Στα νερά της Σαμοθράκης «πνίγηκε» ακόμη μια φορά η… αριστεία της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Το νησί παρέμεινε για μέρες χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση στην καρδιά της τουριστικής περιόδου, με χιλιάδες τουρίστες να εγκλωβίζονται και τη χώρα μας να δυσφημείται από τις εικόνες που έκαναν τον γύρο του διαδικτύου.
Ελλείψεις σε τρόφιμα, ταλαιπωρία, με την κυβέρνηση να πνίγεται κυριολεκτικά σε μια κουταλιά νερό και τη δημοτική αρχή να επιρρίπτει ευθύνες στην εταιρεία που εξυπηρετεί τις μετακινήσεις επιβατών από και προς τη Σαμοθράκη. Πρόκειται για την εταιρεία Saos Ferries – Αγιος Ευστάθιος η οποία διαχειρίζεται τα πλοία «Σάος ΙΙ» και «Ζέφυρος» τα οποία παρουσίασαν βλάβη. Μια εταιρεία η οποία ανήκει στον «γαλάζιο» εφοπλιστή Φώτη Μανούση, γνωστό στο πανελλήνιο από την υπόθεση χρηματισμού του πρώην στενού συνεργάτη του υπουργού Αιγαίου επί ΝΔ Αριστοτέλη Παυλίδη.
Ολα ξεκίνησαν στις 6 Αυγούστου, όταν η Saos Ferries σε ανακοίνωσή της ανέφερε ότι υπήρξαν προβλήματα με το πλοίο «Σάος ΙΙ» κατά την άφιξή του στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Ειδικότερα, η ανακοίνωση της εταιρείας ανέφερε ότι «παρουσιάστηκαν ενδείξεις στην αριστερή κύρια μηχανή που απαιτούν διερεύνηση ώστε να αποφευχθούν περαιτέρω προβλήματα». Το αποτέλεσμα ήταν τα δρομολόγια για τη μέρα εκείνη να διακοπούν.
Δύο μέρες μετά και ενώ τα δρομολόγια συνέχισαν να μην πραγματοποιούνται, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι δρομολογεί την εκτέλεση έκτακτων δρομολογίων με το πλοίο «Ζέφυρος». Τα δρομολόγια αφορούσαν μόνο την Παρασκευή 9 Αυγούστου. Οσοι επιβάτες διέθεταν εισιτήρια εξυπηρετούντανάμεσα και οι υπόλοιποι με λίστα αναμονής.
Μια μέρα μετά και συγκεκριμένα στις 10 Αυγούστου τα δρομολόγια διακόπηκαν και πάλι αλλά αυτήν τη φορά οριστικά. Η εταιρεία έκανε λόγο σε ανακοίνωσή της για βλάβες που παρουσιάστηκαν στα πλοία της. Στο μεταξύ η ταλαιπωρία συνεχιζόταν. Χιλιάδες τουρίστες παρέμεναν εγκλωβισμένοι στο νησί, μην μπορώντας να φύγουν. Κάποιοι άρχισαν να ξεμένουν από χρήματα, ενώ τουρίστες που επρόκειτο να φτάσουν στο νησί προχωρούσαν σε ακυρώσεις των κρατήσεων. Η Σαμοθράκη δεχόταν τεράστιο πλήγμα στην καρδιά της τουριστικής περιόδου, το ίδιο και η τουριστική εικόνα της χώρας.
Προκειμένου να επιλυθεί το πρόβλημα το υπουργείο Νησιωτικής Πολιτικής αποφάσισε να στείλει το πλοίο «Αzores Express». Η έλευση του πλοίου ανακοινώθηκε μάλιστα με δελτίο Tύπου. Τελικά το πλοίο έφτασε στο νησί δύο μέρες μετά και συγκεκριμένα την Κυριακή το βράδυ. Ωστόσο η έλευσή του εξελίχθηκε σε φιάσκο. Το πλοίο δεν κατάφερε να προσεγγίσει το λιμάνι της Καμαριώτισσας λόγω του μεγέθους του και της μορφολογίας του λιμανιού. Η εταιρεία στην οποία ανήκει το πλοίο ανακοίνωσε μάλιστα την οριστική αποδρομολόγηση του πλοίου λόγω «ελλιπών λιμενικών εγκαταστάσεων». Η κυβερνητική λύση αποδείχτηκε ανεδαφική, ενώ οι 654 επιβάτες που μετέφερε επέστρεψαν στην Αλεξανδρούπολη.
Τελικά το βράδυ της Δευτέρας αποφασίστηκε να δρομολογηθεί το πλοίο «Andros Jet» για να εξυπηρετήσει τη γραμμή Αλεξανδρούπολη –Σαμοθράκη. Στο μεταξύ η κατάσταση στο νησί γινόταν όλο και πιο εκρηκτική. Ο απερχόμενος δήμαρχος Θανάσης Βίτσας σε συνεννόηση με φορείς και κατοίκους του νησιού προσπάθησαν να εξομαλύνουν την κατάσταση. Προσφέρθηκαν καταλύματα για να φιλοξενηθούν οι τουρίστες, καθώς επίσης και δωρεάν γεύματα, ωστόσο η ταλαιπωρία συνεχίστηκε. Μάλιστα στα μέσα της εβδομάδας τα πράγματα άρχισαν να γίνονται όλο και πιο δύσκολα καθώς άρχισαν να παρατηρούνται ακόμη και ελλείψεις τροφίμων.
«Πρόχειρη διαχείριση, χωρίς κανένα σχεδιασμό»
Τελικά το πλοίο έφτασε στη Σαμοθράκη το βράδυ της Τετάρτης και άρχισε να μεταφέρει επιβάτες. Ο εκνευρισμός ήταν έντονος. Οι εγκλωβισμένοι επισκέπτες προσπάθησαν να εισβάλουν στο «Andros Jet» προκειμένου να φύγουν. Η οργή ξεχείλιζε. Χρειάστηκε να περάσουν δέκα ημέρες ταλαιπωρίας και δυσφήμησης της χώρας διεθνώς προκειμένου να καταφέρει το υπουργείο Ναυτιλίας να δώσει λύση στο πρόβλημα. Μια λύση προσωρινή, καθώς το πρόβλημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης παραμένει.
«Η διαχείριση του όλου ζητήματος ήταν απολύτως πρόχειρη από την πλευρά της κυβέρνησης και χωρίς κανένα σχεδιασμό. Αφησαν το νησί και τους επισκέπτες χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση για δέκα ημέρες με κόστος για το νησί, τους κατοίκους και τον τουρισμό της Σαμοθράκης αλλά και κόστος για τον τουρισμό της χώρας συνολικότερα. Θα μπορούσαν να διαχειριστούν το όλο ζήτημα με ναύλωση κάποιου τουριστικού πλοίου ή με τη χρήση οχηματαγωγών ή και τη χρήση του ΠΑΘ 090 (σ.σ.: σκάφος του Λιμενικού), κάτι που δεν έκαναν ποτέ. Αργησαν πάρα πολύ να αντιδράσουν και δείχνουν ότι δεν ξέρουν από ακτοπλοΐα, γι’ αυτό και έστειλαν ένα μεγάλο πλοίο που δεν μπορούσε να προσαράξει» τονίζει στο Documento ο πρώην υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός.
Προκειμένου να μεταφερθούν φορτηγά και τα αυτοκίνητα, καθώς το «Αndros Jet» δεν μπορούσε να τα μεταφέρει, εστάλη και το οχηματαγωγό «Aναξ» το βράδυ της ίδιας μέρας. Οπως μετέδωσε το Εvros-news.gr, ομάδα επιβατών επιχείρησε να εισβάλει στο πλοίο αλλά άνδρες του Λιμενικού κατάφεραν να τους ηρεμήσουν.
Ο κ. Σαντορινιός υπενθυμίζει τον τρόπο με τον οποίο χειρίστηκε η κυβέρνηση ανάλογο πρόβλημα που παρουσιάστηκε με τα δρομολόγια στη Σαμοθράκη την Πρωτοχρονιά του 2019. Τότε το υπουργείο είχε χρησιμοποιήσει σκάφος του Λιμενικού. Συγκεκριμένα είχε διατεθεί «το ΠΑΘ 090 προκειμένου να μη μείνει αποκλεισμένο το νησί, οι κάτοικοί και οι επισκέπτες του, και να συνεχιστεί ομαλά η τροφοδοσία του, ενώ από την άλλη είχε χρηματοδοτηθεί ο Δήμος Σαμοθράκης ώστε να ναυλώσει οχηματαγωγό πλοίο για τις ανάγκες μετακίνησης των οχημάτων» ανέφερε.
«Καταστράφηκε η τοπική οικονομία»
Από την πλευρά του ο απερχόμενος δήμαρχος Σαμοθράκης Θανάσης Βίτσας, σε δήλωσή του στο Documento, χαρακτηρίζει «τραγωδία» τα όσα συνέβησαν στη Σαμοθράκη.
«Αυτό που συνέβη από τις 7 Αυγούστου στη Σαμοθράκη τη μέρα που ανακοινώθηκε η βλάβη και του δεύτερου οχηματαγωγού της μοναδικής εταιρείας που εξυπηρετεί την ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού το χαρακτηρίζω τραγωδία. Μια τραγωδία με πολλούς πρωταγωνιστές και θύματα. Μιλάμε για ανθρώπους που εγκλωβίστηκαν σε μια περιπέτεια. Η εικόνα της Ελλάδος στραπατσαρίστηκε, η εικόνα του νησιού θρυμματίστηκε με άμεσες και μακροπρόθεσμες συνέπειες, ενώ η τοπική οικονομία καταστράφηκε. Ο κρατικός μηχανισμός (δημοτική αρχή, περιφέρεια κ.λπ.) κινητοποιήθηκε προκειμένου να δώσει λύση σε μια δύσκολη κατάσταση».
Ο Θ. Βίτσας επιρρίπτει ευθύνες στην εταιρεία που εξυπηρετεί την ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού. «Ολα αυτά έγιναν γιατί υπάρχει ένας και μοναδικός υπαίτιος και αυτή είναι η μοναδική εταιρεία που εξυπηρετεί την ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού. Η εταιρεία είναι εξαφανισμένη και δεν συνεισέφερε στη διαχείριση της κρίσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι δεν έχει βγάλει καμία ανακοίνωση αναφορικά με τον ορίζοντα αποκατάστασης των βλαβών στα πλοία της παρά μόνο σιωπά» τονίζει στο Documento ο Θ. Βίτσας, ο οποίος κατά τη διάρκεια της θητείας του συγκρούστηκε ανοιχτά με τον κ. Μανούση για διάφορα ζητήματα, όπως για παράδειγμα η μεταφορά των απορριμμάτων. Να σημειωθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά που πλοία της συγκεκριμένης εταιρείας παρουσιάζουν μηχανικές βλάβες, με αποτέλεσμα να διακόπτεται η ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού. Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο Θ. Βίτσας, μόνο τον τελευταίο χρόνο παρουσιάστηκαν προβλήματα έξι με οκτώ φορές.
Από την πλευρά του πάντως ο Φ. Μανούσης απέδωσε τα όσα συνέβησαν στην «υπέρτατη ατυχία του να υποστούν σοβαρές απρόβλεπτες και αναπότρεπτες βλάβες τα δύο από τα τρία αυτά πλοία, “Σάος ΙΙ” και “Σαονήσος” ταυτόχρονα και μάλιστα στον πιο κρίσιμο μήνα του έτους. Μάλιστα, το πρώτο υπέστη, σύμφωνα με τα λεγόμενα των μηχανικών, πρωτόγνωρη βλάβη για τα ναυτιλιακά χρονικά» ανέφερε σε ανακοίνωσή του.
Πρώτα καναλάρχης και μετά εφοπλιστής
Γέννημα-θρέμμα της ΝΔ είναι ο Φ. Μανούσης και μάλιστα κατά το παρελθόν είχε διατελέσει σε κρατικές θέσεις. Τη δεκαετία του ’80 συνδέθηκε στενά με τον τότε δήμαρχο Θεσσαλονίκης και στέλεχος της ΝΔ Σωτήρη Κούβελα, όταν ανέλαβε γραμματέας του δήμου και έκτοτε αρχίζει η εντυπωσιακή ανοδική του πορεία. Από κομματικό στέλεχος, καναλάρχης και στη συνέχεια εφοπλιστής.
Το 1989 ο Φ. Μανούσης ανέλαβε γενικός γραμματέας στο ΥΠΕΧΩΔΕ, επί υπουργίας Κούβελα, όπου και παρέμεινε και επί οικουμενικής κυβέρνησης με πρωθυπουργό τον Ξενοφώντα Ζολώτα. Λίγα χρόνια μετά ο Φ. Μανούσης απέκτησε τον τηλεοπτικό σταθμό New Channel. Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Το Βήμα», ο Φ. Μανούσης ήθελε να μετατρέψει τον σταθμό σε «τηλεοπτική γαλάζια “Πράβντα”». Η συνέχεια όμως δεν ήταν η αναμενόμενη. Η γρήγορη πτώση της ΝΔ από την εξουσία το 1993 και η αποδυνάμωση του Σ. Κούβελα έβαλαν γρήγορα «ταφόπλακα» στα τηλεοπτικά του όνειρα.
Το 2000 ο Φ. Μανούσης πούλησε τον σταθμό στον Μιχάλη Ανδρουλιδάκη. Η εξαγορά του σταθμού φέρεται να κόστισε περί τα 16 εκατ. ευρώ. Με την «προίκα» της εξαγοράς στα χέρια του ο Φ. Μανούσης αποφάσισε να ασχοληθεί με τον χώρο της ναυτιλίας. Το 2003 εξαγόρασε την εταιρεία ΣΑΟΣ. Μέτοχος ορίστηκε ο ίδιος αλλά και μέλη της οικογένειάς του. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, ο Φ. Μανούσης βλέποντας ότι η ΝΔ ετοιμαζόταν να έρθει και πάλι στην εξουσία θέλησε να «παίξει το χαρτί της κομματικής ταυτότητας» ώστε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στις άγονες γραμμές του ανατολικού Αιγαίου. Γρήγορα ο αρχίζει να λαμβάνει εκατομμύρια επιδοτήσεων για τις άγονες γραμμές. Στην κατηγορία αυτή «πρωταθλητής» για αρκετά χρόνια ήταν ο πασοκικός Αγούδημος. Για τον λόγο αυτό οι άσπονδοι εχθροί του Φ. Μανούση τον έχουν χαρακτηρίσει και «Αγούδημο της ΝΔ».
Τον Αύγουστο του 2008 το υπουργείο Ναυτιλίας έδωσε στη δημοσιότητα στοιχεία αναφορικά με τα ποσά που είχε εισπράξει ως κρατική επιδότηση η εταιρεία του Φ. Μανούση από το 2004 έως και τον Ιούλιο του 2018. Το συνολικό ποσό ανερχόταν, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα Νέα», σε 31,418 εκατομμύρια ευρώ εάν συνυπολογίσει κανείς και τα χρήματα που δόθηκαν σε πέντε θυγατρικές εταιρείες της ΣΑΟΣ. Με την αμέσως επόμενη εταιρεία να έχει εισπράξει περί τα 28,746 εκατομμύρια ευρώ για το ίδιο χρονικό διάστημα.
Οι καταγγελίες για συνεργάτη του Παυλίδη
Το 2008 ο Φ. Μανούσης βρέθηκε στο προσκήνιο με την πολύκροτη υπόθεση εκβιασμού από τον διευθυντή του γραφείου του τότε πανίσχυρου υπουργού Αιγαίου Αριστοτέλη Παυλίδη. Επειτα από έρευνα ο τότε προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών άσκησε ποινική δίωξη για εκβίαση του συνεργάτη του τότε υπουργού. Η υπόθεση συντάραξε την κυβέρνηση Καραμανλή, ενώ απασχόλησε και τη Βουλή προκειμένου να διαπιστωθεί κατά πόσο υπήρχαν ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες του υπουργού. Φ. Μανούσης και Αρ. Παυλίδης αντάλλαξαν επίσης μεταξύ τους και αγωγές, οι οποίες εκδικάστηκαν το 2016. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών φέρεται να απέρριψε με την υπ’ αριθμ. 1130/2016 απόφασή του αγωγή του πρώην υπουργού κατά του εφοπλιστή, ενώ απέρριψε και αντίθετη αγωγή του Φ. Μανούση κατά του πρώην υπουργού.