Τρομακτικές διαστάσεις παίρνει ο πληθωρισμός για την ελληνική οικονομία, ο οποίος εκτινάχθηκε τον Μάρτιο στο 8,9%, με τον Γενικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή να παρουσιάζει αύξηση κατά 2,7% σε σχέση με τον Φεβρουάριο.
Πρόκειται για το υψηλότερο σημείο στο οποίο ο ελληνικός πληθωρισμός έχει καταγραφεί εδώ και 27 χρόνια.
Η νέα έκρηξη του πληθωρισμού τον περασμένο Μάρτιο, ο οποίος εξελίσσεται σε εφιάλτη για τα ελληνικά νοικοκυριά τα οποία παλεύουν με το «τσουνάμι» της ακρίβειας οφείλεται στην ενεργειακή κρίση και ειδικά στις ανατιμήσεις κατά 79,3% στον ηλεκτρισμό (σε ετήσια βάση), που έχει και την πιο σημαντική επίπτωση τον δείκτη και ακολουθεί το φυσικό αέριο με ετήσια αύξηση 68,3% και το πετρέλαιο θέρμανσης με 58,5%.
Ανατίμηση 19,9% σημειώνεται στα λάδια και 13% στα λαχανικά. Πολύ μεγάλες είναι και οι αυξήσεις που καταγράφονται στον τομέα των μεταφορών. Τα εισιτήρια στα αεροπλάνα παρουσιάζουν αύξηση κατά 26,8% και των πλοίων κατά 16% . Παράλληλα, το κόστος διαμονής σε ξενοδοχεία και μοτέλ ανέβηκε 18,5%.
Η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 8,9% τον μήνα Μάρτιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
-8,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτεςγλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
-29,9% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, είδη επισκευής και συντήρησης κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
-15,4% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ελαστικά, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
-0,4% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα κρασιά.
-6,5% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
-3,7% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
-0,1% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής-άνθηκατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές, διαρκή αγαθά αναψυχής.
-0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.