Σε τρόφιμα, στέγαση και μεταφορές «φεύγει» το εισόδημα των νοικοκυριών

Σε τρόφιμα, στέγαση και μεταφορές «φεύγει» το εισόδημα των νοικοκυριών

Νέα έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ για την αγοραστική δυνατότητα των νοικοκυριών το 2021 ανακοινώθηκε την Πέμπτη.

Με δείγμα 6.053 νοικοκυριά σε όλη τη χώρα, η μέση ετήσια δαπάνη για αγορές, κατά το έτος 2021, ανήλθε στα 1.419,79 το μήνα, καταγράφοντας αύξηση σε σχέση με το έτος 2020. Για κάθε άτομο το ποσό ανέρχεται στα 413,40 ευρώ μηνιαίως, καταγράφοντας αύξηση 6,6% σε σύγκριση με το 2020.

Ταυτόχρονα το 50% των νοικοκυριών δαπανούν περισσότερα από 1.297 ευρώ το μήνα για αγορές, ενώ αν διαμένουν σε ενοικιασμένη κατοικία δαπανούν το 18,9% του προϋπολογισμού τους, κατά μέσο όρο, για ενοίκιο.

Για τον φτωχότερο πληθυσμό, το 58,1% των δαπανών αναλογεί μόνο στη διατροφή και τη στέγαση. Ενώ για τον πλουσιότερο αντιστοιχεί το 36,3%.

Επίσης, η υψηλότερη μέση ετήσια δαπάνη καταγράφηκε στην Περιφέρεια Αττικής και ανήλθε σε 19.687,92 ευρώ, ενώ η χαμηλότερη στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος και ανήλθε σε 12.236,64 ευρώ.

Σε σύγκριση με το 2008, το 2021 η μέση ετήσια δαπάνη των νοικοκυριών είναι μειωμένη κατά 33%.

O κίνδυνος φτώχειας απειλεί το 17,1% του πληθυσμού της χώρας, όταν για τον υπολογισμό του αριθμού λαμβάνεται υπόψη μόνο η αγοραστική δύναμη, ενώ ο δείκτης μειώνεται στο 12,2% του πληθυσμού, όταν λαμβάνονται υπόψη και άλλες δαπάνες που αποκτήθηκαν διαφορετικά και όχι με αγορά (π.χ. ενοίκιο από ιδιοκατοίκηση, ιδιοπαραγόμενα αγαθά, αγαθά και υπηρεσίες παρεχόμενες δωρεάν από τον εργοδότη, μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, κράτος κ.λπ.). Ο κίνδυνος φτώχειας το 2020 ανερχόταν στο 15,6% του πληθυσμού με υπολογισμό δαπανών μόνο από αγορές και στο 11,9% όταν υπολογίζονται και δαπάνες χωρίς αγορές.

Σημαντικό είναι ότι το μεγαλύτερο μερίδιο των δαπανών των νοικοκυριών, αφορά τα είδη διατροφής και τα μη οινοπνευματώδη ποτά (22,0%),  τη στέγαση (14,7%) και τις μεταφορές (12,7%).

Ωστόσο, η μεγαλύτερη αύξηση δαπανών των νοικοκυριών, σε σχέση με την έρευνα του 2020 παρουσιάζεται σε: εστιατόρια, καφενεία και ξενοδοχεία (18,6%), αναψυχή και πολιτισμό (15,1%) και σε είδη ένδυσης και υπόδησης (14,6%).

Επισημαίνεται ότι, παρά τα διαφορετικά πρότυπα κατανάλωσης που παρατηρούνται ανάλογα με τον τύπο νοικοκυριού, η μεγαλύτερη δαπάνη που καταγράφεται σε όλους τους τύπους νοικοκυριών αφορά σε είδη διατροφής.

Documento Newsletter