήρησης του συνόλου του οδικού δικτύου (που βρίσκεται στα όρια του Δήμου και δεν συμπεριλαμβάνεται σε αυτό το Εθνικό Οδικό δίκτυο), να τεθεί στην ευθύνη των αντίστοιχων Δήμων, εκχωρώντας τους, τους ανάλογους οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους».

Ο υπουργός καθώς και οι γενικοί διευθυντές του υπουργείου, αρμόδιοι των Υδραυλικών έργων και των συγκοινωνιακών έργων, άκουσαν τους δημάρχους σχετικά με τους προβληματισμούς που έχουν και αφορούν τόσο για τον ΒΟΑΚ όσο και για τις μελέτες των δήμων, τους διαγωνισμούς, τις αναθέσεις καθώς και άλλα θέματα υπηρεσιακά και γραφειοκρατικά που όπως οι περισσότεροι επεσήμαναν πρέπει να λυθούν ώστε η αυτοδιοίκηση να μπορεί να τροχοδρομεί και να επιλύει γρηγορότερα ζητήματα που την αφορούν.

Documento Newsletter