Σε πολυδαίδαλη περιπέτεια για τη διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής υπό την κυρία Ρένα Δούρου εξελίσσεται η υπόθεση με την αγορά νέου κτιρίου για στέγαση των υπηρεσιών του Κεντρικού Τομέα της. Μετά τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης και του Συλλόγου Υπαλλήλων στην Περιφέρεια Αττικής που διαφωνούν, έρχεται η Δικαιοσύνη να αμφισβητήσει την επιλογή αυτή.
Καταπέλτης για την Περιφέρεια Αττικής είναι το σκεπτικό του Ελεγκτικού Συνεδρίου βάσει του οποίου τίθεται φρένο –τουλάχιστον προσώρας- στην αξιοποίηση ακινήτου ιδιώτη επί της Λεωφ. Κηφισού 62-64 (πρώην κτίριο ΟΠΑΠ).
Το VI τμήμα του Ανώτατου Δικαστηρίου, με απόφασή του έκρινε ότι δεν στοιχειοθετείται ως συμφέρουσα η αγορά του νέου κτιρίου, με βάση τα έγγραφα της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Αττικής,
Το Δικαστήριο επισημαίνει ότι η μεγάλη απόκλιση μεταξύ αντικειμενικής αξίας του προς αγορά κτιρίου και του τελικώς επιτευχθέντος τιμήματος δεν αιτιολογείται από τα προσκομισθέντα στοιχεία (το τίμημα των περίπου 20 εκατομμυρίων ευρώ ως αγοραία αξία υπερβαίνει κατά 50% την αντικειμενική!).
Εκρίθη ότι υπήρξε νομική πλημμέλεια ειδικά στο διάστημα μεταξύ της διαγωνιστικής διαδικασίας για την «αγορά ακινήτου που θα λειτουργεί ως κεντρικό κτίριο της Περιφέρειας Αττικής» και μέχρι το στάδιο της κατακύρωσής της.
Πάντως, η Περιφέρεια Αττικής αντιμετωπίζει με… στωικότητα την απόφαση της Δικαιοσύνης, καθώς, όπως επισημαίνει στο «Documento» ο αντιπεριφερειάρχης Οικονομικών κ. Χρήστος Καραμάνος, «ανεξάρτητα από την δικαστική έκβαση για το θέμα της αγοράς νέου κτιρίου, το σπουδαίο είναι ότι ύστερα από πρωτοβουλία μας, δημιουργείται νέο στάτους στις αγορές δημόσιων ακινήτων για την αυτοδιοίκηση , οι οποίες πλέον θα τίθενται στην κρίση του ελεγκτικού Συνεδρίου». Όπως εξηγεί ο κ. Καραμάνος, η Περιφέρεια ζήτησε να ελεγχθεί η υπόθεση της αγοράς νέου κτιρίου από το Ελεγκτικό, ενώ κάτι τέτοιο ως στάδιο δεν προεβλέπετο νομοθετικά. Μάλιστα, ύστερα από απορριπτικές αποφάσεις περί αναρμοδιότητας, τελικά έγινε δεκτό από το Δικαστήριο να υπεισέλθει στην ουσία του ζητήματος. «Ετσι, η κρίση του Ελεκτικού Συνεδρίου θα αποτελεί κομβικό σημείο σε αντίστοιχες περιπτώσεις και θα συνεισφέρει τόσο στη διαφάνεια όσο και στην εκρίζωση στρεβλών διαδικασιών που, ουκ ολίγες φορές, αναπτύσσονταν κατά τις αγορές και ενοικιάσεις ακινήτων του δημοσίου », σημειώνει.
Η απόφαση δεν έχει καταστεί τελεσίδικη. Η Περιφερειακή Αρχή δικαιούται να ασκήσει «αίτηση αναθεώρησης» προς το αρμόδιο Τμήμα Μείζονος Επταμελούς Σύνθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ο κ. Καραμάνος δηλώνει στο «Documento» ότι την ερχόμενη εβδομάδα η Περιφέρεια Αττικής θα ασκήσει την «αίτηση αναθεώρησης» και θα κατατεθεί πιο τεκμηριωμένος ο φάκελος για την αγορά του κτιρίου στον Κηφισσό. Ο αντιπεριφερειάρχης Οικονομικών και πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής στην Περιφέρεια Αττικής επιμένει ότι γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια εξυγίανσης στο θέμα των ακινήτων, που μέχρι σήμερα είναι αρρύθμιστο, την ώρα που , κατά την άποψή του, χρειάζεται και επανεξέταση της νομοθεσίας του 1996. Πάντως, σημειώνει ότι η περιφέρεια πλήρωνε 7 εκ. ευρώ το χρόνο για ενοίκια συνολικά για όλες τις υπηρεσίες (όχι μόνο για τις υπηρεσίες του κεντρικού τομέα) . Και ο κ. Καραμάνος καταλήγει: «Το τετραγωνικό για το νέο κτίριο αντιστοιχεί με 1100 ευρώ. Καθένας που έχει αγοράσει σπίτι καταλαβαίνει πόσο συμφέρουσα είναι αυτή η τιμή. Θα πρέπει να παραδοθεί με το κλειδί στο χέρι, είναι σε άριστη κατάσταση και με υψηλή υποδομή σε ηλεκτρομηχαολογικό μηχανισμό».
Όμως, όπως αναφέρεται στην απόφαση του Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου (αριθμ. 2341/22.12.2017) είναι αδύναμος ο ισχυρισμός της Περιφέρειας περί χαμηλών αντικειμενικών αξιών στις «λαϊκές» περιοχές της Δυτικής Αθήνας (το νέο κτίριο ανήκει γεωγραφικά στο Περιστέρι) , «καθόσον είναι πασίδηλο ότι έχουν υποστεί μεγάλη πτώση και οι αντίστοιχες εμπορικές αξίες λόγω της μεγάλης κρίσης στην αγορά ακινήτων και της αυξημένης φορολόγησής τους». Παράλληλα, το Δικαστήριο απέρριψε ως ανεπαρκή τα δεδομένα της Εκθεσης του Πιστοποιημένου Εκτιμητή, χωρίς την ταυτόχρονη παράθεση συγκριτικών στοιχείων για αναλόγου εμβαδού και αντίστοιχης θέσης ακινήτων. Επίσης, χαρακτηρίζεται «αναπόδεικτος» ο ισχυρισμός ότι στο τίμημα περιλαμβάνεται και το κόστος εκτέλεσης επιπρόσθετων εργασιών ύψους 970.000 ευρώ…
Εις μάτην η Περιφέρεια Αττικής επικαλέστηκε, ενώπιον του τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου , το δημόσιο συμφέρον αναφορικά με την στέγαση των υπηρεσιών της σε ενιαίο κτίριο. Το δικαστήριο έκρινε ότι αυτό δεν αναιρεί την υποχρέωση της Περιφέρειας να αιτιολογεί επαρκώς την επιλογή της ως προς το τίμημα και να τηρεί τις Αρχές της οικονομικότητας και αποδοτικότητας ως μέρος της γενικότερης προσπάθειας για χρηστή δημοσιονομική διαχείριση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Σύλλογος Υπαλλήλων της Περιφέρειας Αττικής που αντιδρά από καιρό στην επιλογή αυτού του κτιρίου για τη στέγαση των υπηρεσιών στον Κεντρικό Τομέα , ήδη προ 9μήνου, επεσήμαινε τη διάσταση που υπήρχε στις οικονομικές εκτιμήσεις της αντιπολίτευσης και της Διοίκησης της Περιφέρειας Αττικής. Η αντιπολίτευση μιλούσε για αντικειμενική αξία του ακινήτου που δεν ξεπερνούσε τα 4.500.000 ευρώ, σε αντίθεση με το ποσό των 14.500.000 ευρώ που ανέφεραν τον περασμένο Απρίλιο οι αρμόδιοι της Περιφέρειας. Τα μέλη των παρατάξεων της αντιπολίτευσης είχαν απορρίψει (καταψήφιση ή αποχή) την απόφαση για την αγορά του κτιρίου, αφήνοντας αιχμές για το ύψος του τιμήματος ( πέρασε κατά πλειοψηφία από την Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Αττικής, με τις ψήφους των μελών της παράταξης της περιφερειάρχου/ η δημοπρασία είχε γίνει στις 7/4/2017).
Με δεδομένο το τελικώς επιτευχθέν τίμημα των 19.800.000 ευρώ, ο Σύλλογος των εργαζομένων στην Περιφέρεια Αττικής λέει και ξαναλέει ότι «δημοπρασία και ένας μειοδότης είναι απλά έννοιες οξύμωρες, όπως πρωτοφανές είναι για τόσα πολλά εκατομμύρια ευρώ, να μην επαναλαμβάνεται ο Διαγωνισμός και το μοναδικό κτίριο προς αγορά από την περιφέρεια Αττικής αυτή τη στιγμή να είναι αυτό, χωρίς άλλες εναλλακτικές!».