Η απόφαση της Ρωσίας αυτή την Παρασκευή να απαγορεύσει προσωρινά την εξαγωγή βενζίνης και ντίζελ αυξάνει τις ανησυχίες για μεγαλύτερη στενότητα στις προμήθειες καυσίμων, ενώ η ενέργεια αυτή μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των τιμών τους.
Σύμφωνα με το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων TASS, η Transneft σταμάτησε να φορτώνει ντίζελ που προορίζεται για εξαγωγή στα λιμάνια του Νοβοροσίσκ και Πριμόρσκ. Το πρακτορείο επικαλείται δήλωση του εκπροσώπου της εταιρείας Ιγκόρ Ντεμίν, ο οποίος ανέφερε ότι «η φόρτωση ντίζελ Euro 5 έχει σταματήσει», σχολιάζοντας τα μέτρα που πάρθηκαν μια μέρα πριν την απαγόρευση.
Σύμφωνα με το TASS, η ρωσική κυβέρνηση επέβαλε περιορισμούς στην εξαγωγή βενζίνης και ντίζελ για να σταθεροποιήσει την εσωτερική αγορά. Το διάταγμα το οποίο εκδόθηκε σχετικά, αναφέρει ότι οι περιορισμοί θα ξεκινήσουν να ισχύουν από τις 21 Σεπτεμβρίου. Η απαγόρευση ισχύει για τη βενζίνη και το ντίζελ, αλλά η κυβέρνηση έχει εισαγάγει αρκετές εξαιρέσεις.
Ειδικότερα, οι περιορισμοί δεν ισχύουν για προμήθειες από τη Ρωσική Ομοσπονδία προς την Ευρασιατική Οικονομική Ένωση (EAEU) στο πλαίσιο ισοζυγίων ή πρωτοκόλλων βάσει διακυβερνητικών συμφωνιών, εξαγωγή καυσίμων βάσει διακυβερνητικών συμφωνιών ή στο πλαίσιο ανθρωπιστικής βοήθειας με κυβερνητική απόφαση, διαμετακόμιση καυσίμων, προμήθειες σε στρατιωτικές μονάδες της Ρωσικής Ομοσπονδίας εκτός της χώρας, καθώς και καύσιμα για την υποστήριξη των δραστηριοτήτων του Μπαϊκονούρ και του Σπίτσμπέργκεν. Δεν ισχύουν περιορισμοί για μεταφορά καυσίμων από ιδιώτες για προσωπική χρήση.
Σύμφωνα με το TASS, oι περιορισμοί στις εξαγωγές βενζίνης και ντίζελ θα συμβάλουν στον περιορισμό των γκρίζων εξαγωγών, θα καταναλωθούν στην εγχώρια αγορά και μπορεί επίσης να οδηγήσουν σε πρόσθετη μείωση των τιμών, δήλωσε στους δημοσιογράφους την Πέμπτη το ρωσικό υπουργείο Ενέργειας.
Φόβοι για τις τιμές
Η Ρωσία, ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς πετρελαίου παγκοσμίως, εξάγει σχεδόν 900.000 βαρέλια την ημέρα (bpd) καύσιμο ντίζελ και 100.000 bpd βενζίνη. Πέρυσι, οι εξαγωγές ντίζελ της χώρας ανήλθαν συνολικά σε 35 εκατ. τόνους και οι εξαγωγές βενζίνης ανήλθαν σε 4,8 εκατ. τόνους.
Τόσο η βενζίνη όσο και το ντίζελ αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό μέρος των μεταφορών της Ρωσίας και χρησιμοποιούνται σε μεγάλο βαθμό στον γεωργικό και βιομηχανικό τομέα. Αν και η Ρωσία αποστέλλει λιγότερη βενζίνη και ντίζελ από ό,τι αργό πετρέλαιο, το εμπάργκο εξαγωγών πριν από τον χειμώνα και οι συνεχιζόμενες ανησυχίες για τον εφοδιασμό έχουν εντείνει τις ανησυχίες της αγοράς.
Το πετρέλαιο Brent διαπραγματευόταν στα 92,70 δολάρια το βαρέλι την Πέμπτη πριν η Ρωσία ανακοινώσει την απόφασή της να περιορίσει τις εξαγωγές βενζίνης και ντίζελ για να εξισορροπήσει την εγχώρια αγορά. Μετά τη δημοσιοποίηση των ειδήσεων σχετικά με την απαγόρευση των εξαγωγών από τη Ρωσία, το Brent ενισχύθηκε 1,9% στα 94,50 δολάρια το βαρέλι.
Στη ρωσική αγορά, ωστόσο, η απόφαση έκανε τις τιμές της βενζίνης και του ντίζελ να πέφτουν κατά 5%. Λόγω του γεγονότος ότι σχεδόν όλες οι μεγάλες ρωσικές πετρελαϊκές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Gazprom Neft, Tatneft και Surgutneftegaz, εξάγουν ντίζελ και βενζίνη, η απόφαση για προσωρινό περιορισμό θα έχει αρνητικές επιπτώσεις σε αυτές τις επιχειρήσεις.
Επιπλέον, προβλέπεται ότι το χάσμα προσφοράς θα διευρυνθεί περαιτέρω στην παγκόσμια αγορά, ιδιαίτερα πριν από τη χειμερινή περίοδο, ως αποτέλεσμα της απόφασης της Ρωσίας.