Μέσω μιας μακροσκελούς έρευνας που «απλώνεται» σε 29 χώρες αλλά και σύσσωμη την Ε.Ε από τις Guardian, ICIJ (International Consortium of Investigative Journalists), Washington Post και Le Monde, αποκαλύφθηκε ότι η Uber χρησιμοποίησε επανειλημμένα αθέμιτες και μονοπωλιακές πρακτικές ώστε να επιβάλλει το εταιρικό πρόγραμμα της.
Τι αποκαλύπτουν τα Uber Files
Επιπροσθέτως, κορυφαίοι πολιτικοί, όπως ο Γάλλος πρόεδρος και τότε Υπουργός Οικονομίας Εμμανουέλ Μακρόν όχι μόνο «ανέχονταν» την πολιτική του αμερικανικού κολοσσού αλλά προχωρούσαν και σε εξυπηρετήσεις όταν προέκυπτε ένα πρόβλημα.
Τα Uber Files, όπως ονομάστηκε η έρευνα, απαρτίζονται από 124.000 εμπιστευτικά αρχεία που διέρρευσε μια ανώνυμη πηγή στην Guardian. Πέραν των παραπάνω, επίσης αποκαλύπτεται πως στην όλη η υπόθεση εμπλέκονται λομπίστες που ταυτόχρονα συνδέονταν με Ρώσο ολιγάρχη, σχετιζόμενο με το Κρεμλίνο.
Συν τοις άλλοις, ο αμερικανικός μονοπωλιακός όμιλος χρησιμοποιούσε ένα ειδικό λογισμικό, το οποίο «κλείδωνε» τα ψηφιακά εταιρικά δεδομένα όταν εμφανίζονταν οι αρχές για έλεγχο στα εκάστοτε γραφεία.
Όλα αυτά τη στιγμή που η Uber αποθησαύριζε τα κέρδη της σε φορολογικούς παραδείσους όπως οι Βερμούδες, μέσω offshore. Αξίζει να σημειωθεί πως ο εν λόγω κολοσσός βρισκόταν στην κορυφή της κερδοφορίας μέσω της εκμετάλλευσης των οδηγών, τους οποίους «προσλάμβανε» χωρίς ασφάλιση ενώ απέφευγε συστηματικά να καταβάλλει φόρους. Βέβαια, η μόνη καταγεγραμμένη περίπτωση συνεργασίας με τις αρχές ήταν ότι κατέδιδε του οδηγούς της στις αρχές για φορολογικούς λόγους.
Οι εξυπηρετήσεις του Μακρόν
Τον Ιούλιο του 2016, προτού ανελιχθεί στην γαλλική προεδρία, ο Μακρόν ενημέρωνε μέσω μηνυμάτων τον ιδρυτή της Uber, Τράβις Καλάνικ, ότι συναντήθηκε με τον τότε Γάλλο πρωθυπουργό Μπερνάρ Καζνέβ, ο οποίος συμφώνησε να κρατήσει τα ταξί «σιωπηλά», όσο ο ίδιος ετοίμαζε «διόρθωση» του νόμου, φυσικά υπέρ της εταιρείας. Τέλος, ο Μακρόν στο μήνυμα του σημείωνε εμφατικά πως ο Καζνέβ «αποδέχθηκε τη συμφωνία», παρότι θεωρούταν ως υποστηρικτής των συμφερόντων των ταξί στη Γαλλία.
Τρεις ημέρες μετά την επικοινωνία Μακρόν – Καλάmικ οι αρχές εισέβαλαν στα γραφεία της Uber στο Παρίσι. Τότε, στέλεχος με ισχυρά ερείσματα επικοινώνησε πάραυτα με τον Γάλλο πολιτικό, ζητώντας του να «μαζέψει» τους ελεγκτές. Στην έρευνα υπογραμμίζεται πως από το 2014 έως το 2016 εκπρόσωποι της Uber είχαν περισσότερες από 12 μυστικές επικοινωνίες, συμπεριλαμβανομένων τεσσάρων συναντήσεων.
Ως αποτέλεσμα των αποκαλύψεων, ο Μακρόν έχει βρεθεί στο στόχαστρο της γαλλικής αντιπολίτευσης, που ζητά την διοργάνωση κοινοβουλευτικής εξεταστικής επιτροπής για την επίμαχη περίοδο. Η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος της Ανυπότακτης Γαλλίας που πρόσκειται στον Μελανσόν, Ματίλντ Πανό, χαρακτήρισε τη δράση του Μακρόν ως «λεηλασία της χώρας», περιγράφοντας τον πρόεδρο ως «λομπίστα» μιας «αμερικανικής πολυεθνικής που στοχεύει στη μόνιμη απορρύθμιση του εργατικού δικαίου».
«Η βία εγγυάται την επιτυχία»
Τη στιγμή που η Ευρώπη «φλεγόταν» από τις κινητοποιήσεις των οδηγών ταξί, οι οποίοι έβλεπαν τα κεκτημένα τους να χάνονται, εξαιτίας των νέων δεδομένων στην αγορά, η Uber έβλεπε τη κρίση ως μια καλή ευκαιρία για τη προώθηση του δικού της μοντέλου έναντι του χάους. Η κατάσταση ήταν τόσο έκρυθμη που οι οδηγοί ταξί είχαν κάψει Ι.Χ και είχαν βιαιοπραγήσει εναντίον οδηγών – συνεργατών της Uber.
Ο Καλάμικ θεώρησε τη μεγάλη αναταραχή ως μια «υπέροχη κατάσταση» και παραβλέποντας την ασφάλεια τόσο των οδηγών, όσο και των πελατών, ανέφερε σε εσωτερική επικοινωνία ότι: «νομίζω πως αξίζει. Η βία εγγυάται την επιτυχία». Ο ίδιος φανταζόταν τη διοργάνωση μιας μεγάλης συγκέντρωσης 15.000 οδηγών και 50.000 πελατών, η οποία θα είχε τα χαρακτηριστικά «κοινωνικής ανυπακοής». Στόχος αυτού του ακτιβισμού θα ήταν η άσκηση επιπλέον πίεσης προς τις κυβερνήσεις, ώστε να παρέμβουν ακόμη πιο ευνοϊκά υπέρ της εταιρείας.
Ακόμη, όταν οι αστυνομικές αρχές εισέβαλαν στα γραφεία της πολυεθνικής το Άμστερνταμ, ο Αμερικανός επιχειρηματίας διέταξε το προσωπικό του να πατήσουν τον «διακόπτη έκτακτης ανάγκης». Αυτό που εννοούσε ήταν η ενεργοποίηση του ειδικού λογισμικού, το οποίο αποσύνδεε τους υπολογιστές των γραφείων από τους κεντρικούς εξυπηρετητές (server). Κίνηση που απέτρεπε τις αρχές από το να κατάσχουν τα εταιρικά ντοκουμέντα.
Η απάντηση της εταιρείας
Μετά τον σάλο, η εκπρόσωπος της εταιρείας Τζιλ Χέιζελμπέικερ αναγνώρισε τα «λάθη» και τα «παραστρατήματα» που συντελέστηκαν πριν από πέντε χρόνια «σε ένα από τα γνωστότερα ξεκαθαρίσματα στην ιστορία της εταιρικής Αμερικής». Η ίδια ανέφερε πως η Uber έχει πλέον αλλάξει τελείως και λειτουργεί σε διαφορετικές βάσεις απ’ ότι το 2017, εποχή όπου ο Καλάμικ μαζί με άλλα στελέχη αποχώρησαν από την διοίκηση της εταιρείας έπειτα από μηνύσεις και κυβερνητικές έρευνες.