ΡΙΖΩΜΑ [Ρέκβιεμ για τον μη-τόπο]- Οι συντελεστές μιλούν στο Documento

ΡΙΖΩΜΑ [Ρέκβιεμ για τον μη-τόπο]- Οι συντελεστές μιλούν στο Documento

Το site specific χορογραφικό έργο «ΡΙΖΩΜΑ [Ρέκβιεμ για τον μη-τόπο]», μια πρωτότυπη μουσική και εικαστική σύνθεση για τρείς χορευτές, μια performer, του Σπύρου Κουβαρά παρουσιάζεται στον Αρχαιολογικό Χώρο των Δελφών στις 4 και 5 Αυγούστου.

O χορογράφος Σπύρος Κουβαράς, αντλώντας υλικό από το δοκίμιο «Νομαδική σκέψη» του Gilles Delleuze, την θεωρία του περί αποεδαφικοποίησης (deterritorialization) και με αναφορές στον απελευθερωτικό αγώνα των Παλαιστινίων, με το νέο του έργο δημιουργεί έναν ενδιάμεσο μη-τόπο.

Οι συντελεστές του έργου (Σπύρος Κουβαράς, Κορίνα Κοτσίρη, Γιώργος Κουβαράς και Μαρία Λάππα) γράφουν στο Documento για την καλλιτεχνική αυτή στιγμή και συνύπαρξη.

Σπύρος Κουβαράς | Χορογράφος, Χορευτής

Έχω πραγματικά μεγάλη προσμονή για τις επερχόμενες παραστάσεις, της νέας μου δουλειάς, που θα παρουσιαστεί στους Δελφούς. Μεγάλη προσμονή υπήρχε ανέκαθεν την τελευταία εβδομάδα πριν τη “γέννηση” ενός έργου, τώρα λόγω και όλων όσων έχουμε περάσει με lockdowns, ματαιώσεις παραστάσεων κλπ, το σκίρτημα είναι ακόμα πιο έντονο. Ως τώρα έχουμε κάνει μόνο λίγες πρόβες χώρου στους Δελφούς και ειλικρινά δεν βλέπω την ώρα, όντας πλέον έτοιμοι, να αλληλοεπιδράσει το σύνολο του έργου με τον αρχαιολογικό χώρο και το κοινό. Ηλεκτροακουστική μουσική, φωτισμοί, εικαστική παρέμβαση και φυσικά ερμηνευτές και χορογραφία, περιμένουν το κέλευσμα που θα σημάνει την έναρξη ενός 50λεπτου “ταξιδιού” που διαπερνά το χθες, το σήμερα και το αύριο. Καταγωγή χαμένη, ρίζωμα ακατόρθωτο, μνήμη βυθισμένη, παρόν σε εκκρεμότητα. Και το σώμα εκεί, να κρατά την ιστορία του. Αυτή που ειπώθηκε και αυτή που δεν ειπώθηκε, αυτή που θέλει να ακουστεί και αυτή που δεν θα ακουστεί ποτέ.

Σπύρος Κουβαράς,

Κορίνα Κοτσίρη | Καλλιτεχνική Συνεργάτιδα

Γνωρίζω τόσο καλά τη “χορογραφική γλώσσα” του Σπύρου Κουβαρά ώστε τα «ναι» και τα «όχι» να είναι το εύκολο κομμάτι. Υπάρχει αμοιβαία εμπιστοσύνη και με τα χρόνια προσθέτω ή αφαιρώ πια με ευκολία πάνω στη χορογραφία. Μα πάνω από όλα στα έργα της ομάδας είμαι ο άνθρωπος που θα γίνω ο Ερμής. Ενίοτε η Αφροδίτη και κάποιες φορές η Ήρα. Ποτέ δεν είχα ένα πράγμα που μου άρεσε να κάνω. Μου άρεσαν πολύ, πολλά. Με αυτά τα χίλια πρόσωπα διατηρώ ένα κέντρο. Αυτό το κέντρο που είναι ήσυχο, σχεδόν ακίνητο και μας ενώνει όλους. Έχει αρχίσει και μας λείπει ο λόγος ύπαρξης του έργου που φτιάχνουμε εδώ και τόσο καιρό δηλαδή, η παρουσία του κοινού. Χωρίς κοινό δεν υπάρχει παράσταση. Χωρίς διάδραση δεν υπάρχει παράσταση.

Προσπαθούμε στο μυαλό μας να φέρουμε το χώρο των Δελφών όντας σε πρόβες στο στούντιο. Σκέφτομαι πως οι σχετικά λίγες πρόβες που κάναμε στους Δελφούς, ισοδυναμούν με δεκάδες που κάναμε στο χώρο προβών μας. Ανυπομονούμε να παρουσιάσουμε το έργο στους πρόποδες του Παρνασσού, ανάμεσα στις Φαιδριάδες. Εκεί θα κριθούμε αν καταφέραμε να δημιουργήσουμε έναν κόσμο παράλληλο του αρχαιολογικού χώρου. Έναν κόσμο συγκινησιακό που να διεισδύει στα βάθη της ενθύμησης και της φαντασίας.

Γιώργος Κουβαράς | Συνθέτης

Ό,τι είναι παρελθόν, είναι πρόλογος έγραφε κάποτε ο Σαίξπηρ, και το ρίζωμα στο οποίο ανήκει το μαντείο ‘’εν Δελφοίς’’, για δυο ημέρες και δυο νύχτες ούτε λέγει ούτε κρύπτει, αλλά σημαίνει. Να πιούμε αστέρια στην Πυθώ, που έτσι ήταν το όνομά τους παλαιά από τους χρόνους τους Ομηρικούς και σας καλούμε να ανταμώσουμε σαν κοινωνία. Να κουβεντιάσουμε ή να αφήσουμε: την όποια χρησμοδότηση.

Μαρία Λάππα | Performer

Ρίζωμα: κατάσταση μη παρεμβατική εμπεριέχει μέσα της την έννοια της περιπλάνησης, της αέναης κίνησης, της συλλογικότητας. Είναι πολυποικιλιακό, νομαδικό, εναντιώνεται στη στατικότατα, δομεί και αποδομεί δίχως να καταστρέφει. Κινείται ή δεν κινείται, όμως ποτέ δεν μένει ακίνητο. Το ρίζωμα ερμηνεύει τον πολιτισμό σαν χάρτη σχέσεων και επιρροών, χωρίς τόπο και καταγωγή χωρίς αρχή και τέλος, γι΄ αυτό και αντιδρά στην ανάγνωση του χρόνου γραμμικά. Ο χάρτης αυτός, μπορεί να σπάσει και να μετακινηθεί, αλλά θα συνεχίσει να αναπτύσσεται ριζωματικά μέσα από τις σχέσεις των ανθρώπων, μέσα από την συλλογική και ατομική μνήμη, μέσα από την ρευστότητα της έννοιας του τόπου. Η κατάσταση του ριζώματος σταματά να αντιμετωπίζει τον τόπο ως κατειλημμένο χωρικό πλαίσιο, χρωματισμένο με την ιδεοληψία του «ανήκειν».

Περιστρεφόμενη ρίζα

ΕΔΩ στο μη..

Εδώ στο μη εδώ..

περιστρεφόμενη ρίζα

Εδώ Σ(τομή)

Τομή στην ρίζα

Ριζεκτομή

Περιστρεφόμενη ρίζα

Βγαίνει μέσα από το στόμα

Περιστρεφόμενη ρίζα

Βγαίνει μέσα από το σώμα

Η τραγουδίστρια των Pink Martini µιλά αποκλειστικά στο Docville του Documento

INFO Ρωμαϊκή Αγορά, ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΔΕΛΦΩΝ, 4 και 5 Αυγούστου στις 21:00

Documento Newsletter