Σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για την επιστολική ψήφο – Ποια είναι η διαδικασία

Σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για την επιστολική ψήφο – Ποια είναι η διαδικασία

Τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για την εκλογή ευρωβουλευτών και την επιστολική ψήφο. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη λίγο πριν από την εκπνοή της χρονιάς παρουσιάζει τις ρυθμίσεις για την ψήφο μέσω επιστολής που θα εφαρμοστεί στις ευρωεκλογές του 2024 ενώ προωθεί και προβλέψεις για εκκαθάριση Εκλογικών Καταλόγων.

Επανέρχεται το κώλυμα ανακήρυξης υποψηφίων ευρωβουλευτών σε όσους έχουν την ιδιότητα του βουλευτή του Ελληνικού Κοινοβουλίου. Επομένως, για να είναι υποψήφιοι στο ευρωκοινοβούλιο όσοι είναι βουλευτές οφείλουν να παραιτηθούν από το βουλευτικό αξίωμά τους πριν από την ανακήρυξή τους.

Ειδικά για τις ευρωεκλογές και για τα εθνικά δημοψηφίσματα καθιερώνεται η δυνατότητα καθολικής άσκησης του εκλογικού δικαιώματος με επιστολική ψήφο.
Ως δυνατότητα καθολικής άσκησης του εκλογικού δικαιώματος με επιστολική ψήφο, ορίζεται η δυνατότητα του εκλογέα να ασκήσει χωρίς περιορισμούς το εκλογικό του δικαίωμα με επιστολική ψήφο, είτε εντός είτε εκτός επικρατείας. Ειδικά για τους εκλογείς που βρίσκονται στο εξωτερικό την ημέρα των εκλογών, η επιστολική ψήφος αποτελεί τον μοναδικό τρόπο άσκησης του εκλογικού δικαιώματος, καθώς ειδικά για τις ευρωεκλογές και τις περιπτώσεις διεξαγωγής εθνικών δημοψηφισμάτων δεν θα δημιουργηθούν εκλογικά τμήματα στο εξωτερικό.

Οι αιτήσεις μπορούν να υποβληθούν στην ηλεκτρονική εφαρμογή έως σαράντα (40) ημέρες πριν τη διενέργεια των εκλογών. Ο εκλογέας εισέρχεται στην εφαρμογή με τους προσωπικούς του κωδικούς-διαπιστευτήρια της Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ. (taxisnet) και η αίτηση επιβεβαιώνεται με χρήση κωδικού μιας χρήσης σε κινητό τηλέφωνο και ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (One Time Password), η οποία αναβαθμίζει το επίπεδο ασφαλείας.

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, δεν εμπλέκονται στη διαδικασία τα πολιτικά κόμματα ή οι υποψήφιοι, είτε στην αποστολή είτε στην παραλαβή των φακέλων. Προβλέπονται μάλιστα αυστηρές ποινές σε όποιον διακινεί τον φάκελο ψηφοφορίας ή τον ανοίγει χωρίς αυτό να προβλέπεται από τις διατάξεις του νόμου.

Τροποποιήσεις

Η κυβέρνηση της ΝΔ κάνει τροποποιήσεις στον νόμο 4255/2014 (Α’ 11) σχετικά με την εκλογή μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Αλλάζει  στο άρθρο 2 περί κωλυμάτων εκλογιμότητας και ασυμβιβάστων, το άρθρο 3 περί κατάρτισης και ανακήρυξης συνδυασμών και το άρθρο 6 περί κατανομής των εδρών. Η κυβέρνηση της ΝΔ προβάλλει ότι με την αλλαγή του τρόπου κατανομής των εδρών εξασφαλίζεται η αναλογικότητα στην κατανομή τους για όλους τους συνδυασμούς. Όμως, σύμφωνα με στελέχη της αντιπολίτευσης, η αλλαγή στην κατανομή των εδρών ενισχύει περισσότερο το πρώτο κόμμα.

Όπως ισχύει παγίως από το 1994, απαραίτητη προϋπόθεση για έναν συνδυασμό, προκειμένου να καταλάβει τουλάχιστον μια έδρα, παραμένει η συγκέντρωση ποσοστού, τουλάχιστον τρία τοις εκατό (3%) επί των εγκύρων ψηφοδελτίων.

Πιο συγκεκριμένα, στο προωθούμενο σχέδιο νόμου του υπουργείου Εσωτερικών προβλέπεται  ότι στην παρ. 2 του άρθρου 2 του ν. 4255/2014 (A’ 11) προστίθεται δεύτερο εδάφιο  ως εξής: «2. Οι διατάξεις του άρθρου 56 του Συντάγματος και των παραγράφων 1 έως 4 του άρθρου 30 του π.δ. 26/2012 και της παρ. 1 του δέκατου πέμπτου άρθρου του Ν. 2196/ 1994 (Α΄ 41) για τα κωλύματα εκλογιμότητας των βουλευτών εφαρμόζονται και για την εκλογή των μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Οι βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου δεν μπορούν να ανακηρυχθούν υποψήφιοι, ούτε να εκλεγούν μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αν δεν παραιτηθούν από το αξίωμά τους πριν από την ανακήρυξή τους σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 3 του παρόντος.».  
Επίσης, με αλλαγή του  άρθρο  περί κατάρτισης και ανακήρυξης συνδυασμών ορίζεται ότι δικαίωμα υποβολής πρότασης υποψηφίων έχουν μόνο τα κόμματα ή οι συνασπισμοί συνεργαζόμενων κομμάτων ενώ διευκρινίζεται ότι στους συνασπισμούς συνεργαζόμενων κομμάτων μπορούν να συμμετέχουν και πολιτικές κινήσεις που δεν αποτελούν πολιτικό κόμμα.
Ως προς το γενικό αποτέλεσμα ψηφοφορίας – Κατανομή εδρών, αντικαθίσταται το άρθρου 6 του ν. 4255/2014 ως εξής:  «Άρθρο 6 Γενικό αποτέλεσμα ψηφοφορίας – Κατανομή εδρών 1. Η Ανώτατη Εφορευτική Επιτροπή του άρθρου 101 του π.δ. 26/2012, που εδρεύει στο Υπουργείο Εσωτερικών, με βάση τους, κατά το άρθρο 5, πίνακες των πρωτοδικείων, καταρτίζει τον γενικό οριστικό πίνακα των αποτελεσμάτων της ψηφοφορίας σε όλη την Επικράτεια και με βάση τα αποτελέσματα αυτά προβαίνει στην κατανομή των εδρών των μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου μεταξύ των συνδυασμών των κομμάτων και των συνασπισμών συνεργαζόμενων κομμάτων που μετείχαν στην εκλογή, κατά τα οριζόμενα στις παρ. 2 έως 4. 2. Η κατά την παρ. 1 κατανομή ενεργείται αναλογικά με την εκλογική δύναμη σε όλη την Επικράτεια των συνδυασμών που μετέχουν σε αυτήν, σύμφωνα με τη διαδικασία των παρ. 3 και 4. 3. Κόμμα ή συνασπισμός συνεργαζόμενων κομμάτων που δεν συγκέντρωσε ποσοστό εγκύρων ψηφοδελτίων τουλάχιστον ίσο με το τρία τοις εκατό (3%) του συνόλου των εγκύρων ψηφοδελτίων, που έλαβαν σε ολόκληρη την Επικράτεια τα κόμματα και οι συνασπισμοί συνεργαζόμενων κομμάτων, δεν δικαιούται έδρα μέλους στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. 4. Για τον υπολογισμό των εδρών συνολικά στην επικράτεια που δικαιούται κάθε κόμμα ή συνασπισμός κομμάτων που πληροί το κριτήριο της παρ. 3 εφαρμόζονται τα εξής:
α. Για την κατανομή των εδρών ως εκλογικό μέτρο λαμβάνεται το ακέραιο μέρος του πηλίκου που προκύπτει από τη διαίρεση του συνόλου των έγκυρων ψηφοδελτίων που έλαβαν στην επικράτεια όλοι οι εκλογικοί σχηματισμοί, που συμμετέχουν στην κατανομή των εδρών σύμφωνα με την παρ. 3 προς τον αριθμό των εκπροσώπων της χώρας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
β. Ο αριθμός των εδρών που αναδεικνύουν όσοι συμμετέχουν στην κατανομή εδρών προκύπτει από το ακέραιο μέρος του πηλίκου της διαίρεσης του συνόλου των εγκύρων ψηφοδελτίων, που έλαβαν στην επικράτεια διά του εκλογικού μέτρου.
γ. Αδιάθετες έδρες κατανέμονται ανά μία σε όσους έχουν το μεγαλύτερο αχρησιμοποίητο υπόλοιπο, αρχίζοντας από τον συνδυασμό με το μεγαλύτερο υπόλοιπο. Σε περίπτωση ίσου αριθμού αχρησιμοποίητου υπολοίπου, προηγείται ο συνδυασμός με τον μεγαλύτερο αριθμό εγκύρων ψηφοδελτίων στην επικράτεια.
Σε περίπτωση που εξακολουθούν και παραμένουν αδιάθετες έδρες, αυτές κατανέμονται ανά μια σε κάθε συνδυασμό ξεκινώντας από αυτόν με τον μεγαλύτερο αριθμό εγκύρων ψηφοδελτίων στην επικράτεια.».

sxedioNomoy

 

sxedioNomoy by Website Documento on Scribd

Documento Newsletter