Για το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης ήταν αναμφίβολα μια σοκαριστική έκπληξη. Αν το ερχόμενο διάστημα παγιωθεί η μείωση των εσόδων ενώ ταυτόχρονα καταγράφεται υπεραπόδοση φόρων, τότε η φούσκα που έχει στήσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, η οποία ονομάζεται φορομπηχτική ανάπτυξη του ΑΕΠ και που ενισχύεται από λογιστικές αλχημείες, όπως η παρακράτηση των εισροών από το Ταμείο Ανάκαμψης και η μη πληρωμή χρεών σε ιδιώτες, θα σκάσει γρηγορότερα του αναμενομένου.
Οπως προκύπτει από την ανάλυση των δεικτών, αυτή η φούσκα θα έσκαγε το δεύτερο εξάμηνο του 2027 μετά την εκλογική αναμέτρηση. Η ελληνική οικονομία όμως –λόγω των παραλείψεων της τελευταίας πενταετίας έχει καταστραφεί συθέμελα η παραγωγική βάση της– φαίνεται ότι επιβραδύνεται. Αν αυτό ισχύσει και παγιωθεί, η καυτή πατάτα θα σκάσει στα χέρια της τωρινής κυβέρνησης.
Πρόκειται για γεγονός που δεν μπορεί να μας κάνει να χαιρόμαστε, καθότι όλα όσα προκύψουν δεν θα τα επωμιστεί ο «φταίχτης» Κυρ. Μητσοτάκης αλλά η κοινωνία, που ακόμη δεν έχει συνέλθει από τους προηγούμενους φταίχτες –Σημίτη, Καραμανλή, Παπανδρέου– που την οδήγησαν στη μνημονιακή εποχή.
Καταρρέουν τα έσοδα;
Πώς εξάγονται αυτά τα συμπεράσματα; Προφανώς από τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού που αφορούν τον Ιανουάριο 2025. Οπως προκύπτει από το μηνιαίο δελτίο που εκδίδει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, τα έσοδα του Ιανουαρίου 2025 εμφανίζονται μειωμένα κατά 704 εκατ. ευρώ σε σχέση με τα έσοδα του ίδιου διαστήματος του 2024.
Η μεγάλη διαφορά όμως φαίνεται στους φόρους. Παρότι είναι αυξημένοι τον Ιανουάριο 2025 κατά 413 εκατ., φαίνεται ότι αυτή η φορολαίλαπα επιβραδύνεται σημαντικά. Συγκεκριμένα, εισπράχθηκαν 5,974 δισ. ευρώ τον Ιανουάριο 2025 σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2024, κατά το οποίο εισπράχθηκαν 5,561 δισ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Ιανουάριο του 2023 εισπράχθηκαν από φόρους συνολικά 4,928 δισ., που σημαίνει ότι υπήρξε άνοιγμα της ψαλίδας της τάξης των 633 εκατ. ευρώ. Οπως εύκολα προκύπτει, η φορομπηχτική πολιτική έχει μειώσει την κατανάλωση και άρα τους έμμεσους φόρους, όπως ο ΦΠΑ, σε τέτοιο βαθμό που πλέον επιβραδύνεται ο ρυθμός φοροαπόδοσης.
Τα ίδια συμβαίνουν και στο πρωτογενές πλεόνασμα της οικονομίας, προτού δηλαδή πληρωθούν οι τόκοι από τον δημόσιο δανεισμό και συνυπολογίζοντας μόνο τα έσοδα και τις αντίστοιχες δαπάνες. Οπως συμπεραίνεται, παρουσιάζεται πλεόνασμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 780 εκατ. ευρώ έναντι πλεονάσματος 1,093 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2024. Αντίστοιχα, το πρωτογενές αποτέλεσμα σε τροποποιημένη ταμειακή βάση διαμορφώθηκε τον Ιανουάριο 2025 σε πλεόνασμα ύψους 2,002 δισ. ευρώ έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 2,282 εκατ. δισ. για την ίδια περίοδο το 2024.
Ολα αυτά συμβαίνουν ενώ:
Η ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας, ο τουρισμός, καταγράφει αύξηση 15% στις διεθνείς αφίξεις για τον Ιανουάριο.
Ο πληθωρισμός για τον Ιανουάριο 2025 καταγράφει, σύμφωνα με τη Eurostat, αύξηση 2,9% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Ακόμη και οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για τον Ιανουάριο 2025 παρουσιάζονται μειωμένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024 κατά 391 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω του ετεροχρονισμού των πληρωμών του ΠΔΕ κατά 365 εκατ. ευρώ.
Ολα αυτά συμβαίνουν προτού επιβληθούν ανταποδοτικοί δασμοί του Τραμπ, που αναμένεται να επιφέρουν έστω μικρούς κλυδωνισμούς στις εξαγωγές, και προτού υπάρξει αύξηση των αμυντικών δαπανών.
Τα δύσκολα μπροστά μας
Τα προβλήματα ωστόσο αναμένεται να γιγαντωθούν μετά το 2026, καθώς ύστερα από το καλοκαίρι του ερχόμενου έτους θα σταματήσει η ροή κοινοτικού χρήματος μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και ως εκ τούτου θα πάψουν τα λογιστικά τρικ που φουσκώνουν τεχνητά το ΑΕΠ. Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά το 2027 τόσο η Κομισιόν όσο και το ΔΝΤ προβλέπουν ότι η ανάπτυξη δεν θα ξεπερνά το 1,2%, όταν η Τράπεζα της Ελλάδος έχει προβλέψει ανάπτυξη του ΑΕΠ το 2025 της τάξης του 2,5% και το 2026 κατά επιπλέον 2,3%. Από την άλλη ο ΟΗΕ στην έκθεσή του για την παγκόσμια οικονομία προβλέπει ανάπτυξη 2% για το 2025 και 1,9 για το 2026.
Διαβάστε επίσης:
Αποκλειστικό στο Documento – Πόρισμα ΕΟΔΑΣΑΑΜ για Τέμπη: Παραδοχή καυσίμου και ξυλόλιου στο τρένο