Σαντορινιός: Με φωτογραφική Σύμβαση η μεταφορά των προσφύγων από τα νησιά

«Με φωτογραφική Σύμβαση και με κλειστού τύπου πλοία, η μεταφορά υπεράριθμου αριθμού προσφύγων και μεταναστών από τα νησιά, εν μέσω πανδημίας» αναφέρει σε ερώτησή του προς τους αρμόδιους υπουργούς  ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Δωδεκανήσων, Νεκτάριος Σαντορινιός, που υπογράφεται από δεκάδες βουλευτές του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης. 

Σημειώνει μάλιστα στην προσωπική του ιστοσελίδα:

«Μορφή Λερναίας Ύδρας έχουν λάβει πια τα «ιδιαίτερα» κεφάλαια που σπαταλώνται στο Υπουργείο Μετανάστευσης, αφού μετά τις αποκαλύψεις για διάταξη (άρθρο 55), στο κατατεθέν σχέδιο νόμου του Υπουργείου, περί θέσπισης κωδικού απορρήτων κονδυλίων, αγνώστου μεγέθους και τάξεως, ο κ. Μηταράκης πρόσφατα προχώρησε σε Διαγωνισμό λεόντειας Σύμβασης, ύψους 396.800€, για τη μεταφορά από τα νησιά στην ενδοχώρα προσφύγων και μεταναστών (οι οποίοι διέμεναν εκτός ΚΥΤ), με μια μόνο ακτοπλοϊκή εταιρεία ως μοναδικό συμμετέχοντα!»

Διαβάστε επίσης: Στον Πειραιά 142 μετανάστες από τη Μυτιλήνη – «Στάχτη στα μάτια» λέει ο Μουτζούρης

Ερώτηση

Προς τους κ.κ. Υπουργούς:

Μεταναστευτικής Πολιτικής

Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Προστασίας του Πολίτη

Θέμα: «Με φωτογραφική Σύμβαση και με κλειστού τύπου πλοία, η μεταφορά υπεράριθμου αριθμού προσφύγων και μεταναστών από τα νησιά, εν μέσω πανδημίας»

Η χώρα μας το τελευταίο διάστημα διανύει μια άνευ προηγουμένου υγειονομική κρίση, οι επιπτώσεις της οποίας, στην Οικονομία και την κοινωνική συνοχή, διαγράφονται σημαντικές και ιδιαίτερα σοβαρές.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, εντύπωση προκαλεί η απόφαση του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου (2850/19.03.2020) σύμφωνα με την οποία προέβη σε διαγωνισμό υπηρεσιών ακτοπλοϊκής μεταφοράς προσφύγων και μεταναστών, από Νησιά του Αιγαίου (Σάμο, Χίο, Λέσβο, Κω, Καστελόριζο, Ρόδο, Σύμη, Κέα και Κάλυμνο) στην ηπειρωτική Ελλάδα, με διαπραγμάτευση με μόνο έναν συμμετέχοντα. Αναλυτικότερα, το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, στην συγκεκριμένη περίπτωση, άγγιξε «ασυνήθιστους» χρόνους ρεκόρ, αφού εξέδωσε τη σχετική απόφαση στις 19 Μαρτίου 2020 και το πρώτο δρομολόγιο έλαβε χώρα στις 20 -21 Μαρτίου.

Η σπουδή για την υλοποίηση αυτής της απόφασης φαίνεται και από γεγονός ότι όλα τα σχεδιαζόμενα δρομολόγια έχουν αναληφθεί από μια και μόνο, αποκλειστικά, εταιρεία, η οποία και πρόκειται να λάβει το συνολικό ποσό των 396,800€, ενώ, η πλειονότητα των, επί αδράς αμοιβής μετακινήσεων, επετράπη να γίνει, κατά κύριο λόγο, με πλοία κλειστού τύπου (καταμαράν).

Αξίζει όμως να αναφερθεί και το γεγονός ότι οι συγκεκριμένες μετακινήσεις πληθυσμών προσφύγων και μεταναστών, δεν αφορούν στην αποσυμφόρηση των ΚΥΤ των νησιών, αλλά σε όσους έφτασαν στη χώρα μας μετά την έξαρση της πανδημίας και εξαιτίας της ΠΝΠ της Κυβέρνησης, δεν είχαν δικαίωμα για αίτηση ασύλου. Οι άνθρωποι αυτοί βρίσκονταν ήδη περίπου ένα μήνα στα νησιά και μέχρι να βγει η συγκεκριμένη, φωτογραφική προκήρυξη, τα αρμόδια Υπουργεία δεν είχαν προβεί σε καμία ενέργεια μετακίνησής τους, ώστε να μεταφέρονται μέσω των προγραμματισμένων δρομολογίων των ακτοπλοϊκών γραμμών.

Το συγκεκριμένο ποσό, μέσα σε συνθήκες ασφυκτικής κρίσης και βαθιάς κοινωνικής ανασφάλειας εγείρει ερωτηματικά αναφορικά με τη χρηστή διαχείριση των δημοσίων οικονομικών, αφού η μεταφορά των προσφύγων και μεταναστών, αν αποφασιζόταν να γίνει με πλοία της γραμμής, που ήδη εκτελούν δρομολόγια από και προς τα νησιά αυτά, ενώνοντάς τα με την ηπειρωτική Ελλάδα, δε θα ξεπερνούσε σε κόστος περίπου τις 65.000 ευρώ.

Εκτός όμως των ερωτηματικών που τίθενται για τα οικονομικά και φωτογραφικά στοιχεία της απόφασης του Υπουργείου Μετανάστευσης, προκαλούνται και ιδιαίτεροι προβληματισμοί σχετικά με τον τρόπο εκτέλεσης των πλόων. Ρεπορτάζ που έχουν δει το φως της δημοσιότητας αλλά και τα Υπομνήματα των Αστυνομικών Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Βορείου και Νοτίου Αιγαίου, τα οποία έχουν αποσταλεί προς τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, περιγράφουν τις συνθήκες μεταφοράς ως ασφυκτικές και υγειονομικά ακατάλληλες.

Το πλοίο ήταν κλειστού τύπου, χωρίς κατάστρωμα ή δυνατότητα φυσικού εξαερισμού, ενώ ταξίδεψε υπεράριθμο με 425 πρόσφυγες και μετανάστες, καθώς και ικανό αριθμό αστυνομικών δυνάμεων που τους συνόδευαν. Όπως μάλιστα καταγγέλλεται, ούτε πριν, ούτε κατά τη διάρκεια του πλου, δεν ακολουθήθηκαν οι καθορισμένοι, από τον ΕΟΔΥ, κανόνες ελέγχου και προστασίας για τον Covid- 19. Μάλιστα, οι σχετικές φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν δείχνουν κυριολεκτικά πακτωμένους ανθρώπους (πρόσφυγες, πλήρωμα και αστυνομικούς) για πάνω από 13 ώρες.

Επειδή, η προάσπιση και διασφάλιση της δημόσιας υγείας θα πρέπει, τις μέρες που διανύουμε, να είναι πρώτιστη προτεραιότητα όλων των Υπουργείων,

Επειδή, σύμφωνα με τις Διεθνείς Συνθήκες η ασφαλής μεταφορά των προσφυγικών πληθυσμών είναι ρητή υποχρέωση του Κράτους μας,

Επειδή, σε μια περίοδο που η ελληνική κοινωνία βιώνει μια μεγάλη ανασφάλεια για την επόμενη μέρα, οι δαπάνες του Δημοσίου οφείλουν να είναι ορθολογικές και διαφανείς,

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1. Γιατί επιλέχθηκε η διαδικασία του διαγωνισμού με διαπραγμάτευση με μόνο έναν συμμετέχοντα, απόφαση που εκτίναξε το κόστος της μεταφοράς, αφού δεν υπήρχε ανταγωνισμός;

2. Με τι κριτήρια επιλέχθηκε η συγκεκριμένη εταιρεία, δεδομένου ότι τα πλοία που προσέφερε για την εκτέλεση της Σύμβασης είναι κατά κύριο λόγο κλειστού τύπου;

3. Γιατί καθυστέρησε με τέτοιο τρόπο η μεταφορά προσφύγων και μεταναστών, οι οποίοι παρέμεναν εκτός ΚΥΤ στα νησιά, ώστε να επιλεχθεί στο τέλος η ad hoc ναύλωση πλοίων με κόστος που πολλαπλασιάστηκε εις βάρος των κρατικών δημοσιονομικών;

4. Γιατί δεν προτιμήθηκε η πρακτική της μετακίνησης με τα δρομολογημένα πλοία του ακτοπλοϊκού δικτύου, που ήδη εκτελούν πλόες ανάμεσα σε αυτά τα νησιά και την ηπειρωτική Ελλάδα τις ίδιες ημέρες, προς τους ίδιους προορισμούς, με επαρκή χωρητικότητα και ελάχιστη πληρότητα;

5. Γιατί επετράπη, από τις Λιμενικές Αρχές, η αναχώρηση του συγκεκριμένου πλοίου με υπεράριθμο αριθμό επιβαινόντων;

6. Κατά τη εκτέλεση του πλου, εξασφαλίστηκαν οι κατάλληλες συνθήκες και τηρήθηκαν οι κανόνες περί προστασίας της δημόσιας υγείας;

7. Η συγκεκριμένη μεταφορά ήταν εις γνώση της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας και του ΕΟΔΥ; Είχαν παραχωρηθεί από τις εν λόγω Υπηρεσίες οι σχετικές άδειες;

8. Ακολουθήθηκαν σχετικές οδηγίες για την εξέταση για πιθανά κρούσματα ανάμεσα στους επιβαίνοντες του πλοίου, αφότου έφτασαν στον τελικό προορισμό τους;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Νεκτάριος Σαντορινιός

Ραγκούσης Γιάννης

Ψυχογιός Γιώργος

Αναγνωστοπούλου Σία

Αραχωβίτης Σταύρος

Αυλωνίτης Αλέξανδρος- Χρήστος

Βαγενά Άννα

Βαρδάκης Σωκράτης

Βίτσας Δημήτρης

Γιαννούλης Χρήστος

Γκιόλας Γιάννης

Δρίτσας Θοδωρής

Ελευθεριάδου Σουλτάνα (Τάνια)

Ζαχαριάδης Κώστας

Ζουράρης Κωνσταντίνος

Ηγουμενίδης Νικόλαος

Θραψανιώτης Μανώλης

Καλαματιανός Διονύσης

Καρασαρλίδου Φρόσω

Κασιμάτη Νίνα

Καφαντάρη Χαρά

Λάππας Σπύρος

Μάλαμα Κυριακή

Μαμουλάκης Χαράλαμπος

Μάρκου Κώστας

Μεϊκόπουλος Αλάξανδρος

Μιχαηλίδης Ανδρέας

Μουζάλας Γιάννης

Μπαλάφας Γιάννης

Μπουρνούς Γιάννης

Νοτοπούλου Κατερίνα

Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα

Παπαδόπουλος Σάκης

Πολάκης Παύλος

Πούλου Γιώτα

Σκουρολιάκος Πάνος

Σκούφα Μπέττυ

Σπίρτζης Χρήστος

Συρμαλένιος Νίκος

Φάμελλος Σωκράτης

Φίλης Νίκος

Φωτίου Θεανώ

Χρηστίδου Ραλλία

https://www.documentonews.gr/filegrid/2020/05/04/5eaffc33825e633df138b132.pdf

https://www.documentonews.gr/filegrid/2020/05/04/5eaffcab825e632fbf7f5f46.pdf

https://www.documentonews.gr/filegrid/2020/05/04/5eaffcbb825e633df138b133.pdf