Σκάνδαλο Uber: Διαρροή εγγράφων αποκαλύπτει τις ιδιαίτερες σχέσεις πολιτικών με την εταιρεία

Σκάνδαλο Uber: Διαρροή εγγράφων αποκαλύπτει τις ιδιαίτερες σχέσεις πολιτικών με την εταιρεία
FILE - An Uber sign is displayed inside a car in Palatine, Ill., United States, Feb. 10, 2022. Uber had agreed to pay a 26 million Australian dollar ($19 million) fine for misleading riders by falsely warning they could be charged a cancellation fee and for inflating estimates of what a taxi would cost for the same journey, Australia’s consumer watchdog said on Tuesday, April 26, 2022. (AP Photo/Nam Y. Huh, File)

Διαρροή χιλιάδων εγγραφων από τον ερευνητικό οργανισμό ICIJ και τον Guardian αποκαλύπτει τις αφανείς δυνάμεις που ασκήθηκαν και τις κρυφές διεργασίες ώστε να μπορέσει η εταιρεία Uber να γίνει παγκόσμιος κολοσσός με τη βοήθεια πάντα πολιτικών ηγετών.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η εταιρεία απέκτησε πρόσβαση σε προέδρους, πρωθυπουργού και κορυφαίους αξιωματούχους όπως ο Εμάνουελ Μακρόν για να ασκήσει επιρροή στο πλαίσιο διεθνούς επέκτασης της εταιρείας. Επιπλέον, τα έγγραφα αποκαλύπτουν δικλίδες ασφαλείας της εταιρείας ώστε να αποτραπεί η πρόσβαση της αστυνομίας στους υπολογιστές της εταιρείας.

Από την πλευρά της η εταιρεία σχολιάζει ότι αυτή η συμπεριφορά ανήκει στο παρελθόν και πως στο σήμερα είναι μια άλλη εταιρεία με νέες αξίες.

Πρόκεται για πάνω από 124.000 αρχεία, συμπεριλαμβανομένων 83.000 email και 1.000 άλλων αρχείων που περιλαμβάνουν συνομιλίες από το 2013 έως το 2017.

Την τιμητική του στην έρευνα έχει ο Εμανουέλ Μακρόν, για τον οποίο αποκαλύπτονται sms που έστελνε με κορυφαίο στέλεχος της εταιρείας, για να περάσει νόμο υπερ της εταιρείας.

Τα αρχεία δείχνουν επίσης πώς η πρώην επίτροπος ψηφιακής τεχνολογίας της ΕΕ, Neelie Kroes, βρισκόταν σε συνομιλίες για να ενταχθεί στην Uber πριν λήξει η θητεία της – και στη συνέχεια άσκησε κρυφά πιέσεις υπερ της εταιρείας.

Η υπόθεση της Γαλλίας

Στο Παρίσι η Uber έκανε την αρχή και συνάντησε σκληρή αντίσταση από τη βιομηχανία ταξί, με αποκορύφωμα τις βίαιες διαδηλώσεις στους δρόμους.

Τον Αύγουστο του 2014, ένας φιλόδοξος πρώην τραπεζίτης ο Μακρόν, είχε μόλις διοριστεί υπουργός Οικονομίας. Έβλεπε την Uber ως πηγή ανάπτυξης και χρειαζόταν μοχλούς νέων θέσεων εργασίας.

Τον Οκτώβριο εκείνο, είχε μια συνάντηση με το πρώην αφεντικό της Uber και άλλα στελέχη, η οποία σηματοδότησε την έναρξη μιας μακράς -αλλά ελάχιστα δημοσιοποιημένης- συνεργασίας ως υπερασπιστής των συμφερόντων της εταιρείας.

Η συνάντηση περιγράφτηκε τότε ως “θεαματική”, φαίνεται στα αρχεία.

Οι δύο τους συναντήθηκαν τουλάχιστον τέσσερις φορές, όπως δείχνουν τα αρχεία – στο Παρίσι και στη διάσκεψη του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στο Νταβός της Ελβετίας.

Κάποια στιγμή η Uber έστειλε στον Μακρόν ότι ήταν «εξαιρετικά ευγνώμων». «Το άνοιγμα και το καλωσόρισμα που δεχόμαστε είναι ασυνήθιστο στις σχέσεις κυβέρνησης-βιομηχανίας» αναφέρει το μηνυμα.

Οι Γάλλοι οδηγοί ταξί εξοργίστηκαν ιδιαίτερα με την κυκλοφορία ενός app, το UberPop το 2014 – μιας υπηρεσίας που επέτρεπε σε οδηγούς χωρίς άδεια να προσφέρουν υπηρεσίες, σε πολύ χαμηλότερες τιμές.

Τα δικαστήρια και το κοινοβούλιο το απαγόρευσαν, αλλά η Uber διατήρησε την υπηρεσία σε λειτουργία με έφεση.

Στις 25 Ιουνίου 2015, οι διαδηλώσεις έγιναν βίαιες και μια εβδομάδα αργότερα ο Μακρόν έστειλε μήνυμα στο τότε αφεντικό της Uber για να τον βοηθήσει.

«Θα συγκεντρώσω όλους την επόμενη εβδομάδα για να προετοιμάσω τη μεταρρύθμιση και να διορθώσω τον νόμο».

Την ίδια μέρα, η Uber ανακοίνωσε την αναστολή του UberPop στη Γαλλία.

Μήνες αργότερα ο Μακρόν υπέγραψε ένα διάταγμα που χαλάρωνε τα κριτήρια για την αδειοδότηση των οδηγών της Uber.

 

Ετικέτες

Documento Newsletter