«Μικρά πράγματα σαν κι αυτά», «Ρασομόν», «Οντότητα», «Flow»… Τέσσερα φιλμ που παίζονται σήμερα και αύριο στις 30ες Νύχτες Πρεμιέρας και αξίζουν την προσοχή μας.
Το παλιό και το νέο σινεμά συνδιαλέγονται υποδειγματικά στις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας. Αυτό το σαββατοκύριακο 5 και 6 Οκτωβρίου προβάλλονται τέσσερα φιλμ που είτε έχουν γράψει ήδη τη δική τους ιστορία στον κινηματογράφο είτε θα μας απασχολήσουν σοβαρά στο μέλλον.
Μεγάλο σουξέ φυσικά θα έχει το ιρλανδικό «Μικρά πράγματα σαν κι αυτά» λόγω της παρουσίας του… Peaky Blinder Κίλιαν Μέρφι ο οποίος μετά από το όσκαρ του «Οπενχάιμερ» επέλεξε να παίξει και να κάνει την παραγωγή σε ένα από τα πιο ζόρικα μελοδράματα της χρονιάς. Λογικά το φιλμ θα «παίξει» σε αρκετές οσκαρικές υποψηφιότητες. Ο σκηνοθέτης Τιμ Μίλαντς βασίζεται στο θαυμάσιο βιβλίο της ιρλανδής Κλερ Κίγκαν, που αφορά σε μια ιστορία η οποία διαδραματίζεται στην Ιρλανδία του 1985 τις μέρες των Χριστουγέννων. Πρωταγωνιστής είναι ένας ταλαιπωρημένος προμηθευτής κάρβουνου (ο Μέρφι εντελώς αγνώριστος και μακριά από την στυλιστική γοητεία των Peaky Blinderς) έρχεται αντιμέτωπος με την σοκαριστική πραγματικότητα ενός μοναστηριού. Συμπρωταγωνιστεί η Έμιλι Γουότσον που βραβεύτηκε στο Βερολίνο. Η ταινία προβάλλεται στο ΑΣΤΥ το Σάββατο στις 21.00.
Το 1950 ο Ακίρα Κουροσάουα σκηνοθετεί το «Ρασομόν» με ένα υπόδειγμα αφηγηματικής οικονομίας. Με απαρχή τις διαφορετικές εκδοχές που έχει η ιστορία του θανάτου ενός σαμουράι και του βιασμού της γυναίκας του από έναν ληστή σε ένα δάσος από μπαμπού, ο 39χρονος τότε σκηνοθέτης πυροδοτεί το σασπένς και ανοίγει την όρεξη στο θεατή για όσα απίστευτα ακολουθήσουν.
Ο Κουροσάουα είχε διαβάσει παλιά τη νουβέλα του Ιάπωνα συγγραφέα Ριουνοσούκε Ακουταγκάβα «In a Grove» που δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 1922 και τη συνδύασε με ένα άλλο έργο του Ακουταγκάβα κι έτσι γεννήθηκε το σενάριο του «Ρασομόν». Η επιλογή της αφήγησης να αναδειχτεί η ίδια ιστορία με διαφορετικούς τρόπους (4 μάρτυρες, 4 ξεχωριστές ματιές) ήταν κάτι πρωτόγνωρο για το σινεμά εκείνης της εποχής. Το βραβευμένο με Χρυσό Λέοντα «Ρασομόν» που ήταν η αφορμή για να θεσπίσει η αμερικανική Ακαδημία το ξενόγλωσσο όσκαρ στις αρχές των 50ς, προβάλλεται στο Cinobo Όπερα 1 το Σάββατο στις 17.30.
Η «Οντότητα» (Άστυ, Σάββατο 5/10 στις 23.00 αλλά και στο Άστορ τη Δευτέρα 14/10 στις 22.00) είναι ίσως το θρίλερ που θα προκαλέσει παροξυσμό στους φαν του είδους. Η ιστορία του φιλμ- έκπληξη που έφτιαξε ο Ντέιμιαν Μακάρθι εκτυλίσσεται σε μια απομονωμένη έπαυλη της ιρλανδικής επαρχίας, όπου μια γυναίκα βρίσκεται μυστηριωδώς δολοφονημένη. Τη νύχτα που συμπληρώνεται ένας χρόνος από τον ανεξιχνίαστο θάνατό της, η δίδυμη τυφλή αδερφή της που είναι μέντιουμ, ισχυρίζεται ότι ξέρει ποιος διέπραξε τον φόνο και επισκέπτεται την έπαυλη… Ερχόμενο από το πουθενά, χωρίς περγαμηνές και φτηνά προωθητικά κολπάκια, το «Oddity» είναι μια ταινία τρόμου που παίρνει τα κλισέ του είδους (jumpscares κ.α.) και τα πλασάρει με μοναδική μαστοριά κάνοντας τον κάθε θεατή να στριφογυρίζει νευρικά στο κάθισμα του.
Το «Flow» (Cinobo Opera 1 την Κυριακή 6/10 στις 19.00 και Δαναός 2 την Τετάρτη 9/10 στις 19.30) είναι από τα φιλμ του προγράμματος που θα συγκινήσουν όσο λίγα το κοινό του φεστιβάλ. Η δημιουργία του Γκιντς Ζιλμπαλόντις είναι μια ταινία χωρίς λόγια –χωρίς καν ανθρώπινους πρωταγωνιστές– που αποτελεί την επίσημη υποβολή της Λετονίας στην κούρσα του επικείμενου Διεθνούς Όσκαρ. Ένα animation συναρπαστικό και αφοπλιστικά συγκινητικό, με πρωταγωνίστρια μια μοναχική μαύρη γάτα που χάνει το «σπιτικό» της και πασχίζει να μείνει στην επιφάνεια, προκειμένου να επιβιώσει σε μια νέα πραγματικότητα η οποία αποτελείται από πλημμύρες, θανάσιμους κινδύνους αλλά και απρόσμενους συμμάχους. Προφανής ο αλληγορικός χαρακτήρας του σεναρίου.