Νέο αγκάθι στα χειμαζόμενα δημόσια οικονομικά, δημιουργεί η ωρίμανση των διεκδικήσεων των συνταξιούχων σε όσα δεινά συσσώρευσαν σ’ αυτούς και στην πραγματική οικονομία, οι παράνομες ως αντισυνταγματικές περικοπές σε δώρα, επιδόματα και συντάξεις των νόμων Κουτρουμάνη (Φεβρουάριος 2012) και Βρούτση (Νοέμβριος 2012).
Είναι χαρακτηριστική προς τούτο η πιλοτική δίκη που διεξήχθη σήμερα Δευτέρα 4 Απριλίου ενώπιον του ΣτΕ και η οποία αφορά 14.600 συνταξιούχους! Πρόκειται για διεκδικήσεις αναδρομικών για περικοπές επικουρικών συντάξεων, δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα και επιδόματος αδείας της περιόδου από 1.1.2012 έως 31.10.2016.
Πρόκειται για προδικαστικό ερώτημα που έχει τεθεί ήδη στο ΣτΕ από τον Δεκέμβριο του 2021 και λόγω αυτού είχε τότε αποφασίσει την αναστολή εκδίκασης των εκκρεμών υποθέσεων, στις οποίες τίθεται το ίδιο ζήτημα! Δεδομένου δε ότι αυτές οι υποθέσεις που εκκρεμούν είναι χιλιάδες το ίδιο το ΣτΕ είχε χαρακτηρίσει την πιλοτική αυτή δίκη ως σπουδαία και γ’ αυτό την ανέθεσε σε 7μελή σύνθεση του Τμήματος.
Στο ερώτημα που είχε τεθεί και καλείται να απαντήσει το ΣτΕ είναι το εξής:
“Εάν οι πρόσθετες συνταξιοδοτικές παροχές του, τακτικώς μεν χορηγούμενου κατ’ έτος, αλλά σε ορισμένη μόνο περίοδο του χρόνου, δώρου Χριστουγέννων (άρθρο 65 του ν. 2084/1992, Α’ 165) και του επιδόματος αδείας (άρθρο 28 του ν. 4476/1965, Α’ 103), που καταβάλλονταν από τα ταμεία επικουρικής ασφάλισης έως 31.12.2012, η δε κατάργησή τους, από 1.1.2013, με το άρθρο πρώτο παρ. ΙΑ υποπαρ. ΙΑ.6 περ. 3 του ν. 4093/2012 κρίθηκε αντισυνταγματική με την 2287/2015 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, πρέπει να θεωρούνται, στο πλαίσιο του νέου ασφαλιστικού συστήματος του ν. 4387/2016, ως μη κατηργημένες, κατά την αληθή έννοια του άρθρου 96 παρ. 5 του ν. 4387/2016, από 12.5.2016 και εφεξής, εφόσον θεωρηθεί ότι με τις συνταξιοδοτικές διατάξεις του νόμου αυτού ρυθμίστηκαν μόνο οι επικουρικές συντάξεις αυτές καθ’ εαυτές (“stricto sensu”) των παλαιών συνταξιούχων και, για το λόγο αυτό, υιοθετήθηκαν, κατ’ ουσίαν εκ νέου, νομίμως μόνον οι προηγουμένως κριθείσες ως αντισυνταγματικές (με την ως άνω απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας) περικοπές του άρθρου πρώτου παρ. ΙΑ υποπαρ. ΙΑ.5 του ν. 4093/2012, όχι δε και η κατά την υποπαρ. ΙΑ.6 περ. 3 της παρ. ΙΑ του ίδιου άρθρου και νόμου κατάργηση των ως άνω ένδικων, αυτοτελών (έναντι της επικουρικής σύνταξης) παροχών.
Οι διεκδικήσεις των συνταξιούχων
Στην πράξη το ΣτΕ και υπό το κράτος των αποφάσεων που το ίδιο έχει εκδώσει (1889, 1890 και 1891/2019 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας) καλείται να αποφανθεί αν στους συνταξιούχους που έχουν προσφύγει, πρέπει να καταβληθούν αναδρομικά:
-Οι περικοπές από 1-1-2012 έως 31-12-2016 οι διαφορές από τις περικοπές των επικουρικών συντάξεων και των τριών επιδομάτων Χριστουγέννων, Πάσχα και θερινής άδειας που είχε αντισυνταγματικά επιβάλει ο νόμος Κουτρουμάνη το 2012.
-Η κατάργηση όλων των ανωτέρω που επέβαλε από 1-1-2013 ο νόμος Βρούτση το 2012
– Η παρακράτηση από τις συντάξεις της ειδικής εισφοράς συνταξιούχων επικουρικής ασφάλισης (νόμος 4254/2014) και η επιβολή κράτησης ΕΤΕΑ ποσοστού 5,2% (συντελεστής βιωσιμότητας), που έγιναν με σειρά νόμων από το 2012 έως το 2016.
Επιπροσθέτως όλοι αυτοί οι συνταξιούχοι διεκδικούν και αποζημίωση για τη ζημιά που προκλήθηκε σ’ αυτούς από τις συγκεκριμένες παράνομες πράξεις των Κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, ΔΗΜΑΡ της ταραγμένης εκείνης περιόδου με πρωθυπουργούς τους Παπανδρέου, Παπαδήμο , Σαμαράς.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι αντισυνταγματικές αυτές περικοπές σε συντάξεις πέραν του κλυδωνισμού που προκάλεσαν στην πραγματική οικονομία (στέρηση της αγοραστικής δύναμης) δημιούργησαν στο σύνολο τους απώλειες εισοδήματος της τάξης του 45% στους συνταξιούχους της χώρας υποβαθμίζοντας την ποιότητα διαβίωσης τους. Το συνολικό ποσό αυτών των περικοπών υπολογίζεται για όλα αυτά τα χρόνια σε πάνω από 86 δις ευρώ!