Σπίρτζης: Βασικό μας κριτήριο για τα έργα η κοινωνία

Σπίρτζης: Βασικό μας κριτήριο για τα έργα η κοινωνία

Την εξυπηρέτηση της κοινωνίας έθεσε ως βασικό κριτήριο για τη βιωσιμότητα των έργων ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης μιλώντας σε εκδήλωση – συζήτηση για τις μεταφορές που έγινε στην Άρτα κατά την επίσημη επίσκεψης της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ήπειρο.

Τόνισε παράλληλα ότι προτεραιότητα της κυβέρνησης και του ιδίου είναι να ολοκληρωθούν οι υποδομές της χώρας κυρίως στις Μεταφορές, και αυτό περιλαμβάνει τόσο τα οδικά δίκτυα, τη συμπλήρωση των οδικών δικτύων που το αναφέρουν πολλοί εκπρόσωποι πολλών φορέων, τις συνδέσεις με την Αλβανία, δηλαδή το Γιάννενα-Κακαβιά και το Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα, τις συνδέσεις των αυτοκινητοδρόμων με τα αστικά κέντρα, με τις βιομηχανικές περιοχές , το κλείσιμο του δαχτυλιδιού στην Πελοπόννησο, την ολοκλήρωση του Ε65 και των καθέτων της Εγνατίας, τις σιδηροδρομικές υποδομές, τις υποδομές για τα υδατοδρόμια, αλλά και τις κοινωνικές υποδομές που δεν είναι βιώσιμες.

Δίνοντας το στίγμα της πολιτικής του στον τομέα των έργων ο κ Σπίρτζης είπε μεταξύ άλλων ότι :

Το πρώτο είναι ότι δεν θέλουμε ένα μοντέλο Υποδομών, είτε Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα είτε παραχωρήσεων είτε δημόσιων έργων συγχρηματοδοτούμενων, που θα ελέγχεται μόνο η βιωσιμότητά τους για τις τράπεζες ή για τη βιωσιμότητα των έργων αλλά και για την κοινωνία. Δηλαδή, όταν κάνουμε ένα έργο παραχώρησης, ο πολίτης να μπορεί να το χρησιμοποιήσει. Γιατί οι τιμές που βγήκαν οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι είναι πολύ υψηλές. Και εκεί είναι πραγματικά, ένα στοίχημα για την κοινωνική Ευρώπη, να θεσμοθετηθεί -και όχι να προκύψει από τις διαπραγματεύσεις που κάναμε εμείς εκ των υστέρων- να μετακινούνται ελεύθερα οι συμπολίτες μας με αναπηρία, οι άνεργοι, να υπάρχει εναλλακτικό οδικό δίκτυο, να υπάρχει μια σειρά από δράσεις που πλέον στην Ελλάδα είναι θεσμοθετημένες.

Το δεύτερο, είναι στα έργα να επαναπροσδιοριστεί η έννοια της βιωσιμότητας και να μην υπάρχουν μόνο οικονομικά κριτήρια για τη βιωσιμότητα των έργων. Κριτήριο είναι να μην έχουμε θανατηφόρα ατυχήματα, που συγκρούεται με το πόσο οικονομικά βιώσιμο είναι ένα έργο. Κριτήριο είναι η ασφάλεια και η υγεία των πολιτών. Κριτήριο είναι να βγάλεις μία περιοχή από την απομόνωση σαν αυτή που βρισκόμαστε σήμερα. Βέβαια, εκεί πρέπει να έχουμε τη στήριξη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ώστε οι συμβάσεις που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια και είναι σε λάθος κατεύθυνση, να μας δοθεί η δυνατότητα και για τη μείωση των τελών χρήσης, ταυτοχρόνως με την αύξηση του χρόνου των παραχωρήσεων, αλλά και την αύξηση του φυσικού αντικειμένου μέσα στις ίδιες συμβάσεις.

Το τρίτο είναι το ξεπέρασμα της γραφειοκρατίας. Όχι στις χώρες, αλλά πλέον στα όργανα, στις Διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως και στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα. Έλεγχοι ναι. Σκληροί έλεγχοι. Δε θέλουμε να έχουμε ούτε ψευδή στοιχεία, ούτε πασαλείμματα, αλλά δε μπορούμε άλλο, ειδικά όταν είμαστε σε κρίση, να έχουμε τις καθυστερήσεις που έχουμε. Κάθε μέρα καθυστέρησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα ή από τα Ευρωπαϊκά όργανα ή από την εγχώρια γραφειοκρατία σημαίνει χιλιάδες άνεργοι.

Το τέταρτο, είναι το ξεπέρασμα δογματισμών, που υπάρχουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως οι δογματισμοί των κρατικών ενισχύσεων. Πρέπει κάποια στιγμή για κάποιους τομείς να ξεπεραστούν αυτές οι νεοφιλελεύθεροι, κατά τη γνώμη μου, δογματισμοί, που μας έχουν φέρει σε πολλούς τομείς σε αδιέξοδο.

Τον πέμπτο, είναι όχι στην ενιαία αντιμετώπιση των Περιφερειών και των χωρών. Υπάρχουν διαφορετικές ανάγκες για τις Υποδομές της Ελλάδας, διαφορετικές για αυτές της Πολωνίας ή της Γερμανίας. Άρα πρέπει να γίνει ένας τέτοιος προγραμματισμός.

Αναφερόμενος στις ιδιωτικοποιήσεις ο κ Σπίρτζης είπε ότι υπάρχουν κατά τη γνώμη του ιδιωτικοποιήσεις που έχουν αποδώσει και ιδιωτικοποιήσεις που είναι τελείως λάθος. Η ιδιωτικοποίηση της Fraport, είναι πολύ νωρίς για να το πούμε αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει δείξει θετικά πράγματα, παρά μόνο αύξηση της κίνησης που είναι θετικό για τον τουρισμό, αλλά δεν είναι για την ποιότητα των αεροδρομίων και πολλά άλλα, ανέφερε ο υπουργός και πρόσθεσε:

Το λιμάνι του Πειραιά έχει δείξει θετικά δείγματα.

Ο σιδηρόδρομος, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έχει δείξει θετικά δείγματα.

Πρέπει, είπε, να είμαστε ειλικρινείς και άλλες ιδιωτικοποιήσεις με τον τρόπο που πάνε να γίνουν ή έχουν προγραμματιστεί από το ΤΑΙΠΕΔ, δε δείχνουν θετικά πράγματα.

Εξειδικεύοντας το πρόγραμμα του υπουργείου στα έργα ο κ. Σπίρτζης ανέφερε ότι θα δοθεί προτεραιότητα στα μέσα σταθερής τροχιάς και συγκεκριμένα στο σιδηρόδρομο. Ολοκληρώνεται το φθινόπωρο το έργο Αθήνας – Θεσσαλονίκης μετά από δεκαετίες, όπως ήταν και το οδικό δίκτυο. Ολοκληρώνεται το Αθήνα – Πάτρα, δύο χρόνια αργότερα, με ηλεκτροκίνηση που εξυπηρετεί και προαστιακό σιδηρόδρομο, δηλαδή και εμπορικές μεταφορές και επιβατικές. Έχουν βγει οι διαγωνισμοί για τα δύο μεγάλα εμπορευματικά κέντρα της χώρας, του Πειραιά, της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Σε λίγο θα γίνει και στην Πάτρα και στην Καβάλα και στην Αλεξανδρούπολη. Το μεγάλο στοίχημα για το σιδηρόδρομο είναι η σύνδεση των λιμανιών της Βορείου Ελλάδος με αυτά της Μαύρης Θάλασσας, όπως και οι συνδέσεις της Θεσσαλονίκης με την ΠΓΔΜ και τη Σερβία, που έχουν γίνει αντίστοιχες συμφωνίες και μετά, με τον άξονα των Δυτικών Βαλκανίων. Σημαντικό είναι η επέκταση του μετρό στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και όλα τα υπόλοιπα.

Είναι επίσης σημαντικό είπε, να συνδέσουμε σιδηροδρομικά τη Θεσσαλονίκη με την Ηγουμενίτσα και ζήτησε στήριξη από την επιτροπή να βρει η Ελλάδα χρηματοδότηση ύψους 2,5 – 3 δισεκατομμύρια ευρώ, για να κάνουμε παράλληλα και δεύτερη γέφυρα στο Ρίο-Αντίριο για τη σιδηροδρομική υποδομή ή υποθαλάσσια.

Documento Newsletter