Σκάνδαλο Novartis: Τα διαφημιστικά έξοδα στην Ελλάδα ξεπερνούσαν Γαλλία και Γερμανία

Σκάνδαλο Novartis: Τα διαφημιστικά έξοδα στην Ελλάδα ξεπερνούσαν Γαλλία και Γερμανία

Περισσότερα χρήματα από Γερμανία και Γαλλία, ξόδευε η Novartis στην Ελλάδα σε ότι αφορά τις δαπάνες για επικοινωνία, όπως προκύπτει από την εισαγγελικά πρόταση παραπομπής του Κωνσταντίνου Φρουζή σε δίκη, που αποκάλυψε το Documento.

Δείτε επίσης: Ο Φρουζής «ξέπλενε» μαύρο χρήμα και πλήρωνε πολιτικούς και γιατρούς

Χώρες δηλαδή με πολύ μεγαλύτερη φαρμακευτική αγορά από την Ελλάδα των 10 εκατομμυρίων κατοίκων, κάτι που επιβεβαιώνει τη σημασία που είχε για τον ελβετικό κολοσσό η Ελλάδα ως χώρα διαμόρφωσης των τιμών των φαρμάκων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Συγκεκριμένα, σε έγγραφο του νομικού ακολούθου της αμερικανικής πρεσβείας στην Ελλάδα με ημερομηνία 13 Δεκεμβρίου 2017, στο οποίο αναφέρονται «διαπιστώσεις των αμερικανικών ελεγκτικών αρχών», προκύπτει μια ιλιγγιώδης αύξηση του προϋπολογισμού για το κομμάτι επικοινωνίας της Novartis Communications Department από το 2007 και μετά με την έγκριση της μητρικής Novartis.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ ο αρχικός προϋπολογισμός ανερχόταν σε μόλις 40.000 ευρώ, στη συνέχεια αυξήθηκε σε 500.000 ευρώ, ενώ δαπανήθηκαν ακόμη 500.000 ευρώ «for market access». Η αύξηση αυτή δείχνει και τη σημασία που είχε η Ελλάδα για τη Novartis, καθώς αποτελεί χώρα αναφοράς για τη διαμόρφωση των τιμών των φαρμάκων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

«Διαπιστώνεται δε από τις αμερικανικές αρχές ότι η Ελλάδα έχει υψηλότερα έξοδα από τη Γερμανία και τη Γαλλία και ότι τα έξοδα αυτά ήταν εγκεκριμένα από τη Βασιλεία..» επισημαίνεται μεταξύ άλλων στην εισαγγελική πρόταση προς το Δικαστικό Συμβούλιο.

Δεν ήταν όμως και τα μοναδικά χρήματα καθώς, σύμφωνα με την έρευνα των αμερικανικών υπηρεσιών, στη συνέχεια δόθηκε και ένα επιπλέον ποσό «for market access for oncology», δηλαδή για ογκολογικά φάρμακα.

Η ροή του «βρώμικου» χρήματος

Στην εισαγγελική πρόταση περιγράφεται η ροή του «βρόμικου» χρήματος το οποίο κατέληγε, σύμφωνα πάντα με την εισαγγελική πρόταση, στις τσέπες πολιτικών προσώπων και γιατρών. Τα χρήματα που προορίζονταν για τις δωροδοκίες έρχονταν είτε από τη μητρική Novartis στη Βασιλεία της Ελβετίας (Novartis Pharma AG) είτε από την ελληνική Novartis (Novartis Hellas AEBE). Oι πληρωμές που γίνονταν με χρήματα από την Ελβετία είχαν την κωδική ονομασία «Πληρωμές Β», ενώ όσες γίνονταν με χρήματα από τον κεντρικό λογαριασμό της ελληνικής Novartis στη Citibank ήταν γνωστές ως «Πληρωμές Α». Μάλιστα, προκειμένου να είναι όλα νομότυπα η μητρική Novartis στην Ελβετία «τιμολογούσε τα προϊόντα σε τιμή πολλαπλάσια». Με το «υπερβάλλον ποσό» τροφοδοτούνταν τόσο ο λογαριασμός της Novartis Pharma AG όσο και της Novartis Hellas AEBE, όπως επισημαίνεται στην εισαγγελική πρόταση.

Τα χρήματα αυτά καταχωρούνταν στα λογιστικά βιβλία της εταιρείας στην Ελλάδα ως «νόμιμα έξοδα διαφήμισης και προώθησης». Στη συνέχεια δίνονταν στις διαφημιστικές εταιρείες προκειμένου να «ξεπλυθούν».

Πρόκειται για τις εταιρείες Παυλοπούλου Ιουλία και Σία ΟΕ, Εταιρεία Εμπορικής Υποστήριξης, Γιώτης Βασίλειος και Σία, Δεσύπρης Νικόλαος, Pixel Plant ΕΠΕ, Ιατρικές Εξελίξεις Μονοπρόσωπη ΕΠΕ, Νέες Ιατρικές Εξελίξεις ΕΠΕ, Priodir ΣΑ, οι οποίες στην εισαγγελική πρόταση χαρακτηρίζονται «παρένθετες».

Τα χρήματα κατέληγαν στη συνέχεια στον Φρουζή, ο οποίος φρόντιζε να πάνε στους «τελικούς αποδέκτες»: πολιτικά πρόσωπα και μη αλλά και γιατρούς, σύμφωνα πάντα με την εισαγγελική πρόταση προς το δικαστικό συμβούλιο.

«Τα χρηματικά ποσά διοχετεύονταν αρχικά προς τις εν λόγω παρένθετες εταιρείες και εν συνεχεία περιέρχονταν στον Φρουζή που επιμελούνταν της λήψης τους προς τους τελικούς αποδέκτες τους, πολιτικά πρόσωπα και άλλους ήτοι και γιατρούς».

Documento Newsletter